Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
_mexx_lady_ schreef:En een fors Kuga/Econoost? Dat is een kleine suv, hoge instap? Die hebben naast de 1.0 ook wat andere versies met wat meer vermogen.
Durf dan niet Zo te zeggen of die 4 cilinders hebben.
Romeo2007 schreef:Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!
Romeo2007 schreef:Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!
Snorlex schreef:Ik merk bij mijn 4 cilinder, 1.3 met 92pk dat op tijd terugschakelen in de berggebieden toch wel een must is. Als ik eenmaal vast zit achter een vrachtwagen mis ik echt vermogen om dan nog bergopwaarts in te halen. Stukje anticiperen en eerder terugschakelen is dan wel noodzakelijk.
Blue_Monday schreef:Snorlex schreef:Ik merk bij mijn 4 cilinder, 1.3 met 92pk dat op tijd terugschakelen in de berggebieden toch wel een must is. Als ik eenmaal vast zit achter een vrachtwagen mis ik echt vermogen om dan nog bergopwaarts in te halen. Stukje anticiperen en eerder terugschakelen is dan wel noodzakelijk.
Dit moet toch altijd? Deed ik met mijn 140pk wel, een versnelling terug op een steil stuk reed zoveel lekkerder.
Ik heb nu een aygo drie cilinder en de ardennen en zuid frankrijk gaan altijd prima, nooit problemen gehad.
maaikemuis schreef:Misschien zijn mijn eisen wat lager, maar ik ondervind echt geen enkel probleem in de bergen met mijn Skoda Fabia 1.0 liter, drie cilinder motor met 96pk . Sterker nog, de achterbak is deels uitgekozen op de mogelijkheid tot het vervoeren van touwen, rugzakken, ijsbijlen en andere aanverwante artikelen voor een bergsport weekje. Het is gewoon een kwestie van tijdig terugschakelen maar hij rijdt als een zonnetje.
Je moet kijken naar vermogen per gewicht.
Hiervoor reed ik in een Peugeot 107, zelfs die kwam omhoog met zijn 65pk (mini motor in een mini auto. Comfort 0 en geen gesprek meer mogelijk, maar omhoog ging het).
En natuurlijk is meer natuurlijk altijd handiger. De bmw van mijn vriend trekt omhoog zonder moeite, maar ik heb geen centjes voor een 160pk, 2 liter turbodiesel. Kortom, ga eens een proefrit rijden in Nederland en voel eerst eens hoe de auto aanvoelt. Dat is wat ik in ieder geval gedaan heb voor ik thuiskwam met de Skoda. Op papier gelijk aan de Peugeot 208, maar voor mijn rijstijl meer auto.
Snorlex schreef:Blue_Monday schreef:
Dit moet toch altijd? Deed ik met mijn 140pk wel, een versnelling terug op een steil stuk reed zoveel lekkerder.
Ik heb nu een aygo drie cilinder en de ardennen en zuid frankrijk gaan altijd prima, nooit problemen gehad.
Ja, dat klopt. Maar als ik zit te slapen en achter een vrachtwagen terecht kom waardoor mijn snelheid er uit gaat dan kan ik eigenlijk niets meer. Dan ben ik gewoon te laat.
Wanneer ik dan met de 190 pk van mijn ouders terugschakel voel ik direct (weer) het vermogen, ook al gaan we de berg op. Bij de 92 pk blijft het “stil”.
Ik kom de berg wel op maar moet echt anders rijden in de 92 pk dan de 190 pk. En laten we wel wezen: de 190 pk rijdt in de bergen echt wat lekkerder.
eponine schreef:Nou, 160 pk gaat het zeker niet worden.. 120 maximaal vrees ik. Nu ook gereageerd op een 1,2 qashqai met 120 pk. Maar hangt er even vanaf wat men mij terug geeft voor mijn meriva.
frankiej schreef:Dacht dat ik de enige was die mijn twijfels had bij 3 pitters (aka koffiemolens of brommobielmotortjes). 1 keer een c4 in Spanje gehuurd met zo'n pruttelpot in het vooronder. Elke berg of heuvel op een versnelling (of 2) terug want anders redde hij het niet. Ook ik kan niet wennen aan dat "ik wil wel maar kan niet" motorgeluid.
eponine schreef:T cross en aanverwanten zijn boven budget, dat ik op 16000 incl inruil houd. Leeftijd vanaf 2017, max30000 km erop. Dan blijft er niet veel over. Import ja, maar niet heel betrouwbaar en bijna onmogelijk als particulier.. dus toch maar terug naar de 3 cilinder met max 101 pk.. ik heb geen haast..
ikke schreef:eponine schreef:T cross en aanverwanten zijn boven budget, dat ik op 16000 incl inruil houd. Leeftijd vanaf 2017, max30000 km erop. Dan blijft er niet veel over. Import ja, maar niet heel betrouwbaar en bijna onmogelijk als particulier.. dus toch maar terug naar de 3 cilinder met max 101 pk.. ik heb geen haast..
Import onmogelijk? Wat een flauwekul!
Je vraagt aan de RDW welke papieren erbij moeten zijn; zorgt dat je die erbij krijgt, maak een afspraak mert de RDW, keuren, BPM aftikken, kenteken laten maken en klaar ben je.
Maarre, als ik ingeef max 20.000 euro, vanaf 2017, max 40k op de teller en een 4-pitter, krijg ik 9.000 hits!!!
https://www.gaspedaal.nl/zoeken?bmin=20 ... 0&srt=df-a
Uk kan me niet voorstellen dat daar niks zinnigs tussen zit.....
MarjanB schreef:Romeo2007 schreef:Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!
Het probleem is vooral dat er veel pk uit een klein motortje wordt geperst. Daardoor verlies je gewoon vermogen in bijvoorbeeld lage toeren. Mazda die heeft bijvoorbeeld nog gewoon 2 liter benzine motoren en die lopen in mijn ogen veel fijner dan de 1 liters met net zoveel pk.
En het brommobiel geluid ik kan er gewoon niet aan wennen..