Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:42

Ik zet ze gewoon zo in de grond en zie dan later wel of het aanslaat.
Zo vorig jaar hier 20m wilgentakken in de grond gezet, denk dat misschien de helft nog leeft maar ik heb er ook echt niets mee gedaan en ze staan niet echt op een ideale plek (geen diepe grond en erg droog in de zomer).

Binnenkort dus maar weer wat bij zetten.

Stekken van wilg kan altijd zeggen ze maar ik wacht net als bij andere boom en struik soorten, tot het blad er vanaf is.

Hebben hier kilometers Haag etc te zetten dus dat kijkt niet op een tak meer of minder :Y)

Als het dan eenmaal staat snoei ik het met de klepel maaier dus dat gaat ook niet echt zachtzinnig.
Op de bomen na natuurlijk, die laat ik lekker groeien en halen af en toe wat takken weg als ze in de weg hangen.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:46

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/nyMbm8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil deze graag stekken, sommige zijn inmiddels 180cm lang en hangen op de grond. Ben er niet echt handig mee en heb tot nu toe alleen mijn pannenkoekplant 2 keer succesvol kunnen stekken. Daar zitten nu 4 stekken in, maar ik wacht dit keer tot ze wat groter zijn, dan is het toch makkelijker.


Deze zijn heel makkelijk te stekken, afknippen bij een luchtwortel (zo’n bruin puntje) en op water zetten. De luchtwortel moet aan de stek blijven.

Ik heb een uit de hand gelopen Scindapsus en Epipremnum, beide hangen op de grond en staan op een hoge kast. Denk dat die de 2 meter wel redden :=

Ik gebruik trouwens stekpoeder als ze van water naar grond gaan. En wat regelmatiger water geven als de stekjes de grond in gaan. Ze zijn natuurlijk natte voeten gewend van het in water staan. En dan steeds wat minder vaak geven! :)

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:09

Ik heb een aloë stekje gekregen die al in de grond stond. Nou stond die heel onstabiel en kwam ik er net achter dat er geen wortels aan zitten. Heb hem in een iets kleiner potje gedaan voor meer stabiliteit. Kom er niet helemaal uit op internet of ik de grond nu nat moet houden of niet, wie weet dit toevallig?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:11

Ja leuk topic! Ik had nooit groene vingers, enkel wat cactussen gehad. Tot ik een hele mooie pot in de kringloop vond waar wel een plant in moest. Het werd de Epipremnum aureum. Hij groeide goed en heb er al een aantal stekjes vanaf geknipt, op water gezet en later weer verpot. Laats in het tuincentrum stond er eentje met een kleine mosstok met extreem lange ranken voor een tientje. Kon het niet weerstaan en nam hem mee. De langste ranken heb ik op een grotere mosstok gedaan. De wat kortere op de kleine mosstok laten staan en beiden aangevuld met wat ik al in huis had. Dus nu heb ik van deze plant:

-grote mosstok
-kleine mosstok
-plant in orginele pot waar het allemaal mee begon
-2 kortere plantjes in hangpotten

Ik zag dat bij de grote mosstok het laatste stuk van 1 rank wat zielig was, misten een paar blaadjes dus heb ze schaar er weer ingezet en de takjes op water gezet. Ben benieuwd of het weer wat gaat worden. Het staat iig wel gezellig zo(de flesjes staan altijd als decoratie op de kast)



Afbeelding

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:36

Amber_anne schreef:
Ik heb een aloë stekje gekregen die al in de grond stond. Nou stond die heel onstabiel en kwam ik er net achter dat er geen wortels aan zitten. Heb hem in een iets kleiner potje gedaan voor meer stabiliteit. Kom er niet helemaal uit op internet of ik de grond nu nat moet houden of niet, wie weet dit toevallig?


Is dit gelukt?

Mijn mega aloë had kleintjes. Die heb ik er voorzichtig en met heel veel moeite uit gehaald. Op internet zag ik dat de ene schreef dat je ze een paar dagen moet laten drogen en dan in een potje en de andere zei dat ze meteen in een potje moeten.

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:50

san4nie schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb een aloë stekje gekregen die al in de grond stond. Nou stond die heel onstabiel en kwam ik er net achter dat er geen wortels aan zitten. Heb hem in een iets kleiner potje gedaan voor meer stabiliteit. Kom er niet helemaal uit op internet of ik de grond nu nat moet houden of niet, wie weet dit toevallig?


Is dit gelukt?

Mijn mega aloë had kleintjes. Die heb ik er voorzichtig en met heel veel moeite uit gehaald. Op internet zag ik dat de ene schreef dat je ze een paar dagen moet laten drogen en dan in een potje en de andere zei dat ze meteen in een potje moeten.

[ [url=m/SvijPJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje dat is een joekel

Die van mij leeft nog steeds, geef hem mini beetjes water dus geen idee of het goed is....

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:37

Gaat lekker hier *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:00

Leuk! Lange tijd niet aanwezig geweest en zie prompt een stek topic. :):)

Ik kan er echt uren over doorpraten maar ik zal een kort overzichtje geven. :+:

Hier begon het ooit mee, twee stekjes van de Philodendron Brasil (voluit Philodendron Hederaceum var Oxycardium 'Brasil')
Afbeelding

Nu heb ik een jungle thuis _O-

Ik ben gek op Hoya en hier een stek van de Vacinoide
Afbeelding

En de Anthurium Cutucuensis, daar heb ik nu een verwarmde kweekbak voor gemaakt
Afbeelding

En omdat de Monstera Dubia en ik een meningsverschil hadden over de groeiwijze, heb ik hem kort geknipt zodat we opnieuw kunnen beginnen. En nu dus nog meer stekken ervan.
Afbeelding

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:20

Leuk allemaal <3 ik hou van planten, maar ben er best wel slecht in!

Iemand nog tips voor mijn Lepelplant (paar maanden geleden gekocht) echter de bladeren gaan hangen, maar hij krijgt ECHT voldoende water en staat in de buurt, maar niet te dicht bij het raam, want ik weet dat ze niet van te veel zonlicht houden (heb ook een redelijk donker huis volgens mij). Normaal zeggen ze dat je hem even goed water moet geven zodat hij weer een boost krijgt en dat ze echt makkelijk goeie natte voeten aan kunnen aangezien het een moerasplant is. Maar volgens mij zijn er al 3 lepelplanten bij mij gestorven aan wortelrot dus te veel water ofzo. Dus dat durf ik nu niet aan. Hij krijgt ook regelmatig een sproei beurt :D

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:28

Het substraat is er vaak niet passend bij. Het beste gedijen ze op een hele luchtige mix waar geen rot in kan ontstaan. Bijvoorbeeld kokos gemengd met veel perliet of iets van seramis/pon er door heen. Maar ik weet niet of je wilt verpotten en zelf iets wilt mixen?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:01

Foto's van mijn aanplant is een stuk minder duidelijk }:0 dat is vooralsnog meer gaten proberen te vullen in heggen zodat het minder interessant is om door het gaas heen te wurmen.

Over een paar jaar zal het duidelijker worden hoop ik.

En dan uiteraard de nieuwe heggen die we aanplanten, daar waar de vorige mensen hier juist heggen weg hebben gehaald.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:10

Oh wauw! Ik kan nog net aan een grassprietje van een klavertjevier onderscheiden, maar verder kom ik echt niet. Maar nu hebben we een huis met een tuin van 17.000m2 gekocht en daar moet nog wel wat aan gebeuren. We hebben echt wel mooie struiken die ik graag zou klonen door middel van verstekken. Maar jeetje waar begin ik? Ik zou heel graag een keer met iemand met verstand van bomen en struiken door onze tuin gaan om uitleg te krijgen over wat we hebben en kunnen. Bestaan dat soort mensen? Waar vind ik die?

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:20

Afbeelding
Dit was ooit mijn stekjes-kraamkamer. Was leuk om te doen!

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:32

Plantjes stekken <3 ik hou ervan.
Ik stek:
Pannenkoekplant
Tradescantia tricolor
epipremnum aureum
Mother of thousand (heb er 100+ staan)
Soms de aloë vera
En sinds kort kalanchoe pink butterfly
Daarnaast vind ik het erg leuk om mijn eigen mango en avocadopitten op te kweken tot boompjes.
In de lente wil ik mijn marant leuconeura en stippen begonia stekken

De uit de hand gelopen mother of thousand stekjes :o
Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:42

door dit topic mijn moeder huis met plantjes even onder handen genomen en her en der wat stekkies vanaf gestolen, over 3 maanden verwacht ik in mijn eerste eigen huis te kunnen, hoop dat ze het overleven en dan al een klein beetje een plantje zijn zodat ze het huis in kunnen wijden :D

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:03

_Karlijn schreef:
[ [url=m/3EDth5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was ooit mijn stekjes-kraamkamer. Was leuk om te doen!

Wauw dat is leuk! Ik wil ook graag zo iets maken :j

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:03

Mijn zaagcactus had een lelijke stengel dus die helemaal in stukjes geknipt en kijken of er wat gebeurd, meest linker was al van eerder, rechtsboven begint er een klein stukje uit te lopen.

Afbeelding

Ik kocht in het tuincentrum 2 kleine donkere sanseverias, in 1 potje zaten 2 grote, in de andere 1 grote en 2 kleine. Dus thuis gelijk ze verdeeld, kwam ik in de aarde nog 3 mini's tegen, hoop dat ik ze niet te vroeg eraf heb gehaald.

Afbeelding

En een sanseveria fernwood, heb deze plant al een jaar of 4 geleden bij de ikea gekocht, ding bleef maar groeien en op een gegeven moment toch maar even uit zn pot gehaald. Verdeeld over 2 grote planten en nog 12 stekjes, heb er al een paar weggegeven en zijn alweer nieuwe naar boven aan het komen. Erg leuk :D.

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:14

Jeetje wat gaaf allemaal! Hier begint het nu ook wel te kriebelen om meer planten te gaan stekken. Maar eerst maar even zien hoe de aloe Vera het gaat doen.

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:36

Ik heb ook een tijdje deze gehad maar die ging helaas snel stuk.
Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:41

Zoiets zoek ik ook, heb ooit iets wat er op lijkt als cadeautje voor mijn schoonmoeder gekocht, maar ben nu al een paar maanden aan het zoeken naar iets vergelijkbaars.

Ik heb 2 weken geleden 3 stekjes van mijn Epiprenum Aureum afgehaald en 2 beginnen nu duidelijk te wortelen, zo leuk. Als ik wat goede vaasjes kan vinden ga ik ook mijn pannenkoekenplant stekken, daar zitten nu 3 grotere en 2 kleine stekjes in.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:46

Leuk topic!

Ik heb twee weken geleden 3stekken met luchtwortels van mijn syngonium geknipt en op water gezet. Ik zie nog niet zoveel ontwikkelingen maar de blaadjes zijn nog niet dood dus gok ik dat het nog geen verloren zaak is.

Iemand enig idee hoeveel geduld ik moet hebben?


Afbeelding


Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:39

Mijn ervaring is dat dat heel erg verschilt per stekje, troi. Sommige stekjes wortelen binnen een week of 2, anderen van dezelfde plant pas na 2 maanden of slaan helemaal niet aan.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:52

magda_90 schreef:
Het substraat is er vaak niet passend bij. Het beste gedijen ze op een hele luchtige mix waar geen rot in kan ontstaan. Bijvoorbeeld kokos gemengd met veel perliet of iets van seramis/pon er door heen. Maar ik weet niet of je wilt verpotten en zelf iets wilt mixen?

Uh wattes :o? Hij krijgt hier gewoon potgrond hoor haha. Weet niet zeker of deze en de voorgaande wortelrot hebben (gehad).
Afbeelding

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:51

Geen probleem, ik zelf gebruik al jaren geen standaard potgrond meer maar mix ze zelf naar behoefte van de plant. Ik dacht laat ik dat antwoord proberen.

Waar ik op doel. Bij kwekers wordt inderdaad veel water gebruikt maar is dr ventilatie rondom de potten ook veel beter. Jij hebt ze nu in mooie potten waardoor de kluit minder goed kan opdrogen. Wil je de plant er bij helpen dan zou je kunnen overwegen de plant te verpotten en door de aarde perliet (witte vulkanische korrel, staat op Google wel een foto) te mengen. Dan droogt de aarde enerzijds sneller op, is het luchtiger en voorkom je rot.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:12

Planten *\o/*

Ik stek op het moment even niet, in het voorjaar weer :j

Mijn ultieme stekjesplant is mijn hoya bella. Iedereen die ik ken heeft er al een stekje van gekregen :+