Welke e-reader?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:59

Ik heb een tijdje terug mijn eerste ereader gekocht: https://www.coolblue.nl/product/824881/ ... -hd-3.html

Ik heb lang getwijfeld tussen Kobo en Pocketbook maar uiteindelijk dus toch de Pocketbook genomen :) Ben er heel blij mee! Kan wat water hebben, weegt niks, gemakkelijk mee te nemen, mooi design. Er zitten heel veel functies op waardoor je heb heel gemakkelijk kan personaliseren. Ook zitten er wat extra spelletjes op zoals sudoku :+ boeken erop zetten gaat super makkelijk: je kan je dropbox account koppelen en dan kun je zo hup een boek in je dropbox zetten en dan staat deze meteen op je ereader. Ook kun je een pocketbook email adres aanmaken en kun je heel gemakkelijk boeken hier naartoe mailen. Heel veel bestandstypen worden ondersteund. Ik vond het juist fijn om niet per se vast te zitten aan bol.com of een andere website, al kun je dit natuurlijk alsnog gebruiken! In dat geval koop je bv een boek via bol.com en stuur je de file zelf naar je pocketbook mail/dropbox. Je kan in de text highlighten en aantekeningen maken. Ik heb begrepen dat je er zelfs ook zelfs audio files op kan zetten maar dat heb ik nog niet uitgezocht :o er wordt een kabeltje meegeleverd zodat je oortjes kan aansluiten, je kan ook een boek laten voorlezen door een robot stem :') Naar mij idee kan je er net wat meer mee dan met bv een Kobo voor die prijscategorie. Het was een hele zoektocht met zo veel opties en heb uiteindelijk maar gewoon de knoop doorgehakt. Ik ben er in ieder geval super blij mee en heel tevreden over!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:17

Ik ben erg tevreden over Kobo, maar heb geen ervaring met de andere merken.
Boeken koop ik via de Kobo website en dan komen ze automatisch op mijn ereader, werkt ideaal.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:24

mvdende schreef:
Vraagje, waarom is een Kindle makkelijker voor Engelstalige boeken?

Want eenmaal op de e-reader, maakt het toch niet uit of een boek nou Nederlands of Engels is?

Wat betreft de aanschaf van Engelstalige boeken is Amazon daarin wel makkelijker inderdaad.

Ook iets om over na te denken: de boeken van de online bibliotheek zijn NIET te lezen op een Kindle.

Ik ben zelf afgelopen zomer overgeschakeld van een Sony naar de Kobo Libra H2O. Ben er erg tevreden mee.

Met het programma calibre icm een oude download van de Kindle app op de computer, zijn Kindl boeken ook gemakkelijk om te zetten naar Epup.


Er zijn ook een groot aantal auteurs/boeken die in "eigen beheer" via Amazon uitgegeven worden en hierdoor dus alleen via Kindle verkrijgbaar zijn.
Dat was voor mij een reden om bij de nieuwe ereader voor de Kindle Oasis te gaan ipv de Kobo Libra. Maar goed ik heb nog 2 Kobo's :') dus heb nog altijd de optie om een Kobo plus abbo te nemen. Daarbij wordt het Engelstalig aanbod ook steeds beter heb ik gemerkt.

Maar algemeen zijn de belangrijkste aandachtspunten bij de keuze voor een ereader:
- waar wil je het vaakst je ebooks kopen?
- wel of geen knoppen

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:43

NadineBlabla schreef:
Ik heb een tijdje terug mijn eerste ereader gekocht: https://www.coolblue.nl/product/824881/ ... -hd-3.html

Ik heb lang getwijfeld tussen Kobo en Pocketbook maar uiteindelijk dus toch de Pocketbook genomen :) Ben er heel blij mee! Kan wat water hebben, weegt niks, gemakkelijk mee te nemen, mooi design. Er zitten heel veel functies op waardoor je heb heel gemakkelijk kan personaliseren. Ook zitten er wat extra spelletjes op zoals sudoku :+ boeken erop zetten gaat super makkelijk: je kan je dropbox account koppelen en dan kun je zo hup een boek in je dropbox zetten en dan staat deze meteen op je ereader. Ook kun je een pocketbook email adres aanmaken en kun je heel gemakkelijk boeken hier naartoe mailen. Heel veel bestandstypen worden ondersteund. Ik vond het juist fijn om niet per se vast te zitten aan bol.com of een andere website, al kun je dit natuurlijk alsnog gebruiken! In dat geval koop je bv een boek via bol.com en stuur je de file zelf naar je pocketbook mail/dropbox. Je kan in de text highlighten en aantekeningen maken. Ik heb begrepen dat je er zelfs ook zelfs audio files op kan zetten maar dat heb ik nog niet uitgezocht :o er wordt een kabeltje meegeleverd zodat je oortjes kan aansluiten, je kan ook een boek laten voorlezen door een robot stem :') Naar mij idee kan je er net wat meer mee dan met bv een Kobo voor die prijscategorie. Het was een hele zoektocht met zo veel opties en heb uiteindelijk maar gewoon de knoop doorgehakt. Ik ben er in ieder geval super blij mee en heel tevreden over!

Ik heb er idd een paar audioboeken op staan, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Dat waren gratis boeken via een kaart in het kerstpakket, dus niet echt mijn keuze. Werkt trouwens net zo als een boek: gewoon naar je Pocketbook mailen en dan zet het apparaat het zelf in de juiste map.

Ik heb al wel geëxperimenteerd met het laten voorlezen met oortjes in. Dat vond ik geen succes. Dat ging echt heel snel en monotoon. Ik vond het slecht te volgen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:49

oh jee een boek laten voorlezen door een robotstem lijkt me horror. Ik ben helemaal pro luisterboeken, maar heb net nog een boek gehad waarbij de voorlezer dezelfde intonatie en frasering had als een kind dat leert voorlezen. Verschrikkelijk

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:56

Ik heb in een heeeeeel ver verleden mijn eerste kindle wel eens de Fifty Shades of Grey trilogie laten voorlezen (geen ingesproken audioboek dus). Ik was bezig met schilderen op nummer en ik moet zeggen... voor iets waar je dan maar met een half oor naar luistert was het nog best te pruimen. ;-)

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:44

Hier een hele tevreden Kindle gebruiker al minimaal 5 jaar en voor mij niks anders meer als voornamelijk Engelstalig lezer zijnde. Ik haal m'n e-books met name bij Amazon weg of via buitenlandse auteurs en uitgevers (die sowieso al vragen naar een kindle account als ze je een boek sturen om te reviewen) dus logisch voor mij om dan voor Kindle te gaan. Het werkt dan net allemaal net als met kobo; dat staat gelijk in je account als je iets koopt en synchroniseert ook met de app als je op de telefoon/ipad leest tussendoor.

Mocht je een ander bestand als mobi. op je kindle willen zetten, als je een e-book elders vandaan haalt, kan dat dus ook prima: Een ander bestand kan bv. met Calibre omgezet worden naar mobi. of je gebruikt een internet linkje/website waarmee je bv. een epub bestand heel gemakkelijk naar je kindle account kunt e-mailen - dus dan hoef je je kindle niet eens op de pc aan te sluiten bv. en alleen maar op te starten en je boek is er.

Denk dat het verstandig is om idd even goed te kijken waar je je boeken met name vandaan wilt halen en welke taal je dan leest. Als er ook Duitstalig bij komt kijken zou ik toch wel echt Amazon aanraden en dan met name de Duitse Amazon bv. gebruiken/instellen om je e-books te kopen. Echt ideaal. Maar ook voor Engelstalig vind ik Amazon fijner; de prijzen zijn over 't algemeen gewoon veel beter daar, en ze hebben een groot aanbod in gratis e-books.

M'n vorige kindle heeft het nu 5 jaar prima gedaan - en heeft nu een 2e leven bij een vriendin van me. Onlangs dan toch voor een nieuw model gegaan omdat die in de aanbieding was en toch een kleine upgrade is tov m'n vorige model, waar de batterij nu dan wel langzaam wat minder van werd.

En net als Kobo heb je met Kindle ook een abbo optie: Kindle Unlimited waarbij je dan ongelimiteerd kunt lezen uit een enorme selectie aan boeken voor een vast bedrag per maand; mocht dus zoiets ook interessant zijn. Maar amazon heeft dus zoals ik zei ook een berg aan gratis e-books beschikbaar, wat ook erg leuk is om doorheen te snuffelen en dan eens wat toe te voegen aan je account.

Ik heb altijd de Kindle Paperwhite gehad, 6 inch. Bewust voor een iets kleinere reader gekozen (ook met de kobo had ik altijd een 6inch formaat) zodat hij in ongeveer elke handtas mee de deur uit kan; ideaal - want ik neem m'n boek of Kindle dus heel graag overal mee naartoe. Lettertypes e.d. zijn ook aan te passen, dus het scherm is echt groot genoeg vind ik. Deze heeft dan geen knopjes en die mis ik ook absoluut niet want het scherm reageert gewoon prima op touch. Maar ik moet stiekem bekennen dat ik de Oasis ook heeeel erg aantrekkelijk vind. Die is dan wat groter en heeft knoppen idd, dus dat is ook echt persoonlijk met wat je fijner vind/liever wilt.

--

Voorheen, toen ik nog veel Nederlandstalig las en ook nog niet zoveel aan review boeken kreeg van buitenlandse uitgevers, las ik ook alles digitaal met een kobo waar ik op zich ook tevreden over was, maar voor mij nu toch niks anders meer als Kindle *\o/* < welke ik ook wel beter vind reageren moet ik zeggen.

Amazon heeft nog een leuke aanbieding op de Oasis momenteel, dus als je je slag wil slaan zou ik wel snel zijn hihi. Hij is niet lang geleden ook al in de aanbieding geweest, dus dit zal voorlopig wel even de laatste keer zijn.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 21:06

Ik ben door dit topic en wetende dat de boeken inderdaad vaak in het Duits of Engels worden gelezen, overtuigd voor de Kindle en heb de Oasis zojuist besteld :D Nog zonder cover, want die vind ik wel erg duur en de reader zal het huis toch niet verlaten. Desnoods doen we dat als kerstcadeautje :')

Wat ietwat jammer is, is dat de verjaardag op 6dec is en de Kindle tussen 8 en 10 aan komt, maar is niet anders. De 32gb was wel op voorraad, maar dat is meteen zo'n prijsverschil en 8gb is meer dan genoeg :+

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:10

Oh wat leuk zeg!! Wat een top cadeau ook om te krijgen haha <3

En de hoezen zijn idd wel prijzig. Ook daar is het net wat je fijn vind. Ik lees graag met alleen de reader in m'n handen dus ik heb een simpel hoesje om de reader in te schuiven voor in een tas als ik de deur uitga, maar ik heb ook een hoesje waarmee ik 'm rechtop kan zetten voor als ik aan't lunchen ben en wil lezen en m'n handen dan vrij heb om te eten. En zo vind een ander een slaaphoesje misschien weer fijner, waarmee de reader zichzelf dan uitzet als je de hoes dichtklapt. Als je een beetje zoekt, vind je ook nog wel wat beter betaalbare hoesjes nog.

Ik krijg voor kerst eentje van leer, handgemaakt, met afdruk voorop en die is ook wel prijzig voor 'maar' een e-reader hoes- maar; gezien het materiaal en de verwachte kwaliteit, ga ik er vanuit dat die heeel lang mee gaat.

En 8gb is idd meer als genoeg.
M'n vorige paperwhite heeft 4GB en ik had vaak 100en boeken tegelijk erop staan en heb nooit de max bereikt vh geheugen. De nieuwe paperwhite heb ik ook met 'maar' 8GB gepakt. Meer is in mijn ervaring echt niet nodig als je gewoon rechtoe rechtaan digitale bestanden leest en regelmatig ook wat eraf gooit weer.

Soms verrast Amazon en komen ze alsnog eerder, dus ik ga hopen voor je dat ie misschien toch nog op tijd gaat komen!

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:07


Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:25

Ik heb de eerste kindle oasis nu al een paar jaar en wat ik er vooral fijn aan vind is hoe die in de hand ligt. Geen idee of dat voor andere ereaders inmiddels ook zo geldt. Maar dat extra randje aan de onderkant waar de reader aan de cover zit dat grijpt zo lekker als je de cover eraf hebt.

Of je nou voor kindle of voor een EPUB apparaat kiest, de boeken zijn niet uitwisselbaar als je rechtstreeks vanaf het apparaat wilt kunnen kopen. Ga je voor kindle kun je nooit bij bol kopen bijvoorbeeld, ga je voor kobo kun je nooit bij Amazon kopen.

Tenzij je dus inderdaad via Calibre aan de slag gaat. Maar het klinkt of deze persoon dat niet zal doen.

Dan zou ik het verder laten afhangen of deze persoon via de bieb wil lezen. Zo ja, dan valt kindle af. Leest ze vooral Engels en Duits, dan zal het aanbod bij Amazon sowieso groter zijn.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:35

Hier een tevreden gebruiker van de Tolino. EErst de Tolino shine. Na heel wat jaren was deze echt af. Laten vallen is ook nie tideaal voor ze. Toen de kobo gekocht. Nooit vriendjes mee kunnen worden. Nu naar alle tevredenheid een Tolino Epos. Fijne ereader.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:42

Nirvana_ schreef:
Ik ben door dit topic en wetende dat de boeken inderdaad vaak in het Duits of Engels worden gelezen, overtuigd voor de Kindle en heb de Oasis zojuist besteld :D Nog zonder cover, want die vind ik wel erg duur en de reader zal het huis toch niet verlaten. Desnoods doen we dat als kerstcadeautje :')

Wat ietwat jammer is, is dat de verjaardag op 6dec is en de Kindle tussen 8 en 10 aan komt, maar is niet anders. De 32gb was wel op voorraad, maar dat is meteen zo'n prijsverschil en 8gb is meer dan genoeg :+


Laat je even weten hoe hij bevalt? Ik zat hier al stiekem mee te lezen (de topic titel verraadde al een beetje dat jij het was n.a.v. ons gesprek laatst, my lips are sealed :j ) omdat ik ook een e-reader overweeg. En ik lees ook vooral Engels, denk dat ik mn boeken eerder op Amazon zal vinden dan op bol.com oid, haha.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Welke e-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:48

Wat voor apparaat je ook kiest, kies er eentje met een verlicht scherm. Mijn eerste reader was een Sony, topapparaat maar had nog geen verlicht scherm, dus altijd klooien met een hoesje met een lichtje erin. Nu een kobo aura, prima apparaat en een verlicht scherm.

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:53

Ceetje_bokt schreef:
Wat voor apparaat je ook kiest, kies er eentje met een verlicht scherm. Mijn eerste reader was een Sony, topapparaat maar had nog geen verlicht scherm, dus altijd klooien met een hoesje met een lichtje erin. Nu een kobo aura, prima apparaat en een verlicht scherm.


In principe hebben alle nieuwe readers vandaag de dag zo'n speciaal e-ink scherm (geloof dat die oudere varianten ook geeneens meer geproduceerd en verkocht worden waarbij het niet aanwezig is, iig niet van de grotere merken). Dat is dan niet alleen verlicht, maar ook nog eens zo gemaakt dat het voor je ogen veel minder belastend is om te lezen en qua intensiteit nagenoeg hetzelfde leest als een normale bladzijde uit een echt boek. Ook nog een bijkomend voordeel is dat ze zon/daglicht weerkaatsen en je daar dus geen last van hebt zoals wel met een telefoon/tablet scherm zeg maar, dus je kunt dan mooi ook nog altijd en Overal lezen ongeacht het lichtinval. Daar kun je bij een nieuwe reader, en zeker eentje van een groter merk als Kobo of Kindle, dus wel vanuit gaan dat het overal op zit :j

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:23

Shiloh schreef:
Ik heb de eerste kindle oasis nu al een paar jaar en wat ik er vooral fijn aan vind is hoe die in de hand ligt. Geen idee of dat voor andere ereaders inmiddels ook zo geldt. Maar dat extra randje aan de onderkant waar de reader aan de cover zit dat grijpt zo lekker als je de cover eraf hebt.

Of je nou voor kindle of voor een EPUB apparaat kiest, de boeken zijn niet uitwisselbaar als je rechtstreeks vanaf het apparaat wilt kunnen kopen. Ga je voor kindle kun je nooit bij bol kopen bijvoorbeeld, ga je voor kobo kun je nooit bij Amazon kopen.

Tenzij je dus inderdaad via Calibre aan de slag gaat. Maar het klinkt of deze persoon dat niet zal doen.

Dan zou ik het verder laten afhangen of deze persoon via de bieb wil lezen. Zo ja, dan valt kindle af. Leest ze vooral Engels en Duits, dan zal het aanbod bij Amazon sowieso groter zijn.

Dit speelt wel mee waarom ik voor de Kobo Forma, Libra, of Kindle Oasis wilde gaan. Die hebben dat wel, de anderen zijn volgens mij recht toe recht aan.

Calibre zal ik wel mee helpen, mocht ze epubs willen lezen :) Van de bieb zie ik niet zo snel gebeuren.

Goldwynn schreef:
Laat je even weten hoe hij bevalt? Ik zat hier al stiekem mee te lezen (de topic titel verraadde al een beetje dat jij het was n.a.v. ons gesprek laatst, my lips are sealed :j ) omdat ik ook een e-reader overweeg. En ik lees ook vooral Engels, denk dat ik mn boeken eerder op Amazon zal vinden dan op bol.com oid, haha.

Haha, gelukkig :D Zal het laten weten! Sowieso zijn er ook goedkopere Kindles, die hebben dan geen fysieke knoppen. Lijkt me voor deze ontvanger zeer gewenst, voor jou weet ik niet of het heel veel uit maakt :P

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:50

En mocht ze epubs willen zou je nog niet eens perse Calibre hoeven te gebruiken overigens.

Even op Amazon naar je account gaan, dan naar content en apparaten en bij persoonlijke instellingen kun je je kindle e-mailadres opzoeken. Dan kun je met onderstaand linkje een epub bestand ook door sturen naar je kindle, zonder dat je iets hoeft om te zetten met Calibre en aansluiten aan de pc.

Dan kun je dus gewoon mailen, kindle openen en boek downloaden en klaar xD

https://www.sendepubtokindle.com

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:58

Mjah. Dat zou ik dus niet zo snel doen. Soms heb je EPUB’s die je gekocht hebt bijvoorbeeld. Caliber heeft een plug-in die de drm (beveiliging) eraf sloopt, maar vaak zijn EPUB’s dan nog steeds gemarkeerd met jou naam om verspreiding tegen te gaan. Via calibre heb je zelf in de hand wie dat bestand in handen krijgt.

Overigens kun je wel ook via calibre enkel omzetten maar mobi en dan alsnog e-mailen naar het apparaat.

Via zo’n site heb je geen idee wat er met je epub gebeurd en of die verder illegaal verspreid worden. Zou dat risico niet willen lopen, met iets waar mijn naam op staat (al dan niet zichtbaar)

Met illegale EPUB’s kun je dat wel doen, maar met je eigen gekochte? Niet verstandig.

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:05

Shiloh schreef:
Mjah. Dat zou ik dus niet zo snel doen. Soms heb je EPUB’s die je gekocht hebt bijvoorbeeld. Caliber heeft een plug-in die de drm (beveiliging) eraf sloopt, maar vaak zijn EPUB’s dan nog steeds gemarkeerd met jou naam om verspreiding tegen te gaan. Via calibre heb je zelf in de hand wie dat bestand in handen krijgt.

Overigens kun je wel ook via calibre enkel omzetten maar mobi en dan alsnog e-mailen naar het apparaat.

Via zo’n site heb je geen idee wat er met je epub gebeurd en of die verder illegaal verspreid worden. Zou dat risico niet willen lopen, met iets waar mijn naam op staat (al dan niet zichtbaar)

Met illegale EPUB’s kun je dat wel doen, maar met je eigen gekochte? Niet verstandig.


Zover ik weet gewoon veilig maar snap je punt wel :j

Auteurs en uitgevers in het buitenland die niet via een platform als Netgalley werken, gebruiken dit ook om zo bestanden (beveiligde arc's) naar je Kindle e-mail door te sturen bv. juist om kopiëren tegen te gaan door het direct naar een Kindle account te sturen.

Maar in principe zou ik idd wat ik zelf aankoop met Kindle ook altijd via Amazon doen en dan staat het direct op je account. En de e-arc's die ik krijg worden normaal door auteur/uitgever naar kindle gestuurd of op Netgalley via een knop waar je op klikt.

En omzetten met calibre is idd ook niet veel werk. Is de eerste keer even uitzoeken hoe het werkt, maar dan wijst het zich vanzelf en daar kun je de reader ook op aansluiten zodat het vanuit calibre meteen erop gezet kan worden dus dat is wat dat betreft ook gewoon een prima manier om 't te doen natuurlijk.