Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 19:40

Smots en smurrie



Afbeelding

Het serene landschap veranderde langzaam in een vieze bruine smurrie hoe dichter we bij de stad kwamen. De sneeuw was gesmolten door het vele verkeer en smotste onder de voertuigen. Iedereen jakkerd gehaast om ons heen.
Het was een grote bedrijvigheid zo op zaterdagochtend. De levendige stadsdrukte maakte het lastig om onze weg te vinden. Zigzaggend kwamen we steeds dichterbij het einddoel. De lucht prikkelde van de rook van de bruisende industrie. De herrie van over elkaar schurend metaal, rammelende wagens, piepende remmen. Het is bijna een verademing om de winkel binnen te lopen.
Eigenlijk hadden we helemaal niet willen gaan. We waren immers pas geleden nog naar de stad geweest! Maar helaas was er een “leuke” postbezorger die geen zin had om uit te stappen in de sneeuw en ons pakketje met zaaigoed dus maar in de stad had achtergelaten…. Oef! Wat was ik woest! Ik zag hem notabene voorbijrijden! Maar goed, nu waren we hier en moesten we er maar het beste van maken.
Ik drentelde een beetje heen en weer en probeerde in te schatten hoe lang het nog zou duren voordat wij aan de beurt waren. Het leek wel of de halve stad hier in de rij stond. Ik zag de minuten op de grote klok boven het loket langzaam voorbij tikken. Het was over twaalven. Hadden we er bijna twee keer zo lang over gedaan om hier te komen?
Even later stonden we onze fietsen in te pakken met de boodschappen en het pakketje en konden we het rumoer van de stad achter ons laten.

De terugweg volgde de meanderende rivier. Dan was hij vlakbij en dan schitterde het water in zijn diepe bedding terwijl wij de heuvels beklommen. Toen we even stopten om een broodje te eten, scheen het zonnetje tussen de wolken door en hoorde ik de vogels zingen in de hoge boomtoppen. Warm als ik het had, deed ik mijn wanten en sjaal in mijn fietsmand, “zo dat voelt beter.” We lieten de rivier achter ons en begonnen aan de lange klim van de heuvelrug. De huizen langs de weg werden schaarser en de omgeving werd meer en meer bosrijk. Hijgend als een oude stoomlocomotief kroop ik de helling omhoog. De sneeuw voelde aan als een boter die te lang in een warme kamer had gestaan. Het stuur trilde in mijn handen van alle ribbels in de sneeuw. Omhoog fietsen mag dan zwaar zijn, maar het voelt in ieder geval alsof ik controle over mijn fiets heb. Voor mij zie ik de afdaling voor mij uitstrekken. Ik haal diep adem en pak mijn stuur stevig beet. Zwabberend over de sporen rol ik harder en harder. Bijna voelt het alsof de achterkant van mijn fiets de voorkant wil inhalen. Mijn hart begint wild te bonzen. Met volle kracht trap ik op de achteruittraprem. Mijn fiets krijgt weer grip op het slippende wegdek. Pfff, dat ging maar net goed. Terwijl mijn hart weer langzaam tot rust komt, kom ik beneden aan de helling. Nu konden we een aantal kilometers genieten van de vlakke weg door het rivierlandschap. Bij de oude herberg sloegen we af en staken de prästenboda’s rivier over om aan de laatste 5 kilometer klim te beginnen naar huis.

Met het meel weer aangevuld is de voorraad op zolder weer vol. De felbegeerde zaden zijn binnen en nu is het alleen nog wachten op mooi weer.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:43

Leuk stukje weer <3
Hoeveel kilometer is het voor jullie naar de stad?

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:58

Leuk en begrijpelijk je boosheid over de postbode. Maar je zaaitjes zijn binnen. Ga je over een maand beginnen met binnen zaaien?

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:05

Oh die pakketbezorgers, ik kan ze soms ook wel schieten!

Ik ben ook wel benieuwd hoe ver de stad is voor jullie, zowel in kilometers als in tijd.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:16

De Berkey kan zeker gebruikt worden om water uit een meer te filteren, zeker met de waterkwaliteit in Zweden :j

Leuk, nieuwe zaden! Had je eigenlijk nog een poging gewaagd voor de haver?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:40

Dat is straf zeg! Kan je niet afspreken dat hij altijd mag toeteren zodat jullie naar hèm toekomen als hij te lui is om te lopen...? Of een brievenbus direct naast de weg zetten...?

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:35

gerlienke : Dank je wel <3 Het is 25km...

pien_2010: Ik hoop half februari tomaten te kunnen zaaien binnen, hangt een beetje af van het weer maar in ieder geval gaan dan de koolzaden in de koudebak. Het tuin seizoen komt er weer aan *\o/*

Prairy: Inderdaad, de post is hier echt vreselijk...
Het is 25 km naar de stad, in de zomer doen we daar 1uur en 15 minuten over maar zoals de weg er nu bij lag duurde het bijna 2uur... Oeps.

JudithO: Dat is fijn om te horen, dan moet ik die ook nog op mijn wenslijstje zetten :)
We hadden afgelopen jaar ook haver gezaaid maar door de droogte was dat helaas niet zoveel geworden. Dit jaar een nieuwe poging wagen.

pmarena: Helaas mogen we de brievenbus niet bij huis zetten, die staat zoń 100meter verder op, samen met alle andere brievenbussen uit de buurt. Normaal toeteren ze ook maar zelfs dat was deze keer teveel werk denk ik....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:20

Die postbode had gewoon een slechte dag... O:) :D
Stevig fietstochtje om naar en van jullie huis te gaan lees ik. En al helemaal door de sneeuw }>

Over die crisis op de vorige pagina, alle belgen kregen van de week van de overheid het advies om jodiumpillen in huis te halen voor het geval er een nucleaire ramp plaatsvindt.
Ook weer geruststellend dit :=

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:26

Balen van die postbode. Want dat is een flinke fietstocht naar de stad, vooral in winterse omstandigheden. Ik zal niet meer zeuren als de postbode dat bij ons doet en ik 5 km moet fietsen :o .

Over rampvoorbereiding denk ik wel eens na maar doe er niet zoveel mee. Heb wel een redelijke voorraad eten en mogelijkheden om te koken zonder gas en elektriciteit en voor het kamperen een waterfilter.

Gelukkig is het allemaal nog niet nodig en maak ik me nu vooral druk hoe mijn brood gaat worden _O-.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:00

Sharani schreef:
Gelukkig is het allemaal nog niet nodig en maak ik me nu vooral druk hoe mijn brood gaat worden _O-.



Afbeelding

Aardig gelukt dit keer :D , nu nog een lang uur wachten voor ik hem aan kan snijden :') . Ga maar even klusjes doen buiten of zo :j .

@TheaD: een poosje geleden had je het ook over zuurdesem biscuit en pannenkoeken, heb je daar het recept ook van? Ik merk dat mijn starter het gelukkigst is als ik hem veel voer en gebruik, dus ben op zoek naar meer dingen om te proberen.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 20:24

Pandora2: Ook leuk nieuws dat... := Vraag mij altijd af, zouden die jodiumpillen daar nu echt tegen werken? Heb jij ze in huis gehaald?

Prachtig brood Sharani! Mijn zuurdesem is ook altijd veel actiever als ik hem heel veel gebruik. Dus bij deze nog wat recepten

Zuurdesem biscuits


2,4 dl meel
0,5tl zout
2 tl bakpoeder
60gr boter
125ml zuurdesem
60ml karnemelk of yoghurt

Doe het meel met het zout en de bakpoeder in een kom. Wrijf de boter erdoor (zoals bij scones) Voeg de zuurdesem en karnemelk toe en mix tot een bal. Rol uit tot 2cm dik en steek ronde koekjes uit. (bij het uitsteken de uitsteekvorm niet draaien, dan rijzen ze niet goed) Laat 30min rusten en bak 30min in een hete oven.
Deze biscuits zijn lekker met roerei of bij een chili oid.
Zuurdesem platte koekenpan broodjes


150ml zuurdesem
90gr meel
0,5 el olie
0,5 tl zout

Mix de ingredienten en laat 30minuten tot 8 uur rijzen. Deel het deeg in 2 of 4 stukken en rol uit.Laat 10 min rusten en bak in een hete gietijzerkoekenpan tot bruin aan beide zijdes.
Lekker met soep maar je kunt het ook gebruiken als pizzabodem, rol ze dan uit en belg met de vulling en dan bak je ze 7-10min in een hete oven tot gaar.

Zuurdesem pannenkoeken


150ml zuurdesem
240ml karnemelk
2 eieren
250gr meel
(1 tl Vanille)

Mix de ingredienten en laat 12uur koel staan

Volgende dag:
Mix in
1tl zout
1tl baksoda
1tl bakpoeder

Bak in een hete koekenpan met boter tot er geen bellen meer komen aan de bovenkant en de onderkant mooi bruin is. Keer de koek dan om en bak ook deze zijde bruin. Het is een vrij stevig beslag, je kunt het een beetje met de achterkant van je lepel uitstrijken in de pan. Dit worden hele dikke luchtige pannenkoeken.
Krijg er gelijk honger van Y)(^)

Wil je pannenkoeken bakken maar heb je niet zoveel tijd dan is het volgende recept misschien wat

240ml zuurdesem
1 ei
1 el honung
0,25 tl zout
0,5 tl baksoda

Mix door elkaar en bak in de koekenpan

Heb eventueel ook nog wel een recept voor zuurdesem pasta als dat iets is wat je zou willen maken?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:24

Jeetje, zuurdesem pasta.. ik kan me er weinig bij voorstellen. Lekker?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:36

Die zuurdesem recepten en baksels...mjamie :9 :9

Jodiumpillen heb ik nooit in huis gehad. Zou boven de 40 jaar ook niet aangewezen zijn heb ik mij altijd laten vertellen.
Maar voor jongere mensen heeft het wel zin, dan geraakt je schildklier verzadigd met jodium en neemt ze geen radioactief jodium meer op.

Anyway, die crisissen / oorlog is plots wel heel erg een hot item blijkbaar. Er was gisteravond een gesprek met journalist Jan Balliauw op tv. Werd een mens ook niet vrolijk van.
Rusland is aan het herbewapenen. Ze hadden ingeschat dat dit zo'n 5 tot 8 jaar ging duren. Blijkt nu veel sneller te gaan en zou om 2 à 3 jaar gaan.
In het oosten van Europa vragen ze zich al lang niet meer af of ze zullen worden aangevallen, maar wanneer...

Hier het linkje van het gesprek. Als jullie dit in het buitenland kunnen zien tenminste
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -63408610/

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 20:33

Dooiweer


De grond ziet er naakt uit nu de sneeuw is weg gesmolten. De tuin is rommelig en modderig. Hier ligt een vergeten bloempotje, daar een bosje plantstokken, bladeren en afgewaaide takken. Het is pas net februari en na het lange slechte weer schijnt vandaag eindelijk de zon uitbundig. Ik kan niet meer wachten! Ik trek mijn schoenen aan en knoop mijn sjaal stevig om en trek de deur achter mij dicht. Er waait een stevige noordwester bries maar dat mag de pret niet drukken.

Afbeelding

Ik zit op mijn hurken in de tuin en studeer de grond aandachtig. Oh, kijk dan! Hier is er één en daar! De knoflook is ontwaakt uit zijn winterrust en overal steken de groene puntjes uit de donker aarde naar boven.
Het grootste gedeelte van de tuin is nog te nat om in te werken maar in het kruidentuintje, dat wat hoger ligt, is de grond precies mooi vochtig. Met de hark krab ik de grond een beetje los en spring daarna snel de trap op naar zolder om een kweekbak te halen. De kweekbak gemaakt van een oude pallet kraag is opvouwbaar en dat maakt het een stuk makkelijker om van de oude zolder trap naar beneden te gaan. In de tuin druk ik de bak een stukje in de grond en gooi er aan de buitenkant een dikke laag modder tegenaan met de hoop dat er niet zoveel wind tussen de kieren heen komt. In de gleufjes zaai ik andijvie, ijsbergsla, radijsjes en meiknollen. Voorzichtig dek de kleine zaadjes af met modder, druk de grond goed aan en dek de bak af met de doorzichtige plaat. Bijna direct krijgt de wind grip op de plaat en waait hij er bijna af. Maar met een paar zware stenen erop blijft hij stabiel liggen.

Afbeelding

Afgelopen jaar kregen we van kennissen een heleboel oude ramen waarvan de meeste van die oude gekoppelde ramen zijn. Dat was hier een heel populair systeem een tijd geleden. Een soort van dubbel glas maar dan heeft ieder glas zijn eigen kozijn. Deze zitten aan elkaar met een scharnier. Deze ramen zijn super handig in de moestuin.
pok, pok.. pok,pok.. klinkt het als ik het raam van de ene kant naar de andere kant zwing en hem zo voor mij uit laat lopen. Halverwege blijf ik even staan, dat raam is loeizwaar man! en met die wind die er aan rukt maakt het niet veel makkelijker. In de tuin zet ik hem op zijn kant. Het wordt niet helemaal een kweekbak, gezien de zijkanten open blijven. Maar met het glas op het zuiden wordt de grond wel warmer en ik hoop dat dit voldoende is voor een vroege oogst met worteltjes. Dit raam is zo zwaar dat ik hem niet hoef te verzwaren, deze gaat nergens meer heen, zelfs niet bij storm (hoop ik ;) )

Afbeelding

Het op zijn plek zetten van de bakken en het zaaien heeft bijna de hele middag gekost en het zonnetje verdwijnt alweer achter de bomen. Nu de grond ontdooid is moet ik gelijk nog weer wat pastinaken opgraven, dat kon de laatste tijd niet. Met de spa druk ik ze zo uit de grond. Eentje neem ik mee naar binnen voor het avondeten en de anderen kunnen in de schuur blijven voor gerechten in de komende tijd.

Afbeelding

Wat een heerlijke dag, ik voel mij weer helemaal opgeladen in de zon en kan niet wachten tot de zaadjes gaan groeien. Hoewel dat nog wel een tijdje zal duren… Wie weet wat voor weer er nog komen gaat.
En kijk eens wat ik zojuist uit het kippenhok haalde. Het eerste ei voor dit jaar!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:31

Leuk om weer te lezen! Dat soort ramen zijn echt super handig. En wat lekker dat je weer bij je pastinaak kan.
Onze kippen zijn ook weer begonnen met leggen. En de jongedames van het afgelopen seizoen doen duidelijk mee; we hebben er ineens groene eieren tussen zitten. Helemaal leuk <3

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:09

Wat vroeg om al te gaan zaaien! Ik durf dat hier echt nog niet aan, ook niet in een koudebak. De kans op flinke vorst is nu nog veel te groot.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:54

Het lijkt me ook wat vroeg. Helemaal in Zweden waar het toch langer koud is dan hier.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:55

Zo, jij bent er erg vroeg bij met zaaien. Ik hoop dat alles lukt. Heb weer genoten van je verhaal.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:55

Leuk je verhaal Thea.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:04

Als het lukt en niet te koud wordt, heb je natuurlijk wel een super fijne vroege start +:)+

Blijft mooi he, dat je zo van die piepkleine zaadjes een plekje geeft en in gedachten in elk zaadje een kropje andijvie (of wat je dan ook zaait) ziet, dat zo'n klein dingetje zo mooi uit kan groeien :)

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:08

Ik wil ook beginnen met zaaien, wel binnen omdat er nog een laag compost op onze bedden moet komen.

Maar ja, nog zoveel andere projecten ook :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:46

Het eerste ei ! :D Dat kondigt de lente aan want kippen hebben een prima biologische klok {:}
Hier enkel nog ouwe krielkipjes. Die doen het niet meer zo perfect :')

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:32

Wat leuk, ik ben ook aan het aftellen tot de lente. Van de week mijn zaden weer eens uitzoeken. In mijn moestuin bak wissel ik per jaar wat af tussen groenten en plukbloemen.
Onwijs bedankt voor de desem recepten, ik heb nu een desemstarter gemaakt dus ga t van de week proberen met je recepten.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 18:41

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties <3 Het is inderdaad nog wat vroeg, of moet ik zeggen een beetje laat... Zaden zoals wortelen zou je in de herfst al kunnen zaaien. Ze lopen dan nog niet uit maar sluimeren in de grond tot exact het juiste moment in het voorjaar. Zo krijg je een vroege start. Heb hier al zoveel goede verhalen gehoord dat ik dacht, dat moet ik ook proberen *\o/* We gaan het zien of het een goed idee was :P maar niet geschoten is altijd mis. Nu ligt het tuinen wel weer even stil, hebben de afgelopen 2 dagen weer bijna 30 cm sneeuw gehad :brr:

Mar_fay Dank je wel <3 Wat gaaf, groene eieren! Wat is dat voor ras?

Pandora2 Mijn kippen zijn helaas ook al een beetje oud en was dan ook blij verrast dat ze toch nog weer eieren gingen leggen *\o/*

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:12

Ik ben heel benieuwd naar je experiment!
De tuin is een beetje een af en aan project hier; we verbouwen het huis ook al drie jaar en de tuin was een grote modderpoel toen we hier kwamen wonen, dus het krijgt langzaamaan vorm. De moestuin is half af. En als ik dan jouw zaadjes zie… kriebels! Maar of het verstandig is dit jaar, dat is een tweede.
We hebben een “boerenmix”. Dat is een mooie naam voor “laat maar waaien” :+ . Zijdehoen, Wyandotte en die beide gemengd, drie brahma’s een Rhode Island Red haan en een of andere krielkip erbij gekregen en een jong kuiken opgevoed waar dus waarschijnlijk aurakana in zit - die leggen groen. Ze is vreselijk ondeugend; ze ontsnapt op alle mogelijke wijzen en springt tijdens het schoonmaken op je hoofd. Maar de eieren zijn wel echt lekker vet dit jaar. Zo anders dan winkeleieren! De hanen worden ook al actief, dus volgend jaar zullen het er wel meer zijn. Op zich vind ik het wel leuk om allerlei kleuren eieren te hebben. Een soort regenboog!