Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geschiedenis zakhorloge

 
Profiel   

Thja. Waar moet ik beginnen.

Mijn vader is in november 2019 overleden, waarna helaas mijn moeder in februari dit jaar overleed. Beide veel te jong gezien zij geen van beide hun pensioen gehaald hebben.

Gezien ik op papier als enige erfgenaam stond geregistreerd, betekende het vervolgens dat het uitzoeken van hun huisje en het correct terug leveren van de woning op mijn man en mij was aangewezen.

Zo gezegd zo gedaan.

Laat ik zeggen dat het uitzoeken van je ouders spullen een rare gewaarwording is. Confronterend, soms verbazingwekkend, maar ook soms heel mooi. Hoeveel vraagtekens dit soms ook geeft.

Zover ik wist was ik de enige paardofiel zoals mijn vader het noemde. De enige reden dat mijn ouders ook liefde voor de viervoeters kregen, was dat ik werkelijk nooit mijn mond erover kon ophouden tot ze zwigte en voor mijn een pony kochten. Niet dat het mij stil kreeg. Uiteindelijk groeide de hobby uit tot het hebben van 12 eigen boxen met alle bijbehorende faciliteiten en viervoeters.

Ondanks het sluiten van de stallen tijdens de crisis in 2009, bleef de liefde voor de viervoeters. Tot op de laatste dagen waren mijn ouders mijn grootste fans. Mijn huidige paard heb ik ook grotendeels met dank aan hun steun.

Anyway. Bij het uitzoeken van alle spullen kwam ik ook iets bijzonders tegen. Tussen de juwelen van mijn ouders kwam ik een aantal oude zakhorloges tegen. De meeste niet bijzonder, echter 1 viel op.

Het betrof dit horloge:

[ img ]

De buitenkant lijkt niet bijzonder. In het zakje waar het was opgeslagen zit een papiertje met het handschrift van mijn oma. Hierop staat Overgrootvader J.W. Hajee.
Doordat het dus het handschrift van mijn oma is twijfel ik of ze de overgrootvader van mijn opa bedoelde, of die van mijn vader. Dit gezien ze beide dezelfde naam hadden.

Nu kwamen we erachter dat de achterkant van het horloge open kan en hierin kwamen we wel wat bijzonderheden tegen.

[ img ]

Aan de binnenkant staat het volgende gegraveerd:
- medaille d'or Milan 1906
- hors concours Liege 1905
- membre du jury Paris 1925

Verder ook nog: Ancre de precision 15 rubis.

Het is een zakhorloge van het merk Doxa.

Nu was ik benieuwd of iemand mij kan helpen. De juwelier dacht namelijk dat het mogelijk te maken heeft met de rensport.

Is hier iemand die mij hier mee kan helpen?

Het lijkt er namelijk op dat aan mijn vaders kan blijkbaar toch ergens een voorliefde aanwezig was voor de knappe viervoeters.

Alvast super dank!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 17:50 



 
Profiel   

Volgens het antwoord op deze vraag: https://www.tripadvisor.com/FAQ_Answers-g52399-d102891-t1000871-I_have_a_doxa_hors_concours_liege_1905_pocket.html zijn de data die op het horloge staan gerelateerd aan de geschiedenis van het horlogemerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 18:14 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar huis, tuin en techniek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen