Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:57

Of er een recept van is zou ik moeten kijken, want er gaat ook een zakje in wat ik in duitsland heb gekocht. En dan verder gewoon het recept volgen wat op het zakje staat. De bodem is gewoon een basic taart bodem, maar voor de vulling zal ik even googlen of ik iets kan vinden wat de inhoud van het zakje vervangt.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:49

Wij zijn lekker aan het bouwen, een schuilstal voor de toekomstige paarden en een saunahut met houtkachel. Beide grotendeels met hout uit eigen bos, heeft toch iets speciaals. Al is het zagen wel met een mobiele zag gedaan, met de hand was echt te veel geweest haha!

Mooi behang arabesk!

En toch iets leuks in de antiek zaak gevonden. Ik weet eigenlijk niet wat ik daar zou moeten zoeken, ik ben toch iets meer van het moderne heb ik gemerkt.

Ik heb wel een mooie oude kast van mijn oma gekregen, die is iets van 150 jaar oud.

callippo

Berichten: 3206
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:19

Ik heb dit weekend jouw recept van stoofpeertjes met gember gemaakt. Erg verfrissend, beetje sterk, maar met een bolletje vanilleijs erg lekker.

Ik geniet van je verhalen en mooie sfeerplaatjes!

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 02:58

Ik heb een duits recept gevonden wat er het meeste op lijkt op hoe ik het heb gemaakt, voor iedereen die het wil proberen te maken. Was wel ff lastig vertalen dus lang leve google translate :=

Voor de bodem
135g boter
1 Snufje zout
50 g Suiker
250g bloem

Voor de vulling
5 eieren
250 g suiker
1 kg Kwark
125g bloem
125 g boter gesmolten
½ citroen, Sap en schil
250 ml melk
Boter of bakspray om de vorm mee in te vetten.

Meng het deeg voor de bodem tot een bal en verdeel het over een springvorm van 26-28cm

Voor de vulling.
Scheidt de eieren en klop de eiwitten stijf samen met 50gram suiker, en zet deze daarna in de koelkast of koele ruimte (als je geen koelkast hebt).
Klopt dan de rest van de suiker met het eigeel tot het romig is. Voeg daarna de bloem, de kwark, de boter, melk en citroen sap en rasp geleidelijk toe.
Als dit goed vermengt is pak je de eiwitten en spatel je die voorzichtig erdoor zodat het goed luchtig blijft. Giet daarna alles in de springvorm en bak de taart ong 60min op 180 graden.

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:06

zie je wel genoeg met alleen de lamp ;) ziet er zo donker uit haha ik zou het allemaal niet kunnen zien.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:30

TheaD schreef:
Emj_23: Dank je wel <3 De boeken vervelen mij nooit heb ze al tientallen keren gelezen. Nu ben ik bezig in Anne of green gables ook een heerlijk boek <3


* rent hier meteen naar de boekenkast * De kast is vooral gevuld met Engelse literatuur, een erfenis van de overleden vrouw van mijn man. Ze was docente Engels.


Hoe lang wonen jullie nu in dit huis eigenlijk? En wat was voor jullie de doorslaggevende reden om hierheen te gaan en zo te gaan leven?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:49

Ik hou ook van de herfst, alleen iets minder van regen en wind als ik naar de stad moet fietsen.

Hier druk met stoofperen en appels verwerken. Het moestuin seizoen is hier klaar al vond ik vanmiddag nog twee verstopte rijpe paprika’s in mijn kas. Moet hem binnenkort opruimen en klaar maken voor de winter.

Arabesk: gaaf behang! En die boekenkast <3 .

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:41

Wat een leuk verslagje en mooie foto's weer ! <3
Die lange wegen midden door het bos... ik kan er blijven naar kijken :P

Wat een mooie tekeningen ook op die kastjes ! Zou perfect passen bij het stukje authentieke muurschildering die ik hier vanonder het behang toverde :o

Ik zie ook lekkere kaastaart en appelcake. Stuur maar een stuk hierheen :9

Arabesk wat een boekenkast :wow: en prachtig behangpapier !

Ik doe in de herfst eigenlijk hetzelfde als anders, alleen in sneller tempo omdat het vlugger donker is :')

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:00

Zeg dat niet te hard Pandora, ik heb al eens een appeltaart opgestuurd. Als reactie op, dat doe je serieus niet echt....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:03

:D
Laat maar komen !

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:28

Stuur me maar een pb _O-

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:47

Is die toen wel heel aangekomen?

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:57

Jep

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 21:05

Solistar, pinkie87: <3 Het went snel dat je niet zoveel licht hebt. Als we een keer ergens op visite zijn vind het vele licht meestal maar vervelend :P maar afhankelijk wat ik aan het naaien ben heb ik genoeg licht. Hele delicate of preciese dingen laat ik liggen tot ik daglicht heb :)

Prairy:
Gaaf om te bouwen van eigen hout. Zijn er planken van gemaakt of gebruiken jullie het zoals het is?

callippo: Dank je wel <3 Leuk om te horen dat je de peertjes lekker vind :)

Roosje01: Dank je wel *\o/* Dat ga ik binnenkort een keer proberen te maken :9

Arabesk En heb je het boek gevonden?
We wonen hier nu 8 jaar en de verhuizen naar Zweden is altijd onze droom geweest. Toen hadden we nog geen idee dat we zo zouden leven zoals we nu doen. Dit is over de tijd zo gegroeid. Het is niet zo dat we op een ochtend wakker werden met het idee van zullen we zo gaan leven :P Maar hoe meer we ons leven vorm geven, hoe beter het voelt. Moeilijk om het te verwoorden....

Sharani: Regen en wind is vooral lekker als je binnen bij de kachel zit :P Mmm, lekker nog een paar bonus paprika´s :9

Pandora2 dank je wel <3 en succes met je opgestuurde taart, ik zie graag de foto´s van het eind reslutaat voorbij komen :P

jeetje77 :D

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:51

Oh ik zou zo graag naar Zweden verhuizen.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 01:31

Er zijn balken van gemaakt en van de resten die daardoor van de stammen kwamen zijn 2cm dikke planken gemaakt waarmee we de stal gaan bekleden.

Ik zag op YouTube laatst een paar filmpjes van een Engels stel die naar Zweden zijn verhuisd, naar Lapland. Die hadden volgens mij iets van 7500m2 met een huis en tig schuren gekocht, voor 8.500€! Die schuren lagen ook bomvol met spullen en dan ook nog best goed bruikbare spullen.

Toen ik dat hoorde moest ik ook aan jullie denken. Hoeveel land hebben jullie eigenlijk? En zou je willen delen hoeveel jullie er voor betaald hebben en wanneer dat was? Hoeft natuurlijk niet hè ;)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:33

8500 klinkt niet duur maar bedenk eens wat een vodka stokerij kost om te bouwen... en de behandeling van je winter depressie en je alcohol verslaving...

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:04

JeanneV schreef:
8500 klinkt niet duur maar bedenk eens wat een vodka stokerij kost om te bouwen... en de behandeling van je winter depressie en je alcohol verslaving...


Zei de eeuwige optimist?

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:39

JeanneV schreef:
8500 klinkt niet duur maar bedenk eens wat een vodka stokerij kost om te bouwen... en de behandeling van je winter depressie en je alcohol verslaving...



Haha zo zie je maar dat iedereen anders denkt over wonen in een Scandinavische omgeving :). Ik zou er ook niet gelukkig worden vanwege de donkere dagen maar het is er prachtig qua natuur!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:35

Ik dacht waar spreekt ze nu over ... opgestuurde taart ? :?
Maar had het laatste bericht van Jeetje gemist :D

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:03

Pandora2 schreef:
Ik dacht waar spreekt ze nu over ... opgestuurde taart ? :?
Maar had het laatste bericht van Jeetje gemist :D


:D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:30

De donkere dagen zijn daar natuurlijk heel lang en heel donker, maar je hebt wel weer sneeuw enzo. Hier heb je iets meer licht, maar wel eindeloze regens en grijze luchten....

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:29

jeetje77: Genoeg lege huizen hier, wat houd je tegen :P

Prairy: Gaaf om zo te bouwen! In het noorden van Zweden liggen de huizenprijzen meestal niet zo hoog, dat is in het zuiden wel iets anders hoewel het bij lange na niet zo gek is als in Nederland. Een huis met een paar hectare grond en een grote schuur kun je hier zeker wel vinden tussen de 40.000 en 80.000 euro. Nu hangt het natuurlijk ook af van waar je zoekt, rond de steden is het altijd duurder.

Wij hebben ruim 2 ha en hebben er niet veel voor hoeven betalen gezien het huis volgens de meeste mensen te klein en onbewoonbaar is :P

JeanneV: Dan zou ik eerst maar eens sparen voor de boete voor als je illegale stokerij vinden :P Het noorden moet je passen maar om te zeggen dat iedereen daar depressief is of een alcoholist, vind ik eerlijk gezegt niet zo netjes om dat te schrijven. Ik denk dat Zweden met zijn strenge alcoholbeleid een voorbeeld kan zijn voor Nederland. Mijn beleving is dat Zweden weining of niets drinken en daardoor een stuk gezelliger zijn.

maras: Zweden is prachtig en het donkere valt mij heel erg mee :)

Pandora2: :D

Arabesk: Die eindeloze regens en grijze luchten zijn hier ook wel te vinden :P Nu in het najaar zie je de dagen gewoon donkerder worden, in een week gaat er zo´n half uur daglicht af maar straks na januarie zie je de dagen weer lengen *\o/*

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:27

Ik zou ook heel graag willen, ben ml aan het bewerken.... Maar moet eerst ook echt wel de taal leren. Werk schijn ik er als (psychiatrisch) verpleegkundige wel te kunnen vinden.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 23:41

jeetje77 schreef:
Ik zou ook heel graag willen, ben ml aan het bewerken.... Maar moet eerst ook echt wel de taal leren. Werk schijn ik er als (psychiatrisch) verpleegkundige wel te kunnen vinden.



In de zorg is hier altijd wel werk te vinden :) Maar de taal is heel belangrijk, jonger spreken meestal wel goed Engels maar vooral de ouderen die op het platteland wonen spreken alleen maar Zweeds. Ik ben al jaren voordat we emigreerden begonnen met het lenen van zweeds talige boeken bij de bibliotheek die ik las met het Nederlandse boek ernaast. Ik vond het een goede methode om de taal te leren. :)