Welke slaapzak voor koude nachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:14

Lielle schreef:
lakenzak erin scheelt ook enorm


Dit, en dan bij voorkeur van zijde!
Heerlijk zacht, compact en goed temperatuur regulerend.

In Madagaskar sliepen wij in warme gebieden in enkel de lakenzak, in koelere gebieden in de slaapzak, en in het koude gedeelte (temperatuur verschil van +25 overdag naar -5 snachts) met (dunne) kleding in lakenzak en slaapzak.
Mummy slaapzak scheelt trouwens okk al!

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:30


mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 22:44


komone
Berichten: 261
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:53

Ik heb deze:
Nomad Triple-S 2 L Slaapzak en Inlet
Gekocht bij Campz

3-seizoenen. Heeft een zomer en een herfstkant. Is ook te koppelen met een andere slaapzak <<)
Je kunt er een mummie van maken met trekkoordjes. De muts kan eraf. Hij is 1,5 kg.
Comfort temperatuur vrouw: -2 / 12 graden

Bevalt mij prima.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:56

Even nog ter toevoeging over de temperaturen die zijn gekoppeld aan de slaapzakken een dingetje.

Hoe het precies zit, zou ik ook na moeten zoeken, maar ik had het ook altijd koud in mijn slaapzakken, dus ik heb het een jaar of 2 geleden nog eens nagekeken.

De comforttemperatuur zag ik altijd als een temperatuur waarbij je het niet koud hebt en in een shirtje+korte pyjamabroek in je slaapzak ligt. Wat blijkt nu? Men gaat voor deze temperaturen uit van vrouwen (in ons voordeel dus), in thermoondergoed.
De limiet temperatuur gaat uit van een vrouw in ik dacht 3 isolatielagen (dus thermoondergoed, tussenlaag, dikke trui/warme broek en dan de slaapzak) en daarbij moet het dan minimaal 6 uur duren voor je onderkoeld raakt ofzo.

Nogal anders dan ik dacht dus, ik slaap liever niet in thermoondergoed. Daarom heb ik een nieuwe slaapzak die een limiet heeft van ongeveer -10, heerlijk!

Ik denk dat je met de slaapzak die je post echt in de goede richting zit. Een speciaal compartiment om je voeten kan heel fijn zijn als die snel koud aanvoelen (die van mij dus)

Bagheera_206

Berichten: 25906
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:59

Ah als je veganist bent snap ik je keuze beter voor kunststof vulling. +:)+

Genoeg keuze idd en voor jou is gewicht/volume ook minder belangrijk, toch? Ik ging er mee rugzak kamperen etc. Zeker met bergje op en bergje af telt iedere gram. :=

Ik heb voor mijn Western Mountaineering de The North Face Cats Meow gehad. Alleen na jaar of vijf dus niet meer zo warm meer als hij was in het begin.

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:09

komone schreef:
Ik heb deze:
Nomad Triple-S 2 L Slaapzak en Inlet
Gekocht bij Campz

3-seizoenen. Heeft een zomer en een herfstkant. Is ook te koppelen met een andere slaapzak <<)
Je kunt er een mummie van maken met trekkoordjes. De muts kan eraf. Hij is 1,5 kg.
Comfort temperatuur vrouw: -2 / 12 graden

Bevalt mij prima.


Die heeft dus een comfort temperatuur van 12c° GEEN -2c°

Echt heeel vaak wordt de comfort temperatuur veel te rooskleurig neergezet door fabrikanten, zeker de goedkopere slaapzakken.

Als er dus staat comfort -2c° 12c° dan wordt er mee bedoeld dat de comfort temperatuur dus de temperatuur waarop je nog lekker kan slapen 12c° is en de limiet temperatuur-2c° is.

Fabrikanten zijn verplicht 3 temperaturen op hun slaapzakken te vermelden. Ga ALTIJD uit van de HOOGSTE temperatuur als COMFORT temperatuur!

Dus de slaapzak in de quote hierboven is absoluut niet geschikt voor de ts...

Bagheera_206

Berichten: 25906
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:17

Per merk is het ook verschillend. Het ene merk is veel conservatiever qua ratings dan het merk wat graag zo goed koop mogelijk wilt verkopen.

Er is een standaard zodat je de slaapzakken iig kunt vergelijken. Dat is de EN13537 norm.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EN_13537

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:24

Bagheera_206 schreef:
Per merk is het ook verschillend. Het ene merk is veel conservatiever qua ratings dan het merk wat graag zo goed koop mogelijk wilt verkopen.

Er is een standaard zodat je de slaapzakken iig kunt vergelijken. Dat is de EN13537 norm.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EN_13537


Ik ken de truckjes ondertussen wel....

Het zijn inderdaad vaak de goedkopere merken die de temperatuur rating te rooskleurig neerzetten.

De duurdere merken zoals RAB, TNF, Deuter, Mountain Hardware enz zijn een stuk eerlijker.

Maar je moet ook weten hoe het wereldje van de outdoor werkt. Dan prik je heel makkelijk door product beschrijvingen heen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:47

mignonne2403 schreef:
Bedankt voor de reacties weer!
Dons ga ik niet doen, eet ook veganistisch en als er producten op een andere manier kunnen dan doe ik dat.
Ik zit nu te neigen in deze richting: https://www.outdoorsupply.nl/slaapzak-d ... links.html (eerder ook al gedeeld maar heb deze gevonden die wat kleiner is in lengte), en dan in combinatie met een lakenzak zoals deze https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-si ... olour=2218
Ik denk dat het dan wel warm genoeg is...



Deze lakenzak is echt super fijn! heb ik ook! (alleen dan volgensmij niet de mummy variant)

Bagheera_206

Berichten: 25906
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:28

mvdende schreef:
Bagheera_206 schreef:
Per merk is het ook verschillend. Het ene merk is veel conservatiever qua ratings dan het merk wat graag zo goed koop mogelijk wilt verkopen.

Er is een standaard zodat je de slaapzakken iig kunt vergelijken. Dat is de EN13537 norm.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EN_13537


Ik ken de truckjes ondertussen wel....

Het zijn inderdaad vaak de goedkopere merken die de temperatuur rating te rooskleurig neerzetten.

De duurdere merken zoals RAB, TNF, Deuter, Mountain Hardware enz zijn een stuk eerlijker.

Maar je moet ook weten hoe het wereldje van de outdoor werkt. Dan prik je heel makkelijk door product beschrijvingen heen.



Het is helaas de waarheid. -O-

Destijds nog zitten twijfelen over een PHD, maar dat werd toch iets te duur. Ik schrik nu ook wel beetje van de prijzen van Western Mountaineering. Vond ze ruim 10 jaar geleden al duur, maar nu hebben ze er bijna 200 euro bovenop gegooid. :wow:

Mountain Hardwear is ook fijn merk. Ik heb er een donsjack van. <3

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:04


mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:48


mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 11:40

Heb uiteindelijk toch de deuter besteld. Ik had wel plannen om ooit te gaan backpacken maar zag ergens een berekening dat je 20% van je gewicht kan dragen, dan kom ik op 10-11 kg uit.... dan maakt die 500 gram ook niet meer uit, want die 10-11 kg ga ik toch niet halen. Als ik dan dat toch over een paar jaar ga doen kan ik altijd nog kijken naar een andere slaapzak.

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:48

mignonne2403 schreef:
Heb uiteindelijk toch de deuter besteld. Ik had wel plannen om ooit te gaan backpacken maar zag ergens een berekening dat je 20% van je gewicht kan dragen, dan kom ik op 10-11 kg uit.... dan maakt die 500 gram ook niet meer uit, want die 10-11 kg ga ik toch niet halen. Als ik dan dat toch over een paar jaar ga doen kan ik altijd nog kijken naar een andere slaapzak.


Ik denk dat je daar een fijne slaapzak aan gaat hebben!

Je hebt backpacken en backpacken. Als je net zoals je aangeeft met de auto of met het ov van plekje naar plekje trekt, maakt die 500g echt geen zier uit.

Je loopt dan vaak toch niet langer dan 10-30 minuten met de backpack te slepen. (En tust me, 10 minuten is echt lang zat)

Die 500g gaan pas uitmaken als je langere tochten te voet gaat afleggen, zoals een meerdaagse wandeltocht.

En dan nog is een meerdaagse wandeltocht ook prima te doen met een slaapzak van 1.7kg, alleen als je veel vaker zn tocht zou gaan lopen is het wel fijner om wat meer op het gewicht te gaan letten.

Ik ben een half jaar naar Australië en Nieuw-Zeeland geweest met 3.5kg tent en 1.6kg slaapzak. Totaal was mn backpack zn 20kg.

Ik had daar geen auto dus redelijk veel met de backpack op mn rug van bus/trein/luchthaven naar hostel gewandeld en terug.. was soms best een beetje pittig en niet heel fijn, maar zodra je de backpack van je rug afgooid ben je het leed alweer vergeten.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Welke slaapzak voor koude nachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 12:19

Ja precies! Afgelopen jaar had ik geloof ik 18 kg mee, maar daarmee kon ik het echt niet lang uithouden (dat hoefde gelukkig ook niet :+ ), maar als dit ooit niet meer genoeg is dan zie ik wel weer verder, voor nu staan geen hele trekkingtochten van meer dan 2 dagen op het programma, en voor 2 dagen kan je de rest uit je backpack gooien :D.

komone
Berichten: 261
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:09

mvdende schreef:
komone schreef:
Ik heb deze:
Nomad Triple-S 2 L Slaapzak en Inlet
Gekocht bij Campz

3-seizoenen. Heeft een zomer en een herfstkant. Is ook te koppelen met een andere slaapzak <<)
Je kunt er een mummie van maken met trekkoordjes. De muts kan eraf. Hij is 1,5 kg.
Comfort temperatuur vrouw: -2 / 12 graden

Bevalt mij prima.


Die heeft dus een comfort temperatuur van 12c° GEEN -2c°

Echt heeel vaak wordt de comfort temperatuur veel te rooskleurig neergezet door fabrikanten, zeker de goedkopere slaapzakken.

Als er dus staat comfort -2c° 12c° dan wordt er mee bedoeld dat de comfort temperatuur dus de temperatuur waarop je nog lekker kan slapen 12c° is en de limiet temperatuur-2c° is.

Fabrikanten zijn verplicht 3 temperaturen op hun slaapzakken te vermelden. Ga ALTIJD uit van de HOOGSTE temperatuur als COMFORT temperatuur!

Dus de slaapzak in de quote hierboven is absoluut niet geschikt voor de ts...


Bij deze slaapzak is het herfstgedeelte comfort -2 graden en het zomer gedeelte comfort 12 graden. Voor vrouwen dus. En dit is echt de comfort temperatuur.
Voor mannen is het zelfs -6 en 8 graden.