Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:12


balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:48

Ha! Ik denk zomaar te weten wat je gaat doen Thea :P
En nee, daar hebben we geen contact over gehad, mocht iemand zich dat afvragen.

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:19

Ook ik ben benieuwd naar de plannen uiteraard, heb geen idee of het moet een camping worden voor gelijkgestemden die ook gaan voor geen luxe maar voor rust en terug naar de natuur / eenvoud!!

Met heel veel plezier lees ik over jouw manier van leven, fascinerend, en ik vind dat getuttel over het brood heerlijk, maar ik geniet des te meer van de warmte in mijn huis wat automatisch komt, mijn onbeperkt warm water en alle overige gemakken :)

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:28

Je weckt ook, toch Thea?

Ik ga over een paar maanden een pressure canner kopen, daarmee kun je ook vlees, vis ,groente, aardappelen en maaltijden in glas bewaren die met wecken niet (zo goed) kunnen. In theorie zou je dat ook op een hout fornuis moeten kunnen doen denk ik, als je maar zorgt dat de druk hoog genoeg blijft. Ik kan het wel een keer proberen op mijn mini hout fornuis (dat zo te zien ongeveer net zo groot is of iets kleiner als de jouwe in je openingspost) met een paar potten water als je dat wil weten. Ik krijg hem waarschijnlijk wel pas half maart.

Op YouTube staan onwijs veel filmpjes van Amerikanen die het doen, ter inspiratie.

Dit is mijn kleine kookfornuis toen ik hem net had, even eerste keer buiten opstoken

Afbeelding

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 18:53

Wat leuk dat mijn topic genoemd werd <3 Dat had ik nooit gedacht.

En ik kan vast zeggen dat de plannen in ieder geval niet betrekking op een camping of iets in die strekking hebben :P en ik ben zeer benieuwd wat jij denkt wat het is Balance...

Hej Prairy! Ja wecken doe ik ook, hoewel in een steeds kleinere schaal. Meest weck ik appelsap, vruchten en appelmoes. Wat super dat je een pressure canner krijgt! Daar heb ik mij ook lang aan lopen vergapen :o . tot ik nu meest ben overgegaan op drogen en fermenteren van groente en fruit. Ik heb een goede vriendin die de pressure cooker heel veel gebruikt en zij is er heel erg tevreden mee. Ik denk dat jij er ook veel plezier aan gaat beleven.
Wat een ontzettend schattig fornuis <3 Zoiets had mij ook wel wat geleken als we niet al een hadden gahad.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 03:14

Ik heb dit topic doorgelezen tijdens mijn nachtdienst en wat mooi hoe jullie leven en bijzonder hoe mooi je dit ook kunt verwoorden en je schrijfstijl leest heerlijk weg :j

Ik volg mee !

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 07:14

Ik dacht ook aan een overnachtingsplek inderdaad ;).

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 07:56

Wat leuk, hoe dat kleine hittepitje kon helpen met de takken :+:

Hebben jullie nou alleen gesnoeid of is echt het idee om een stukje land vrij te maken zodat je er iets mee kan qua ander plantgoed of dieren...?

Gaaf fornuis!! Ik zou heel graag ooit nog eens een leemhaard willen met een heerlijk verwarmd bankje, en een oven en kookplaat er in <3

Grappig van die quote :))

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 17:53

pmarena Dank je wel <3 We hebben het landje echt vrij gemaakt hoewel hier en daar hebben we bomen behouden voor toekomstig brandhout :)

CheytjuhWelkom en dank je wel voor het compliment <3

In "Jultomtens" werkplaats


Ik zwaai nog voor het donkere raam maar het enige wat ik kan onderscheiden is het slingerende fel rode achterlicht van zijn fiets. De avond is vroeg gevallen met het duistere weer. Met een zucht denk ik dat we dit jaar waarschijnlijk weer geen witte kerst zullen krijgen. We hadden de feestdagen beter een maand eerder of later kunnen hebben. Het lijkt of we dan altijd veel meer sneeuw hebben. Precies rond midwinter warmt alles weer op en zijn de dagen meestal grauw en nat. Misschien dat daarom iedereen droomt en zingt van een witte kerst.

Afbeelding
Deze kleine dikkert komt elke dag even op visite, de grapjas

Stuk voor stuk ontwar ik kleine plukjes wol en verwijder hier en daar een stukje stro of een beetje schapenpoep en luister naar het ritmisch druppelen van het dak waar de sneeuw langzaam smelt. Ik draai de lamp iets hoger en steek nog een extra kaars aan. Een goed moment om aan het kerstkado te beginnen.

Afgelopen weken was het steeds te koud in de keuken en om een moment te vinden dat ik alleen thuis ben, is ook niet altijd makkelijk :) Voor Sander is dat nog lastiger. Ik ben immers altijd thuis, maar hij verbiedt mij gewoon om op een bepaalde plek van de schuur te komen waar hij in alle rust aan zijn kado kan werken. Maar om hem te verbieden om in huis te komen in de winter ging mij wat te ver ;) Ik ben altijd zo nieuwsgierig wat hij voor mij maakt, zeker als ik allemaal getimmer of zaag geluiden hoor, maar dit jaar hoor ik helemaal niets, wat mij nog veel nieuwsgieriger maakt…

Afbeelding

Langzaam vormen de plukjes wol de vorm van een sok, maar dan wel een hele grote. Je zou bijna denken dat Sander een enorme reus moet zijn…. Het is dat ik dit al eerder heb gedaan maar anders had ik niet kunnen geloven dat dit straks een vilten slof moet worden in maat 45. Overal over de vloer liggen plukjes wol verspreid en een indringende geur van lanoline vult de lucht. Als de lagen met wol dik genoeg is, giet ik er een beetje dampend heet zeepwater over en met langzame bewegingen druk ik de wol in elkaar. De warmte en de zeep maken dat de weerhaakjes in de wol open gaan staan en door de bewegingen haken ze in elkaar. Een kant van de slof is nu een beetje aangevilt. Nu verder met de andere kant. Ik leg de mal bovenop de wol en vouw de randen van de wol naar binnen zodat de slof straks uit een geheel bestaat. Nu begint het hele proces opnieuw met het uitleggen van de plukjes wol. Na een tijdje is ook deze kant klaar om aan het viltproces te beginnen. Als de wol allemaal aan elkaar gevilt is, is de tijd gekomen om hem wat ruwer te behandelen. Het vilten gevaarte hobbelt over het ruwe wasbord. Harder en harder schrob ik hem op en neer.

De kaarsen worden korter en korter en voor de zoveelste keer draai ik de lont van de olielamp omhoog. Met elke schrob wordt de slof een beetje kleiner en een beetje steviger. Langzaam kneed ik hem in vorm. Pfff, nu heb ik het heet. Het is hard werken om de slof te krijgen zoals ik hem wil hebben.

Afbeelding

Plotseling slaat de klok. Wat! Al tien uur?! De laatste afwerking aan de sloffen moet maar een andere keer gebeuren, Sander kan elk moment thuis komen! Als een wervelwind vlieg ik door het huis, zet de ketel op het vuur, leg de spullen op zijn plek en wis alle sporen uit. Hier nog een plukje wol. Hup, het wasbord op zijn plek. In de donkere nacht zie ik het kleine gele flakkerende lampje al aankomen. Snel! Snel! De natte sloffen in een bak. De kopjes op tafel. Precies als de deurklink naar beneden gaat, zak ik op mijn stoel met een boek alsof ik de hele avond heb zitten lezen.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:00

Heerlijk verhaal weer TS <3
Vind het ook echt prachtig om te zien dat jullie zo die cadeaus voor elkaar maken. Zo bijzonder!
Heel erg benieuwd wat hij van zijn cadeau gaat vinden en wat hij voor jou aan’t maken is.

jeetje77

Berichten: 3481
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:04

Oh prachtig vertelt weer. En ik weet uit ervaring hoe fijn vilten sloffen zijn, draag al jaren zulke stoffen (helaas niet zelf gemaakt).

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:04

Citaat:
Snel! Snel! De natte sloffen in een bak. De kopjes op tafel. Precies als de deurklink naar beneden gaat, zak ik op mijn stoel met een boek alsof ik de hele avond heb zitten lezen.
geweldig verhaal _O- en zo leuk dat einde.
Sander weet vast dat je iets voor hem maakt. Heel leuk die verrassing voor elkaar.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:03

Prachtig, die stress om Sanders cadeau <3 . Ben ook benieuwd wat jij gaat krijgen van ‘vadertje Kerst’.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:33

Wat leuk! Wat lief ook dat jullie cadeaus maken voor elkaar. Ja op zich wel passend want ik verwacht inderdaad niet dat je een PlayStation of AirPods voor elkaar bestelt, maar toch. Ben zo benieuwd naar de sloffen als ze af zijn. Hoe maak je de zool?

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:17

Wat leuk verhaal, en nog spannend ook haha. Ben ook benieuwd wat jij krijgt!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:23

Wat een werk! Hij is vast wel zo lief om rond deze tijd van het jaar niet al te snel binnen te komen rennen....? :=

Ik ken het proces van wol vervilten, maar vraag me eigenlijk af of je dergelijke plukken wol niet ook zou kunnen prikvilten...? Of zou deze wol daar wat te stevig / dik / grof voor zijn....? Prikvilten is wel een wat minder vermoeiende beweging dan dat grove werk op een wasbord denk ik :) Misschien wel geschikt voor het laatste stukje van goed verstevigen / het laatste beetje in vorm brengen / puntjes op de i?

Je hebt ze ook met meerdere naalden waardoor het best vlotjes gaat :j
https://www.omerveille.com/nl/vilten-ge ... alden.html

Lucia88

Berichten: 547
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 01:01

Wat een leuk stuk weer vandaag! Heerlijk om te lezen na een late dienst op t werk en nog een vol hoofd ervan en toch moeten slapen! Ik voel me bijna alweer helemaal onthaast!

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 02:23

Wat een heerlijk verhaal weer. <3

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:54

cursebreaker Dankjewel voor je lieve reactie <3

jeetje77 Dank je wel <3 Het is leuk en niet zo moeilijk om ze zelf te maken, wie weet maak je ze nog eens zelf in de toekomst :)

pien_2010 Dankjewel <3 Sander weet dat ik iets maak, maar hij is altijd heel scherp en het is altijd moeilijk om het te verbergen wat het wordt ;)

Dankjewel Ceetje_bokt, nog even en dan gaan we het zien :)

Suzanne F. Dankjewel <3 Een foto van de sloffen als ze af zijn komt nog. De zool is ook wol maar als slijtlaag komt er nog leer omheen :)

Solistar Dankjewel voor je leuke reactie <3

pmarena Prik/naaldvilten heb ik ook gedaan maar heb het idee dat dat meer passender is voor kleinere projekten. Maar voor laatste afwerking of versieren van de sloffen zijn ze denk ik heel handig. Misschien moet ik ze weer eens tevoorschijn halen :)

Lucia88 Dankjewel <3 Dat vind ik mooi om te lezen :)

Anne_GTI Dankjewel <3

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:40

Met de lucht van schapenwol is het geheim houden ook lastig lijkt me. ;) maar wát je maakt is natuurlijk wel een verrassing.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 23:13

Ceetje_bokt schreef:
Met de lucht van schapenwol is het geheim houden ook lastig lijkt me. ;) maar wát je maakt is natuurlijk wel een verrassing.


Gelukkig ruikt het hier bijna altijd in meer of mindere mate naar schapenwol met al het spinnen :) Ik denk (hoop) dat hij het nog niet heeft geraden...

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 01:25

Wat mooi dat jullie voor elkaar wat maken voor de kerst, heel bijzonder.
En weer prachtig geschreven, ik heb het tijdens de nachtdienst heerlijk onder het genot van warme chocolademelk met slagroom doorgelezen en moest hier en daar grinniken, wat vreemde blikken opleverde van mijn collega :o

Ben heel benieuwd hoe de sloffen eruit komen te zien :j Heel interessant om te lezen hoe het gemaakt wordt.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:04

Cheytjuh Dankjewel <3


De gevulde broodtrommel. Een zuurdesem serie, deel 2


Vandaag is het 13 dec en dat is Lucia hier in Zweden. Natuurlijk heb ik voor de gelegenheid "lussekatter" gebakken. Hier volgt een recept voor degene die ze ook wil proberen te maken.

Zuurdesem saffraan broodjes:

3,5 el zuurdesem(actief)
50 ml melk met een mespunt saffraan
2el gesmolten boter
1 eigeel
1el suiker
1el honing
+-150 gr meel
zout
12 rozijnen (gewelt)

Verwarm de melk met de saffraan tot lauwwarm, mix met de zuurdesem in een kom.
Voeg hieraan de boter, honing, suiker en eigeel toe, mix.
Voeg nu beetje voor beetje de meel toe tot het een deeg vormt. Kneed nog even door en deel in 6 stukken. Vorm het deeg en laat op een warme plaats 6 tot 8 uur rijzen. Druk in elk boogje een rozijn.
Bak 15-20min op 180C

Eet smakelijk! Y)(^)


Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3481
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:11

Oh dank je wel. Die had ik zullen maken (terwijl ik afgelopen zaterdag wel pepparkakor heb staan maken), maar was ik dus weer een beetje vergeten. Ik ga mijn Roderick eten geven (om maar weer even lekker te moederen over mijn desempje _O- ) en morgen aan de bak.

Lucia88

Berichten: 547
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:56

Leuk! Heb je t wel geserveerd met kaarsjes op je hoofd? :)