Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:42

Ik ga ook even volgen! Ik mag binnenkort verhuizen, en heb een zee aan ruimte in mijn nieuwe slaapkamer. Ik wil aan beide zijde een paxkast met een plank in het midden / boven het bed waar ik snachts mijn telefoon / bril whatever op kan leggen. Kast zelf wil ik veel hangruimte met een plank boven/onder. Voor de verdere leg ruimte wil ik een lade blok aan het voeteneind hebben.
Ik heb een rondje door de Ikea gelopen en was helemaal fan van de hamnås deur. Alleen zeggen ze niet leverbaar.... zou hij nog terugkomen?

Ik zou dus absoluut geen open kast willen. Zo ongeorganiseerd als ik ben wil ik gewoon een deur dicht kunnen doen :+ wat was jullie keuze om dit wél te doen?

roosje78

Berichten: 2270
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:55

marrlinde schreef:
Handig dit topic! We hebben een ruimte van 1,20m*3,00m op onze slaapkamer voor kastruimte, die ik graag zo efficiënt mogelijk wil gebruiken. Ik wil eigenlijk een losse schuifwand voor de kasten zetten zodat we een kleine inloop hebben waar ik bijv. stofzuiger neer kan zetten of de wasmand. Vorige week online even een opzetje gemaakt.

[ [url=m/fz8wkn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

Wij willen dit straks ook, maar hoe kun je dit tekenen? Dat programma wat zij vragen kan ik niet gebruiken of het kost mij € 35,- om het te downloaden.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:00

Wat een leuk topic. Wij hebben net dit weekend onze pax kast besteld bij Ikea. Wel met een schuifdeur wegens beperkte ruimte in de slaapkamer en poezebeesten die er anders in willen slapen. Zaterdag wordt de kast geleverd. Ben benieuwd.

Anoniem

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:05

Ah super topic! Wij hebben ook een gedeelte waar een soort inloopkast van gemaakt gaat worden. Ben alleen nog niet 100% zeker hoe ik de indeling wil hebben.

Heb wel een paar vraagjes :o
Hoe is de kwaliteit van PAX? Is het een beetje stevig?
Ik zie verschillende lades en mandjes? Vanwaar de keuze de ene lades en de andere hangmandjes?

@Kmbrly, hoe groot is jouw ruimte op de foto?
Wij willen namelijk ook twee kanten, voor mijn man en eentje voor mij (en dan beddengoed etc)

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:11

Ik volg, om idee op te doen en leuk topic

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:35

Afbeelding

Afbeelding
Schuifdeurkqst ivm ruimte.
150 cm breed, 201 cm hoog.

Oorspronkelijk wilde ik roede zowel links als rechts, vanwege de beschikbare ruimte was dat niet handig.
Op deze manier heb ik goed overzicht wat er in de draadmanden ligt.
Schoenenplank vind ik ideaal, maar ik heb maar kleine maat, ik kan 8 paar schoenen kwijt.
Als je maat 40 hebt, voegt het denk ik weinig toe.

Spijt dat ik de kast niet eerder gekocht heb, heb hem sinds 3 weken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:45

tienus63 schreef:
[ [url=m/465TeP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gH9g8p.jpg]Afbeelding[/url] ]
Schuifdeurkqst ivm ruimte.
150 cm breed, 201 cm hoog.

Oorspronkelijk wilde ik roede zowel links als rechts, vanwege de beschikbare ruimte was dat niet handig.
Op deze manier heb ik goed overzicht wat er in de draadmanden ligt.
Schoenenplank vind ik ideaal, maar ik heb maar kleine maat, ik kan 8 paar schoenen kwijt.
Als je maat 40 hebt, voegt het denk ik weinig toe.

Spijt dat ik de kast niet eerder gekocht heb, heb hem sinds 3 weken.


Ohh die dubbele hang boven elkaar lijkt mij ideaal! Ik steel je idee even :')

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:48

@billy, als je de hogere kast kwijt kunt, kun je ook lange items aan de roede hangen.
Ik kan nu jasjes en truien kwijt.
De echt lange items hangen in de kast van mijn man.

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 10:51

Onze huidige kast met deuren (en kat erin) maar die is 235 hoog en dat past boven niet, dus die laten we in onze oude slaapkamer achter voor opslag.
We delen de kast nu met z’n tweeën, straks hebben we beide minimaal deze breedte voor onszelf :D maar dan minder hoog.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met planken inderdaad, kleding eindigt achterop de plank en dan vergeet ik dat ik het heb. Maar vind de lades ook wel erg massaal, de uittrekbare planken heb ik laatst ook bij staan kijken, dus daar twijfelen we nog over.

Huidige situatie is dus 1 kast van 100 breed en eentje van 50 breed met kastdeuren. Als je dan helemaal onderin een lade wilt kan je alleen de mand doen, een gewone lade moet je hoger installeren. Maar de mand werkt prima, ligt het beddengoed momenteel in.
We zitten midden in een verbouwing dus alles is choas, inclusief de inhoud van de kast. En, spot de kat :D
Afbeelding
Afbeelding

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:53

roosje78 schreef:
marrlinde schreef:
Handig dit topic! We hebben een ruimte van 1,20m*3,00m op onze slaapkamer voor kastruimte, die ik graag zo efficiënt mogelijk wil gebruiken. Ik wil eigenlijk een losse schuifwand voor de kasten zetten zodat we een kleine inloop hebben waar ik bijv. stofzuiger neer kan zetten of de wasmand. Vorige week online even een opzetje gemaakt.

[ [url=m/fz8wkn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

Wij willen dit straks ook, maar hoe kun je dit tekenen? Dat programma wat zij vragen kan ik niet gebruiken of het kost mij € 35,- om het te downloaden.


Op de website. Hij werkte bij mij eerst niet wegens adblocker, die moet uit, en de juiste Adobe downloaden geloof ik. Stond erbij bij mij.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:04

wauw wat een goeie ideen hier allemaal. hier nog niet aan de orde. maar hier kan ik zeker wat mee.
vroeger anti hang, maar nu toch wel handig

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:22

Ik heb de kast laten bezorgen, alle onderdelen waren niet in de winkels voorradig.
Bovendien ben ik niet in staat om die zware pakketten alleen in de auto of op aanhanger te tillen.
Online was alles wel voorradig, kwam alleen € 50 bezorgkosten bij.
Maar als je de tijd voor twee personen rekent, verdien je die wel terug.

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:40

roosje78 schreef:
marrlinde schreef:
Handig dit topic! We hebben een ruimte van 1,20m*3,00m op onze slaapkamer voor kastruimte, die ik graag zo efficiënt mogelijk wil gebruiken. Ik wil eigenlijk een losse schuifwand voor de kasten zetten zodat we een kleine inloop hebben waar ik bijv. stofzuiger neer kan zetten of de wasmand. Vorige week online even een opzetje gemaakt.

[ [url=m/fz8wkn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

Wij willen dit straks ook, maar hoe kun je dit tekenen? Dat programma wat zij vragen kan ik niet gebruiken of het kost mij € 35,- om het te downloaden.

Je kan gewoon de PAX planner gebruiken op de site van Ikea. Alle PAX onderdelen staan erin en je kan blokken toevoegen die je van afmetingen kan aanpassen voor andere meubelstukken om een idee te krijgen van de verhoudingen.

@[***]: Ik vind het een fijne degelijke kast. Ikea levert ook schroeven bij om twee delen die tegen elkaar staan aan elkaar vast te schroeven. Onze grote kast staat al vanaf 2008 en wordt voor vanalles en nogwat gebruikt (op de laatste plaats kleding :+) en die is nog zo goed als nieuw.

Wij hebben in onze grote kast onderin draadmanden zitten. Daar heb ik handdoeken en dekbedden e.d. in zitten. Ik twijfel of ik meer draadmanden erin zou willen, omdat ik dat wel erg praktisch vind qua overzicht.
Ik vind zeker voor de onderste lagen iets wat je uit kan schuiven en van bovenaf kan bekijken wel heel fijn, omdat je anders op je knieen moet om erbij te kunnen. Gewone lades lijken mij niet erg efficient met de ruimte, daarnaast verstikt het voor mijn gevoel ook veel minder in draadmanden tov lades.

En op verzoek foto's van de hoek die wij hebben gemaakt zonder hoekdeel, maar door gewoon de een kast half voor een andere te zetten. De ruimte is te klein om het in geheel goed op de foto te krijgen, maar rechts zijn 3 deuren en links 4.

Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet het hoekdeel eruit met de deur open, de helft van de kast valt dus links weg achter de kast die er haaks op staat.
Afbeelding

En een foto om de hoek gemaakt van de binnenkant, ik weet alleen niet of die zo duidelijk is. Het is nogal donker in zo'n donkerbruine kast :+
Afbeelding

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:51

Dorus ziet er goed uit de hoek ook. Die deur kan dus gewoon sluiten door er maar één op te zetten?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:00

yvje86 schreef:
Zo blij met alle do's en dont's!! Hebben jullie ook verrichting in de kast? En ervaring met een kast zonder deuren?


Wij hebben in 2 vd 4 kasten automatische verlichting als de deur open gaat. Opzich wel handig in de winter, vooral als je zwarte kasten wilt.

Ik zou wel met deuren nemen hoor, dat oogt veel rustiger!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:22

Ik heb 3 pax kasten - 2 naast elkaar in de slaapkamer en 1 in de gang. Ik ben net verhuist dus nog bezig ze opnieuw vol te stouwen, vandaar dat nog niet alle plankjes vol staan.

Ik heb de minder diepe pax. Ik heb in 2 slaapkamers al ingebouwde diepe kasten en dat vind ik zo snel rommelig worden. Vandaar dat ik voor de minder diepe pax heb gekozen.
De spiegel in de blauwe pax heeft schade van de verhuizing, super fijn dat ik die gewoon kan vervangen.

De knopjes van de deuren zitten ietsjes scheef omdat mijn oude huis scheef was en ze daar dus recht leken...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:36

marrlinde schreef:
Dorus ziet er goed uit de hoek ook. Die deur kan dus gewoon sluiten door er maar één op te zetten?

Ja hoor, je hebt echt geen twee deuren nodig.
Wij hebben wel een beetje lopen puzzelen hoe het het beste werkt. De dwarse kast staat een deurdikte van de verborgen kast af en dan staat de verborgen kast een klein stukje uit de hoek. We kunnen net met de vingers in de kier van de deur om deze te openen. Een greep erop gaat niet werken, omdat dan de deur van de dwarse kast er tegenaan draait.
Ik zag afgelopen week dat je tegenwoordig een soort van rubber strip aan de deur van de hoekkast kan maken ipv een greep. Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen, maar als je het graag iets meer afdicht is dat natuurlijk een optie.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:36

We hadden een kamer over, daar staan over een lange en korte zijde open pax kasten (inclusief hoekkast) en aan de andere zijde een dichte kast. Per kast legplanken over de hele breedte van de kast, een hanggedeelte en onderin uitschuifbare schoenenrekken.
In de dichte kast ook twee hanggedeelten en verder schappen.

Ik vind de open kasten erg fijn, maar we kunnen de kamerdeur gemakkelijk dicht houden. Open kasten in een kamer die ook gebruikt wordt en waar de deur open staat zullen denk ik veel stof vangen?

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:32

Wij hebben vorig jaar ook een "kasten kamer" gemaakt in een ruimte die over was. Ook open PAX systeem en zelf ingebouwd.
Super blij mee! Wij hebben bewust voor zo veel mogelijk hangen gekozen. Een paar planken en verder lades waar sokken, ondergoed, sportkleding "oude/paarden/klus kleding" en dergelijke in liggen.

Mijn kant, vriend lief heeft hetzelfde aan de andere kant.
Afbeelding

Het broeken rek vind ik ook wat krap, maar functioneert verder prima. Bovenin liggen zaken die we weinig nodig hebben in de opbergmanden van IKEA.
Ik heb geen verlichting omdat het licht genoeg is in de kamer en de kast is wit.
Dat het open is maakt dat we er regelmatig even de stofzuiger doorheen trekken maar dat is verder prima. Erg blij met onze kasten! We willen nog planken aan de zijkant maken voor schoenen, die staan nu beneden in een rek en op de grond naast de kast.

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:19

Wat een leuk topic :D hier ook fan van de paxkast. In mijn geval juist niet omdat ik ruimte over had, maar omdat ik goed moest puzzelen met mijn 2kamer appartementje van 30 vierkante meter :+

In mijn slaapkamer heb ik een pax van 75cm breedte icm een Bestå (tv meubel :+) 2 hangdelen, een la voor ondergoed etc, een plank voor beddengoed, uitschuifrekje voor riemen, sieraden etc. en een stoffen hangkastje. De bestå gebruik ik als legdeel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ennn hij is ook heel handig als opbergkast :D Plek voor schoonmaakspul, stofzuifhanger, strijkspul (beide hangers ook van Ikea), mand voor gereedschap en los spul en onderin plek voor tassen.

Beide kasten zijn overigens de hoge versie (245?)

Afbeelding

Afbeelding

Edit: ik las ergens dat iemand zich afvroeg wat het verschil is tussen de manden en lades. Ik ben voor de manden gegaan omdat die qua hoogte net wat lager in te stellen zijn en ik dus ruimte kon besparen.
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 28-09-20 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:38

Afbeelding
Dit is mijn pax kast. 2x 75cm en 1x 1m.
Wil toch wel graag deuren erin, trekt veel stof aan zonder.
Ook nog niet helemaal tevreden over de indeling. Blijf daar nog een beetje mee stoeien. Maar verder heel tevreden over de kasten

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:51

Ik heb ook Pax in een aparte kamer. Ivm stof wel met deuren. Ik heb 3x 75cm, daarvan zijn er 2 met schuifdeuren en 1 met gewone deuren.

Ik vind de lades ook heerlijk! Voornamelijk voor shirtjes en dergelijken. Je hebt veel sneller overzicht over wat je hebt. Die kasten zijn zo diep, dat je op een gegeven moment van alles “achterin” verstopt zit en je het nooit gebruikt. In mijn hoofdkast heb ik daarom 3 lades, en daarbovenop op “tafel hoogte” een groot hoog vak. Zeker 60/70 cm tot de volgende plank. Daarop liggen mijn broeken en truien die ik het meeste draag. Shirtjes die ik het meeste draag in de lades. In de kast met de deuren heb ik een roede waar mijn bloezen, vestjes, jasjes en jurkjes en zo hangen. Dat grote vak is zo hoog, zodat ik weer daadwerkelijk zie wat ik schoon heb en er makkelijk bij kan. Andere kleding die ik niet vaak gebruik zitten wel weggestopt op planken. Sommige zelfs in skub zakken. de schoenen lades vind ik ook erg prettig. Zeker onder normale lades. Dan gebruik je de volle diepte, maar je kunt er wel snel en overzichtelijk bij.

Ik heb overigens ook bewust de roede in de kast met de openslaande deuren gehangen. Zo kan ik de kant met schuifdeuren waar mijn andere “meest gebruikte” kleren liggen en het hang gedeelte tegelijkertijd open hebben. Met schuifdeur heb je toch altijd maar 1 kant tegelijk open anders. Maar als je helemaal geen deuren hebt, heb je dat probleem natuurlijk helemaal niet.

Ik heb ook de uittrekbare planken overwogen, vanwege het “overzicht”. Maar vanwege het beperkte gewicht dat die kunnen hebben daar toch vanaf gezien.

Bij mij is ook dus het voornaamste criterium dat ik moet kunnen zien wat ik heb. Als het niet ruim en overzichtelijk is opgesteld, dan gaat het überhaupt de kast niet in. Dan gaat het van de wasmachine op het droog rek en van het droog rek gaat het aan.

Nu mijn kast mooi overzichtelijk is, vouw ik de dingen gewoon weer netjes op en wordt de kast ook daadwerkelijk gebruikt.

Dit is dus wat ik omschreef. Heb momenteel erg veel kleren in de was :')


Afbeelding

Het derde deel (de linkerkant van de schuifdeurenkast) staan niet op de foto, dat zijn enkel planken.

Overigens zijn Pax kasten ook heerlijke berging kasten vind ik. Mijn berging was alleen nét te klein voor 2x 75 cm. Dus ik heb er een gewone pax kast neer gezet en wat extra komplement planken gehaald. Tegen de buitenkant van de kast en tegen de andere muur latjes vast geschroefd. De komplement planken smaller afgezaagd zodat ze er tussen pasten en op die latjes tussen de muur en de kast “geklemd”. Zo heb ik toch over de volle lengte van de berging “pax kasten”. Al is het eigenlijk een pax kast met extra planken :P

Zo dus:

Afbeelding

Afbeelding


Volgens mij kan met deuren de schoenen la volgens mij wel onderop. In de kast met de schuifdeuren sowieso natuurlijk. In de kast met scharnier deuren heb ik het nog niet geprobeerd. Daar ligt wel zo’n la, maar die ligt daar los op de bodem.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-09-20 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:08

RianneH schreef:
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met planken inderdaad, kleding eindigt achterop de plank en dan vergeet ik dat ik het heb. Maar vind de lades ook wel erg massaal, de uittrekbare planken heb ik laatst ook bij staan kijken, dus daar twijfelen we nog over.

Huidige situatie is dus 1 kast van 100 breed en eentje van 50 breed met kastdeuren. Als je dan helemaal onderin een lade wilt kan je alleen de mand doen, een gewone lade moet je hoger installeren. Maar de mand werkt prima, ligt het beddengoed momenteel in.


Als je beide 150 wilt, kun je ook voor 2x75 met schuifdeuren kiezen. Dan kunnen lades wel helemaal tot onderin. De schoenenlade dus sowieso.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:42

tienus63 schreef:
Ik heb de kast laten bezorgen, alle onderdelen waren niet in de winkels voorradig.
Bovendien ben ik niet in staat om die zware pakketten alleen in de auto of op aanhanger te tillen.
Online was alles wel voorradig, kwam alleen € 50 bezorgkosten bij.
Maar als je de tijd voor twee personen rekent, verdien je die wel terug.

Het je hebt geen extra dingen gekocht, scheelt ook heel veel geld :D

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:37

Shiloh ik vind dat van jou wel zo handig!! Met de wasmachine helemaal. Dat vind ik wel een idee voor de toekomst.

Dit zijn mijnpax kasten :') vind ze heel mooi maar mijn vriend had die schuifdeuren niet zo handig bedacht. Je ziet wel aan de foto’s wat er mis is gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Voor de duidelijkheid. Wij hebben een deel gekregen en er bij gekocht. Ik wil heel graag een nieuwe maar dit functioneert prima. Hebben beide niet al te veel kleding dus gaat goed nog zo. Praktisch is wel anders.