[VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:08

Wat grappig om dit ontwerpproces zo te zien!

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of ze in Belgie ook zo'n streng bouwbesluit kennen, inclusief constructieberekeningen waardoor je nieuwe pand zo ongeveer altijd blijft staan... toen we hier een tuinhuis en kaploods wilden zetten moesten we constructieberekeningen over leggen waar je naar van werd. Zwaar overdreven... ik denk dat ons huis eerder instort dan ons tuinhuis :+
Terwijl je bij vergunningsvrij bouwen dus alles mag doen wat je wilt, dan maakt het ineens niets meer uit...

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 23:10

Na dikke 3jaar :O even dit topic een schop geven!

Ik twijfelde nog even om terug een nieuw topic te starten, maar als ik dit dan terug las,
is het superleuk om te zien waar we vandaan komen.

We zijn ondertussen niet alleen 3jaar, maar ook een heel eind in het proces verder en eind deze maand
starten we met de eerste voorbereidende werken.
We hebben in de tussentijd uiteraard niet stil gezeten. Drukte op het werk kwam wel vaak tussendoor, we hebben een jaar het ontwerpen on hold gezet om onze bruiloft te plannen en organiseren, maar sinds we in mei '23 getrouwd zijn, is al ons vrije tijd weer naar het huis gegaan en hebben we veel stappen gezet.

Even de afgelopen planning op een rijtje:

- juli hadden we eerste voorbesprekingen met de gemeente, hieruit bleek dat er geen problemen in ons ontwerp zaten. Omdat we wel een beetje afwijken van de stedenbouwkundige voorschriften, zou onze vergunningsaanvraag wel onderworpen worden aan een openbaar onderzoek (=de buren kunnen hun mening geven en al bezwaar indienen)
- eind september dienden we de vergunningsaanvraag in.
- midden oktober startte het openbaar onderzoek, hier werden gelukkig geen bezwaren ingediend.
- De vergunning werd verleend half februari

Sinds januari werken we beiden 4/5e, zodat we 1 volledige werkdag bezig kunnen zijn met al het werk rond het huis (plannen / details / ander tekenwerk, planning, offertes aanvragen, overleggen inplannen, ...)

Super grappig om te zien, maar de indeling van ons plan is quasi niets meer gewijzigd t.o.v. de laatste versies die ik hier postte! Er zijn nog wat leuke verschuivingen en schuinheden bijgekomen, die allemaal een logische reden hebben. In een volgende post zal ik de finale plannen nog eens delen en wat dieper ingaan op de gekozen pakketten en materialen. We gaan voor passiefbouw wat betreft isolatie en een bijna volledig natuurlijk ventilatiesysteem, daarnaast treffen we ook heel wat maatregelen tegen mogelijke oververhitting.

Voor nu zijn we dus de planning aan het opmaken om effectief te beginnen!

We moeten starten met de afbraak van de gevel van onze buur, uit boringen en controle ter plaatste blijkt de gemene muur te bestaan uit:
snelbouwsteen 14cm - spouw minerale wol 8cm - snelbouwsteen 14cm - spouw 5cm - gevelsteen 9cm
De 2e snelbouwsteen en de gevelsteen staan op onze grond. De snelbouw gaan we behouden en zelf tegenaan werken, we onderzoeken nog even op welke manier we mogelijke akoestische lekken zullen tegengaan. Maar de gevel neemt dus plaats in en zullen we afbreken. Dit doen we zelf en daar beginnen we dus mee op 29/3.

De bronbemaling om de grondwaterstand tijdelijk te verlagen om onze kelderput te graven staat ingepland vanaf 5/4 en we hebben een bedrijf om de ondersteuning van de fundering van onze buur te doen.
Ik heb ook de eerste offertes voor de grondwerken en de kelder binnen, maar hier moeten we dus nog een partij om mee samen te werken kiezen en de werken inplannen.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:14

Ik volg graag mee! Ben dol op dit soort topics. Ik durf het niet aan, maar droom graag mee!

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 18:47

Hier zoals beloofd een update van onze plannen, dit zijn ondertussen effectief de uitvoeringsplannen.

inplantingsplan:

Afbeelding

plan kelder

Afbeelding

Plan gelijkvloers

Afbeelding

Plan verdieping

Afbeelding

Plan zolder

Afbeelding

Voorgevel

Afbeelding

Zijgevel

Afbeelding

Achtergevel

Afbeelding

Snedes

Afbeelding

Afbeelding

Maquette die mijn man heeft gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

En twee exterieurbeelden die ik zelf heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:22

Mooi, ik val precies op het juiste moment binnen :D

Leuk ontwerp. Niet heel compact :+
Maar je probeert het maximale uit je mogelijkheden te halen natuurlijk.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:25

Gaaf om te zien hoe wat schetsen uitmonden in een echt huis. Ik had sommige keuzes anders gemaakt, maar dat is het mooie aan architectuur en smaken verschillen. Uiteindelijk is het jullie huis en moeten jullie er gelukkig in zijn en dat gaat ongetwijfeld lukken!

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:36

Oh wauw wat gaaf! Een heel mooi plan hebben jullie gemaakt. Ik ben heel erg benieuwd hoe alles gaat verlopen totdat het af is!
Dat is ergens stiekem toch wel een droom van mij, ooit een huis zelf bouwen. Zal er nooit in zitten maar goed, dan geniet ik wel mee bij jullie :D

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:03

Het is ook niet mijn smaak maar ik vind het in elk geval al een stuk beter dan die halve bunkers die je tegenwoordig overal uit de grond ziet komen. Waarvan ik dan denk hebben die architecten geen inspiratie meer maar ja ze moeten ook doen wat de klant wilt.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 15:31

@Prairy, Leuk dat je volt! Hangt er vanaf wat je bedoelt met compact?
als je enkel de woonruimtes telt, hebben we een bruikbare oppervlakte van 113m2 + 21m2 kantoor. De kelder is aan de grote kant, maar enkel omdat dat qua stabiliteit logischer was en daarnaast doet die dienst als technische ruimte + berging. Qua vorm is het inderdaad niet heel compact, maar dat komt ook grotendeels door de stedenbouwkundige voorschriften. We bouwen eigenlijk zelfs een stukje kleiner dan zou mogen.

@Tink89, ja leuk é :D vind het ook echt tof om te zien hoe het gegroeid is over de jaren.
Ben wel benieuwd wat je anders zou doen? Of welke keuzes niet zo jouw ding zijn :)
We hebben hier en daar ook wat keuzes moeten maken naar ons budget en mogelijkheden toe die we eerst ook liever anders hadden gezien. Wij zijn in ieder geval wel heel erg blij met wat het geworden is :)

@ontherun, Ik ben ook benieuwd!! Heb al wel op een werf gestaan voor het werk, maar alles zelf regelen van 0 is toch nog net wat anders :+ En hoezo zal het er nooit in zitten bij jou? Qua budget dan?

UPDATE

Zal jullie eerst even meenemen in het verhaal van wat technische keuzes en keuzes van materiaal:

Eerst en vooral de gevel; we hebben hier uiteindelijk gekozen om met zowat de simpelste steen die er bestaat, het belgisch "boerke" te werken. We wouden graag een eenvoudige rode vormvaste steen. We kwamen op deze steen omdat hij én spotgoedkoop is, maar vooral het formaat: 88x88x188, wat wil zeggen dat hij een perfect 1/2 verhouding heeft qua breedte/lengte en een perfect vierkante kop, heel makkelijk om veel kanten uit te kunnen qua metselpatroon.

We metsen onze gevel steens, wat wil zeggen dat de muur de lengte van de steen als maat. heeft (188mm) i.p.v. de breedte (88mm) om een zeer thermisch inerte laag te creëren.
Vanwege de huidige isolatienormen, kampen nog weinig nieuwe huizen met problemen met verwarmen in de winter, maar er zijn wel steeds groteren problemen met oververhitting in de zomer en hier wouden we graag op inspelen. Het idee is eigenlijk ontleend aan oude kerken en aan de manier waarop er zeer massief wordt gebouwd in Zuiderse landen, het gaat er vanuit dat de gevel enorm veel warmte kan opslaan voor ze doorgegeven wordt aan de volgende laag (isolatie)

Wat gebeurt er bij een traditionele gevelsteen van +/- 90mm dik? Op hete zomerdagen heeft die steen zijn warmtecapaciteit bereikt en begint hij dus zijn warmte door te geven aan de isolatie. Isolatie geeft per definitie maar héél traag warmte door, maar houdt dit niet volledig tegen. Na een paar dagen +25/30 graden, begint dus ook je binnenmuur op te warmen. Als het dan 's nachts buiten of na een lange warme periode afkoelt, zit de warmte binnen in je huis en geeft die maar zéér traag terug af naar buiten, vanwege de isolatie. Je kan dit proces versnellen door ramen open te zetten en luchtstromen te creëren, maar over het algemeen heeft je binnenconstructie een zéér grote warmtecapaciteit, dus duurt dit best wel even.

Wat is de theorie achter onze keuze? Omdat de muur langs buiten, dubbel zo dik is dan een traditionele gevel, zal het ook 2x zo lang duren voor hij zijn warmtecapaciteit heeft bereikt. Via een Duitse rekentool hebben we kunnen uitrekenen dat zelfs op lange zomerdagen, onze buitenmuur zijn capaciteit maar bereikt heeft, als de zon alweer onder gaat en het dus buiten opnieuw begint af te koelen. En aangezien het minder weerstand kost om warmte af te. geven aan de buitenlucht dan aan isolatie, zal onze binnenconstructie in theorie dus nooit beginnen opwarmen.

Deze opbouw is een stukje een experiment, dus ik ben heel benieuwd wat ons binnenklimaat uiteindelijk zal doen!

Langs binnen wouden we graag het metselwerk in het zicht laten (geen kosten aan pleisterwerk + schilderwerk en omdat we dat zelf mooi vinden), zo hebben we nog even gezocht naar een snelbouwsteen die qua kleur overeen kwam met de gekozen gevelsteen, omdat je deze aan raamopeningen dus samen zal zien. Uiteindelijk beslist om ook de binnenmuren steens met dezelfde steen te metsen, waardoor je het gevoel zal hebben dat we gewoon 1 mega massieve muur hebben gezet. Dit is een smaakkwestie uiteraard, onze referenties hiervoor waren vooral van Harquitectes uit Spanje en atlas house van Monadnock.



Afbeelding
Harquitectes - Casa 1721


Afbeelding
Harquitectes - Casa 1311


Afbeelding
Monadnock - Atlas house

We zullen (op termijn), naar het voorbeeld van Atlas house, de bovenkant dus ook kaleien.

Nog een interessant weetje, als je de plannen goed bekijkt, zie je dat de gevel niet overal 190mm dik is.
Daar waar geen rechtsreeks zonlicht op de muur zal komen (noorgevel, onder luifel), is de muur maar 90mm dik, omdat we daar de thermische massa niet nodig hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Gaandeweg zijn er dan nog fantasietjes bijgekomen op bv. de westgevel, waar we plaatselijk wisselen van steens naar halfsteens om een schuifluik in te verwerken voor het raam, dat ook weer als zonnewering zal dienen op hete zomerdagen.

Om dit spel mogelijk te maken en dus makkelijk te kunnen wisselen van steens naar halfsteens en om makkelijk openingen te kunnen maken, hadden we een metselpatroon nodig dat dit toe liet. Traditioneel steens metselwerk, werkt in kruisverband

Afbeelding

Maar hier moet je dus aan elke opening stenen zitten slijpen op 1 of 2/3e + het laat zich niet makkelijk vervlechten met een halfsteens verband.
Vandaar hebben we uiteindelijk ook onze eigen metselwerkverband ontworpen.
Heel leuk, want hierdoor wil de fabrikant van de stenen ons project graag opvolgen als referentie voor hen :D

Afbeelding

Sorry voor het hele epistel, ik hoop dat jullie het interessant vinden :)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:01

Ik vind huizen bouwen sowieso interessant, vond bouwkunde van mijn Makelaardij opleiding ook het leukste vak.

Ooit zou ik heel graag nog eens zelf een huis bouwen, ook (grotendeels) passief maar wel van hout ivm ademen en een gezonder binnen klimaat.

Dus leg vooral lekker veel uit :D

Ik heb zelf al veel huizen voor onszelf getekend, gewoon voor de lol, en kwam er toen achter dat compact denken nog best moeilijk is, zeker als je de ruimte hebt om te bouwen. Ik denk wel van binnen naar buiten, dus eerst wat heb ik aan ruimtes nodig ipv de buitenkant ontwerpen en dan pas te kijken wat ik met die ruimte kan.

Ik zou ook een grote kelder willen, omdat ik veel bezig ben met zelfvoorzienend zijn en eten conserveren, en dat spul moet je weer ergens kwijt.

Gaan jullie ook regenwater recupereren, bijv voor toilet, douche en zelfs drinkwater? En zonneenergie opslag, zowel warmte als elektra?

Ben erg benieuwd of jullie gevel idee werkt zoals jullie bedacht hebben.

Ipv een schuifluik zou je misschien een naar beneden vallend luik kunnen doen, dat dan dienst kan doen als bar tegen de avond?

Mijn ADHD out of the box brein gaat al weer helemaal los merk ik :')

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:13

Super interessant! Leg vooral uit :D hoe vaak hoor je niet dat ‘de architect weer iets vooral voor het mooie heeft gedaan’. Nu snap ik juist waarom je op een bepaalde manier wilt metselen etc.
Leuk ook van de fabrikant!

Bij ons is het beide, zowel budget, maar we wonen nu ook ontzettend fijn. Willen we dat opgeven voor hogere kosten etc.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 16:34

@Prairy, is ook interessant! en er komt altijd meer bij kijken dan de meeste mensen denken :)
Ik vind het vooral leuk om conceptuele ideeën omgezet te krijgen in echt bouwbare details, details tekenen vind ik één van de leukste dingen aan mijn werk :D

Wij hebben hier een beetje hybride gewerkt, we hebben de lijnen uitgezet van wat mag en dan verder wel van binnen naar buiten ontworpen volgens de ruimte die we nodig hebben. Ik denk dat de voornaamste reden dat het niet compact oogt, is omdat we natuurlijk een redelijk ruim kantoor hebben toegevoegd en omdat het achterbouwvolume iets aparts doet, maar op zich vind ik geen enkele ruimte echt overgedimensioneerd.

Regenwater recupereren is zelfs verplicht hier! Geen idee hoe dat in Ndl zit? Maar voor toilet en buitenkraantjes zeker. We willen ook kijken om het zelf een stuk te zuiveren (alsook ons grijs water (=afvoer wastafels, douche, ...) en dit dan ook te hergebruiken voor wasmachine, afwas etc. Als drinkwater krijg je helaas de kwaliteit nooit veilig genoeg (misschien ooit?) Maar we gaan dus wel voor zoveel mogelijk een gesloten systeem.

Er komen zeker zonnepanelen op het dak, zuid-gericht, qua verwarming willen we werken met een warmtepomp, liefst geothermisch, maar waarschijnlijk zal het lucht/water worden omdat geothermische budgettair nog niet lukt .. kunnen we dan hopelijk ooit vervangen door geothermie. En dan combineren met zonneboiler voor warm water. Op deze manier zorgen de zonnepanelen eigenlijk volledig voor verwarming van het huis en sanitair warm water.
Qua afgiftesysteem zouden we vloerverwarming voorzien over het gelijkvloers + badkamer op laag regime en kleine convectoren voor de slaapkamers (hier willen wij geen traag systeem, aangezien we eigenlijk liefst in een redelijk koude kamer slapen, die we enkel putje winter wat willen verwarmen als het echt nodig is, dus dan wil je een sneller, reactiever systeem dan vloerverwarming)

Leuk idee wat betreft het luik! alleen praktisch iets moeilijker uit te voeren, je moet dat luik namelijk omhoog houden en zo'n groot ding weegt wel wat, dus dan moet je al een behoorlijk verankeringsysteem in je gevel voorzien om het op te houden als het open staat. Opzij schuiven is iets minder ingrijpend, gewoon een langere dorpel voorzien en railsysteem.
Als je het als bar wil voorzien, zou scharnierend ook kunnen, maar gelijkvloers spreken we wel over een luik van 1m80x1m80, dus ook daar worden de scharnieren en het ophangsysteem al niet meer zo evident :)

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 16:36

ontherun schreef:
Super interessant! Leg vooral uit :D hoe vaak hoor je niet dat ‘de architect weer iets vooral voor het mooie heeft gedaan’. Nu snap ik juist waarom je op een bepaalde manier wilt metselen etc.
Leuk ook van de fabrikant!

Bij ons is het beide, zowel budget, maar we wonen nu ook ontzettend fijn. Willen we dat opgeven voor hogere kosten etc.


Als architect gaan we net altijd op zoek naar esthetiek in het logische :) Of zo zijn mijn man en ik toch opgeleid. We doen in ieder geval héél zelden iets zomaar "omdat het mooi is", meestal zit er heel wat redenering en denkwerk achter :)

kan bijna een boek schrijven over hoe deze woning tot stand is gekomen :')

Vraag dus in ieder geval gerust raak :)

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:56

Om je vraag dan maar even te beantwoorden (en dat wilde ik eigenlijk niet, want ik weet hoe rot het is als mensen gaan aangeven wat ze anders zouden doen):

- ik zou nooit voor convectoren gaan. Stoffig, lastig schoonmaken, er valt altijd van alles in. Ik zou voor laagtemperatuurradiatoren gaan. Hebben wij in combinatie met de vloerverwarming beneden en bevalt prima.
- ik vind jullie ontwerp tof, maar de voorkant zo kaal. Ik zou misschien geopteerd voor meer ramen.
- ik vind jullie dakbekleding niet mooi. Het is waarschijnlijk niet aardig om te zeggen, maar de charme van het huis van de buren vind ik een beetje wegvallen door de stijl waarin jullie er tegenaan bouwen. Maar ik houd dan ook van jaren 30 of juist heel modern, maar niet van gebouwen waarin stijlen botsen/wringen.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:24

Tink89 schreef:
Om je vraag dan maar even te beantwoorden (en dat wilde ik eigenlijk niet, want ik weet hoe rot het is als mensen gaan aangeven wat ze anders zouden doen):

- ik zou nooit voor convectoren gaan. Stoffig, lastig schoonmaken, er valt altijd van alles in. Ik zou voor laagtemperatuurradiatoren gaan. Hebben wij in combinatie met de vloerverwarming beneden en bevalt prima.
- ik vind jullie ontwerp tof, maar de voorkant zo kaal. Ik zou misschien geopteerd voor meer ramen.
- ik vind jullie dakbekleding niet mooi. Het is waarschijnlijk niet aardig om te zeggen, maar de charme van het huis van de buren vind ik een beetje wegvallen door de stijl waarin jullie er tegenaan bouwen. Maar ik houd dan ook van jaren 30 of juist heel modern, maar niet van gebouwen waarin stijlen botsen/wringen.


geen probleem hoor :) vind het juist interessant!

ik denk trouwens dat je specifiek aan vloerconvectoren denkt, die zijn inderdaad vervelend schoonmaken, maar een gewone opbouw convector is hetzelfde qua stof/schoonmaakwerk als een gewone radioator.

En ik snap je opmerking van de ramen wel, hier zijn 2 eenvoudige redenen voor:
1. ramen zijn duur en we hebben er al veel in de zij- en achtergevel (zonder inkijk) :)
2. de meeste mensen gaan allerlei stickers plakken of gordijnen/luiken dichtdoen zodat je vanop straat niet kan binnenkijken, dit vinden we zonde, vandaar dat we gewoon het aantal ramen in de voorgevel beperkt hebben. Ter info, we hebben getest met een 2e raam bovenaan en toen leek de gevel op een raar gezichtje :')

Dakbedekking lijkt me inderdaad een smaakkwestie, hoewel er ook een extra reden is dat we niet voor dakpannen of leien gaan. Voor een deel ook weer kostprijs, mooie dakpannen en leien zijn best duur.
Daarnaast zit je met een iets dikkere opbouw qua dakpakket dan wat we nu doen en we zitten al redelijk beperkt qua hoogte.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat sommige mensen ons ontwerp niet mooi zullen vinden, ik vind 90% van de huizen hier in Vlaanderen spuuglelijk, zeker de mislukte en fake "pastoriestijl" van vandaag de dag en de suikerklontjesdozen vind ik ook al helemaal vreselijk.

Ik hoop dan ook dat we hiermee in de toekomst klanten kunnen aantrekken die wel iets zien in wat wij doen :) en dat de mensen die een pastoriestijl of een suikerklontje willen naar een andere architect gaan :)

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:58

Wat ontzettend leuk om het ontwerp proces van professionals zo te kunnen volgen! Zelf zijn we ook een eigen ontworpen huis aan het bouwen. Maar wij hebben beide geen bouw achtergrond. Dus ons proces ging op inleving en logisch proberen te denken. Toch zie ik in het proces wel overeenkomsten. Echt heel leuk!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:12

Leuk om te zien dit. Mijn man is bouwkundig tekenaar en duurzaamheidsspecialist dus ik zie dit soort plaatjes wel vaker voorbij komen :D
Ik ga er eens met hem voor zitten om het door te lezen, dat vind hij vast ook heel leuk.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:04

Jenara schreef:
geen probleem hoor :) vind het juist interessant!

ik denk trouwens dat je specifiek aan vloerconvectoren denkt, die zijn inderdaad vervelend schoonmaken, maar een gewone opbouw convector is hetzelfde qua stof/schoonmaakwerk als een gewone radioator.

En ik snap je opmerking van de ramen wel, hier zijn 2 eenvoudige redenen voor:
1. ramen zijn duur en we hebben er al veel in de zij- en achtergevel (zonder inkijk) :)
2. de meeste mensen gaan allerlei stickers plakken of gordijnen/luiken dichtdoen zodat je vanop straat niet kan binnenkijken, dit vinden we zonde, vandaar dat we gewoon het aantal ramen in de voorgevel beperkt hebben. Ter info, we hebben getest met een 2e raam bovenaan en toen leek de gevel op een raar gezichtje :')

Dakbedekking lijkt me inderdaad een smaakkwestie, hoewel er ook een extra reden is dat we niet voor dakpannen of leien gaan. Voor een deel ook weer kostprijs, mooie dakpannen en leien zijn best duur.
Daarnaast zit je met een iets dikkere opbouw qua dakpakket dan wat we nu doen en we zitten al redelijk beperkt qua hoogte.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat sommige mensen ons ontwerp niet mooi zullen vinden, ik vind 90% van de huizen hier in Vlaanderen spuuglelijk, zeker de mislukte en fake "pastoriestijl" van vandaag de dag en de suikerklontjesdozen vind ik ook al helemaal vreselijk.

Ik hoop dan ook dat we hiermee in de toekomst klanten kunnen aantrekken die wel iets zien in wat wij doen :) en dat de mensen die een pastoriestijl of een suikerklontje willen naar een andere architect gaan :)


Txs voor je uitgebreide antwoord. Ik snap je overwegingen ook helemaal en uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak en haalbaarheid.

Wat vinden je buren van het ontwerp?

Ik moet overigens soms lachen om sommige termen die je gebruikt. Ik leer een hoop Vlaams bij. Pastoriestijl en suikerklontjesdoos zijn in ieder geval al nieuw :D

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 19:20

@Tink, De buren die we al gehoord hebben vinden het wel tof :)

Ik ben ook wel benieuwd om het straks allemaal in het echt te zien, op tekening en in je hoofd is toch nog anders natuurlijk :)

en haha, oeps, betrapt op mijn vlaams :p nu is de term "suikerklontje" niet persé algemeen gebruikt in vlaanderen, maar wel onder de "hedendaagse" architecten zeg maar, dat is in Vlaanderen nogal een klein, apart wereldje :')

@Malenka, oh spannend ook! Hoe heb je dat dan aangepakt naar bv. stabiliteit en technieken etc. toe? en hebben jullie details getekend van alles? Voor ons is het hele proces voor het uitvoeren zelf natuurlijk een evidentie, hebben we al 10-tallen keren gedaan voor projecten die veel en veel groter zijn dan onze woning.
Moet dus wel extra spannend zijn als het allemaal nieuw is.

UPDATE

Wij zijn sinds gisteren gestart met de afbraak van de gevel van het buurhuis!

Gestart met het voorzichtig verwijderen van de eerste rij dakpannen. Langs de ene kant van het dak bleek de tweede rij ook nog dicht gecementeerd met de onderliggende snelbouwmuur, langs de andere kant niet, waardoor er een nogal grote opening ontstond, waardoor er mogelijks wel wind onder de dakpannen kon geraken.

Afbeelding

Hierdoor beslist om houten platen ertegen te zetten die de wind moeten vangen, zodat de dakpannen niet kunnen opwaaien :) Nadien hangen we hier nog een waterdichte folie over.
Door het meer detail-werk en voorbereidingswerk (pannen verzamelen, platen zagen en positioneren, ...) niet zo ver geraakt met afbreken gisteren, tot hier zaten we 's avonds.

Afbeelding

Vandaag daarentegen, flink vooruit gegaan; hier zaten we tegen 16u30 en daarna nog een uurtje door gedaan.

Afbeelding

Morgen gaat het laatste stuk gevel tegen de vlakte en dan kunnen we alles beginnen inpakken.


Zijn er nog dingen die jullie leuk/interessant vinden uit het ontwerpproces waar ik iets meer over kan vertellen?
Stel gerust vragen, vind het wel leuk om alles zo eens neer te schrijven ook :)

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:54

wat een leuk topic, ik ga mee volgen hoor! na het topic van webster543 ontstond er toch een soort 'gat' maar dat kun jij mooi opvullen met dit topic. :) Heel veel succes met bouwen!

Fijn dat er nu echt een begin is gemaakt. Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:08

Oh grappig zeg! Nu na 3 jaar een update, ik had verwacht dat er al vol op gewoond zou worden haha!

Ik heb geen architectonisch inzicht, maar bekijk zaken vaak vanuit een praktische kant. En soms wil dat wel eens inzichten bieden waar de tekenaars niet bij stil staan. Vandaar dat ik me nu af vraag; die toiletdeur, gaat die daar echt voor de slaapkamer in de weg zitten? En als je de slaapkamer in komt met een stapel was struikel je over de hoek van het bed als de deur niet makkelijk open zwaait?
Apropos was; dat wordt in de kelder weggewerkt, neem ik aan? Maar daar is geen frisse buitenlucht? Waar hang je grote beddenlakens en wollen truien op die niet al te lang in de droger mogen? Als dat ook de kelder is, dan ruiken die helemaal naar kelder?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:41

@Juval, leuk dat je volgt! en haha, leuk dat ik dat "gat" kan invullen :)

@Taucha, haha ja er is in die jaren wel wat tussengekomen en ook financiëel zouden we het niet eerder gekund hebben denk ik ...

Wat betreft je bedenkingen:
de toiletdeur gaat over het algemeen gezien altijd dicht staan. In principe heb je wel een punt, maar de alternatieven waren nog veel onhandiger, naar binnen opendraaien kan niet, en naar buiten in de andere richting, zou ze open staan midden in de overloop. Of ze echt in de weg zal staan zal de praktijk moeten uitwijzen :+
Het bed zullen we wss nog wel iets dichter naar de achtergevel opschuiven zodat er wat meer plaats is om de kamer binnen te komen, het meubilair is ook echt nog geen vaststaand iets, is voor nu maar om een schaal te geven aan de ruimtes, de exacte inrichting zien we later wel!
De wasmachine (+droogkast) zit in de kleine berging aan de trap richting kelder ;) dus niet in de kelder zelf, want zoals je terecht opmerkt, zou dat wat muffig zijn voor schone was. Was drogen kan in de winter of bij regen in de wintertuin/veranda :) of als het ook daar echt te koud is, in de living. Doen we nu ook. Als je weet dat elke m2 bouwen makkelijk rond de 1500-2000€ kost, vonden we het wat absurd om ruimte te gaan voorzien specifiek voor was te drogen.

NIEUWE UPDATE

De spits is afgebeten, de gevel is afgebroken :)
Toch een goeie week werk aan gehad, maar hij is weg, de kelder is voorlopig uitgezet, moten voor de onderschoeiing aangeduid, bronbemaling geplaatst en het terrein ligt er terug netjes bij :)
Door dit zelf te doen hebben we toch een mooie 4000€ uitgespaard :)

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap wordt dus de onderschoeiing van onze buur.
Voor wie niet weet wat dit is / inhoudt:
De fundering van onze buur zit tot op +/- 1m diep, maar wij gaan een bouwput voor een kelder ernaast graven van zo'n 3m diep. Als we dat nu beginnen doen, is de kans gigantisch groot dat het gebouw van onze buur gewoon scheef zakt, omdat we letterlijk de dragende grond naast zijn fundering wegnemen.
Hierom moeten we dus eerst maatregelen nemen om de fundering van het buurgebouw te ondersteunen. Dit gebeurt door telkens in stukken van 1m25 uit te graven en beton te storten tot zo'n 60cm dieper dan waar onze kelder komt.
Dit is een vrij tijdrovend en intensief werkt, omdat je logischerwijze geen twee stukken naast elkaar tegelijk kan uitgraven, anders breng je die draagkracht weer in het gedrang. Dus dag 1 graven ze een aantal stukken uit en storten beton, telkens 2-3 stukken tussen latend. Volgende dag schuiven ze dan een stuk op en zo steeds verder tot alles is ondersteund.
Komende week komt de uitvoerder hiervoor kijken en de werken zelf zijn gepland vanaf 15/4.
Kostelijk grapje ook, we zullen hiervoor zo'n €19 000,00 (excl. btw) kwijt zijn.

Voor ons zelf zijn de volgende stappen nu:
- ABR verzekering finaliseren, de offerte hiervoor is getekend en dit zou van kracht zijn vanaf 15/4, net op tijd voor de onderschoeiingswerken.

- We willen werken met predallen om de kelder en verdiepingen af te dekken. Ik wil hier nu ook prijs voor opvragen, maardoor moeten we eerst het legpatroon bepalen, dat staat op de agenda :)

- komend weekend gaan we het huis "voor echt" uitzetten. We hadden het nu met wat simpele meettechnieken uitgezet, maar dit is niet nauwkeurig genoeg (hadden we nu ook even de tijd niet voor)
dus komend weekend doen we het op de juiste manier. Gelukkig weet mijn man op dat vlak goed wat hij doet en voor mij wordt het een interessante les :)

- Ik heb ook alvast een meting klaarstaan voor de kimblokken en metselstenen, dus daar ga ik binnenkort ook alvast offerte voor opvragen.

Zal in een volgende update dieper ingaan op het ventilatiesysteem dat we willen installeren, ook hier hebben we weer een mengelmoes ontworpen van oude en bestaande technieken met nieuwe ideeën en insteken :)

Even wat vaktermen uitgelegd:

- Bronbemaling; het kunstmatig verlagen van de grondwaterstand zodat je bv. een kelderput kan uitgraven. Dit gebeurt via een sterke pomp en meerdere filters die water uit de grond oppompen. Om dit iets minder milieubelastend te maken, dien je een hoeveelheid hiervan op te vangen en aan te bieden aan de buurt om te gebruiken.

- predallen oftewel breedvloerplaten, dit zijn dunne prefab beton elementen waar de onderwapening al in voorzien is. Deze leg je op je muren/balken/draagstructuur en achteraf leg je er de bovenwapening op de werf op en stort je nog een laag beton erop tot je de dikte krijgt voorzien door een ingenieur stabiliteit. Dit is een snelle en makkelijke manier om vloerplaten mee te maken, omdat het prefab-element je onderbekisting vormt. De elementen worden meestal 1m20 breed gemaakt, maar kan je ook vinden in 2m40 of zelfs 3m breed.

- Kimblok; een steen die je onderaan je metselwerk gebruikt met een betere isolatiewaarde om de overlap tussen de isolatie in je vloer en in je wand te maken.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jenara op 08-04-24 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:53

Predallen? Misschien moet je sommige (Vlaamse?) vaktermen even toelichten, zoals predallen, kimblokken en bronbemaling.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 15:23

Tink89 schreef:
Predallen? Misschien moet je sommige (Vlaamse?) vaktermen even toelichten, zoals predallen, kimblokken en bronbemaling.


Terechte opmerking! Ik heb ze onderaan even uitgelegd :)
Als er iets niet duidelijk is, vraag het zeker!
Ik merk dat ik niet altijd meer weet wat "algemene kennis" is en wat nu precies echt vakjargon en al zeker niet of het algemeen nederlands of typisch vlaams is :')
Dus mijn excuses als het soms niet duidelijk is!

BelgenGek

Berichten: 2242
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:55

Bronbemaling is een Nederlands woord hoor;)