Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:39

Er is ook een Nederlandse Chica bezig op YouTube ermee, boerderij in een rijtjeshuis. Ze doet het wel leuk. Zij heeft nu ook een bedrijf opgericht om die pannen naar Nederland te halen, ik sta op de pre order lijst voor maart als het goed is, en schijnbaar zijn daar nog wat plaatsen op open. Prijs valt mee in vergelijking met op Amazon bestellen.

Je kunt er bijvoorbeeld ook vlees mee in potten doen, dat kan bij wecken niet.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:43

Kan bij wecken ook hoor. Heb kant en klare pastasaus inclusief vlees staan. Ideaal voor de snelle makkelijke hap. Maar inderdaad even 10 minuten goed opwarmen voor gebruik.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:54

Nee ik ben alles behalve voorbereid. Misschien geluk dat mijn vriend militair is en ik misschien nog zo ergens ondergebracht kan worden. :+

Wonen in een huurwoning, maisonette, op 4 hoog. Verbouwen in de zomermaanden wel onze eigen tomaatjes en aardbeien, maar daar is niet van te leven. :')

Ik heb al langer interessen in wecken, maar ik heb écht niet genoeg opslagruimte (bijna geen), dus dat is iets wat ik zou willen doen zodra we gaan verhuizen.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:11

Woon ook niet groot hoor.

Gaat nog een ding worden met verhuizen. :')

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 20:34

Dit is een heel lang antwoord geworden zie ik maar ik wilde jullie allemaal te woord staan. Het is goed om te lezen hoe ieder hier over denkt. <3

Goed te lezen Pien! Dat er zware tijden zouden komen zag ik ook wel aankomen maar waarschuwing voor een koudbloedige oorlog, nee dat hoop ik niet. Oorlog is ook iets moeilijks om op voor te bereiden vind ik. Stel ze gooien een bom op mijn land, weg al mijn werk… Wat dan? Of een atoombom, daar is niets tegen bestand. Een tijdje terug toen de oorlog met Oekraine begon, was er veel nieuws over schuilkelders in Zweden. De meesten werden al jaren als opslag gebruikt en daar kon niemand meer bij. Voor ons had dat toch niet uitgemaakt gezien de dichtstbijzijnde op 25 km afstand zit, dat ga ik niet even fietsen als er iets gebeurd ;) Maar crisisparaatschap is een stuk meer te hanteren net als wat jij allemaal al opnoemt. Hoewel ik het in mijn achterhoofd zou meenemen dat dingen zoals aggregaten en gaskachels misschien onbruikbaar worden door tekorten aan brandstof?

Wat tof dat jullie eigen zaden winnen! Hoe doe je dat precies? Vooral met tweejarigen zoals wortels en brassica’s? Heb je daar een speciale tuin voor waarin je de selecties van de beste planten zet?

Mysa, helaas dat ook hier zo nu en dan de idylle verstoort word… Dat hoort vast bij het leven ;) Kan niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn :)
Plunderaars is inderdaad iets om rekening mee te houden. Gelukkig wonen we vrij ver van de dichtstbijzijnde stad en omwonenden zijn echte Zweden, die lusten geen groente, hihi.

Lucia88 Ik dacht en denk ook dat er voor de Russen hier toch ook niets te halen valt in Zweden. Stenen en arme grond… Hebben ze daar al niet genoeg van in Rusland?

Palatin, dank je wel voor de tip, zal daar eens naar kijken.
Ik kan me voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben als je beestjes niet kunt geven wat ze nodig hebben. Dat is een van de redenen waarom ik graag voorraad opbouw en op peil houd. Dingen waarvan je afhankelijk bent kun je thuis opslaan, zoals voer voor de dieren, bepaalde medicijnen maar ook bijvoorbeeld een aantal jerrycans met schoon drinkwater. Deze kun je geloof ik wel een half jaar of meer bewaren en als er een keer een probleem met de waterleiding is, zit je dan niet gelijk zonder. Misschien zou je op die manier een soort van voorbereid kunnen zijn. Niet op een grote crisis (dat is niemand) maar op kleinere dingen die kunnen gebeuren in de maatschappij.

Padora2 Leuk dat je er weer bent! Ik had je leuke berichten gemist de afgelopen tijd. Welkom terug :)
Net als jij zou ik ook mijn dieren niet achter willen laten. Laten we hopen dat het nooit zover komt.

Tamary Ik denk dat de meeste huizen niet geschikt zijn om in te wonen als de nutsvoorzieningen uitvallen. Maar gelukkig heb je een grote voorraad, had jij ook niet schapen en een moestuin, of verwar ik jou met iemand anders?

Prairie wij hebben hetzelfde doel voor ogen ;) Je hebt grote doelen gesteld voor dit jaar, top! Jullie hebben een mooie voorsprong met een eigen voedselbos en zoveel eigen ruimte. Inderdaad is het vergaren van kennis en vaardigheden het belangrijkst.

Tinka Als je in een meer landelijk gebied woont met extreem weer zijn de mensen volgens mij altijd iets beter voorbereid met voldoende voedsel in huis. In meer stedelijk gebied gaan we er meer vanuit dat we morgen wel weer nieuw kunnen halen. Is het nog gelukt om weg te gaan?

Pmarena, de voorraadkast gevuld houden is toch ook een goede manier om voorbereid te zijn. Misschien zou je een klein campingbrandertje kunnen aanschaffen voor als het gas of elektriciteit het een tijdje niet doet. Maar anders kan buiten koken boven open vuur ook nog.
Warme kleding en dekens zijn ook heel belangrijk inderdaad. Volgens mij ben jij ook al aardig goed voorbereid.

Marcella Ik hoop het niet voor je, hoewel je het dan wel allemaal lekker op kan eten. Gewoon de deur niet open doen dan ;) Nee, grapje. Dat lijkt mij echt heel lastig, als ik voedsel zou hebben en anderen niet. Geef je het dan weg en heb zelf niet genoeg of houd je het allemaal voor jezelf en zie de ander bezwijken… Nee dat zijn geen keuzes die mij makkelijk lijken en ik denk dat ik het antwoord pas kan vinden als het zo ver zou komen.

Misschien als de honger/gevaar groot genoeg is dat je ze inderdaad met een wapen uit je voorraadkast zou houden. Denk aan dat je precies genoeg eten zou hebben voor je kleine pmarena, wat zou je dan doen?

Kaitlyn je zou misschien een voorraad aan kunnen leggen op plekken die je nog niet in gebruik hebt, Ik bedenk maar wat, maar bijv.onder bed? of boven op de keukenkastjes als je daar nog ruimte hebt? Of misschien wel buiten op het balkon in een kist? Maar ik snap dat het lastig is als je klein woont. De meeste huizen zijn niet bedacht op voorraad helaas.

Denken jullie dat een voorraad met voedsel en andere belangrijke producten, voor minstens een maand, een goed idee zou zijn als meer mensen dat zouden doen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:56

TheaD schreef:
Tamary Ik denk dat de meeste huizen niet geschikt zijn om in te wonen als de nutsvoorzieningen uitvallen. Maar gelukkig heb je een grote voorraad, had jij ook niet schapen en een moestuin, of verwar ik jou met iemand anders?

Ik had inderdaad schapen, pony's, kipjes, moestuin en konijnen op een stuk gehuurd land tot okt. ´22. Verhuurder wilde het terug, want ¨jij hebt nog wel gras en wij niet en hooi is zo duur¨. (joh voor dat huurbedrag kan je zat hooi kopen voor wat shetjes en ouessantjes en ivm wolf zal je toch ruim 's nachts moeten gaan opstallen). Weet niet hoe het er nu uitziet, doet teveel zeer om te gaan kijken.
Zou graag een plekje kopen ergens in Frankrijk, maar budget is klein en met konijnen aan huis is weekje vakantie/orientatie niet zo simpel.

TheaD schreef:
Denken jullie dat een voorraad met voedsel en andere belangrijke producten, voor minstens een maand, een goed idee zou zijn als meer mensen dat zouden doen?

Ja. Voordat hulp kan komen, hetzij overheid hetzij VN?rode kruis/ngo, ben je even verder en hoe dunner bevolkt je woont hoe langer het duurt voordat ze aan je toe komen voor hulp. Grote steden zullen voorgaan, zowel wegens aantallen mensen als bereikbaarheid.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:06

Wij konden vandaag pas van huis, door de regen is alle sneeuw gesmolten. Alleen waren er problemen bij de bron, filter verstopt, dus in ene bruin water uit de kraan. Mijn man heeft het weer opgelost.
Wij zouden in principe een enorme voorraad aan kunnen leggen, want er zit onder heel het huis een kelder, vorige eigenaren hadden daar ook allerlei potten staan. Ons huis is 250 jaar oud.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:56

Dat voorbereiden op voedsel tekort door bv oorlog vind ik iets heel lastigs, wij hebben nul voorraad want laten hello fresh voor de hele week bezorgen, ideaal. Maar omdat we dus helemaal niets op voorraad hebben zijn wij als eerste dood van de honger.

Dan kan ik nu voor een paar honderd of wat mij betreft duizend euro aan lang houdbare middelen kopen en opslaan in de kelder maar dan gooi ik het weg als er geen oorlog komt.........dat is ook weer zonde, ik vind het wel een dilemma.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:06

Niks hebben is onverstandig, voorraad hebben die je niet eet ook. Crisis is niet het goede moment om je dieet om te gooien.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:10

Ik heb de vriezer vol met oa groenten en vlees en de trapkast zo vol mogelijk met lang houdbare producten.
Een maand houden we het wel vol denk ik. :j
Het is heel erg jammer dat de verhuurder zelf de berging in gebruik heeft, anders had ik daar heel veel kunnen neerzetten wat we sporadisch gebruiken en nu overal en nergens in huis staat/ligt zoals onder het bed. :=

Ik zou graag huis met voldoende tuin willen waar we ook een moestuin en loopeenden kunnen houden. Maar even afwachten of we inderdaad naar Duitsland gaan dit jaar, of dat we in Nederland blijven.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 06:38

Marans, ik zou producten nemen die in de hello fresh recepten zitten.

Ik heb het ook een tijdje gebruikt en heb de recepten die ik lekker vond bewaard, die kook ik nu af en toe.

Als je dan probeert om wat dingen op voorraad te houden die in recepten zit die je lekker vindt, dan kun je af en toe zelf het recept maken en een extra portie of 2 maken voor in de vriezer bijvoorbeeld. Dan gebruik je de producten ook die je koopt en zodra je ze gebruikt haal je weer nieuwe.

Ik zit nu ook af en toe videos over het pressure cannen te kijken en een aantal zijn van preppers.

Een vrij simpel idee om water op te slaan, is om je lege potten met water te vullen en die te wecken. Dan nemen ze nog net zo veel ruimte in maar heb je wel een mooie watervoorraad.

En ja, ik denk dat iedereen er verstandig aan zou doen om een maand voorraad voedsel te hebben, maar wel voedsel dat je ook normaal zou eten, een working pantry noemen ze dat in Amerika. Voedsel in huis hebben waarvan je niet weet of je het lekker vindt of wat je er mee kan maken is vrij nutteloos.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:24

Ik zorg wel altijd dat we flessenwater op voorraad hebben voor het geval er iets met de waterleiding is. Een paar pakken SPA blauw om te drinken, en een paar pakken van het goedkope en minder lekkere / zuivere Lidl water voor echte nood / om te wassen ofzo.

Een paar aanstekers en kaarsen inderdaad. Een noodradio. Dingen om vuur te maken, enz.

TheaD schreef:
Misschien als de honger/gevaar groot genoeg is dat je ze inderdaad met een wapen uit je voorraadkast zou houden. Denk aan dat je precies genoeg eten zou hebben voor je kleine pmarena, wat zou je dan doen?


Tja ik denk dat ik vrij egoïstisch ben als het op mijn kind aankomt. Ik vind dat je dat ook moet zijn als ouder :j Dan kan iedereen wat mij betreft doodvallen, inclusief ikzelf, maar dat kind moet toch een minimaal rantsoen krijgen. Niet dat hij zich vol zit te vreten en de rest niks krijgt ofzo := Maar ik ga niet mijn kind opofferen voor iemand die zelf niet goed voorbereid was. Dat kind is mijn verantwoordelijkheid, de rest niet.

Ik zie het niet zo voor me om mensen actief van je terrein te schieten, zoals je wel in van die rampenfilms ziet ofzo := Enige wapen dat we hebben is een katapult, maar dat kan ook zeer doen met steentjes :+

Maar zie wel een scenario voor me waarin we ons verschansen in een deel van het huis en dat dichtmaken ofzo. Echt super jammer dat we geen kelder hebben, dat wilde ik heel erg graag....maarja in het geval van een overstroming ofzo, heb je daar ook niet zoveel aan waarschijnlijk.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:30

Thea, wij zaaien als volgt:
1. Groenten die zich zelf uitzaaien laten we staan en vaak zijn dat heerlijke groente die niet gevoelig zijn voor slakjes;
2. Mijn man vraagt bij de mooiste en grootste groente om het afval te bewaren. Gelijk die zelfde avond pakt hij de zaaitjes, maakt ze schoon en legt ze te drogen op het dienblad op tafel een aantal dagen. Daarna gaan ze in een potje of zakje met een sticker erop.
In het voorjaar zaait hij ze uit in potjes of bakjes en die gaan de kas in en krijgen regelmatig met een splantenspuit water. Daarna worden de plantjes gespeend en als ze groot genoeg zijn afgehard en gaan de tuin in.
3. Begin mij zijn er overal groente zaaigoed markten en planten en daar wordt ook veel gekocht (kost niet veel bij ons).

De planten van mijn man die het goed doen mogen blijven,de rest wordt vervangen door de gekochte planten.

Ik ben niet bang voor hongerige mensen aan de poort. Iedereen krijgt eten en als ze dat structureel willen krijgen, kunnen ze een stuk tuin krijgen die ze zelf moeten bewerken. Ik ben 65 nu, dus kan niet al dat werk doen. Ik kan wel alle kennis geven, tuingereedschap etc.

Hier is het permacultuur topic
[HTT] Permacultuur

Mijn man en ik zijn beginners.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:48

Goed idee Pien, van iedereen een stukje tuin geven dan!

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:01

Lucia88 schreef:
Goed idee Pien, van iedereen een stukje tuin geven dan!


Als het gaat om mooie tuin of groentetuin bij honger, dan gaan we gewoon alles omzetten in groenten. Zodat alle kleintjes zoals van andere pmarena 's gewoon minstens 1x per dag kunnen eten.
Maar dan ook aan de bak met inmaken etc. Anders wegwezen. Voor niets gaat de zon op. Ik ben van "wir schaffen dass" en ik ken meerdere mensen die er zo instaan.
Kijk in de buurt zit een biologische boer die meel maakt. Dus meel hebben we ook zat en met water kunnen er ook volkoren of boekweit meel gemaakt worden en kippen zijn ook zo aangeschaft. Dus eieren zijn er dan ook.
Kijk ik hoop het nooit nodig te hebben, maar op veel is een antwoord zolang de boel niet aan gort is geschoten.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:07

Dat deden ze in de UK natuurlijk ook destijds: zodra er oorlogsdreiging voelbaar werd, meteen alle sierplanten uit de tuin halen en inzaaien / beplanten tot moestuin :j Stukjes grond beschikbaar stellen zou ik gerust doen hoor, en natuurlijk kan je delen met de mensen om je heen. Maar alles houdt ergens een keer op.

Bij stukjes grond beschikbaar stellen zie ik toch weer voor me dat mensen dan elkaar in de weg gaan zitten, groentes uit de tuin gejat worden enzo als er in de winkels niks meer ligt....

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:05

Het zal best pmarena. Ik heb duidelijk een positiever beeld van de mensen. Als dat probleem zich aandient dan zie ik dan wel hoe verder hoe dat opgelost gaat worden. Ik denk dat het wel los loopt. Iedereen heeft een groentetuin bij ons of een grote tuin.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:43

Ik maak me wat dat betreft geen illusies hoor. Als je naast een heel dorpje woont waar de meeste mensen geen moestuin hebben en er ontstaan ècht tekorten en echte honger, dan zullen er op een heel dorp al snel een paar zijn die desnoods 's nachts je moestuin leeg komen trekken :(:)

Als er niet voldoende is voor iedereen dan geldt gewoon weer het recht van de sterkste vrees ik...en zullen de hufters wel overleven.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:15

Mooi verhaal weer Thea, wel even schrikken zo'n bericht maar laat je wel nadenken.. Voor de niet-zelfvoorzienende mensen hoeft het natuurlijk niet alleen met oorlog te zijn dat zulke dingen als een noodvoorraad belangrijk is, maar ook in geval van stroomuitval oid. Dus sowieso goed om af en toe bij stil te staan.

Ik hoop trouwens dat Pien hierboven gelijk heeft, maar ga zelf meer in de richt van Pmarena met mijn gedachten. Ik denk dat in geval van echte honger mensen wel over lijken gaan om hun eigen hachje te redden en dan geld het recht van de sterkste. Allemaal zelf groente gaan kweken is leuk, maar wel een langere termijn oplossing want dat staat er niet dezelfde dag (plus dat de oppervlakte waarschijnlijk beperkt is voor het aantal mensen). Ik denk dat mensen dan bv ook moestuinen en supermarkten gaan plunderen en niet netjes voor de ingang in de rij gaan wachten tot ze aan de beurt zijn.. Maar hopelijk hoeft het allemaal niet zo ver te komen.

Wij hebben zelf wel altijd een voorraadkast vol met eten, maar niet goed nagedacht hoe dat te maken als we geen gas of elektra meer hebben. Ik wil ook nog wel een waterfilter hebben waarmee we water van buitenaf drinkbaar kunnen maken. Heeft iemand tips voor een goede?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:08

Ik denk dat daar wel filmpjes over zijn te vinden op YouTube Solistar.
Allemaal leuke ideeën hoor, die moestuintjes. In de winter echter niet mogelijk als je er nog geen hebt.
Ik ga dus voor droge bonen en blikvoer. Allemaal lang houdbaar.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:11

En voedzaam balance! Heel verstandig.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:38


JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:40

De Berkey bedoel je Prairy?
Die hebben wij al ruim 3 jaar, super tevreden over :j
In landen waar het kraanwater een chloorsmaak/geur heeft ook ideaal te gebruiken om die geur/smaak eruit te halen.
En wij hebben hier bronwater, waarvan alleen het drinkwater gefilterd wordt door de berkey. Absoluut een aanrader!

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:17

Ja die inderdaad, ik hoopte al dat jij je kwam melden :D

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 19:21

Tamary: Wat zonde om te horen. Ik meende al dat jij verschillende dieren had. Ik hoop dat je nog een keer een mooi plekje vindt om te wonen waar je weer dieren kunt houden

Heerlijk met zo’n grote kelder Tinka! Dat is het enige wat ik mis bij ons huis.
Dan schrik je ook wel even als het water bruin uit de kraan komt, fijn dat jullie het zelf konden oplossen.

Maras: Dat snap ik dat je niet zoveel wil uitgeven aan een voorraad die je niet gebruikt. Dat doe ik zelf ook niet ;) Ik denk meer aan bijv. Stel je eet macaroni, is lang houdbaar, dus ipv 1 verpakking zorg je dat je altijd 5 ofzo op voorraad hebt. Eet je veel havervlokken, kun je hetzelfde mee doen. Zorg dat de oudste altijd vooraan staat en vullen nieuwe verpakkingen van achter aan. Dit kost niets extra maar kan goed van pas komen als je tijdelijk geen boodschappen zou kunnen doen.

Spannend kaitlyn met misschien een verhuizing op komst!

Prairy dank je wel, jij omschrijft het nog beter dan ik.

pmarena: Ik zie het al helemaal voor mij, jij met de katapult je eten aan het verdedigen ;) Wij zijn niet veel beter, alhoewel, een hooivork kan misschien ook dienst doen

Dankjewel Pien, dat doe ik ook al met bijv erwten, bonen, aardappelen en andere gewassen die makkelijk soortecht zijn. Helaas is het voor tweejarigen niet zo makkelijk en daar wil ik voornamelijk veel over leren. Daar ga ik dit jaar eens even diep induiken :)
Een goed initiatief om je grond beschikbaar te stellen. Hoewel ik zelf meer denk zoals pmarena…

Goede inbreng solistar! Helaas kan ik je niet helpen aan tips voor waterfilters maar ik zag al een aantal tips hieronder voorbij komen

Bonen en blikken is een goed idee balance! Zeker als je denkt hoe lang het duurt voordat groente in de moestuin gegeten kan worden. Als je nog moet beginnen met zaaien bij het begin van de crisis, heb je het loodje al gelegd voordat je kunt oogsten…

Een Berkey waterfilter hebben wij ook aan gedacht zodat we water uit het meer kunnen filteren als de put droogt staat. Denk je dat die daar ook voor geschikt is JudithO?