Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 49 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

 
Profiel   

Zo fijn dat we weer al je verhalen kunnen lezen!
Blij dat je er weer bent!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:41 



 
Profiel   

Voor fimpjes over oude ambachten wel spaans, ondertiteling is ,mwah en uitleg ook, maar toch interessant : https://www.youtube.com/c/eugeniomonesma/videos

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 20:00 



 
Profiel   

balance schreef
Lastig ja, daffie1986. Is er geen internet groep hiervoor? Of YouTube filmpjes?


Op YouTube is er een filmpje van een man die vroeger werkte in de vlasteelt. Was meen ik voor een iers of Schots museum. Voor mij is vooral de uitdaging dat het juist geschreven staat. Als er geen elektriciteit is, doet het internet het natuurlijk ook niet.

In Canada wordt blijkbaar nog flink geteeld en worden ook nog handmatig aangedreven machines gemaakt en verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:55 



 
Profiel   

tamary schreef
Voor fimpjes over oude ambachten wel spaans, ondertiteling is ,mwah en uitleg ook, maar toch interessant : https://www.youtube.com/c/eugeniomonesma/videos


Mijn Spaans is niet zo goed :D

Zeeland heeft een flinke historie kwa vlasteelt en gelukkig Nederlands ingesproken film materiaal. Zou echter niet meer weten op welke website ik dat toen tegen kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:59 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
balance schreef
Lastig ja, daffie1986. Is er geen internet groep hiervoor? Of YouTube filmpjes?


Op YouTube is er een filmpje van een man die vroeger werkte in de vlasteelt. Was meen ik voor een iers of Schots museum. Voor mij is vooral de uitdaging dat het juist geschreven staat. Als er geen elektriciteit is, doet het internet het natuurlijk ook niet.

In Canada wordt blijkbaar nog flink geteeld en worden ook nog handmatig aangedreven machines gemaakt en verkocht.
Klopt, ik kwam dat filmpje van een Ierse man ook tegen. Heb hem ergens voor mijn research opgeslagen, ik zal hem later eens opzoeken!

Leuk dat je er weer bent TS :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:25 



 
Profiel   

Moonsparkle: Dat klinkt wel logisch, hoewel aan de andere kant zou de vezel dan niet verzwakt zijn doordat de plant al aan het afsterven is?
Internet gebruiken we als een soort van encyclopedie en als communicatiemiddel met klanten en familie. De meeste dingen hebben we hier geleerd, allen het werken met paarden deden we al :)

daffie1986: Wat leuk dat je zelfvoorziening-boeken spaart! Ik vind zelf de boeken van John Seymour ontzettend mooi, behalve het algemene zelfvoorzienings boek heeft hij ook boeken over ambachten ed.

Ik hoop ongeveer 100m2 vlas te telen in de toekomst dan blijft het ook leuk om het te verwerken.



daffie1986 schreef
balance schreef
Lastig ja, daffie1986. Is er geen internet groep hiervoor? Of YouTube filmpjes?


Op YouTube is er een filmpje van een man die vroeger werkte in de vlasteelt. Was meen ik voor een iers of Schots museum. Voor mij is vooral de uitdaging dat het juist geschreven staat. Als er geen elektriciteit is, doet het internet het natuurlijk ook niet.

In Canada wordt blijkbaar nog flink geteeld en worden ook nog handmatig aangedreven machines gemaakt en verkocht.



ja, dat filmpje heb ik ook gezien, heel informatief!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 18:57 



 
Profiel   

Late reactie, maar wat tof dat er weer updates zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:04 



 
Profiel   

Herfstkleuren

[ img ]

Toen ik vanmorgen naar buiten keek was de lucht grijs maar het was in ieder geval droog. Gisteren kletterde de regen onafgebroken uit de hemel naar beneden en dit was een welkome afwisseling. Maar helaas was het van korte duur. Uur na uur tikte de regen tegen de ramen. Tegen de middag stak er een gure noord-wester wind op die het weer nog onaagenamer maakte. Ja, de herfst is goed opgang nu.

[ img ]

[ img ]

De herfst is mijn favoriete jaargetijde. Lekker door de gevallen bladeren sloffen en genieten van de prachtige herfst kleuren voordat de bomen hun bladeren laten vallen. Het is tijd om weer wat rustiger aan te doen en lekker chocolade melk te drinken bij de kachel. Met een tevreden gevoel kan ik terug kijken naar de zomer. Nog nooit heb ik zoveel ingemaakt als dit jaar. Alle weckpotten, oude jampotten, en flessen zijn in gebruik. Sommige hebben zelfs al voor de 2de of 3de keer een vulling :) 215 potten totaal! en dan nog 35liter appelsap!

[ img ]

Elke herfst decoreer ik het huis met producten van eigen oogst. Oranje pompoenen in de vensterbanken, mandjes met uien op de kast, slingers van appels en gedroogde bonen. Flessen met sap en azijn staan op de planken. Het geeft zoveel voldoening om ernaar te kijken en ervan te gebruiken.

Appels drogen zoals een pionier

Was en droog de appels. Afhankelijk wat je het lekkerst vind, schil je ze en verwijder je het klokhuis. Snijd in dunnen plakken, +-5mm, en rijg ze aan een draad. Hang ze op een goed geventileerde, warme plek tot ze droog zijn. Meestal laat ik ze wel 2a 3 weken hangen. Ze moeten leerachtig aanvoelen. Daarna stop ik ze in een linnenzak die aan het plafond hangt tot ik ze ga gebruiken. Heel lekker in meusli´s en pannenkoeken.


[ img ]

Van de week heb ik de laatste appels van de boom geplukt en ik denk dat die heerlijk zullen smaken in een taart. De dunnen schijfjes appel bak ik eerst in wat boter en bestrooi ze daarna rijkelijk met bruine suiker en kaneel. Als ze netjes gerangschikt in de taartbodem liggen giet ik er nog wat "homemade" appelstroop overheen. Als ik na een uur de taart uit de oven haal, mmmm, die geur alleen al! Dat wordt straks smullen, zuurdeeg appeltaart!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:28 



 
Profiel   

Als ik het lees krijg ik er al zin in, wat leuk! Mooie foto's ook weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:50 



 
Profiel   

Heb weer genoten van je verhaal en de prachtige foto's! Heerlijk zo voor het slapengaan, *droomt weg*...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 21:40 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
balance schreef
Lastig ja, daffie1986. Is er geen internet groep hiervoor? Of YouTube filmpjes?


Op YouTube is er een filmpje van een man die vroeger werkte in de vlasteelt. Was meen ik voor een iers of Schots museum. Voor mij is vooral de uitdaging dat het juist geschreven staat. Als er geen elektriciteit is, doet het internet het natuurlijk ook niet.

Dit filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 00:08 



 
Profiel   

Leuk stukje weer! Ik denk dat ik vanmiddag ook maar de laatste appels uit de boom in een appeltaart ga verwerken.
Wat is een zuurdeeg appeltaart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:52 



 
Profiel   

Solistar schreef
Als ik het lees krijg ik er al zin in, wat leuk! Mooie foto's ook weer.


Dankjewel <3


Myfairytale schreef
Heb weer genoten van je verhaal en de prachtige foto's! Heerlijk zo voor het slapengaan, *droomt weg*...


Dankjewel <3

Tamary: Ja dat filmpje had ik ook gezien +:)+


Sharani schreef
Leuk stukje weer! Ik denk dat ik vanmiddag ook maar de laatste appels uit de boom in een appeltaart ga verwerken.
Wat is een zuurdeeg appeltaart?


dankjewel <3 Voor de bodem van de appeltaart heb ik een natuurlijk gefermerteerd deeg gebruikt op basis van van zuurdesemstarter. Dit maakt het gezonder en makkelijker verteerbaar. Als je wil kan ik je het recept wel geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 18:35 



 
Profiel   

TheaD schreef
Sharani schreef
Leuk stukje weer! Ik denk dat ik vanmiddag ook maar de laatste appels uit de boom in een appeltaart ga verwerken.
Wat is een zuurdeeg appeltaart?


dankjewel <3 Voor de bodem van de appeltaart heb ik een natuurlijk gefermerteerd deeg gebruikt op basis van van zuurdesemstarter. Dit maakt het gezonder en makkelijker verteerbaar. Als je wil kan ik je het recept wel geven?


Heel graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 21:14 



 
Profiel   

Wat een heerlijke foto's weer!
Ik krijg ook meteen een heerlijke denkbeeldige geur in mijn neus :') Wat moet het bij jou lekker ruiken <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 02:39 



 
Profiel   

215 potten ingemaakt en 35L appelsap ? Heerlijk ! :wow:

Gebakken appels met bruine suiker en kaneel eet ik ook graag gewoon op een boterham. Afgekeken van mijn grootouders vroeger en zo lekker !

En natuurlijk heb ik nu zin in appeltaart :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:02 



 
Profiel   

Wat heerlijk om jouw verhalen weer te lezen!

Wat ik mij afvraag, wat doen jullie als je een slecht moestuin jaar hebt? Wat eten jullie dan in de winter?

Dit jaar ging het bij mij niet zo goed. Normaal geef ik veel weg aan vrienden en familie, maar dit jaar was de oogst best minimaal dat we het alleen zelf hebben gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 10:39 



 
Profiel   

Dala8 schreef
Wat heerlijk om jouw verhalen weer te lezen!

Wat ik mij afvraag, wat doen jullie als je een slecht moestuin jaar hebt? Wat eten jullie dan in de winter?

Dit jaar ging het bij mij niet zo goed. Normaal geef ik veel weg aan vrienden en familie, maar dit jaar was de oogst best minimaal dat we het alleen zelf hebben gegeten.


Dankjewel <3 Doordat we een hele grote moestuin hebben en heel veel verschillende dingen verbouwen is het eigenlijk nooit zo dat de hele oogst mislukt. Soms hebben we een jaar geen kool, maar bijv een overvloed aan wortelen, een ander jaar hebben we geen sla maar bijv veel bonen dan maken we er gewoon het beste van en eten we een jaar geen kool maar maken we gerechten van de dingen die wel gelukt zijn. En in geval van nood, bijv een overstroming oid, dan hebben we natuurlijk altijd nog een supermarkt :)

Pandora2: Al appeltaart gemaakt? Y)(^)

Cayenne: Dankjewel. Het lekkerst ruikt het als ik appelstroop aan het koken ben op de kachel. Een pan met appelsap en een steranijs die de hele dag zachtjes prutteld :~

sharani


Zuurdeeg taartbodem ( voor een dichtgedekte taart in een 24cm taartvorm)

2Cups meel
1el honing
1tl zout
180gr boter
1cup actieve zuurdeeg starter

Mix de meel met het zout en verkruimel de boter erdoor. Voeg de zuurdeegstarter en de honing toe en kneed tot een bal. Laat het op kamertemperatuur voor minimaal 8uur fermenteren. Deel het deeg in 2 delen en rol uit tot de grote van je vorm. Doe een deel in de vorm, vul met je favoriete vruchtenvulling. Bedek de vulling daarna met de in repen gesneden deeg. Bak in een hete oven voor 40min. Eet smakelijk! Y)(^)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:07 



 
Profiel   

Wat fijn om je updates weer te lezen! Niet heel actief op Bokt, maar jouw updates lees ik zeker. :-) Heerlijk om weer mee te kunnen genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:43 



 
Profiel   

TheaD schreef
Pandora2: Al appeltaart gemaakt? Y)(^)


Ik heb geen oven ^) :')

Maar ik geniet mee van jouw lekkere baksels via de foto's :9 :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 09:58 



 
Profiel   

TheaD schreef
daffie1986: Wat leuk dat je zelfvoorziening-boeken spaart! Ik vind zelf de boeken van John Seymour ontzettend mooi, behalve het algemene zelfvoorzienings boek heeft hij ook boeken over ambachten ed.

Ik hoop ongeveer 100m2 vlas te telen in de toekomst dan blijft het ook leuk om het te verwerken.

Met een tevreden gevoel kan ik terug kijken naar de zomer. Nog nooit heb ik zoveel ingemaakt als dit jaar. Alle weckpotten, oude jampotten, en flessen zijn in gebruik. Sommige hebben zelfs al voor de 2de of 3de keer een vulling :) 215 potten totaal! en dan nog 35liter appelsap!

Ik heb zijn naam al heel vaak voorbij horen komen, net als Joël salatin, maar eigenlijk nog niet één keer bekeken. Bedankt voor de tip, wist niet dat hij ook boeken over ambachten had geachreven.
100m2 en dan ook echt zelf verwerken om dus te gebruiken?

Wees maar zuinig op die voorraad, er is een boeren wijsheid die erover gaat. Komt erop neer dat als je veel kunt oogsten, je dit meestal nodig hebt.

tamary schreef
Dit filmpje?
[ Video ]


Ja, die idd.


Dala8 schreef
....wat doen jullie als je een slecht moestuin jaar hebt? Wat eten jullie dan in de winter?

Dit jaar ging het bij mij niet zo goed.....


Meeste hongersnood ontstaat vanuit een gebrek aan diversiteit. Bij een grote variatie zal dus de kans op slagen groter zijn. Er kan dan wel wat mislukken, maar niet alles hoeft te mislukken.

Maar als je volledig van jezelf afhankelijk bent kun je er ook voor kiezen meer te telen dan je nodig hebt om zulke gaten op te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 00:37 



 
Profiel   

Wat enorm fijn dat je weer nieuwe updates plaatst, echt genieten!!! Dankjewel voor het inkijkje in je leven

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 09:53 



 
Profiel   

Bedankt voor het recept, ik ga me eerst verdiepen in zo’n zuurdeeg starter. Lijkt me ook handig voor het bakken van brood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 14:19 



 
Profiel   

Sharani: Bakken met zuurdeeg is super leuk en niet moeilijk. Het kost alleen wat meer tijd. Een starter is niet moeilijk om te maken, heb je daarvoor al een recept? Het best is wel om een ekologisch meel te gebruiken, dan doet de starter het veel beter, is mijn ervaring. Die van mij is op basis van volkoren tarwemeel, maar je kunt ze ook maken op basis van gewoon gezeeft tarwemeel of rogge.

Polly: Dankjewel <3

daffie1986:
daffie1986 schreef
100m2 en dan ook echt zelf verwerken om dus te gebruiken?
Ja dat is wel het idee :)

Je hebt gelijk met je boerenwijsheid, vaak komt na een tijd van overvloed een tijd die wat minder gaat.

Pandora2: Oh nee! Geen oven ^) |( Maar heb je misschien een gietijzer koekenpan, dan kun je appelflappen maken op het fornuis :~

Diane_ :
dankjewel <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:16 



 
Profiel   

Even over die starter voor zuurdesem. Ik heb er toevallig vanmiddag één van een vriendin gekregen, maar hoort dat vloeibaar te zijn? Ik dacht altijd dat het net zoals een stukje voordeeg was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 07:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 49 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen