Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De zoektocht naar een huurwoning

 
Profiel   

Ik heb lang thuis gewoond, maar op een gegeven moment was het toch echt tijd om te gaan.
Omdat kopen mij (alleen) in deze markt niet lukte (startersmarkt, investeerders die zonder voorbehoud financiering bieden), betaal ik me blauw aan een huurwoning (met inderdaad een inkomenseis van 3,5x de brutohuur). Als werkende wilde ik namelijk ook niet in een ‘studentenomgeving’ terecht komen. Ik heb overigens wel echt een fijn plekje nu maar als ik denk aan wat ik iedere maand aan geld ‘weggooi’... hou maar op.

Mijn huur is ongeveer gelijk aan de netto hypotheek op een woning van 3 ton... en ik wilde (en KAN!) niet eens een huis van 3 ton kopen :') Echt bizar.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-07-20 10:45, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:30 



 
Profiel   

Mijn vriend en ik zochten iets tussen de 800 en 1000 euro in het centrum van Arnhem, 2 slaapkamers en een balkon/buitenruimte. Enorm pittig, de website huurwoningen.nl (dagelijks!) etc goed in de gaten houden, maar dan nog zijn er 2 appartementen vlak voor onze neus weggegaan.

We hebben 3 mnd lang tegen iedereen die het maar horen wilde verteld dat we een woning zochten, dat is nu via via gelukt. Prachtig appartement aan de rijnkade met groot dakterras voor iets meer dan 1000, stond nog nergens online (eigenaar is nog aan het renoveren) dus echt enorm geluk mee gehad! Vaak moet je het toch van je connecties hebben, heb ik het idee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:31 



 
Profiel   

Ik kan reageren op een huis met een huur van 630 en dan nog energiekosten erbij. Kopen kan ik niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:32 



 
Profiel   

Liesje1611 schreef
Mijn vriend en ik zochten iets tussen de 800 en 1000 euro in het centrum van Arnhem, 2 slaapkamers en een balkon/buitenruimte. Enorm pittig, de website huurwoningen.nl (dagelijks!) etc goed in de gaten houden, maar dan nog zijn er 2 appartementen vlak voor onze neus weggegaan.

We hebben 3 mnd lang tegen iedereen die het maar horen wilde verteld dat we een woning zochten, dat is nu via via gelukt. Prachtig appartement aan de rijnkade met groot dakterras voor iets meer dan 1000, stond nog nergens online (eigenaar is nog aan het renoveren) dus echt enorm geluk mee gehad! Vaak moet je het toch van je connecties hebben, heb ik het idee..

Mijn ervaring is ook dat je geluk moet hebben en goede connecties. Nu vier keer verhuisd en alle vier de keren via via terecht gekomen. Dan alsnog betalen we ons scheel, maar dat terzijde. Dit gaat dan om particuliere huur. Sociale huurwoning is hier ook bijna niet te doen. Inschrijftijd moet je denken aan een jaar of 15 voor een huis/appartement/studio in een beetje een oké buurt. Loten doe je samen met 1000 anderen. Kopen is ook niet gemakkelijk als starter waar wij wonen. Dan de studieschuld nog daargelaten.

Ik zie trouwens dat er ook veel oplichters actief zijn op bijvoorbeeld Facebook pagina's voor woningverhuur. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:41 



 
Profiel   

Sem_ schreef
Liesje1611 schreef
Ik zie trouwens dat er ook veel oplichters actief zijn op bijvoorbeeld Facebook pagina's voor woningverhuur. -O-

Dat klopt! Kijk bv. uit voor Mellon, we zijn daar met z'n allen bijna ingetrapt. Zoon zoekt huurwoning in sociale sector omgeving Eindhoven, dit zag er wel erg mooi en betaalbaar uit. Als het te mooi lijkt om waar te zijn..... juist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:21 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Change03 schreef
Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?


Omdat je er niks mee opbouwt. Als jij je huur opzegt ben je alleen je geld kwijt. Als jij je koophuis verkoopt (helemaal in deze tijd) hou je er veelal genoeg aan over. Investeringen wat je doet, uitbouw, badkamer verbouwen, nieuwe keuken. Wordt allemaal meegenomen in de verkoopwaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:27 



 
Profiel   

Autumnn schreef
_San87_ schreef

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?


Omdat je er niks mee opbouwt. Als jij je huur opzegt ben je alleen je geld kwijt. Als jij je koophuis verkoopt (helemaal in deze tijd) hou je er veelal genoeg aan over. Investeringen wat je doet, uitbouw, badkamer verbouwen, nieuwe keuken. Wordt allemaal meegenomen in de verkoopwaarde.

Dat je er niks mee opbouwt, betekent niet dat het weggegooid geld is. Dat is wel heel kortzichtig.

Je betaalt ook voor een stuk vrijheid. Geen gedoe met verkopen als je weg wil, geen onderhoudskosten, een dak boven je hoofd, daarmee je eigen plek die ze je niet zomaar afpakken, als het financieel krapper wordt niet meteen zorgen omdat je de hypotheek niet kunt ophoesten e.d..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:41 



 

Ik ben niet per se heel dringend op zoek maar kijk wel rustig rond dus kom hier ook meepraten :)

Op dit moment woon ik in Badhoevedorp voor 1150 excl. Ik ben hier samen met mijn ex (destijds vriend uiteraard) gaan wonen, met z'n tweeën konden we dit op twee salarissen goed betalen. Helaas zijn we bijna een jaar geleden uit elkaar gegaan en sindsdien woon ik in mijn eentje. Het is te doen, ik kom rond, maar het is wel behoorlijk pittig en ik hou niet veel geld over voor mezelf. Ik kijk dus rustig rond voor iets dat wat lager ligt qua huur.

Ik zit helaas echt enorm vast aan de hoofdstad :+ Of in ieder geval de regio. Mijn werk en sociale leven vinden beide 90% in Amsterdam plaats en ik ben niet de makkelijkste met vrienden maken dus iets nieuws opbouwen in een andere stad vind ik doodeng. Ik ben opgegroeid in Almere en denk erover om evt daar terug naartoe te gaan, maar helaas is ook daar nieuwbouw erg duur en ik wil er qua ruimte niet heel veel op achteruit gaan tov wat ik nu heb. Mijn werk moet binnen 2 jaar van kantoor verhuizen en de kans zit erin dat we dan wat verder naar het noorden gaan, misschien dat ik dan wel meeverhuis. Maar het is zo lastig. Ik verdien genoeg om mijn appartement te betalen maar wel met garantstelling van mijn vader omdat ik niet 3.5x de huurprijs verdien in mijn eentje. Dat wordt alleen op steeds minder plekken toegestaan, waardoor ik al helemaal in een hoek gedreven word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:45 



 
Profiel   

Klopt helemaal, mijn schoonmoeder stuurde Mellon door maar dat is echt overduidelijk een scam. Ook via FB moet je even goed je hoofd erbij houden, maar dat kan wel. Wij hebben ook een lijstje gemaakt met verhuurmakelaars in Arnhem, en die pagina's controleerde ik allemaal 2x daags. Tijdrovend klusje, maar op die manier hebben wij wel flink wat bezichtigingen voor elkaar gebokst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 13:11 



 
Profiel   

Ik vind het ook echt heel krom, toen ik van huren naar kopen ging werden mijn maandlasten ongeveer 100 euro meer, daarvoor had ik 2,5 keer zoveel meer ruimte en of je betaald je hypotheek af en hebt straks geen vaste lasten meer of je kunt verhuizen. Ik heb wel in een goede tijd kunnen kopen, ik zou niet weten of ik nu nog wat had kunnen kopen. Dat is ook zo jammer dat ondanks dat je maandlasten lager kunnen zijn dan kopen ze hardere eisen stellen met een hypotheek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 13:41 



 
Profiel   

Ga vanmiddag nog een studio bezichtigen, 23 m2 voor ong. 330 euro (met huurtoeslag eraf), echter heeft de makelaar wel veel slechte recensies.. :\ (dat ze niet dingen repareren enzo)..

De studio ziet er op de foto's wel mooi uit, maar goed.. twijfel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:04 



 
Profiel   

IsaCalixa schreef
Ga vanmiddag nog een studio bezichtigen, 23 m2 voor ong. 330 euro (met huurtoeslag eraf), echter heeft de makelaar wel veel slechte recensies.. : (dat ze niet dingen repareren enzo)..

De studio ziet er op de foto's wel mooi uit, maar goed.. twijfel

Kijken kost niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:15 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Ik vind het ook echt heel krom, toen ik van huren naar kopen ging werden mijn maandlasten ongeveer 100 euro meer, daarvoor had ik 2,5 keer zoveel meer ruimte en of je betaald je hypotheek af en hebt straks geen vaste lasten meer of je kunt verhuizen. Ik heb wel in een goede tijd kunnen kopen, ik zou niet weten of ik nu nog wat had kunnen kopen. Dat is ook zo jammer dat ondanks dat je maandlasten lager kunnen zijn dan kopen ze hardere eisen stellen met een hypotheek.


Het is echt belachelijk. Mijn vriend en ik gaan dadelijk zo'n €1200 per maand betalen(incl gas water electra), van ons salaris prima te doen, maar kopen kunnen we niet door onze hoge studieschuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:18 



 
Profiel   

IsaCalixa schreef
Ga vanmiddag nog een studio bezichtigen, 23 m2 voor ong. 330 euro (met huurtoeslag eraf), echter heeft de makelaar wel veel slechte recensies.. : (dat ze niet dingen repareren enzo)..

De studio ziet er op de foto's wel mooi uit, maar goed.. twijfel

Welke makelaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:39 



 
Profiel   

lenaa_tje schreef
IsaCalixa schreef
Ga vanmiddag nog een studio bezichtigen, 23 m2 voor ong. 330 euro (met huurtoeslag eraf), echter heeft de makelaar wel veel slechte recensies.. : (dat ze niet dingen repareren enzo)..

De studio ziet er op de foto's wel mooi uit, maar goed.. twijfel

Welke makelaar?


Solide verhuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 14:52 



 
Profiel   

In de randstad lijkt het me helemaal lastig zeg, jeetje. Ik zoek iets juist buiten de randstad. Omgeving Reeuwijk en dan richting Lopik. Liefst in een straal van 5km rond Lopik. Maar echt amper te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:04 



 
Profiel   

Liesje1611 schreef
moonsparkle schreef
Ik vind het ook echt heel krom, toen ik van huren naar kopen ging werden mijn maandlasten ongeveer 100 euro meer, daarvoor had ik 2,5 keer zoveel meer ruimte en of je betaald je hypotheek af en hebt straks geen vaste lasten meer of je kunt verhuizen. Ik heb wel in een goede tijd kunnen kopen, ik zou niet weten of ik nu nog wat had kunnen kopen. Dat is ook zo jammer dat ondanks dat je maandlasten lager kunnen zijn dan kopen ze hardere eisen stellen met een hypotheek.


Het is echt belachelijk. Mijn vriend en ik gaan dadelijk zo'n €1200 per maand betalen(incl gas water electra), van ons salaris prima te doen, maar kopen kunnen we niet door onze hoge studieschuld.

Ja enorm krom! Wij betalen meer aan huur dan jij en als wij zouden kopen komen wij lager uit in de maand maar helaas... Door studieschuld is dat geen optie. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:05 



 
Profiel   

Mijn dochter en schoonzoon willen ook kopen, hier rond Utrecht zeg maar, die komen voor dik 450000 net aan de beurt om te kijken! De makelaars zeggen het zelf dat er belachelijk hoog geboden en overboden wordt, dat mensen dat nooit meer terug gaan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:41 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Dat je er niks mee opbouwt, betekent niet dat het weggegooid geld is. Dat is wel heel kortzichtig.

Je betaalt ook voor een stuk vrijheid. Geen gedoe met verkopen als je weg wil, geen onderhoudskosten, een dak boven je hoofd, daarmee je eigen plek die ze je niet zomaar afpakken, als het financieel krapper wordt niet meteen zorgen omdat je de hypotheek niet kunt ophoesten e.d..


Mee eens ja. Ik ben net deze maand voor het eerst samen gaan wonen (ook huur) en hebben expres besloten om nog niet voor koop te gaan. Mocht er weet ik wat ook gebeuren, zitten we in ieder geval niet vast aan een met een beetje pech moeilijk verkoopbaar huis.
Zodra we langer samenwonen en meer hebben kunnen sparen, willen we wel gaan kijken naar een koophuis uiteraard. Maar voor het 'begin' vind ik huur denk ik wel prima.

Huurwoning trouwens online gevonden. Konden snel een bezichtiging plannen en daarna is het eigenlijk bizar snel gegaan, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:47 



 
Profiel   

Change03 schreef
Aangezien er grote topics zijn omtrent het kopen van een woning maar ik 123 geen topic kan vinden over huurwoningen open ik deze.

Ik zal zeker niet de enige zijn die hier gigantisch tegenaan loopt. Ik heb me (helaas) te laat ingeschreven bij een woningbouw vereniging. Alles waar ik op reageer kom ik op plek 200 te staan, dus over 10 jaar zal ik meer kans maken :')
De particuliere sector is bizar. Torenhoge huurprijzen, je profiel moet ijzersterk zijn en daar bovenop moet je ook nog motivatiebrieven schrijven waarom je een geschikte huurder bent. Dan heb ik het nog niet over dag en nacht moeten zoeken/kijken naar advertenties en als je 1 dag later reageert er al niet meer tussen komt.

Zijn er meer bokkers met hetzelfde probleem?


Jep!
Woon al 6,5 jaar met in totaal 4 volwassenen en ondertussen ook al 3 jaar een kind erbij.
Stond netjes vanaf mijn 18e ingeschreven maar daar heb ik niks aan in de gemeente waar ik nu woon. De gemeente waar ik hiervoor woonde wil/kan ik niet meer wonen, maar ook daar sta ik met 13 jaar nog geen eerste.
Ondertussen in de nieuwe gemeente 5 jaar ingeschreven maar het schiet niet op. Ze zijn op de hoogte van onze situatie maar je bent gewoon een nummertje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:52 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Change03 schreef
Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?


Als in, bij kopen steek je het geld in je stenen spaarpotje, bij huren 'gooi je dit weg'

Maar inderdaad, het is dat of een doosje onder de brug :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 15:58 



 
Profiel   

Change03 schreef
_San87_ schreef

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?


Als in, bij kopen steek je het geld in je stenen spaarpotje, bij huren 'gooi je dit weg'

Maar inderdaad, het is dat of een doosje onder de brug :')

Behalve dat je het dus niet weggooit, maar gebruikt om te voorzien in een eerste levensbehoefte :=. Zonder ergens aan vast te zitten ook nog eens :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 16:00 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Behalve dat je het dus niet weggooit, maar gebruikt om te voorzien in een eerste levensbehoefte :=. Zonder ergens aan vast te zitten ook nog eens :D.


Klopt, echter als je kijkt naar de huidige huizenmarkt tav kopen zit je echt nergens aan vast. Je zet het te koop en enkele weken (soms zelfs dagen) is het verkocht. Daarnaast investeer je ook in iets wat echt van jou zelf is en niet van een ander. Ik zie dus, persoonlijk, veel meer voordelen in kopen dan in huren.

Maar goed, ieder zijn eigen mening :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 16:04 



 
Profiel   

Change03 schreef
_San87_ schreef
Behalve dat je het dus niet weggooit, maar gebruikt om te voorzien in een eerste levensbehoefte :=. Zonder ergens aan vast te zitten ook nog eens :D.


Klopt, echter als je kijkt naar de huidige huizenmarkt tav kopen zit je echt nergens aan vast. Je zet het te koop en enkele weken (soms zelfs dagen) is het verkocht. Daarnaast investeer je ook in iets wat echt van jou zelf is en niet van een ander. Ik zie dus, persoonlijk, veel meer voordelen in kopen dan in huren.

Maar goed, ieder zijn eigen mening :)

Dan moet je in de huidige huizenmarkt wel eerst wat kunnen kopen (als starter). En als je verkoopt, moet er ook wat terug gekocht worden. Daarnaast, moet je maar net een huis hebben dat mensen willen kopen (niet alles gaat snel). En moet je ook nog eens geluk hebben dat er over een tiental jaren nog steeds een krappe markt is. Want eerlijk is eerlijk, deze hoge prijzen kunnen geen stand houden.

Ik zie ook echt de voordelen van kopen wel. Het heeft ook mijn voorkeur. Maar ik zie huren dan weer niet als geld weggooien :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 16:07 



 
Profiel   

Voordat je de kosten koper eruit bent, kan je wel wat maandjes huur betalen.

Maar zoeken jullie allemaal in gewilde regio's? Of zitten hier ook mensen met dezelfde problemen die buiten de dure/populaire gebieden zoeken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 17:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen