Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5177
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:03

Ik vind je kaasvorm er prachtig uit zien. Ben benieuwd naar het resultaat.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:23

jeetje77 schreef:
Solistar schreef:
Edit, ik ben een beetje niet wetend over de productie van supermarkt kaas, ik dacht dat ook op de 'normale' manier ging.. Ga er eens over lezen.



Dit wist ik idd ook niet. Ga me er ook eens verder in verdiepen.

Dat geldt in ieder geval voor de rechthoekige kaas in de supermarkt. De Keuringsdienst van waarde heeft daar een heel duidelijke aflevering over, zo ook over Oude kaas die in de supermarkt dus niet Oud is, maar kunstmatig verouderd.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:34

Oh jee ik als enorme kaas liefhebber blijk dus geen echte kaas te eten........mijn kaas koop ik altijd op de markt en het is elke dag weer smikkelen. Als ik dat soort nep kaas dus als lekker vindt dan moet jouw zelfgemaakte kaas verrukkelijk zijn!!

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:49

Leuk dat je deze volgende stap gaat zetten! Ik ben wel benieuwd hoe je dat stukje van stremsel dan oplost :)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:06

Dank jullie wel allemaal voor jullie leuke en lieve berichtjes <3

Wat gaaf pimmetje222 dat jij ook kaas maakt! Heb je eigen melkvee? Wat voor kaas maak je meest?

Ik vind het bedroevend dat steeds meer producten niet meer zijn wat ze eigenlijke hadden moeten zijn en nog bedroevender is eigenlijk dat we niet eens meer weten hoe het echt hoort te smaken. Neem bijv appelcider, dat is niet dat zoete prikkelende drankje wat nu verkocht word. Kaas word niet meer gemaakt met natuurlijke zuursels maar in een laboratorium ontwikkeld deel cultuur uit complexer geheel. We vertrouwen niet meer op de goede eigenschappen van de melk zelf maar op de wetenschappelijke ontwikkeling. Waarvan achteraf vaak ontdekt word dat het niet de beste methode is/was...

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 01:13

Is het bij jullie nu ook zo koud?
Ik lees berichten over extreem lage temperaturen en ik moest aan jullie denken. Ik kan me voorstellen dat het best een opgave is om bijvoorbeeld de dieren van drinkwater te voorzien.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:50

Ceetje_bokt schreef:
Ik vind je kaasvorm er prachtig uit zien. Ben benieuwd naar het resultaat.

Helemaal eens met Ceetje! Ik vind m prachtig! Wat voor draad heb je gebruikt? En komt er ook zo’n deksel op? (Ik lust geen kaas :') dus heb er ook 0 verstand van verder, dus misschien hele stomme vraag)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 16:10

anne_GTI Bedankt voor je medeleven <3 Hoe het hier was kun je lezen in mijn stukje :)

Pallatin Het is biologisch katoendraad wat ik heb gebruikt en bovenop komt een bord waar ik dan het gewicht op kan plaatsen zodat de kaas geperst word.

Ijzig koud


Afbeelding
dit is om 12 uur 'smiddags, hoger komt de zon nog niet...

Het is pikke donker als ik mijn ogen open doe en het is stil. Doodstil. Ik luister aandachtig voor enkele tijd maar hoor niets. Voorzichtig laat ik mij uit bed glijden en doe het gordijn een beetje opzij. De nacht is zwart en sterren fonkelen aan de hoge hemel. Het is bijster koud en het landschap spookachtig blauw. De diepe sneeuw twinkelt en glinstert daarbuiten. Wat heerlijk nadat dagenlang de bijtende wind om het huis heen huilde en de sneeuw in kluwen voor zich uit dreef. Takken rukten van de bomen en sneeuw vond zijn weg naar binnen door iedere kier. Maar nu is het eindelijk stil.

Afbeelding

Afbeelding

Veel te snel gaat de wekker. Klappertandend en rillend kleed ik mij aan. Het water in de keuken is weer bevroren over de nacht en mijn asem blijft als rook hangen in de koude lucht. Ik huiver. Na een paar klappen breekt het ijs met een harde krak en kan ik de ketel vullen. De ijsschotsen rinkelen als ze heen en weer drijven in de ketel.
Niet alleen het water is bevroren, ijs groeit dik op de oude keuken ramen, wat het zicht ontneemt en het licht blokkeert. Met verwondering kijk ik naar de betoverende ijsbloemen, ze zijn zo fijntjes en zo mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Het haardvuur doet zijn best om de kou in de kamer te verslaan. De vlammen krullen rond de blokken. Ik zet de ketel op het vuur en kleedt mezelf met meerdere lagen. Een wollen muts en een jas, een sjaal, dikke sokken en wanten over wanten en stap naar buiten in de frisse lucht. Het is ijzig koud maar het uitzicht is schitterend. De bevroren sneeuw kraakt en piept onder mijn voeten. Forse hopen van sneeuw liggen hier en daar verspreid waar de wind ze achtergelaten heeft. De koude lucht prikt in mijn neus en ik wrijf mijn wanten tegen elkaar en ga dan verder. Iedereen heeft water en genoeg eten nodig om warm te blijven in dit weer.

Afbeelding

Afbeelding

De kippen draaien voor het open luik, onzeker of ze naar buiten zullen komen of niet. Ik schuif de sneeuw aan de kant en strooi het voer in de trog. Een voor een komen ze naar buiten. Ik vul de waterbak en ga naar de pony's.
Zij hebben nergens last van in hun dikke jassen en ze houden van dit sneeuwrijke weer, nog even en dan dartelen ze rond en schoppen ze met hun voeten in de koude lucht.
Rijp begint te groeien op mijn sjaal maar kijk dan naar Sander, Hij ziet eruit als een sneeuwman, met zijn baard bedekt met wit!

Afbeelding

De kamer was lekker opgewarmd wanneer we weer binnenkwamen maar de keuken bleef koud. Zelfs met het fornuis hard opgestookt kwam de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt maar dat maakt niet uit. We hoeven niet het hele huis warm en roosterend te hebben. De uren van de dag verstreken met het verzorgen van de dieren en het stoken van de kachel. De kalme uren van de avond zijn vergleden met het stoppen van de sokken. Toen de tijd om naar bed te gaan kwam, nam ik twee hete strijkijzers en wikkelde ze in wollen doeken en stopte ze diep onder de dekens. Een heerlijk gloeiend heet plekje om mijn voeten aan te warmen onder nog een ijzig koude nacht op onze kleine hoeve.


op het koudst hadden we rond de -19 graden en de keuken was op zijn koudst -8. Het is een beetje bikkelen maar het is zooo mooi als het zo koud is, dat maakt het het bikkelen waard <3

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:54

Wat schrijf je weer een mooi verhaal, ik zou niet met je willen ruilen met die kou ik zou heel hard naar Spanje rennen denk ik hahahaha.

Kan me wel voorstellen dat het genieten is maar dat het ook veel werk met zich meebrengt.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:04

Oe onder het vriespunt en dik ook in huis, dat zou me toch echt wel te ver gaan := het is hier in huis ook max 16 graden, gisteren 11 in de slaapkamer, maar iets van warmte vind ik toch wel fijn haha. Ik hou ook echt van mijn elektrische deken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5177
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:39

Vroeger redden de mensen het ook, maar in zulke lage temperaturen leven is wel heul Spartaans hoor. Dat gaat me echt te ver (onder nul ;) ) Ons huis is ook niet overal warm, maar niet zo koud. Heb wel weer genoten van je verhaal.

Door het zuurdesemonderdeel van dit topic, heb ik niet alleen diverse broden gebakken, maar ook desemoliebollen (de extra moeite ipv gistdeeg niet waard imo) en kaneelbroodjes met zuurdesem deeg gemaakt. Daar aten we onze vingers bij op. Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:20

-8 in huis? Jeetje, dat zou ik echt niet trekken hoor. Ik vond mijn slaapkamer al koud met 10 graden.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:51

Het verhaal is erg mooi. Liefdevol en poëtisch geschreven. Waarvoor dank!

Maar zo koud hoeft echt niet volgens mij. Een goede economische houtkachel krijgt het warm. En ik praat uit ervaring. Ooit met min 20 moesten we nog voorzichtig stoken anders ging de temperatuur boven de 25 graden. De hal, slaapkamer en keuken waren 's ochtends 12 graden (kachel uit elke nacht) en verder op de dag warmer tot 15 - 20 graden. We stookten alleen in de woonkamer en hadden een buizen systeem (bij onze bungalow over de Zolder) met een motortje dat bij een bepaalde temperatuur uit zich zelf aan sloeg en dan de lucht via de buizen naar de gang, keuken en badkamer transporteerde.

Isoleren en slim stoken levert zoveel op. Dit is te koud min 8 in de keuken. Brrrrrrrr

Of is het zo dat jullie huisje totaal ongeïsoleerd is en jullie voor de buitenlucht stoken?

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:16

Oei dat is wel heel erg koud. Maar je hebt er weer een prachtig poëtisch verhaal van gemaakt en als jullie je er goed bij voelen dan is het gewoon ok. Is een manier van leven waar ik alleen bewondering voor kan hebben.

Je vroeg of ik melkvee heb. Nee dat niet maar onze buurman wel en daar haal ik mijn melk. Ik maak van alles.... Schimmelkazen hoe blauwer en scherper hoe beter. Witschimmeltjes ook graag, vooral kleintjes die paneer ik en bak ze. Als je ze dan opensnijdt dan vloeien ze uit. Zo lekker. Maar ook gewoon geperste kazen, vaak een beetje van het geijkte pad af. We zijn geen liefhebber van 'smedige' dus soepele kaas, maar juist wat drogere en hardere kaas. Of gatenkaas. Wat wil jij voor kaas gaan maken? Wat vinden jullie lekkere kaas? Ik heb een reuze verzameling kaasrecepten misschien dat ik je daarmee kan helpen?

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:30

Brrrr dat is echt koud.... dan sta je ook niet fijn meer in de keuken. Is dat ook de kant van het huis waar de wind op staat?

Waar mijn paard in pension staat hebben ze de windkant van de schuur een muur van grote hooibalen gemaakt waardoor de schuur in de luwte staat. Hierdoor is het een stuk aangenamer op stal en de dieren produceren genoeg warmte om het nu nog dooi te houden. Bij strenge vorst is het niet genoeg maar nu kunnen we het water nog op de drnkbakken laten.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:11

Oei dat is wel frisjes voor binnen zeg :=
Dan gaat er ook wel aardig wat hout door denk ik, als je het de hele dag brandend moet houden om in huis de boel een beetje draaiend te houden? Heb je überhaupt ergens waterleiding eigenlijk....?

In de nacht een plasje moeten doen proberen jullie wel te vermijden zeker met deze temperaturen :=

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:22

Thea vanochtend met mijn vriendin waar wij de verantwoordelijkheid voor onze renovaties aan hebben gegeven, gesproken over jullie temperatuur in de keuken. Bij ons mag nooit iets kosten maar het moet wel mooi en luxe zijn en warm.

Zij heeft een ouderwetse hout potkachel die je van boven vult met grote houtblokken (350 euro). Voordeel er valt nooit iets uit aan as of hout.
Ze heeft een buis gemaakt in de muur en die van binnen super goed geïsoleerd (zie foto 1). Dat heeft ze dichtgemaakt met een plaat die bovenin een rooster heeft en ook op de eerste verdieping heeft ze een rooster.
Die plaat wordt echt heet en geeft warmte af en ook uit datrooster komt warme lucht. De benedenverdieping is loei warm (echt heel groot de benedenverdieping) en boven voldoende om te slapen mocht ze gasten hebben.
Dit om je een idee te geven.

Luiken voor de ramen kan ook mee helpen mocht je die niet hebben en uiteraard 3x geïsoleerde ramen, deuren etc, is wat duurder.

Volgens mij leven jullie begaande grond. Dus op jullie kruipruimte kun je zeer dik isolatie leggen, gewoon dat glaswol op die rollen en dat dubbel (zeer goedkoop). Hadden wij ook in ons vorig huis en dat isoleert enorm ook al was het dak niet geïsoleerd.
Deze post is in het kader van meedenken, daar wij net als jullie alles zelf deden en doen en weinig geld hebben. Dus hopelijk vind je mijn posts niet vervelend.

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:34

@Pien
TS heeft juist aangegeven zo te willen leven, zoals men 150+ jaar terug leefde. Hun huis(je) is zo als het al jaren is en heeft geen dubbel glas enz.
TheaD schreef:
We willen het huis niet extra isoleren omdat dan een deel van het karakter van het huis verloren gaat. In de woonkamer bijvoorbeeld hebben we nog het oude behang wat ergens tussen de jaren 30 en 50 geplaatst is. Maar isoleren van de muren is ook niet echt nodig. Het huis is gebouwd van balken van tussen de 15 en 20 cm dik. Dit heeft een relatief goede isolatie waarde. De meeste warmte verliezen we door de ramen, die enkel glas zijn, en door de schoorsteen. Omdat ze toen ze dit huis bouwden geen fornuis hadden maar een open vuurplaats, met een bakoven in de schoorsteen, is de schouw een rechtstreekse verbinding met buiten. Dit houdt in dat als je boven ons fornuis naar boven kijkt, zie je sterretjes (als het nacht is dan hè ;) of de blauwe lucht. Een deel van de wamte gaat dus met de luchtstroom mee naar buiten. Ondanks dit alles gebruiken wij nog niet echt veel hout om het warm te stoken, het is meer dat het huis extreem kan afkoelen als we niet stoken. Dat nemen wij voor lief.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-01-24 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:49

Ik vind het echt geweldig om dit te lezen, maar -19 in huis zou ik echt gek van worden. -8 Ook trouwens, in de woonkamer komt het bij ons niet onder de 17 graden en boven is het vaak maar een graad of 10 door het enkel glas daar.


Tot hoe warm krijg je het in huis nog opgestookt in de kamer en de keuken? Daar ben ik wel benieuwd naar. :j

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:22

Wij wonen ook in een oud huis in Frankrijk, de badkamer is 3 graden momenteel en de slaapkamers 6 graden, dat vind ik koud zat. De woonkamer momenteel 16 graden, ook niet echt fijn, houtkachel staat net aan. We hebben hele dikke muren van natuursteen en enkel glas.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:45

Brainless schreef:
@Pien
TS heeft juist aangegeven zo te willen leven, zoals men 150+ jaar terug leefde. Hun huis(je) is zo als het al jaren is en heeft geen dubbel glas enz.
TheaD schreef:
We willen het huis niet extra isoleren omdat dan een deel van het karakter van het huis verloren gaat. In de woonkamer bijvoorbeeld hebben we nog het oude behang wat ergens tussen de jaren 30 en 50 geplaatst is. Maar isoleren van de muren is ook niet echt nodig. Het huis is gebouwd van balken van tussen de 15 en 20 cm dik. Dit heeft een relatief goede isolatie waarde. De meeste warmte verliezen we door de ramen, die enkel glas zijn, en door de schoorsteen. Omdat ze toen ze dit huis bouwden geen fornuis hadden maar een open vuurplaats, met een bakoven in de schoorsteen, is de schouw een rechtstreekse verbinding met buiten. Dit houdt in dat als je boven ons fornuis naar boven kijkt, zie je sterretjes (als het nacht is dan hè ;) of de blauwe lucht. Een deel van de wamte gaat dus met de luchtstroom mee naar buiten. Ondanks dit alles gebruiken wij nog niet echt veel hout om het warm te stoken, het is meer dat het huis extreem kan afkoelen als we niet stoken. Dat nemen wij voor lief.


Ok. Ik ben gewoon bezorgd hierover, mensen werden niet echt oud in die tijd want zo'n ruig leven eistte zijn tol, maar ik zal er niets meer over zeggen.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:19

Wow wat weer een reacties! Dank jullie wel allemaal <3

Morgen reageer ik wat uitgebreider op iedereen :)

mysa

Berichten: 10506
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:35

Klep maken in de schoorsteen? Hebben wij ook gedaan. Wij hebben aan 1 kant van de leefruimte een pijp van ongeveer 30cm doorsnee, daardoor vliegt de warmte ook naar buiten. Met klep dicht, of half dicht veel minder.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:01

mysa schreef:
Klep maken in de schoorsteen? Hebben wij ook gedaan. Wij hebben aan 1 kant van de leefruimte een pijp van ongeveer 30cm doorsnee, daardoor vliegt de warmte ook naar buiten. Met klep dicht, of half dicht veel minder.


Of wat wij hadden een plaat met isolatie materiaal dat we bij heftige koude 's nachts in de schoorsteen schoven. Scheelde zoveel kou, tocht en hout om de boel 's ochtends weer op te stoken.
Plus je houdt het karakter van je huis dat volkomen authentiek blijft.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:11

Oja jeetje mijn brein piept en kraakt maar ik kan me herinneren dat wij vroeger ook zoiets hadden.