Welke slaapzak voor koude nachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 12:27

Aangezien bokt nog wel eens antwoorden heeft, hierbij mijn vraag :)
Afgelopen zomer ben ik op reis geweest door de Balkan. De slaapzak die ik had gekocht voldeed in principe prima, behalve tijdens de koude nachten in Slovenië. In de beschrijving van de slaapzak staat dat de comforttemperatuur tussen 5 en 15 graden ligt. Nu is het 's nachts wel koud geweest maar niet minder dan 5 graden... ( https://www.mountainwarehouse.com/campi ... aspx/blue/ )

Aanstaande zomer ga ik naar Noorwegen, en ik verwacht een beetje dezelfde koude nachten. Ik heb niet bepaald zin in koukleumen elke nacht, dus ik ben opzoek naar een nieuwe slaapzak. Punt is een beetje dat dit dus in principe qua omschrijving een prima slaapzak was, maar dat dus uiteindelijk niet was (of ik ben een enorme koukleum..)..Dus, ik hoor graag van anderen wat de tips en tricks zijn want ik wil niet nog een miskoop :)
Eisen slaapzak:
- warm genoeg in de nachten van Noorwegen (en waarschijnlijk gaat hij ook mee naar Nieuw Zeeland)
- Niet heel zwaar, liefst zo licht mogelijk
- Ik ben +- 173 dus niet te klein
- Aangezien ik het liefst dierenleed wil voorkomen wil ik eigenlijk dons vermijden....
- Prijs niet extreem hoog (maximaal 150 euro het liefst eigenlijk..)

Wat ik op het oog had was dit: https://www.outdoorsupply.nl/slaapzak-d ... echts.html , maar ik weet dus niet zo of dit wel gaat voldoen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:30

Zeker ook bij Decathlon even gaan neuzen.
Bij de Trekking hebben ze vaak hele warme slaapzakken en outdoor kleding voor geen al te gekke prijzen :)

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:38

Ga langs bij een goede outdoorwinkel en laat je adviseren. Een goede slaapzak is zo fijn ;)

De comfortwaarde van slaapzakken is doorgaans gebaseerd op mannen, die iets minder warmte nodig hebben 's nachts. Daarnaast is dat ook persoonlijk. Dus die moet je niet als "dit is voor mij prima te doen" interpreteren. Verder ligt het er aan wat voor waarde precies gebruikt wordt; er zijn waardes voor "met deze temp ben je comfortabel" en er zijn waardes voor "je zult niet onderkoeld raken en x uur kunnen slapen". In een outdoorwinkel kunnen ze dit je verder uitleggen welke waarde er precies staat.

Daarnaast ligt het er ook aan of je een liner gebruikt en zo ja, van wat voor materiaal die gemaakt is. Daar kun je eventueel nog een paar graden winst pakken.

Verder kun je met een goede isolerende slaapmat ook veel doen. Ik heb ooit geïnvesteerd in een fijne mat die de kou een stuk minder doorlaat dan mijn oude, en dat maakt zo'n verschil.
Ook daar kunnen ze in een outdoorwinkel over meedenken.

*edit: extra voordeel van in een winkel langsgaan: je kunt ze "passen" :+ soms is er een net iets smaller model dat voor vrouwen fijn is, want smaller is beter aansluitend en dus warmer, en minder materiaal dus lichter. Met je lengte moet je waarschijnlijk vaak wel de "normal" hebben want vrouwenmodellen willen ook nog wel eens korter zijn.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:41

Bij slaapzakken moet je er rekening mee houden dat de comfort temperatuur de minimum temperatuur is voor vrouwen. De limiet temperatuur moet je eigenlijk niet meerekenen, deze temperatuur is in de regel al extreem oncomfortabel. Ga je daaronder loop je de kans schade op te lopen.

Ik ben allergisch voor dons, maar vanwege de warmte en gewicht ratio heb ik tegenwoordig toch donzen slaapzakken. Van Rab en van ganzendons. Synthetisch materiaal is of te koud, of te bulky om fijn mee te nemen.

Ik vind Rab, North Face en mountain hard wear fijne materialen hebben.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:41

In hoeverre is ruimte een probleem? En hoe oud is je huidige slaapzak? En hoe sla je hem op?
Slaapzakken mag je namelijk eigenlijk niet in de compressiezak bewaren, liever gewoon los.
Verder moet een slaapzak zo klein mogelijk zijn, alle lucht die er in zit koelt af.
Als je geen nieuwe slaapzak wil kopen, zou ik onderin opvullen met kleding, en een handdoek of fleecedekentje er in leggen. Scheelt al heel erg veel. Wat voor matje slaap je op? Of slaap je op een luchtbed? Isolatie aan de onderkant helpt ook. Wat mij oveirgens ook weleens "gered" heeft (aka, van een oude koude slaapzak een sauna gemaakt, is een vuilniszak gedeeltelijk over het voeteneind. Isoleert heel goed!).

Ook wordt aangeraden als vrouw om een lagere comforttemperatuur te hebben, over het algemeen zijn de aangegeven temperaturen voor mannen, die hebben het minder koud. Dus als het rond de 7 graden is geweest, is het best logisch dat jij het koud had!

De slaapzak die je op het oog hebt zou ik niet doen, 173 is helemaal niet zo heel lang,en met een slaapzak van 220 heb je dus 45 cm aan loze ruimte, die alleen maar kan afkoelen!
Ik heb zelf een superfijne van de intersport geloof ik, in Noorwegen gekocht. En daar heb ik het nog niet koud mee gehad :).
Ik zou zeggen ga vooral eerst naar een fijne winkel (bever bvb) en laat je adviseren. En check ook meteen je matje, want kou komt ook van onderen.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 12:53

Bedankt voor de tips! Toch maar even langs een winkel dus.
Mijn huidige slaapzak heb ik afgelopen zomer dus gekocht, paar maanden voor vertrek. Achteraf gewoon een te goedkope slaapzak, niet geschikt voor deze temperaturen. Lag op gegeven moment met mijn softshelljas, vest en trui aan in de slaapzak :+

Ik ga met een georganiseerde reis mee dus het matje regelen ze voor mij, zijn fijne matjes, dus daar doe ik weinig aan verder.

Qua ruimte; nu voor Noorwegen maakt het opzich niet uit als hij 2 kg is, maar voor als ik naar NZ wil, is het wel handig als het zo licht mogelijk is i.v.m. dat ik alles zelf moet dragen dan en ik voor langere tijd ga, en de ruimte voor in het vliegtuig is natuurlijk beperkt.

edit: Ik slaap in een tent
Laatst bijgewerkt door mignonne2403 op 30-01-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:57

Ik heb bij -5 graden in de auto geslapen (geen verwarming aan) en dat ging prima met een slaapzak van de Decathlon.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:14

mignonne2403 schreef:
Bedankt voor de tips! Toch maar even langs een winkel dus.
Mijn huidige slaapzak heb ik afgelopen zomer dus gekocht, paar maanden voor vertrek. Achteraf gewoon een te goedkope slaapzak, niet geschikt voor deze temperaturen. Lag op gegeven moment met mijn softshelljas, vest en trui aan in de slaapzak :+

Ik ga met een georganiseerde reis mee dus het matje regelen ze voor mij, zijn fijne matjes, dus daar doe ik weinig aan verder.

Qua ruimte; nu voor Noorwegen maakt het opzich niet uit als hij 2 kg is, maar voor als ik naar NZ wil, is het wel handig als het zo licht mogelijk is i.v.m. dat ik alles zelf moet dragen dan en ik voor langere tijd ga, en de ruimte voor in het vliegtuig is natuurlijk beperkt.

edit: Ik slaap in een tent


Ik heb de link van je huidige slaapzak even bekeken.

Daar staat eigenlijk vrij letterlijk in dat 5c° de limiet temperatuur is voor deze slaapzak.

De comfort temperatuur is 15c° limiet 5c° en extreem -2°

Het is dus helemaal niet zo gek dat je het koud hebt gehad in deze slaapzak!

Wat hierboven wordt gezegd over lengte van de slaapzak, klopt deels.

De "bedoeling" van een slaapzak is dat je er in ligt op je rug. Op die manier wordt de lengte bepaald.

Maar ben je net als ik een buikslaper, dan ben je automatisch al langer, immers je voeten liggen plat dus die cm moet je er ook nog bij rekenen.

Een slaapzak met lengte van 220cm is inderdaad wel een beetje overdreven voor iemand van 1.73m, dit zal dan ook de long versie zijn. Ik denk dat je het beste weg komt met een regular lengte slaapzak.

Voor je budget van max €150 zijn er echt heel prima slaapzakken te vinden.

De meeste zullen zo tussen de 1300 en 1900 gram zitten in de categorie comfort temperatuur 5c°

Wil je echt een lichtere zak, dan zit je al snel aan dons.

Ik heb zelf een The North Face Auleutian slaapzak met comfort temperatuur van -7 (-3 voor vrouwen) en ik vind het een heerlijke zak.

Oh en let op de Decathlon, deze slaapzakken zijn vrij zwaar en bulky, behalve de Forgaz 900 slaapzakken, maar die zijn dan ook van dons.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 13:31

Ja ik werd niet meteen enthousiast van die van Decathlon.
Omdat ik het wel snel wat koud heb denk ik dat ik voor een lagere comforttemperatuur ga dan die 5 graden. Dons sta ik gewoon echt niet achter... Zie wel dat ik dus met mijn eisen mijn budget wat omhoog moet stellen :+
Dit is meteen 100 euro duurder, maar wel lijkt het wat ik een beetje zoek
https://www.bever.nl/p/mountain-hardwea ... colour=346

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:37

Heb je Facebook? Zoek daar kamperen met kampeermeneer.
Die heeft wel test gedaan met slaapzakken

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:38


Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:46

Nou, ik heb dus zo'n slaapzak van de Decathlon. De Arpenaz 0° cotton. Ik moet een dekenmodel hebben omdat ik een buikslaper-zeester ben en ik kan niet tegen parachute stofjes dus een katoenen slaapzak is ook een must. In november heb ik er mee tijdens een koude nacht in de auto geslapen en heb het geen moment koud gehad terwijl ik best een koukleum ben. Ja de slaapzak is lomp, maar zou hem zo inladen mee naar Noorwegen (want ik ga ook naar Noorwegen dit jaar, alleen in de zomer) nemen. Aangezien ik met de auto ga kan ik voldoende spullen meenemen en neem ik een schapenvacht mee die ik erin kan doen voor extra warmte en comfort. Er is tegenwoordig een bedrijf wat ook schapenvachten kan fabriceren van geschoren wol ipv een overleden schaapje.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:47

Bij een leger dump de slaapzakken van het nederlandse leger.Die schijnen het warmste te zijn.Volgens de kampeerders hier in huis. Ik heb geen ervaring want ga met de caravan op vakantie.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:50

Ik heb die van de Decathlon voor de koudste temperaturen die ze hadden, rond de 75 euro was hij geloof ik. Ik ben een echte koukleum maar daarmee heb ik een kampeertripje met frisse nachten wel goed overleefd :Y)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:59

lakenzak erin scheelt ook enorm

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:00

Is een binnenzak niet eventueel ook een optie nog eventueel in combinatie met een goede slaapzak van de decathlon? Ik slaap enorm graag buiten maar als het kouder begint te worden red ik het niet met enkel een slaapzak, wat dan wel super werkt is een fleece deken waar ik mij in rol en dan in de slaapzak dan slaap ik heel de nacht door zonder last van kou. Als ik anders eerst moet gaan "opwarmen" is het gevolg dat ik meermaals wakker wordt in de nachten en het lang duurt voor ik in slaap val. Nu is een fleece deken nogal onpraktisch maar dat bestaat vast ook wel als binnenzak eventueel in een ander type stof.
Laatst bijgewerkt door Lori op 30-01-20 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:01

Je kan ook nog linnen (klein en licht) of katoenen binnenzak halen voor je slaapzak. Dit scheelt zo 5 graden qua temperatuur. Oh wordt hier boven ook al genoemd zie ik.

De legerslaapzakken zijn echt heerlijk maar die ik ken zijn ook zwaar en vrij groot dus niet geschikt voor je vakantie naar NZ.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:54

Lielle schreef:
lakenzak erin scheelt ook enorm


Ja dat maakt best een verschil indd, er zijn ook lakenzakken van fleece of microvezel die geven nog meer isolatie.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:17

mignonne2403 schreef:
Ja ik werd niet meteen enthousiast van die van Decathlon.
Omdat ik het wel snel wat koud heb denk ik dat ik voor een lagere comforttemperatuur ga dan die 5 graden. Dons sta ik gewoon echt niet achter... Zie wel dat ik dus met mijn eisen mijn budget wat omhoog moet stellen :+
Dit is meteen 100 euro duurder, maar wel lijkt het wat ik een beetje zoek
https://www.bever.nl/p/mountain-hardwea ... colour=346



Afbeelding

In de tekst van je huidige slaapzak staat heel duidelijk dat de temperatuur rating 5c° tot 15c° is. Dit betekent dat de 5c° de LIMIET temperatuur is en 15c° de COMFORT


Wil je comfortabel slapen, moet je naar de COMFORT temperatuur kijken.

Dat is bij je huidige slaapzak dus 15c° ....

Die slaapzak van Mountain Hardware is de comfort temperatuur-3c° deze slaapzak is zo prijzig omdat het gewicht erg laag ligt voor een synthetische slaapzak met deze comfort temperatuur....

De Deuter slaapzak lijkt mij juist wel heel fijn!

Voor Noorwegen in de zomer en Nieuw Zeeland in de zomer heb je een slaapzak van rond het vriespunt nodig.

Hoe warmer de slaapzak, hoe zwaarder de slaapzak en hoe meer volume.

Je wil echt niet met meer dan 2kg slaapzak gaan backpacken in Nieuw Zeeland. Dan heb je trouwens ook een tent nodig..... in hostels is een slaapzak vaak verboden maar heb je ook zeker genoeg aan een goedkoop dun ding zoals je nu al hebt

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:32

Ik heb een speciale slaapzak voor vrouwen gekocht. Geweldig ding en heel erg warm. Speciale polstering bij de voeten (vrouwen hebben vaak koude voeten) en ook rond de borst.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:43

Cookies schreef:
Ik heb een speciale slaapzak voor vrouwen gekocht. Geweldig ding en heel erg warm. Speciale polstering bij de voeten (vrouwen hebben vaak koude voeten) en ook rond de borst.


Daar moet de ts wel goed letten op de lengte van de slaapzak.

Vrouwen slaapzakken zijn vaak korter dan normale slaapzakken.

En aangezien de vrouwen in Nederland gemiddeld wel iets langer zijn dan bijvoorbeeld de Amerikanen.....

De ts is 1.73m, dan zou ze zeer waarschijnlijk de long variant moeten hebben.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:44

Cookies schreef:
Ik heb een speciale slaapzak voor vrouwen gekocht. Geweldig ding en heel erg warm. Speciale polstering bij de voeten (vrouwen hebben vaak koude voeten) en ook rond de borst.


Die heb ik ook, mummie model, dus weinig ruimte voor koude lucht en sluit goed aan.

Je zegt op matjes van de organisatie te slapen, maar aan te raden zijn matten die heel goed isoleren, dat scheelt onwijs veel warmte. Ik leg ze altijd bovenop andere matjes, dubbel comfort. Daarnaast ook vrij klein en licht (<800gram). Ook een muts op je hoofd kan helpen, dat houdt de warmte goed vast.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:43

Ik ben 1.75 en pas prima in de slaapzak. Verder heb ik een goed isolerend matje eronder. Het nadeel van de slaapzak is dat je in de zomer doodgaat in dat ding. Echt veel te warm dan.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 18:52

Nieuw Zeeland ik waarschijnlijk met tent + matje gaan doen en dan wel auto huren, dus niet helemaal 'backpacken' en hostels.

Klopt helemaal hoor dat die ik had gewoon te koud is, ik heb dat toen verkeerd geïnterpreteerd helaas. Ik heb het niet heel snel te warm dus dat scheelt.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:43

Ik vind de Zwerfkei ook wel een hele fijne winkel om slaapzakken/matjes te shoppen. Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver is is het wel een aanrader daar eens te gaan neuzen.

Ik kan je helaas niet verder helpen met slaapzak met kunststof vulling. := Ik heb ook dons ivm gewicht/volume ratio. Er is volgens mij ook een donskeurmerk en levend geplukt wil ik ook niet. Er zijn ook merken die geen levend dons verkopen.

Onder het motto het kost wat, maar dan heb je ook wat... Western Mountaineering. <3 Ik heb er twee. Een tot het nulpunt (MegaLite, 680 gram) en eentje die ook graad of 7 onder nul kan (VersaLite, 905 gram).

https://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/

Voordeel van dons is dat slaapzak ook veel langer mee gaat. Kunststof vulling doet het bij mij maar 5 tot 7 jaar en heb er daar al 2 van versleten. Vulling kan dan niet meer goed isoleren. Mijn donzen slaapzakken zijn nog steeds top, maar moet zeggen dat ik nu niet zo intens meer kampeer in tegenstelling tot de tijd dat ik ze had aangeschaft. Een donzen slaapzak zou een jaar of 30 mee moeten gaan en je kunt ze ook laten bijvullen. Mijn beide slaapzakken van dons zijn inmiddels ruim 10 jaar oud. +:)+