Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 48 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

 
Profiel   

Leuk dat je er weer bent! Ik volg dit stiekem af en aan al een paar jaar en het is altijd zo heerlijk rustgevend om te lezen hoe jullie je leven daar hebben. Het is net een kijkje in een onschuldig verleden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 19:55 



 
Profiel   

Wat fijn dat je er weer bent! Ik kom nog weinig op bokt, maar checkte soms toch even stiekem of er in jouw topic misschien een update was. Leuk om weer verder te kunnen lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 20:26 



 
Profiel   

Super leuk dit, ik lees ook weer mee! *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 21:10 



 
Profiel   

Jaaaaaa eindelijk!!

Wat leuk!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 21:54 



 
Profiel   

*\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:58 



 
Profiel   

Vlas en linnen

Na een lange sneeuwrijke winter kwam het voorjaar koud en nat. Druilerige dagen volgende elkaar op. Maar op een dag was het er ineens, zomerwarmte! Diepblauwe luchten en de zonnestralen streelden de aarde. Het groen explodeerde in één nacht. Meidoorn-, seringen- en appelbomen ontsproten en bloeiden, en onze hele tuin hulde zich in de heerlijke zoete bloemengeuren.

[ img ]

Op een van deze mooie voorjaarsdagen, ergens eind april, arriveerde een zakje met vlaszaadjes bij ons in de brievenbus. Ik had mij opgegeven voor een project van een textielmuseum hier in Zweden. Deze zenden iedereen die mee doet genoeg zaden voor 1m2, met een nieuwsbrief over de geschiedenis van vlas en linnen, hoe te zaaien, oogsten en te verwerken. Tot het eind van 1800 was linnen een belangrijk gewas, vooral voor het maken van onderkleding. Later werd dit helemaal overgenomen door katoen, wat makkelijker en goedkoper geproduceerd kon worden. Nu word er bijna helemaal geen vlas meer geteeld voor linnen en zo gaat er een belangrijk handwerk verloren en met dit project hopen ze dat de kennis behouden blijft.

[ img ]

Nu de witte-kwikstaart, die symbool staat voor de zaaitijd, weer gearriveerd was, is het tijd om mijn vierkante meter in te zaaien. De vogels kwitterden in de hazelaarstruiken die langs ons erf begonnen te ontkiemen en de eerste hommels zoemden voorbij. Ik had de tuin eens goed bekeken om een mooi plekje uit te zoeken voor mijn vlas, het liefst zonnig en niet te bemest. Uiteindelijk zaaide ik ze vlak bij de waterput. Al snel staken de groene steeltjes uit de zwarte grond omhoog en precies toen de hooioogst in volle gang was, bloeide het vlas zo mooi! De broze blauwe bloemen wuivden in een warme zomer bries. Ik was niet de enige die ervan genoot, hommels, en allerlei andere insecten waren er ook dol op.

[ img ]

[ img ]

Langzaam liep de zomer op zijn einde en zo ook waren ook de laatste bloemen van het vlas uitgebloeid en begonnen de zaaddoosjes te rattelen en was het tijd om het vlas te oogsten. De schoven konden daarna ondersteboven drogen in de schuur. Daarna was het tijd om te repelen, oftewel, de zaadozen van het vlas te verwijderen. Helaas had ik niet een hele mooie repelkam maar met een oude manenkam uit de poetskist van de ponies ging het ook. Nu kan ik volgend jaar wel 5-6 vierkante meter zaaien!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De vlas stengels leg ik na het repelen op de grasmat. Netjes verspreid, zodat alle stengels hier voor zich liggen en alle worteleindes in dezelfde richting. Tien dagen moeten ze blijven liggen in weer en wind en daarna keer je ze om om dan nog een aantal dagen ver te "roten". Hierna is het vlas klaar om ver te verwerkt te worden tot echt linnen. Daarover later meer

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:17 



 
Profiel   

Wat leuk je verhalen weer.
En ook je prachtige sfeer foto's.
Ik lees graag weer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:22 



 
Profiel   

Wat gaaf, zelf linnen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:27 



 
Profiel   

Kruip even onder m’n meeleessteen vandaan: wat ontzettend fijn om je verhalen weer te kunnen lezen! Ik geniet er enorm van, heerlijk rustgevend vind ik het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:57 



 
Profiel   

Mooi stukje weer <3 leg je nog iets op het vlas zodat het niet weg waait?
Zie het zo voor me dat het anders over je hele erf ligt na een winderige dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:19 



 
Profiel   

Vlas/linnen uit de oudheid is een interessante. Volgens sommigen is het oude linnen in noord-europa vaak afkomstig van brandnetel ipv vlasplant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:21 



 
Profiel   

Wat een gaaf stukje weer! Ben reuze benieuwd hoe het vlas maken verder gaat. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:30 



 
Profiel   

Wauw, zelf linnen maken, wat gaaf! Ben benieuwd of alles helemaal gaat zoals het zou moeten gaan en je er straks ook echt iets van kleding van kunt gaan maken, hoe gaaf als dat allemaal goed gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:41 



 
Profiel   

Wat mooi !! Lees graag mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 22:36 



 
Profiel   

Wow een paar dagen niet op bokt geweest en ik denk iemand vraagt hoe het gaat.

Maar gewoon 2 updates nu!! Helemaal fijn om weer te genieten van jouw verhalen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 23:48 



 
Profiel   

Vlas verwerken tot linnen...hoe geweldig is dat !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:12 



 
Profiel   

Wat een interessant stukje over vlas en linnen, ben benieuwd naar het vervolg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:48 



 
Profiel   

Leuk stukje weer en prachtige foto's. Kan niet wachten tot je boek klaar is, die ga ik zeker bestellen!
Ben benieuwd hoe het vlas verwerkt wordt tot draagbaar linnen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:57 



 
Profiel   

Wat fijn dat je er weer bent, ik miste jou verhalen. Ze zijn zo leuk en nog leerzaam ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 16:17 



 
Profiel   

Fijn dat je er weer bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:49 



 
Profiel   

Bedankt voor alle fijne reacties <3

Gerlienke: Ik had niets over het vlas heen gelegd, ons erf ligt redelijk beschut maar anders is het zeker een goed idee om er wat stokken oid overheen te leggen :j

Tamary: Brandnetels worden ongeveer op dezelfde manier verwerkt als linnen en geeft een hele zachte vezel die tot neteldoek verwerkt kan worden. Alleen het oogsten lijkt mij niet zo fijn voor m´n handen :P

Idylle: een kledingstuk zal het nog niet worden ben ik bang, van een vierkante meter vlas kun je ongeveer een doek weven van 30x30cm :) Maar het is zeker de bedoeling om er in de toemkomst een kledingstuk van te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:44 



 
Profiel   

Ik leer heel veel van jou maar misschien heb je hier ook iets aan :') brandnetelstengels raken in de winter hun brandharen kwijt en het schijnt dat dat ook het beste moment is om de vezels eruit te halen. Of je er echt kleding van kunt maken dat weet ik niet, wel touw in ieder geval.

Ik vraag me af doe je buitenom bokken nog veel andere dingen op internet of probeer je dat ook echt te beperken? En zijn er al dingen die je echt in Nederland hebt aangeleerd of vooral door daar in je eentje (oké samen dan) te proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 22:37 



 
Profiel   

Oeh, vlas verwerken. Iets waar ik erg weinig informatie over kan vinden, de verwerking dan, m.u.v. het boek "Van vlas naar linnen" maar dat is zo duur om hier te krijgen. Volgens mijn man heb ik een hele vervelende hobby, ik spaar boeken die van alles uitleggen over volledig zelf voorzienend zijn. Ik had wel ooit gevonden dat je ongeveer 1012 m2 per persoon zou moeten zaaien en oogsten voor kleding.

Ik vind het zo leuk dat je weer terug bent. Al tijden verdiep ik me in het leven zonder elektriciteit en hoe dagelijkse taken dan zouden moeten, dus erg leuk en vooral leerzaam om te zien hoe jullie dit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 01:31 



 
Profiel   

Lastig ja, daffie1986. Is er geen internet groep hiervoor? Of YouTube filmpjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:02 



 
Profiel   

Ik vind dat ook enorm interessant, het zelfvoorzienend leven :j Wat gaaf dat je zo'n boeken spaart, daffie!
balance, er zijn facebook groepen hierover, ook een bokt groep.
Maar zelf heb ik me er snel weer afgemeld omdat het 9 van de 10 keer over dieren slachten gaat. Boeken over specifieke oude ambachten lijken me geweldig interessant om in huis te hebben!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 48 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen