Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:59

Dat ga ik zeker proberen. Waarschijnlijk vrijdag. Ik begrijp het boogje niet en de vorm en dan 12 rozijnen voor 6 boogjes. Het hele feest of baksel zegt me niets, maar ik ga het wel maken.

Aanvulling. Via google foto gevonden. Die vorm lijkt me nog niet zo gemakkelijk en ook dat heb ik gevonden op google hoe dat moet.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:47

Bedankt voor het recept, die ga ik dit weekend eens proberen te maken. Ben ook nog steeds druk brood aan het bakken dus mijn desem is lekker actief.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:38

Die zien er leuk uit :)

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:31

Behoorlijk gefrustreerd ben ik. Gisteren had ik al problemen met mijn brood (te vochtig) en vandaag met het recept dat te maken heeft met dat wij geen suiker willen dus banaan gebruiken waardoor weer te vochtig. Ook heb ik op internet een recept gevonden met Instant gist wat op dat van jou leek, want leek me beter voor de eerste keer en ik heb niet meer zoveel starter over.
Het is nu aan het rijzen maar het gaf een enorme plakkerige zooi en ik ben echt niet blij nu. Dus ik ga er wel iets van maken, maar mischien mik ik het in een cakeblik want weggooien kan altijd nog. Grrrrrrr....kan ik zo slecht tegen...

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:51

Hihi, dus er is een tegensputterende starter voor nodig om Pien goed gefrustreerd te krijgen _O-

Hopelijk heb je hem snel onder de duim :(:)

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:01

Lucia88 schreef:
Leuk! Heb je t wel geserveerd met kaarsjes op je hoofd? :)


OMG ja, daar is een heel oud Penny verhaal over!

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:51

pmarena schreef:
Hihi, dus er is een tegensputterende starter voor nodig om Pien goed gefrustreerd te krijgen _O-

Hopelijk heb je hem snel onder de duim :(:)


Nee, ik deed het met bakkers instant gist maar door de banaan te slap om die broodjes te vormen.
De oven was uitgegaan na het aandoen, te snel knop losgelaten maar het cakeje is er. Lijkt me wel lekker.

Pmarena ik heb hartelijk gelachen om je post.


Afbeelding

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 21:28

Leuk! jeetle77 *\o/*

Lucia88 Toepasselijke naam heb je ;) Maar ik heb ze geserveerd zonder kaarsjes op mijn hoofd, dan hebben we ook nog een huis met kerst, iets met laag plafond en brandgevaar :P

Leuk om te horen Sharani !

pmarena Dankjewel, heb je ze wel eens gegeten?



Oh nee pien :knuffel: Ik voel de frustratie. Bakken is niet altijd makkelijk... Maar was het eind resultaat wel te eten?
Het is een Zweeds feest wat ze op 13 dec vieren. Volgens een oude traditie brengt meestal de oudste dochter, maar in sommige gevallen de jongste, de ouders lussekatter op bed met een kroon op haar hoofd met brandende kaarsen. Een van de (vele) verklaringen is dat (sankta)Lucia een martelaars dood leed toen ze in de tijd van keizer Diocletanus voedsel uitdeelde aan de christenen die zich verborgen hielden in de roomse catacomben. Omdat ze haar handen vrij wilde hebben had ze een kroon met kaarsen op haar hoofd om haar pad te verlichten. Ze heeft een sterke symbolische waarde en het markeert de komst van kerstmis en het licht. Maar zoals zoveel oude tradities raakt de symbolische waarde verloren en ligt de nadruk meer op het feest en het eten ;) Behalve in Zweden word Lucia ook gevierd in enkele zuidelijke land gevierd.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:47

De cake is lekker Thea. Dank je wel. Ik kan er weer om lachen hoor.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 03:48

Wat fijn dat de cake dan toch nog gelukt is +:)+

Thea: Wat bedoel je met de vraag of ik dat ik wel eens heb gegeten...?

Lucia88

Berichten: 547
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:15

Ja ik kom van de vrije school, daar werden dit soort dingen wel gevierd, maar ik werd nooit gekozen om de Lucia te zijn, zelfs geen helper ervan.. Die mochten een rondje koekjes uit delen door de hele zaal aan alle kinderen vd school.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:21

Nog nooit had ik van dit feest gehoord en ben toch heus Vrije School ouder van drie kinderen.

jeetje77

Berichten: 3482
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:47

Ik kom uit een heel erg Zweeds georiënteerde familie. Ik heb al sinds mijn jeugd van dit feest gehoord. Ik geloof zelfs dat mijn nichtje (6 dagen ouder dan ik maar ik vind mocht zo niet passend klinken) bij de Zweedse vereniging in Twente wel eens Lucia draagster is geweest.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:46

Ik ken het feest van het tijdschrift de Ponyclub! _O-

Nog even trots zijn op mijn eerste volkorenbrood Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:55

Dat is een heel mooi goed gerezen brood!

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:17

Dat ziet er lekker uit Ceetje.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 22:32

pmarena schreef:
Thea: Wat bedoel je met de vraag of ik dat ik wel eens heb gegeten...?


Ik vroeg mij af of je wel eens lussekatter gegeten hebt :)

jeetje77 schreef:
Ik kom uit een heel erg Zweeds georiënteerde familie. Ik heb al sinds mijn jeugd van dit feest gehoord. Ik geloof zelfs dat mijn nichtje (6 dagen ouder dan ik maar ik vind mocht zo niet passend klinken) bij de Zweedse vereniging in Twente wel eens Lucia draagster is geweest.


Wat leuk om te horen. Had het een speciale reden dat je familie zo'n interesse in Zweden heeft?

Wat een prachtig brood Ceetje_bokt! Je heb de slag al goed te pakken!

Een midwinterwandeling


Ik vind mijzelf tussen de eeuwig groene bomen. Hoog en statig rijzen ze boven mij uit, hun brede takken raken elkaar aan alle kanten. Nauwelijks komt er licht binnen zo diep in het donkere bos. Dieper en dieper zoek ik mij een weg over het nauwelijks zichtbare wildspoor. Mijn tred wordt gedempt door de dikke laag dennennaalden. Ik vertraag mijn pas en laat de heerlijke dennengeur diep doordringen. In mijn mandje heb ik al heel wat dennenappels en kegels verzameld.

Afbeelding

Er is niets mis met een landelijk kuier over gebaande paden en wegen, maar zo dwalen door het bos heeft iets extra’s. Alles lijkt meer intens. De stilte. De kleuren. De rijke geuren. Alsof alle zintuigen op scherp staan. Het landschap verandert als ik mijn weg vervolg. De statige naaldbomen worden schaars en berken en struiken veroveren het terrein. Hier en daar verspreide stenen zijn bedekt met een zachte laag mos. De sneeuw ligt hier nog diep en knarst als ik erover heen loop.

Afbeelding

Voor mij doemen de donkere silhoueten van jeneverbessen struiken op. Apart dat je ze altijd al op een afstand kunt herkennen. Ooit was het populair bij de boerenbevolking om er een soort van bier van te brouwen voor de kerst. Hiervoor werden zowel de jonge takken als een aantal rijpe jeneverbessen voor gebruikt. Nu is het in vergetelheid geraakt. Maar daar ben ik vandaag niet naar op zoek. Een aantal rijpe bessen wil ik hebben. Nou ja, bessen… eigenlijk zijn het een soort van mini dennenappels. Op de struik zitten zowel rijpe bessen als niet rijpe bessen. Ze zijn namelijk pas rijp in het tweede jaar. De blauwzwarte moet ik hebben en deze kun je dus het hele jaar rond plukken. Ouch! Ze hebben gemeene naalden. Nog wat voorzichtiger probeer ik het nog keer en doe ze een voor een in een potje. De kruidige harsachtige smaak past goed bij kerstgerechten vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik de pas erin stevig inzetten voor het schemer begint te komen en het is nog een lange weg te gaan. Even moet ik mij oriënteren. Mijn nieuwe pad leidt mij eerst door een stuk weide achtig gebied en even verderop kruist een klein stroompje mijn pad. Het water is prachtig bevroren maar het ijs is niet sterk genoeg om overheen te gaan. Ik hijs mijn rokken op en met een grote sprong land ik aan de andere kant. Met de hakken over de sloot, dat ging maar net goed. Nu is het niet zo ver meer en voor ik het weet ben ik bij ons eigen bosje aan gekomen waar ik nog snel wat dennentakken afknip.
Een vage geur van vuur drijft mee op de wind, de geur van warmte en gezelligheid. Met een gevoel van tevredenheid wandel ik het tegemoet.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:40

Net of ik een roman aan het lezen ben. (ik houd nogal van historische romans) ;)

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:44

Inderdaad een roman van vroeger. Mooi hoor.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:05

Heerlijk zo door het bos :+:

Oeh dat zijn de èchte dennen / sparren takken: met de sneeuw er nog aan *\o/*

jeetje77

Berichten: 3482
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:10

Thea, binnen onze familie is de Zweden fascinatie deels ontstaan door er van jongs af aan veel naar op vakantie te gaan. Een nicht van mijn vader is er ooit heen gegaan en uiteindelijk getrouwd met een Zweed. Vanuit mijn moeders kant is mijn neef ooit naar Zweden geëmigreerd omdat ze daar veel verder waren in onderzoek en behandeling van een vorm van autisme waar hij mee was gediagnostiseerd. Ergens eind pubertijd voor hem geloof ik. Hij heeft daar ook zijn leven opgebouwd met een gezin. Zijn zus heeft eind middelbare school een jaar uitwisseling gedaan in een Zweeds gezin.
Ik heb tot 2 jaar geleden een diepe wens gehad maar Zweden te emigreren. Helaas heeft mijn man aangegeven dat hij het niet zag zitten. Dan blijft het maar mijn meest favoriete vakantieland.
Ik ben onze zomervakantie alweer wat aan het bedenken. Keuze voor manlief uit Zweden of Zweden.

Ontopic, mooi stuk weer.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:22

Mysa aah, dankjewel <3 . Jouw woorden betekenen zo veel voor mij <3

pien_2010 Dat vind ik zo fijn om te lezen, dankjewel <3

pmarena Dankjewel voor je lieve reactie <3

jeetje77 Wat interessant om te lezen :) Jammer dat je man niet zag zitten om te emigreren, maar het moet wel een keuze van jullie beide zijn. Heerlijk, dat je man zoveel keuze heeft in vakantielanden ;) Ik hoop niet dat hij te lastig vind om te kiezen :P
Dankjewel voor je uitgebreide reactie <3 Ik vind het leuk om mij lezers zo ook te leren kennen <3

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:54

Heerlijke verhalen weer! Word er helemaal ‘zen’ van… <|-

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 22:30

Meer heb ik niet te wensen


Afbeelding

Ik ben als eerste wakker op kerstochtend, op mijn tenen sluip ik uit bed en sla de omslagdoek om mijn schouders. Al tastend zoek ik mijn weg naar de kamer. De deur kraakt als ik hem open doe. Even blijf ik staan met mijn oren op steeltjes. Alles blijft stil. Een streep maanlicht schijnt tussen de gordijnen door en doet de kerstboom bijna stralen. Stilletjes pak ik mijn kadootjes uit hun schuilplaats en sluip terug richting de boom. Net als ik mijn kadootjes neer wil leggen zie ik dat er al een paar kado’s onder liggen. Ik grinnik zachtjes als ik mij realiseer dat Sander nog eerder als ik eruit is geweest om dezelfde toeren uit te halen om zijn kadootjes stiekem onder de boom te leggen. Maar goed dat we elkaar niet zijn tegengekomen… Voorzichtig schuif ik mijn kado’s op hun plek en kruip daarna weer lekker onder de warme dekens.

Afbeelding

De laatste week heeft in het teken van kerstvoorbereiding gestaan. Rozijnenbrood werd gebakken net als crackers, de boom versierd en verse dennentakken brachten geur en kleur aan de keuken en haard, en rode rozetten maakten het helemaal af. Sander moest nog een hoop klanten af zo vlak voor de kerst, wat mij mooi de gelegenheid gaf om de laatste hand te leggen aan zijn pakketjes. De sloffen waren nu af en na een tijdje bij de kachel waren ze ook helemaal droog. De laatste knopen werden op het nieuwe overhemd genaaid en zo had ik ook nog tijd over om een “trapper hat” te maken. Daar had hij het zo vaak over gehad de laatste tijd. Met een paar restjes overgebleven wol en een stevig stukje katoen werd het een best mooie wintermuts. Ik vond het jammer dat ik geen bont had voor de voering maar aan de andere kant, zo koud is het hier ook weer niet…

Afbeelding

Afbeelding

Kerstdag begon groen en nat, best wel een teleurstelling nadat er gisterochtend nog zo mooi sneeuw lag. De wind rukte aan de deuren en ramen. Maar gelukkig brandde er een laaiend vuur in de kachel en er waren koekjes en cakes, cider en thee, kaas en allerlei andere lekkernijen maar bovenal was er gezelligheid en vriendschap. Een feest dat ook de terugkeer van het licht markeert. Nu keert het, vanaf nu worden de dagen steeds weer langer en lichter.

Afbeelding

Afbeelding

De kado’s werden uitgepakt en nu weet ik waarom het zo stil was in de schuur. In plaats van zagen en timmeren had hij deze keer met een mes mijn kado gemaakt. Ik ben bang dat de meesten niet weten wat het is, maar het is een stop paddestoel om sokken op te stoppen (repareren). Die wilde ik al heel lang hebben en kijk hoe mooi hij hem heeft uitgesneden uit een stuk lijsterbes. Daarnaast kreeg ik nog een aantal boeken, waaronder Nils Holgersson met tekeningen van Anton Pieck. Één van mijn favoriete kunstenaars.

Afbeelding

Met mijn neus in de boeken reis ik mee met Nils Holgersson. De melodieuze klanken van Sander’s gitaar en het verhaal smelten in elkaar. Dan vertellend, dan lezend, reizen we steeds verder naar het noorden en naar het einde van een heerlijk kerstfeest.

Afbeelding

wat denk je, vanmorgen zag alles er zo uit

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:51

Wat een prachtige beschrijving van jullie kerstdagen. Je hebt mooie cadeaus gemaakt én gekregen. En dan nog als toetjes de sneeuw. <3