Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:05

Wij hadden een oude gietijzeren haard op pootjes, en daar in de pijp een soort klepje dat je door een "stokje" aan de buitenkant kon draaien om het zeg maar als rondje in de pijp te hangen, of als streepje waar de rook langs kon :)

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:36

Jaaaaa, die hadden we later toen we een kachel hadden inderdaad. Ik krijg allemaal herinneringen van jullie verhalen.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:44

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips die ik voorbij zag komen. Misschien gaan we nog wel een keer een plaat in de schoorsteen maken maar het staat voor nu niet bovenaan op onze prioriteitenlijstje… Het zijn immers uitzonderingen dat het zo koud is en ook die dagen overleven we wel. Vandaag en gisteren was het gelukkig alweer een stuk warmer en konden we zelfs naar de stad fietsen om de voorraad meel weer aan te vullen.

Dank je wel Mando

Prairie van mij hoeft het ook niet zooo koud maar het hoort bij het/ons leven ;)

Ziet er weer heerlijk uit Ceetje_bokt!

Dank je wel pien_2010 voor je meedenken en je bezorgdheid. Isoleren van de kruipruimte gaat hem niet worden, één we hebben geen kruipruimte en ten tweede ik ben tegen isoleren met dat soort materialen, omdat je huis dan niet meer kan ademen en zeker met een houten huis verrot het hout dan veel sneller.
Maar op de foto’s hadden ze het mooi opgelost met die kachel zo.

Dank je wel pimmetje222 Ik ben nog aan het uitproberen wat voor kaas ik lekker vind. Ben opgegroeid met alleen maar jong belegen gouda kaas ;) Ik denk dat harde niet te sterk smakende kazen mijn favoriet zullen worden, maar ik ga zeker ook nog een keer van die blauwe kazen maken, al is het maar om te proberen.

Anne_GTI wat slim opgelost zo met die hooibalen!

pmarena Gelukkig hebben we nergens waterleiding, dat zou niet goed gaan denk ik ;) Op zo’n koude dag gebruiken we een grote mand hout, ik denk zo’n 50 liter.
De klep waar jij over schrijft is om de kachel te knijpen, zodat het vuur minder hard brand. Zo een hadden wij ook op onze kachel in Duitsland maar hier hebben we een hele korte schoorsteen en niet voldoende trek in de pijp voor zo’n klep.

Dank je wel Brainless

Kaitlynn gelukkig was de min 19 graden buiten en niet binnen ;) maar na een paar uur stoken is de woonkamer in zo’n geval rond de 20-25 graden, de keuken werd 1 graad en de slaapkamer heb ik niet gemeten maar ik denk een graad of 3-4.

Dat is ook rillen Tinka! Is het bij jullie ook zo koud dan?

Mysa goed idee! Hier was van oorsprong ook een klep ergens halverwege in de schoorsteen, maar die is met de tand des tijds helemaal verdwenen. We hebben er wel aan gedacht om er weer een in te plaatsen maar we kunnen er niet meer bij. De klep die er was was geplaatst tijdens het metselen van de schoorsteen en nu kunnen we er van zowel bovenaan als onderaan niet meer bij komen. We hebben wel ideeën liggen om lager in de schoorsteen een klep te maken maar ook daar is het niet even makkelijk… De schoorsteen is gemetseld van natuursteen en daar kunnen we niet in boren zonder dat het effect heeft op de kwaliteit/stabiliteit van de schoorsteen.

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:01

Om die reden hadden ze heel vroeger ook de stallen van vee tegen het huis aan. Makkelijker voeren, maar ook de warmte.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:08

Of vee op de begane grond en mensen er boven. Nu doen ze dat met buizen en noemen het vloerverwarming. Kennelijk niks nieuws aan dus.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 00:10

Oh ik had verkeerd gelezen, dacht dat het in huis -19 was, kreeg al de bibbers bij de gedachte :')

20-25 graden, heerlijk! Is het niet aantrekkelijk om in de woonkamer te slapen met het temperatuurverschil in de slaapkamer? :D

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:04

kaitlyn: Dat hebben we wel eens gedaan maar dat vind ik toch te warm... Ben meer van een koude slaapkamer met een hoop dekens ;)

Stof tot nadenken


Op maandagochtend stookte ik het vuur in het fornuis zodat ik de was kon doen. De grote ketel was gevuld met allerlei kledingstukken die in de week gestaan hadden over de nacht. Nu begon het water langzaam te stomen en te borrelen en de fluitketels met spoel water stonden al te sissen en te stampen. Ik had het wasbord al klaar gezet en keek uit over de met sneeuw bedekte moestuin.

Afbeelding

De winter is koud en sneeuwrijk dit jaar. Na de ijzig koude nachten werd het even weer wat zachter en leek het voorjaar in de lucht te zitten. De sneeuw smolt en hier en daar kwamen groene plekken tevoorschijn. Maar luister! De vogels begonnen te zingen. Overal hoorde je het vrolijk gekwetter. Een prachtig roodborstje vloog met suizende vleugeltjes en landde op een van de palen van het hek. Vanaf daar bestudeerden zijn kleine intelligente oogjes mij, met zijn kleine hoofdje een beetje scheef. Maar nu zwieren de sneeuwvlokken weer voor de ramen en is al het groen weer bedekt met een dikke laag wit.

Terwijl ik de was heen en weer sop in het hete water laat ik mijn gedachten gaan over het nieuws van afgelopen week:

Afbeelding

De vertaling van het krantenbericht :
Opperbevelhebber: Moeten ons voorbereiden op oorlogssituatie

Opperbevelhebber Micael Bydén richt een duidelijke oproep naar de Zweedse bevolking - Bereid je voor op oorlog.
- Ik denk dat je jezelf de eenvoudigste basisvragen moet stellen. Als wat er vandaag in Oekraïne gebeurt, morgen hier gebeurt, ben ik dan voorbereid? zegt hij tegen SVT Nyheter. “


Helemaal onvoorbereid op zulk nieuws was ik niet met alle ongeregeldheden die zich op dit moment in de wereld plaatsvinden, maar toch, zulk nieuws hoor je liever niet. Zeker niet als je in een land woont waar het al 200 jaar vrede is.

Het is een kakofonie van stemmen en ideeën die opklinken. Ongeloof, angst, allemaal hele begrijpelijke reacties. Mensen die gekscherend zeggen dat ze in zo’n geval wel bij ons komen wonen…. Ja, wat is voorbereid zijn op oorlog? Op crisis? Psychisch zal ik daar nooit op voorbereid zijn, maar waar kan ik mij wel mee voorbereiden?

Afbeelding

Toen we in 2018 allemaal een boekje van de overheid ontvingen met als titel; Om krisen eller kriget kommer. vertaald; Als de crisis of de oorlog komt. deed het hetzelfde stof opwaaien. Waarom kregen we die nu? Is er wat aan de hand? In het boekje kon je lezen over de verschillende geluidssignalen bij gevaar, nuttige tips en weetjes, een checklist voor wat je in huis zou moeten hebben.

Afbeelding

Als het om crisisparaatschap aan komt, heb ik er hoop op dat we een heel eind komen. Met een eigen bron, onze moestuin en onafhankelijkheid van gekochte energie. Maar ook zie ik onze zwakke punten. Bijvoorbeeld, bijna al het zaaigoed wordt geïmporteerd. Wat als dat niet kan? Hoe snel is het dan uitverkocht? zet op mijn lijstje, zelf zaden winnen. Hoe kom je aan kennis? koop boeken over bijv. kruiden voor thuisapotheek.

Afbeelding

Ja, dit alles bij elkaar maakt dat ik hier nog eens diep over nadenk en zie hoe bevoorrecht mijn generatie is die hier nog nooit eerder over heeft hoeven nadenken. Misschien is dat ook het doel van het nieuws. De mensen een beetje bewustzijn leren. Leren dat het niet altijd zo makkelijk gaat in het leven zoals we nu denken.

Zelf hoop en denk ik dat oorlog niet zo snel zal komen, maar toch geeft het mij een nieuwe drijfveer om nog meer zelfvoorzienend te zijn. Nieuwe kennis en vaardigheden toe te voegen aan mijn leven. Je weet nooit waar het goed voor is.

Maar hoe is dat voor jou? Hoe zou jij reageren op zulk nieuws? Zijn er in Nederland of waar jij dan ook woont, zulke zelfde berichten? Ben jij paraat voor een crisis of een oorlog?

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:50

Mooi geschreven!

Als het gaat om klaar zijn voor moeilijke tijden, dan is het antwoord:"bijna". Als laatste moeten we nog een generator kopen want als we die 1 uur laten draaien per 24 uur, zijn de gehoorapparaten van mijn man opgeladen, mijn telefoon, en blijft het eten in de vriezer goed bevroren.
De kachel op gasflessen hebben we al, en twee gasflessen op voorraad, de put met water doet het, we hebben een moestuin en pakken daar elk jaar zaad van plus die zaait zich ook zelf al goed uit . Frankrijk is meer zelfvoorzienend als Zweden want de zaden komen uit de buurt en zelfs met covid konden we genoeg krijgen.

Het enige dat nog moet is zorgen dat binnen 3 jaar, de koffie, suiker, en rijst voorraad goed is aangelegd. Plus ik wil in Nederland een handapparaatje kopen waar ik mijn eigen spaghetti mee kan maken, want bio meel is bij ons in de buurt en ik kan eigen brood bakken zonder gist en met gist.
Dus we komen nu al een heel eind. Ik wil ook nog binnenlampjes kopen die je op zonne energie kunt opladen, maar anders hebben we nog veel kaarsen op voorraad.
Itt jou denk ik al paar jaar dat we zware tijden krijgen. Ik denk dan niet aan conventionele oorlog, maar meer het hacken en platleggen van Google, electriciteit centrales, logistieke processen waardoor mensen het koud hebben wegens geen stroom en tekorten. Bv de kabels op de Noordzee doorknippen (Russen zijn te vaak gesignaleerd voor de kust van Noorwegen, Denemarken en Nederland, UK om later te kunnen saboteren. Ze brengen alles al jaren in kaart). Oekraïne wordt nl naast dagelijkse bombarderen enorm belaagd met hacks.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:51

Dus ook bij jullie in het eenvoudige huisje komt het wereldnieuws de idylle af en toe verstoren.
Hier nog niet dergelijke berichten. Wel zijn er, geloof ik, jodiumpillen uitgedeeld of beschikbaar voor jongere mensen. Boven een bepaalde leeftijd schijnt dat nutteloos te zijn. Maar dat is dus voor een kernramp/kernoorlog.
Ook wordt er met enige regelmaat een lijstje verspreid wat je altijd in huis moet hebben. Maar dat is alleen om de eerste dagen van een ramp door te komen.

Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs jullie problemen zouden krijgen: als er echt hongersnood heerst worden de velden, moestuinen en voorraadschuren leeg geplunderd door wanhopigen.

Ik prijs mezelf al sinds ik heel jong was gelukkig dat ik in deze regio en dit tijdperk leef. We hebben erg veel geluk gehad tot nu toe. De vraag is natuurlijk hoe lang dat zo blijft.

Lucia88

Berichten: 537
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:54

Ik leef kwa nieuws een beetje onder een steen, maar ik zit net over de grens van Duitsland en het is vrij ruim. We willen eigenlijk hier in de buurt zelf wat kopen (huur nu) en dan gaan we zeker wel zelf eea verbouwen, bovendien is er in deze uithoek weinig eer aan te behalen voor de Russen denk ik ;)

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:57

Citaat:
. Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs jullie problemen zouden krijgen: als er echt hongersnood heerst worden de velden, moestuinen en voorraadschuren leeg geplunderd door wanhopigen.
wel in de stad, niet op het platteland want daar hebben veel bijna alle mensen een moestuin of veel grond en ik weet van onszelf en ook van vrienden dat we dan kunnen opschalen zodat meer mensen ervan kunnen eten.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:00

Dat doorknippen/opblazen van kabels is heel eng, ja.
Voor wat betreft hacks: ook niet tegen te houden of snel te repareren maar ik weet vanuit m'n werk dat de overheid en andere grote organisaties al een paar jaar intensief oefenen op een cyber-crisis. De technische kant ken ik niet maar veel crisisteams (die de crisis moeten managen en de besluiten moeten nemen) trainen heel regelmatig.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:03

pien_2010 schreef:
wel in de stad, niet op het platteland want daar hebben veel bijna alle mensen een moestuin of veel grond en ik weet van onszelf en ook van vrienden dat we dan kunnen opschalen zodat meer mensen ervan kunnen eten.


Maar dan zal men waarschijnlijk op 'hongertocht' gaan. Net als in de winter van '44-'45.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:09

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer duurzame of circulaire isolatiematerialen kun je naar kijken naar isolatie matten van wol. Wol heeft wel die ademende capaciteiten. :j Ook van hennep en mycelium maken ze geweldig isolatiemateriaal. Maar gelukkig is het maar een paar dagen per jaar in de keuken zo bar en boos en verder vorm genoeg.

Wat een vrij heftig krantenbericht zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat in NL de oorlog in de Oekraïne wat naar de achtergrond is verdwenen door de oorlog in Gaza. Maar van dit soort waarschuwingen en boekjes is geen sprake. Heel eerlijk, ik ben 0 zelfvoorzienend, woon in een rijtjeshuis met kleine tuin en verbouw dus niks zelf. We hebben zonnepanelen maar geen accupak meer, dus tja….geen eigen put dus als er iets de waterleiding gebeurt zijn we nergens.
Heel begin Corona maakte me bewust hoe afhankelijk we zijn. Ik heb twee papegaaien en een paard, in Corona was heel even sprake dat alleen supermarkten open mochten. Ik moest voer halen maar omdat de winkel waar ik t haal ook niet essentiële spullen verkocht moesten ze dicht (ze hielden zich niet aan de regels en deden aan bijverkoop) en stond ik met lege handen, ik weet nog dat ik me een verschrikkelijke baas voelde en machteloos. Hoop t nooit mee te hoeven maken dat je maar moet afvragen of je alle monden gevoed krijgt en je het zelf moet redden voor lange tijd

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:13

Ik sta heel veel pagina's achter zie ik, dus ik ben begonnen met de recentste posts :D

Die waarschuwing van de zweedse opperbevelhebber was hier in België van de week ook in het nieuws.

Het antwoord op je vraag over klaar zijn voor een crisis/oorlog : nee in het kwadraat :+
We hebben hier in ons dorp wel schuilkelders op het militaire domein, dus als we daar al geraken zonder platgebombardeerd / omvergemaaid te worden, is het beter dan niks.
Maar ik laat mijn dieren niet achter, dus op het einde van de rit zullen we dan hier thuis samen ten onder gaan en is het einde verhaal.
Ik woon dichtbij de luchthaven en het hoofdkwartier van de NATO, dus dit gebied wordt vast als één van de eerste getroffen.
Doemscenario dit hoor :')

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:26

Dit huis is niet geschikt om in te wonen als de nutsvoorzieningen uitvallen en mede zijnde huurhuis niet geschikt te maken.
Zolang stroom, gas, drinkwater en riool blijven werken kan ik het lang uithouden aangezien er redelijk wat in de voorraadkast ligt en konijnen in de schuur. Zelf groente verbouwen is een stuk moeilijker, zoveel tuin heb ik niet en semi noord ook nog.
Er is in Nederland wel wat gewauwel geweest over noodpakketten enzo, maar niks recents en erg serieus kwam het ook niet over.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:32

Het is iets wat bij mij wel leeft ja, zo veel en zo snel mogelijk zelfvoorzienend worden.

Daarom hopelijk snel de pressure canner, gisteren een goede batch potten daarvoor gescoord.

Hout op voorraad, kachel in huis maar ook in een klein hutje wat een kleine kook kachel is.

Moestuin en voedselbos aanwezig en dat begint nu wat te produceren. Hier ga ik ook een voorraad kruiden zaaien/planten voor een simpele thuis apotheek.

Mijn doel is om een jaar voorraad aan voedsel in huis te hebben, zo min mogelijk in de vriezer, zoveel mogelijk in pot. Ook voor mijn katten.

Water filter hebben we al staan.

Zonnepanelen met thuisbatterijen maar die kunnen niet off grid, dat is nog iets dat voor volgend jaar op mijn lijst staat.

Ook kijken we nog steeds naar iets in het buitenland om te kopen. De plek is wel nog lastig. Portugal en Duitsland staan nu het hoogst maar Duitsland is nog steeds druk en ook wat meer 'aanvalsgevoelig' voor mijn idee, maar in Portugal heb je weer droogte/bosbranden.

Anyway, we gaan rustig door met verzamelen en voorbereiden en kennis op doen.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:45

mysa schreef:
pien_2010 schreef:
wel in de stad, niet op het platteland want daar hebben veel bijna alle mensen een moestuin of veel grond en ik weet van onszelf en ook van vrienden dat we dan kunnen opschalen zodat meer mensen ervan kunnen eten.


Maar dan zal men waarschijnlijk op 'hongertocht' gaan. Net als in de winter van '44-'45.


Dus schalen wij van te voren op en met ons vele anderen. Dat is normaal als je op het platteland woont.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:04

Wij hebben wel stroom, maar verder geen aansluitingen. Water via een bron, koken op gas via flessen. We hebben ook een generator, maar die hebben we nog nooit gebruikt. En een houtkachel. Hier in Frankrijk valt de stroom nogal eens uit, maar duurt meestal niet zo lang. Wel genoeg eten in huis altijd, we zitten nu bijvoorbeeld ingesneeuwd, maar we hopen morgen weer weg te kunnen, sneeuw is zo goed als gesmolten.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:41

Wat een akelig bericht inderdaad....maar wel goed denk ik om mensen even stil te laten staan bij die mogelijkheid :(:)

Wat betreft uitgedeelde jodiumpillen in NL: die zijn niet in het hele land uitgedeeld toch volgens mij...?
En ook niet zozeer voor aanslagen, maar gewoon voor als er om welke reden dan ook iets gebeurt hier bij Borsele ofzo. Wij hebben ze huis aan huis via de post gekregen en ik heb ze over diverse plekken verdeeld. Boven de 40 schijnt het geen nut te hebben, dus het is vooral voor die kleine :)

Ik probeer de voorraadkasten goed gevuld te houden, geen betere raad dan voorraad.
Moet de eigen productie van eten wel beter op orde krijgen maar dat schiet er steeds bij in vanwege verbouwen en alle klussen enzo.

Ik zou ook graag van die meals in a jar willen maken, dat spreekt me enorm aan!
Beter dan al die losse blikken en potten.... maar moet me er nog even goed in verdiepen wat daar nu handig voor is, dat pressure gebeuren, wecken of wat anders, wat is het verschil...?

En ik zou SUPER graag een leemhaard willen....

Maar als zowel stroom als gas niet beschikbaar zou zijn, dan hebben we kasten vol wollen kleding en dekens en zullen we ons daar maar mee moeten behelpen. Desnoods iets bedenken voor vuur om te koken.

We hebben wel een watertank ingegraven die water van de dakgoten enzo opvangt. En ik heb waterfilters en wat overlevingsdingen van bushcraften maar ik mag toch hopen dat we niet met een paar grote rugzakken op pad hoeven omdat het huis niet meer okee is.....

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:35

Gok dat als er hongersnood is ik de deur niet meer veilig uit kan. En dat er gebedeld gaat worden aan mijn deur. :')

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:47

Ik zit wat dat betreft al jaren te denken wat nou het handigst zou zijn om te wonen als de pleuris uitbreekt.... ons huis ligt hoger dan de omgeving, daar heb ik het op uitgezocht :j Maarja als het hele dorp / eiland onder water zou staan dan komen ze toch hierheen dus wat schiet je er dan mee op :=

Je moet eigenlijk op een eiland wonen dat niet zo heel makkelijk bereikbaar is door de rest van de wereld. IJsland ofzo. Maarja kan je daar dan wel zelfvoorzienend zien want dat is best pittig daar qua klimaat / bodem geloof ik..... en hoe veilig is dat bij zeespiegelstijging bvb.

Je moet eigenlijk gewoon ergens wonen waar niemand van je bestaan af weet en je ook goed verborgen ligt zodat mensenmassa's je huis voorbij gaan zonder dat ze het weten. Want om nou zo'n scenario te krijgen dat je met een geweer mensenmassa's uit je voorraadkast moet zien te houden...dat zie ik ook weer niet zo zitten :=

Ik denk dat je gewoon sowieso allemaal wel een beetje de sjaak bent dan. Tenzij je echt goed afgelegen woont.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:30

Wij geinen wel eens over afweergeschut en 25000 volt op ons hek :+

Het verschil tussen wecken en pressure cannen is dat je in een pressure canner druk opbouwt waardoor het vocht ongeveer 120 graden wordt ipv 100, en daardoor worden de botulisme bacteriën ook gedood en kun je het voedsel ook koud eten. Bij wecken moet je het eigenlijk nog 10 minuten koken na het openmaken van de pot.

Jodium pillen zijn inderdaad uitgedeeld binnen een straal van 30 kilometer van een kerncentrale. Binnen Nederland :P

Ik had toevallig laatst gekeken en in Mol, iets van 15 km hemelsbreed hier vandaan, zit ook een kerncentrale... Maar geen pillen gezien van de overheid.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:31

Vraag voor jodium pillen even na bij je HA of apotheek.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:37

Aha senks, voor het verschil +:)+

Ik zat een poos geleden wat filmpjes te kijken over dat pressure gebeuren en meals in a jar, en daarin werd verteld dat je blijkbaar ergens op moet zoeken welke druk je precies moet hebben op welke locatie ter wereld, vanwege hoogteverschillen van het land. Geinige materie wel :)