De zoektocht naar een huurwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:11

Mijn zoekgebied was veluwe/achterhoek/stukje overijssel. Niet echt de meest drukke plek. Zeker achterhoek maar zelfs dan niets te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:23

veerledec schreef:
Voordat je de kosten koper eruit bent, kan je wel wat maandjes huur betalen.

Maar zoeken jullie allemaal in gewilde regio's? Of zitten hier ook mensen met dezelfde problemen die buiten de dure/populaire gebieden zoeken?

Ik zocht in Zeeuws-Vlaanderen, niks noppes nada :D.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:34

veerledec schreef:
Voordat je de kosten koper eruit bent, kan je wel wat maandjes huur betalen.

Maar zoeken jullie allemaal in gewilde regio's? Of zitten hier ook mensen met dezelfde problemen die buiten de dure/populaire gebieden zoeken?

Wat is een gewilde regio? :')

Ik zoek dus echt iets in het buitengebied en wil absoluut niet in de stad wonen.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:58

Ik zocht bij voorkeur in een groot dorp nabij Nijmegen. Vanwege de kinderen bleef ik het liefst in de buurt van hun school wonen. Dat is gelukt, maar dus niet met huur. Woningbouw gaf aan dat alleenstaanden zo'n 11 jaar inschrijftijd nodig hebben om uberhaupt kans te maken en 2+ stellen/gezinnen dus minimaal 13 jaar. En dan is het nog afwachten waar. Misschien had ik met 13 jaar kans gehad in 1 van de mindere wijken van Nijmegen, maar dat zag ik niet helemaal zitten met 2 jonge kinderen... Al heb ik ook gereageerd op huizen in mindere wijken, maar alleen zou ik toch minder kieskeurig zijn.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:04

Ik vind huren zeker geen geld weggooien. Alsof je bij kopen geen geld weggooid (rente) de aflossing die je doet bij een koophuis, kan je wanneer je huurt overhouden en opzij zetten of andere dingen mee doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:16

veneri schreef:
Ik vind huren zeker geen geld weggooien. Alsof je bij kopen geen geld weggooid (rente) de aflossing die je doet bij een koophuis, kan je wanneer je huurt overhouden en opzij zetten of andere dingen mee doen.


En er zijn gewoon heeeeeelllllll veeelllll mensen die gewoon financiel niet in staat zijn om te kopen en ook nooit zullen kunnen.
Ik vind zulke uitspraken altijd zo minachtend tegenover mensen die huren, alsof ze iets heel doms doen. Als ik de prijzen van de nieuwbouw woningen hier in mijn omgeving zie dan sla ik stij achterover. 2 ton voor 38m2 in ene flat en dan staat je bed je woonkamer.

Als ik dit allemaaal zo lees denk ik dat ik zo ontzettend veel mazzel heb met de sociale huurwoning waar ik straks in ga. Helemaal nieuw, mooie locatie en voor mij genoeg ruimte.
Ik zou mijzelf ook nooit meer ergens laten uitschrijven, altijd iets achter de hand.

Kopen gaat mij helaas nooit lukken.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:25

Ik kan ook nooit kopen en heb ik ook helemaal geen interesse in. Zal toch altijd alleen wonen en ben niet iemand die carriere wil maken plus werk ook liever part-time. Kan mijn rekeningen en lage huur betalen en heb genoeg over om ook nog te sparen en leuke dingen te doen. Ik hou er niet van om aan iets vast te zitten, ben niet iemand die jaren op dezelfde plek blijft wonen.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:28

Nou Cowboy, als ik zie hoeveel bieders/kijkers er op een huis afkomen schrik je je rot dus dat valt nog wel mee!

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:29

_San87_ schreef:
veerledec schreef:
Voordat je de kosten koper eruit bent, kan je wel wat maandjes huur betalen.

Maar zoeken jullie allemaal in gewilde regio's? Of zitten hier ook mensen met dezelfde problemen die buiten de dure/populaire gebieden zoeken?

Ik zocht in Zeeuws-Vlaanderen, niks noppes nada :D.

Nou, als dat al niet lukt, dan is het wel heel erg :') .

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:41

chanicha schreef:
Nou Cowboy, als ik zie hoeveel bieders/kijkers er op een huis afkomen schrik je je rot dus dat valt nog wel mee!


Nou gezien dat je gemiddeld 10 jaar op een wachtlijst moet staan voor een huurwoning ...

Hoe er nu op woningen geboden word is ook absurd.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:57

Wat volgens mij ook een probleem is dat Moslims geen schulden mogen hebben van de Koran en dus ook geen hypotheek en dus huurwoningen "bezet" houden, terwijl ze de aflossing van een hypotheek gemakkelijk kunnen betalen. Ik weet dat er genoeg van die huurders zijn, die graag zouden willen kopen, maar dat dus van het geloof niet mogen. Ze kunnen het vaak prima betalen.
Ik weet wel dat er gewerkt wordt aan een "halal hypotheek". Weet zo niet wat de status daarvan nu is.
Zelf hebben we gelukkig al jaren een koophuis, maar houd mijn hart vast voor mijn dochters. Ben bang dat die nog jaren op een wachtlijst moeten staan, of ze moeten na hun studie zo'n goede baan vinden dat ze kunnen gaan kopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:19

Ik woon vanaf mijn 23e op mijzelf. Begon op een zolder in Amersfoort, particulier. Kostte mij toen €475 per maand. Moest de keuken en badkamer delen. En de echte leefruimte was natuurlijk een stuk kleiner dan het oppervlak. :+ Heb daar 2 maanden gezeten en kreeg toen een 1 kamer woning in Leusden. Toen werd je automatisch uitgeschreven als je een woning kreeg. Kostte mij toen geloof ik €250 per maand excl. Nadat ik daar 3 jaar zat opnieuw ingeschreven en toen 2 jaar later kreeg ik mijn huidige woning in Achterveld. Met slaapkamer en achtertuin. Zit daar nu 11 jaar en mijn huur is deze maand omhoog gegaan en ik betaal nu €322. Ik sta wel al weer een aantal jaar opnieuw ingeschreven en ook in Barneveld. Gewoon jaren opbouwen.

Ik zou best graag willen kopen maar ik ben alleen en verdien onder modaal. Gelukkig wel meer dan mijn laatste baan en ik hoop dat als ik hier een vast contract krijg dat ik toch een hypotheek kan krijgen. Maar dat is toekomstmuziek.

Ik hoef hier niet weg, huur is laag, het is een rustig dorpje maar ik ben met 10 min in Barneveld of op de A30 maar ook binnen 10 min in Leusden of de A28. Ik zou wel groter willen wonen (zeker met 4 katten) maar noodzakelijk is het niet. Kan nu wel meer sparen...dat is ook wat waard.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:00

Oh heerlijk. Zeeuws Vlaanderen... ik ben er opgegroeid maar werk nu in Den haag. En er zijn gewoon geen banen daar.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:31

Zou iemand met mij mee kunnen denken?

Ik heb nu de keuze; een studio van 19m2 (waar ik het al eerder over had), goede locatie, opzich wel netjes en mooi, maar dus wel erg klein. Kan hem wel sowieso krijgen (via via). Kost met huurtoeslag eraf iets van 325 euro.

Of ik zoek verder naar grotere studio's (+-30 m2), die rond de 400 euro zullen zijn met huurtoeslag eraf. Maar dan is er niet de zekerheid dat ik ze kan krijgen en zit ik krapper met geld.

Ik zit echt heel erg in dubio, want over de eerste (kleinere) studio moet ik vandaag of morgen al beslissen :/ en ik kom er gewoon niet uit..

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:35

IsaCalixa schreef:
Zou iemand met mij mee kunnen denken?

Ik heb nu de keuze; een studio van 19m2 (waar ik het al eerder over had), goede locatie, opzich wel netjes en mooi, maar dus wel erg klein. Kan hem wel sowieso krijgen (via via). Kost met huurtoeslag eraf iets van 325 euro.

Of ik zoek verder naar grotere studio's (+-30 m2), die rond de 400 euro zullen zijn met huurtoeslag eraf. Maar dan is er niet de zekerheid dat ik ze kan krijgen en zit ik krapper met geld.

Ik zit echt heel erg in dubio, want over de eerste (kleinere) studio moet ik vandaag of morgen al beslissen :/ en ik kom er gewoon niet uit..


Lastig hoor! Wij kunnen de beslissing niet voor je maken. Wat ik me wel afvraag is wat je woonsituatie nu is. Kan je nog een tijdje blijven wonen waar je nu zit of zie je dat echt niet zitten? Woon je nog bij je ouders of betaal je nu ook al geld.. etc.

Mocht je het huis waar je nu woont echt uit moeten, zou je kunnen overwegen de kleinere studio aan te nemen en ondertussen blijven zoeken naar een grotere. Maar woon je nu opzich prima, dan kan je nog even afwachten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:35

Ik zou kiezen voor die kleine studio. Dan heb je alvast iets waar je zeker terecht kan. Verder zoeken kan altijd nog toch.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:37

Ik woon nu in een kamer waar ik niet uit hoef, dus er zit geen directe noodzaak achter. Maar ik ben wel toe aan iets anders. Hetgeen waar ik het meest van zou balen bij de kleinere studio is dat ik het niet zo kan inrichten zoals ik wil, ik kan zelfs niet mijn eigen meubels meenemen..

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:39

Is de locatie beter dan waar je nu woont ? Is er een minimale huurtijd of kan je er snel weer vanaf?

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:54

lenaa_tje schreef:
Is de locatie beter dan waar je nu woont ? Is er een minimale huurtijd of kan je er snel weer vanaf?


De locatie is ongeveer hetzelfde (ligt 5 minuten van elkaar af). Volgens mij geen minimale huurperiode :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:01

Autumnn schreef:
Omdat je er niks mee opbouwt. Als jij je huur opzegt ben je alleen je geld kwijt. Als jij je koophuis verkoopt (helemaal in deze tijd) hou je er veelal genoeg aan over. Investeringen wat je doet, uitbouw, badkamer verbouwen, nieuwe keuken. Wordt allemaal meegenomen in de verkoopwaarde.


Het is een soort van beleggen. Als alles optimaal is is het ideaal. Maar je kunt er ook na 15 jaar achter komen dat het grondwater gedaald is en je fundering rot is (dat hadden mijn ouders). Ook kan een eerder populaire regio ineens in prijs dalen door toenemende files bijvoorbeeld. Of er komt een varkenshouderij vlakbij, of kassenbouw. Zo bleek bij een huis wat wij op het oog hadden een hondenpension ernaast in de planning te liggen :')
Een huis kan een vloek en een zegen zijn.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 10:43

Sizzle schreef:
Autumnn schreef:
Omdat je er niks mee opbouwt. Als jij je huur opzegt ben je alleen je geld kwijt. Als jij je koophuis verkoopt (helemaal in deze tijd) hou je er veelal genoeg aan over. Investeringen wat je doet, uitbouw, badkamer verbouwen, nieuwe keuken. Wordt allemaal meegenomen in de verkoopwaarde.


Het is een soort van beleggen. Als alles optimaal is is het ideaal. Maar je kunt er ook na 15 jaar achter komen dat het grondwater gedaald is en je fundering rot is (dat hadden mijn ouders). Ook kan een eerder populaire regio ineens in prijs dalen door toenemende files bijvoorbeeld. Of er komt een varkenshouderij vlakbij, of kassenbouw. Zo bleek bij een huis wat wij op het oog hadden een hondenpension ernaast in de planning te liggen :')
Een huis kan een vloek en een zegen zijn.


Of zoals laatst, een prachtige buurt waar een crematorium pal naast werd gebouwd. Of een ander artikel waarbij er een gigantische stalen loots in de achtertuin werd gebouwd

https://www.ad.nl/dordrecht/wonen-in-he ... ~a674f447/

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:28

Hoi, is hier toevallig iemand die iets weet voor onderverhuur in Groningen? :) een vriend van mij zoekt met spoed iets, vanaf september

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:45

Hier in Soest is alles op loting. Eerste keer (in 2006) had ik binnen 3 maanden een woning. Tweede keer (in 2007) duurde het maar 3 weken. Daarna in 2013 een huis gekocht met mijn ex maar hij wilde scheiden in 2018. Ruim een jaar ingeschreven gestaan maar helemaal niks, uiteindelijk toen ik urgentie kon aanvragen had ik ook zo een woning (mooie grote flat met 3 slaapkamers) Sta nu wel weer ingeschreven, hoop ooit toch weer geluk te hebben voor een eengezinswoning, of anders met mijn inschrijf jaren in de omliggende gemeentes.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:51

Alles op loting, dan is het een kwestie van geluk. En dat heb ik met dat soort dingen nooit.

Ik hoop voor je mee, wyoming.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:29

Marie111 schreef:
Wat volgens mij ook een probleem is dat Moslims geen schulden mogen hebben van de Koran en dus ook geen hypotheek en dus huurwoningen "bezet" houden, terwijl ze de aflossing van een hypotheek gemakkelijk kunnen betalen. Ik weet dat er genoeg van die huurders zijn, die graag zouden willen kopen, maar dat dus van het geloof niet mogen. Ze kunnen het vaak prima betalen.
Ik weet wel dat er gewerkt wordt aan een "halal hypotheek". Weet zo niet wat de status daarvan nu is.
Zelf hebben we gelukkig al jaren een koophuis, maar houd mijn hart vast voor mijn dochters. Ben bang dat die nog jaren op een wachtlijst moeten staan, of ze moeten na hun studie zo'n goede baan vinden dat ze kunnen gaan kopen.


Ik weet niet of die het probleem zijn hoor, dat is wel weer makkelijk wijzen.
Waar ik eerst woonde, woonden ook meerdere moslims, maar dat waren huizen met een huur van €1.000+ per maand.

Ik heb nu gekocht en betaal minder dan aan mijn huurhuis. Toch vind ik het onzin om te zeggen dat huren geld weggooien is. Ten eerste heb je een dak boven je hoofd. Betalen voor water en elektriciteit is toch ook geen geld weggooien? Ten tweede heb je bij een huis ook bijkomende kosten, overdrachtsbelasting, hypotheekadvies, onderhoudskosten en rente over je hypotheek om er maar een paar te noemen.

Iemand noemde hier Reeuwijk/Lopik: dat is zeker wel randstad hoor ;)