Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:04

Heerlijke verhalen weer. We zijn een aantal weken geleden ook naar Zweden geweest. Met zo'n klein VW campertje. Echt een prachtig land. Vriendelijke mensen.
Eigenlijk wilden we naar Canada, omdat we daarheen willen emigreren, maar door de corona mocht dat niet. Het werd dus Zweden. Eigenlijk een Europees soort Canada qua natuur.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 23:22

sevke schreef:
Heerlijke verhalen weer. We zijn een aantal weken geleden ook naar Zweden geweest. Met zo'n klein VW campertje. Echt een prachtig land. Vriendelijke mensen.
Eigenlijk wilden we naar Canada, omdat we daarheen willen emigreren, maar door de corona mocht dat niet. Het werd dus Zweden. Eigenlijk een Europees soort Canada qua natuur.


Wat leuk! Dat zei mijn broer die 2 jaar in Canada gewoont heeft ook :) Ik geloof dat Noorwegen qua natuur nog meer overeenkomt met Canada, tenminste dat heb ik van horen zeggen... Ik ben zelf nog nooit in Canada geweest en maar 1x in noorwegen...

noordje

Berichten: 2221
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:40

Stille meelezer hier. Heb echt bewondering voor jullie dat jullie zo wonen. Zeker in de winter :brr:
Maar ik geniet van je verhalen.

Sevke: Ik vind Noorwegen meer overeenkomen met Canada.
Wij wilden vroeger ook naar Canada, maar het is dus Noorwegen geworden. (was een stuk makkelijker en is niet zo ver weg ;))

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:41

Lussekatter


Ik staar door het raam de duisternis in, de hemel is bewolkt en geen ster noch maanlicht is te bekennen. In de verte blaft een vos, een hees doordringd geluid, maar voor de rest is alles stil.

Afbeelding

Vanmorgen was het hier en daar nog een beetje wit na de sneeuwval van afgelopen nacht. Het verbaasde me dat het was blijven liggen want het is toch zo´n 2-3 graden boven nul. Ondanks dat sneeuw en regen elkaar afwisselen verwacht ik geen witte kerst dit jaar. Nog maar een paar weken en dan is het al zover! Hoewel we nooit voor de 24ste (Julafton) de boel versieren, zijn er altijd genoeg andere dingen die voor die tijd voorbereid moeten worden. De kerstkaarten zijn nu geschilderd en liggen klaar om morgen opgestuurd te worden.

Afbeelding

Er lag alweer een berg wasgoed op me te wachten om er doorheen gewerkt te worden. Met de ketels op het vuur zocht ik de spullen bij elkaar. De teilen en het wasbord. In het bijna kokende water los ik de zeep op en dompel een deel van de was erin. De theedoeken hebben een extra schrobbuurt op het wasbord nodig. Terwijl ik hier mee bezig ben, trekt iets buiten het raam mijn aandacht. Betsy, een van onze poezen, is bezig een blaadje te vangen die ritselt in de wind. Ze rent door de tuin, die op een paar preien na helemaal leeg is, ik glimlach om haar kapriolen.

Afbeelding

Nadat ik de was 2x in schoonwater heb uitgespoelt is het tijd om mijn schoenen aan te trekken om de was door de wringer te halen. Ik moet nog steeds lachen om de reactie van de verkoper. Ik had de advertentie van de wringer op marktplaats gevonden, ergens in een klein dorpje op de grens tussen groningen en drenthe. Natdat we betaald hadden vroeg de verkoper, " Mag ik vragen wat jullie met de wringer gaan doen?" ... De was uitwringen.... Ik dacht dat z´n ogen uit zijn hoofd zouden vallen, hij kon het zich niet voorstellen, dat we over enkele weken zouden emigreren naar een huis zonder moderne voorzieningen en daarvoor een waswringer nodig zouden hebben! Maar zo was het en hij doet nog steeds prima dienst.

Afbeelding

De was buiten drogen is voor dit deel van het jaar helaas onmogelijk en nu hangt de hele keuken vol en moeten wij tussen het natte wasgoed van het naar het aanrecht manoeuvreren.

Afbeelding

Dan zie ik een klein lichtje op en neer dansen in het duister. Sander is weer thuis. Ik draai me weg van het raam. Op de tafel staat de thee klaar met vers gebakken "Lussekatter". Zondag is het "Lucia" een belangrijke feestdag met een lange traditie in Zweden, waar deze broodjes gemaakt met melk en saffraan bij horen. Behalve de vorm van de "lussekatt" zijn er nog verscheidene andere vormen die je kunt maken, ieder met zijn eigen voorstelling, zoals de "Julbock" (de kerstbok), "Kyrkport" (de kerkdeur), of de "Luciakrona"( Luciakroon). Heb jij wel eens saffraanbroodjes op?

Afbeelding

recept Lussekatter

7gr gist
80gr boter
1/2 gr saffraan
1dl suiker
2,5dl melk
mespunt zout
450gr meel

-Mix de meel met het gist,zout en een deel van de suiker
-smelt de boter in een pan
- Maal met een vijzel de saffraan met een beetje suiker, roer het vervolgens door de gesmolten boter. Voeg de melk toe en verwarm tot vingerwarm.
- Mix dit met de meel en kneed 10 min.
- Laat 45min rijzen
- Maak de gewenst vormpjes en laat ze 45 min rijzen op een bakplaat.
-verwarm de oven tot heet
-bestrijk de broodjes met opgeklopt ei en druk de rozijnen op de gewenst plek
-Bak kleine broodjes 8-10 min in het midden van de oven
-


Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:06

Heb jij geen vochtig huis met het drogen van het wasgoed binnen? Juist omdat een raampje open hartje winter geen optie is...

Ik merk het hier al, op 600 meter boven zee, op vochtige dagen of met regen, als ik tóch moet wassen en het wasrek dus in de woonkamer heb, dan is het gelijk veel vochtiger én voelt veel kouder aan meteen.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:11

Broodjes met saffraan, nooit gegeten. Eet je dat zo, of met boter?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:40

Die kaartjes zijn echt prachtig ! <3

Keuken halfvol wasgoed in de winter is herkenbaar :D

Saffraanbroodjes ken ik zelfs niet. Shame on me.
Ziet er wel weer heel lekker uit, dus stuur maar deze kant op ! Alweer... :')

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:13

Leuk verhaal weer :) die saffraan broodjes ga ik maken, ik zal een foto posten als ik er aan denk. :D
Die vormen in de broodjes is dat gedaan door vlechten of is het anders? :o?

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:30

Wat mooi die kaartjes!
Heerlijk om dit te lezen en te bekijken. <3

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:50

Wat mooi die kerstkaarten, heb je er veel zelf gemaakt? Je stukje is weer erg leuk om te lezen.

Broodjes met saffraan heb ik ook nog nooit op geloof ik, dat recept ga ik bewaren. Dankje voor het delen :D

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 19:23

Palmera: Gelukkig valt het vocht in huis heel erg mee, misschien komt het doordat het een houten huis is want in ons huis in DE die gemetseld was werd het ook altijd erg vochtig. Nuis er natuurlijk ook altijd trek in de keuken door de open schouw, die zal ook wel een heel deel van het vocht wegtrekken.
Wat voor soort huis heb jij eigenlijk, hout, gemetseld, natuursteen..? :)

Dammie:
De Zweden eten ze zo maar wij eten ze het liefst met boter (en wat suiker) ssst niet aan de Zweden vertellen ;) :P

Pandora2: Dank je wel <3 Als het niet zo duur was had ik je er wel een paar kunnen sturen :) Hoewel als ik zie hoelang de post er soms over doet, zouden ze wel eens helemaal verschimmeld kunnen zijn voor ze bij jou aankomen..... :P

gerlienke: Dank je wel <3 De broodjes worden zowel gevlochten als een soort van opgedraaid, afhankelijk van de vorm die je wil maken :)

MirandaMalik: Dank je wel <3

JolisaJ: En stuk of 12 :)

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:30

Mijn huis is gedeeltelijk een oude geitenstal. :+
Dat deel is van natuursteen, maar toen er een huisje van werd gemaakt zijn de, 80 centimrter dikke, muren geëgaliseerd/afgestuuckd, hoe heet dat?
Dit deel, nu de slaapkamer en badkamer, ligt ook een klein stukje lager zodat er 3 treetjes zijn naar de later aangebouwde woonkeuken die gewoon gemetseld is.

Een erg schattig huisje, vind ik zelf.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:41

Lief ! Maar verschimmelde kaartjes willen we niet. Zijn ze veels te mooi voor.
En aangezien de postdiensten hier ook kraken onder de werklast momenteel, zijn ze misschien wel een paar maanden onderweg :')

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:00

Oke. Het staat af te koelen, let niet op het vlechtwerk of de kleine bakplaat groter heb ik niet. :')
Het ruikt wel heerlijk in huis nu :D Afbeelding

Solistar

Berichten: 769
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:17

Ik zie de update nu pas.. Superleuk en hele mooie foto's weer!

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:07

En alweer zo’n leuk recept, die moet ik ook eens proberen te maken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:59

Prettige feestdagen ! {:)

Is het een witte kerst bij jullie ? :P

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:47

Hoe vieren jullie kerst?

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 21:35

Palmera: Ik vind dat altijd prachtig van die natuurstenen muren die zo dik zijn en vooral ook dat ze van zulke grillige vormen als bouwstenen nog zo´n relatief rechte muur van hebben kunnen maken.

Gerlienke: <3 Smaakte het goed?

Pandora2 : <3

Morgen komt mijn kerstpost :)

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:49

Het smaakte heerlijk. :D ben niet gewend suiker door m'n beslag te doen dus het was vooral een stuk zoeter dan normaal.
Maar wel voor herhaling vatbaar. :)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:36

TheaD schreef:
Morgen komt mijn kerstpost :)


Can't wait!! :D

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 21:21

God Jul!


"Nu is het Kerst. Kun je het ook voelen? De geur van bakdag hangt rond alle huizen en boerderijen, en de kerstdegen gisten over de schalen en de kerstbroden liggen als glanzende palingen"

Stöt Anders Andersson (1865-1889)

Manden vol takken sjouw ik naar binnen voor de jaarlijkse Kerst-bakdag. De natte voetafdrukken vormen een spoor van de buitendeur naar de houtbak. Nog een mand.... Glibber, glij, over het blubberige pad langs de schuur.

De afgelopen dagen heeft Sander hard gewerkt aan de nieuwe keuken zodat die in gebruik genomen kan worden op deze dag. Het is nog niet helemaal af maar nu is het bovenblad in ieder geval sinds gisteravond gebruiksklaar. Het word zo mooi! Tot voor kort was het een stapel planken in de schuur en nu ontluikt zich langzaam een prachtig keukenblok. Het heeft wat hoofdbrekers gekend doordat het huis niet helemaal haaks en recht is, of zeg maar beter een soort van schots en scheef..... Hier heb je niets aan gereedschap zoals een winkelhaak of een waterpas, nee, Sander doet dat op het oog. Het oog moet het immers ook zien uiteindelijk :) Met een handzaag, een schroevendraaier, een hoefrasp en kapmes (hoefsmid zeker ;))en een hamer maakt hij de mooiste dingen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de woonkamer staan al een deeg voor witbrood en voor een kerststol te rijzen in de warmte en een beslag voor kniepertjes. Een kniepertie is een zoete, dunne harde wafel die traditioneel rond de jaarwisseling wordt gebakken en gegeten,en komen volgens mij oorspronkelijk uit Noorwegen. We zullen zien wat het wordt want de laatste keer dat ik deze wafeltjes bakte was het soort van mislukking... Zeg maar een soort van vastgebakken aan het wafelijzer en kon ze alleen maar verkruimelt eraf halen, gelukkig waren de kruimels wel erg lekker....

De dagen zijn nu zo kort en het licht vervaagt voor je er erg in hebt, met de zonsopgang rond iets over half 9 en de zonsondergang 7 uur later om half 4. Op een donkere dag lijkt het soms wel de hele dag schemerig hoewel dat kon in Nederland soms ook wel zo zijn.

Afbeelding

De geur van kaneel, kardemom, kruidnagelen vermengen zich met die met de geur van de vers geraspte citroen en sinasappel. Het ene bakblik na de andere schuif ik in de oven om af te bakken. Boven de kom met amandelmassa knijp ik een beetje sap van een citroen en doe een van de vers gelegde eitjes erbij. Ik watertand bij het idee van van de versgebakken kerststol met spijs, mmm.

Terwijl de broden in de oven staan te bakken is het tijd om de kniepertjes te bakken. Het gaat zeker beter als de vorige keer... Het zijn nu een soort van brokken ipv kruimels... Maar dit vergt nog wel wat oefening de komende tijd om tot een paar presenteerbare wafels te komen.

Het is al ruim na zonsondergang voordat ik klaar ben met alle baksels en we aan kunnen schuiven, om met een bak thee, de eerste koekjes te kunnen proberen.

Afbeelding

En zo komen we aan op kerstavond. De ochtend was gelijk licht en helder. De wollige ponies dartelen blij mee om een aantal uur op de achterste weide te grazen. Daarna word huis en schuur opgepoetst voor de komende feestelijkheden. Kranzen van wintergroen versiert met rode strikken worden opgehangen aan de deuren en bij de entree. Na de middag verassen we een paar vrienden met een bezoekje en een mand vol koekjes en broodjes. Waar we op de veranda verwend worden met koffie, thee en gebak. Een gezellig samenzijn, vol van bijpraten en gelach. Het word koud tegen de tijd dat we op huis aangaan. De rode lucht in het westen voorspelt een koude nacht naar de eerste kerstdag.

Afbeelding

De behaagelijke warmte in huis vormt een schril kontrast als je zo van buiten komt. Samen tuigen we ons kerstboompje op. Stoffen hobbelpaardjes en hartjes, hangertjes van gevlochten stro en engeltjes decoreren de boom, maar het mooist vind ik mijn houten kerstklokjes, die krijgen het ere plekje in de boom. Dan moet ik mee naar de schuur, met m´n ogen dicht begeleid Sander mij naar de plek. Tussen alle klusjes door heeft hij een prachtig schrijftafeltje voor mij gemaakt, die sterk genoeg is om mijn breimachine te kunnen dragen. Samen dragen we het naar huis en maken er een mooi plaatsje voor. Dan is het mijn beurt om mijn kado te geven. Ziet er stijlvol uit nietwaar, deze nieuwe jas :)

Afbeelding

En zo komt ook deze vreugdevolle dag op zijn einde.

wordt vervolgd door deel 2

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:34

Wat prachtig weer. Fijne kerst <3

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:40

Lekker hoor, ik kan je baksels bijna ruiken. Jammer dat de kniepertjes niet helemaal gelukt zijn. Wij bakken ze normaal ook elk jaar, maar vanwege Corona nu even niet. de helft wordt dan tijdens het bakken door alle bakkers, mannen en rondlopende kinderen opgegeten, echt zo'n gezellig familiemoment.
Wij maken het met bloem, basterdsuiker, roomboter en eieren. Meestal nog iets van kaneel of vanille erbij voor de smaak.

In deel 2 ook nog een mooie foto van de keuken? Het blad is in elk geval al heel mooi, zo knap dat Sander dat kan met handgereedschap.

Fijne feestdagen.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 25-12-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:40

Leuk hoor! Kun je een keer een filmpje maken van jullie muziek?

Heb je de kerstboom verlicht met elektriciteit of met lampjes op batterijen?