Welke e-reader?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:56

Black Friday komt eraan en de verjaardag van iemand die heel veel voor me heeft gedaan - dus ik wil haar graag een e-reader cadeau doen.

Maar ik heb er zelf nog nooit 1 gehad. Dus... Help? :D

Ik zit vooral te kijken naar de Kobo Forma of de Kindle Oasis. Volgens mij zijn de (paarden) boeken vooral te krijgen via Amazon. Maar ik lees ook dat epubs niet op de Kindle draaien...

Wie heeft aan/afraders?

Wensen:
7-8 inch scherm
Fysieke knoppen
Makkelijk in gebruik (incl downloaden boeken)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:38

Wordt er voornamelijk Engelstalig of Nederlandstalig gelezen?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 00:02

Ik denk Engels/Duits!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:06

Dan raad ik persoonlijk een kindle aan. EPUB’s pakt het niet, maar Calibre is makkelijk in gebruik om EPUB’s om te zetten in een ander bestandsformaat.
Bij bijvoorbeeld Amazon kun je gratis ebooks kopen die via de kindle account op de ereader gezet kunnen worden.

Er is op bokt een ereader topic, met de zoekfunctie te vinden. Waarin je ook tips kunt halen.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:14

Ik heb sinds kort ook een Kindle (alhoewel die nog in de verpakking zit). Om te testen wat ik ervan vond mocht ik van een Bokker haar Kindle lenen en het bevalt echt top! Vind hem zelf fijner dan Kobo! :j

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:06

Ik heb de Kobo Forma nu bijna 2 jaar en ik vind het echt een heerlijk ding. Hij is makkelijk in bediening, knoppen kun je naar wens instellen en aansluiten op de computer is ook makkelijk. Er opent vanzelf een mapje waar je je eboeken naartoe kan slepen. Ook kan je bv een bol.com account aansluiten en direct boeken erpp zetten. Scherm is harstikke groot, maar hij is nogsteeds heel licht en comfortabel in de hand. Als deze kapot zou gaan zou ik direct weer dezelfde kopen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:54

Hier zowel een Kobo als een Kindle en ik moet zeggen dat ik de Kindle voor Engelstalige boeken veel fijner vind. Daarnaast is de Kindle hier lichter en fijner vast te houden dan de Kobo
Anders polsen bij je vriendin of ze zelf weleens over een ereader heeft nagedacht? Kun je gelijk kijken of ze een voorkeur heeft.

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:17

Ik heb een pocketbook waar ik heel tevreden over ben. Het grote voordeel voor mij is dat ik mijn boek naar het apparaat kan mailen. Ik vond de kobo niet prettig in het gebruik, deze wel.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:25

Ik heb een Kobo Libra. Heel fijn in gebruik, vooral ook de knoppen. Vanaf Bol ook makkelijk te downloaden naar ereader zelf, geen pc voor nodig en synchroniseert zelf. Maar voor andere aanbieders dan Bol moet je wel de ereader aan je pc koppelen.

Een volgende ereader ga ik voor een Kindle. Ik lees eigenlijk enkel maar Engels en ook met enige regelmaat e-arcs en daarvoor is een Kindle toch echt makkelijker.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:42

Vraagje, waarom is een Kindle makkelijker voor Engelstalige boeken?

Want eenmaal op de e-reader, maakt het toch niet uit of een boek nou Nederlands of Engels is?

Wat betreft de aanschaf van Engelstalige boeken is Amazon daarin wel makkelijker inderdaad.

Ook iets om over na te denken: de boeken van de online bibliotheek zijn NIET te lezen op een Kindle.

Ik ben zelf afgelopen zomer overgeschakeld van een Sony naar de Kobo Libra H2O. Ben er erg tevreden mee.

Met het programma calibre icm een oude download van de Kindle app op de computer, zijn Kindl boeken ook gemakkelijk om te zetten naar Epup.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:43

Engelstalige boeken hebben vaak een ander bestandsformaat waardoor je ze niet over hoeft te zetten om een ander bestandformaat als je bijvoorbeeld een Kindle hebt.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:47

C_arola schreef:
Engelstalige boeken hebben vaak een ander bestandsformaat waardoor je ze niet over hoeft te zetten om een ander bestandformaat als je bijvoorbeeld een Kindle hebt.


Bedoel je met bestandsformaat dat Engelstalige boeken geen Epup zijn meestal?

Of de indeling van het boek zelf? Zeg maar dat de pagina niet ineens halverwege een woord "op" is? Want dat laatste kan je bij de Kobo zelf instellen.

Wat ik zelf heb ondervonden, is dat véél ebooks toch vaak in Epup zijn.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:49

Ik heb een Kobo H2O en vind 'm echt top, ook super fijn om mee te nemen naar 't strand of in bad een boek te lezen zonder bang te zijn dat 'ie niet tegen 't water kan. M'n vriend heeft overigens ook een Kobo (volgens mij ook H2O maar dan de nieuwe versie). Hij leest overigens alleen maar Engelstalige literatuur en heb hem nog nooit gehoord dat het niet kan op/met een Kobo... Nou is hij daarnaast ook IT'er, dus misschien lost hij het dan ook zelf meteen op haha :)

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:49

C_arola schreef:
Engelstalige boeken hebben vaak een ander bestandsformaat waardoor je ze niet over hoeft te zetten om een ander bestandformaat als je bijvoorbeeld een Kindle hebt.

Dit inderdaad. Met een Kindle kan je e-books kopen op Amazon of downloaden op NetGalley, ze kunnen dan rechtstreeks naar je Kindle gestuurd worden zonder tussenkomst van een pc. Dat gebruiksgemak is voor mij wel veel waard.

Amazon verkoopt geen EPUB net als dat via bijv NetGalley je het bestand eerst handmatig moet omzetten naar EPUB. En Amazon is wel de grootste aanbieder van Engelstalige e-books.
Plus dus gemak dat je vanaf de bron direct doorstuurt naar je ereader.

Met een Kobo kan je heel prima Engels lezen ook. Maar het aanbod in EPUB is veel kleiner dan in Kindle format.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:05

Ik ben heel tevreden over mijn pocketbook touch lux 4 :j fijne lichte e-reader, ook makkelijk met boeken overzetten, pakt alle formaten tot nu toe.
Met Kobo heb ik in het verleden slechte ervaringen gehad,dus daardoor toch maar weer een pocketbook.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:06

Whizz schreef:
Ik heb een pocketbook waar ik heel tevreden over ben. Het grote voordeel voor mij is dat ik mijn boek naar het apparaat kan mailen.

Dit!!
Dat vind ik zo handig van mijn Pocketbook!

Ik heb Touch HD 3. Kan zowel met knoppen als via het scherm bediend worden.
De Touch HD 3 is ook waterdicht. En ten opzichte van de Kobo H2O: meer opslagruimte, herkent meer bestandsformaten en is lichter in gewicht. Dit gaf voor mij de doorslag om te kiezen voor de Pocketbook en niet de Kobo.
https://www.coolblue.nl/vergelijken/824 ... 186/866521

Ik heb de mijne trouwens vorig jaar besteld bij Amazon. Daar was die goedkoper dan bij Coolblue.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:06

linoleum schreef:
C_arola schreef:
Engelstalige boeken hebben vaak een ander bestandsformaat waardoor je ze niet over hoeft te zetten om een ander bestandformaat als je bijvoorbeeld een Kindle hebt.

Dit inderdaad. Met een Kindle kan je e-books kopen op Amazon of downloaden op NetGalley, ze kunnen dan rechtstreeks naar je Kindle gestuurd worden zonder tussenkomst van een pc. Dat gebruiksgemak is voor mij wel veel waard.

Amazon verkoopt geen EPUB net als dat via bijv NetGalley je het bestand eerst handmatig moet omzetten naar EPUB. En Amazon is wel de grootste aanbieder van Engelstalige e-books.
Plus dus gemak dat je vanaf de bron direct doorstuurt naar je ereader.

Met een Kobo kan je heel prima Engels lezen ook. Maar het aanbod in EPUB is veel kleiner dan in Kindle format.

Dit inderdaad. Dacht eerder met mijn kobo dat Engelstalige boeken prima daarop te lezen zijn maar kindle vind ik toch wel veel handiger.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:09

Ik zou voor een Kobo gaan. Ik merk dat .epub toch veel makkelijker te verkrijgen is dan die andere bestandvormen. Plus met Kindle zit je heel erg vast aan Amazon, je zou je af kunnen vragen of je dat wel wilt.

edit/ ik lees hierboven dat anderen juist ervaren dat epub minder te vinden zijn. :Y)

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:27

ik volg even

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:29

Haha, heerlijk tegenstrijdig :D Zijn er geen Kindle's die gewoon zowel Amazon als epub ondersteunen?

Qua prijs is de Kindle momenteel ook iets gunstiger dan de Kobo.

Vriendin is de 60 gepasseerd en niet zo thuis in technische specs, haar main eis is "makkelijk" en dat hangt zo te lezen dus af van de bron (Amazon vs Bol)

Ik ga de PocketBook ook even bekijken!

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:32

Nirvana_ schreef:
Haha, heerlijk tegenstrijdig :D Zijn er geen Kindle's die gewoon zowel Amazon als epub ondersteunen?

Qua prijs is de Kindle momenteel ook iets gunstiger dan de Kobo.

Vriendin is de 60 gepasseerd en niet zo thuis in technische specs, haar main eis is "makkelijk" en dat hangt zo te lezen dus af van de bron (Amazon vs Bol)

Ik ga de PocketBook ook even bekijken!


Het is een beetje hetzelfde idee als Windows en Apple....

Je kiest één systeem en samenwerken is erg lastig/ lukt niet.

Ik heb een abonnement op de bibliotheek, dus voor mij viel Kindl direct af.

Misschien aan je vriendin vragen of ze liever Amazon of bol.com heeft?

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:38

Kindles en Kobos en whatevers maken wat betreft formats helemaal niets uit, zolang je een heel klein beetje overweg kan met calibre. :-)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:43

Dallista schreef:
Kindles en Kobos en whatevers maken wat betreft formats helemaal niets uit, zolang je een heel klein beetje overweg kan met calibre. :-)

Dat is pas een vervelend systeem.. daar kon ik dus niet mee overweg :n en heel eerlijk gezegd wil ik ook niet zoiets nodig hebben, gewoon plug and play.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:50

Achterom schreef:
Dallista schreef:
Kindles en Kobos en whatevers maken wat betreft formats helemaal niets uit, zolang je een heel klein beetje overweg kan met calibre. :-)

Dat is pas een vervelend systeem.. daar kon ik dus niet mee overweg :n en heel eerlijk gezegd wil ik ook niet zoiets nodig hebben, gewoon plug and play.

Ik kan prima overweg met Calibre. Maar als ik ‘s nachts in bed niet kan slapen en besluit een boek te willen lezen, is het heerlijk om gewoon onder de dekens een ebook aan te kunnen schaffen en gelijk te kunnen lezen zonder moeilijke omweg.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:55

mvdende schreef:
Ik heb een abonnement op de bibliotheek, dus voor mij viel Kindl direct af.

Werkt de bieb en Kindle niet samen?