Warmtepomp- of condensdroger?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 09:56

Eigenlijk ben ik al twee jaar op zoek, maar ik stel het telkens uit... En nu BF er aan komt moet ik me er misschien

Ik wil graag een droger hebben. Nu heb ik keuze uit twee soorten, omdat ik geen afvoer heb in mijn bijkeuken. De warmtepompdroger of de condensdroger.

Zelf verwacht ik niet dat ik een droger heel vaak nodig heb, maar in de winter is het wel prettig om de was toch droog te kunnen krijgen of meerdere wassen per dag te kunnen doen. Beddengoed bijvoorbeeld vind ik toch wel fijn om te wassen en goed droog weer op bed te krijgen. Een gewone was gaat daar weer ten koste van.

Nu zag ik in de Expert folder een aanbieding voor BF van een warmtepompdroger van Indesit en ben ik toch eens gaan nadenken...

Ben heel benieuwd wat jullie ervaringen en tips zijn!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:58

Wij hebben een warmtepompdroger en die bevalt ons enorm goed :j Heel energiezuinig, maakt weinig lawaai en de ruimte waar hij in staat wordt niet zo warm

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:11

Ik vind de warmtepompdroger wel heel lang over een droogbeurt doen. Condensdroger gaat zo lekker snel. Als je niet heel veel droogt, bijv als je alleen woont, zou ik toch kiezen voor een condensdroger. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:26

Kijk inderdaad naar de droogtijden. Mijn droger is een warmtepompdroger, en doet er 2,5 uur over, langer als de wasmachine. Bij meerdere wassen is dat degene waar ik op moet wachten. Nu is deze al 10 jaar oud, ik heb geen idee hoeveel ze door ontwikkeld zijn.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:31

Wij hebben sinds kort een warmtepompdroger en ik ben er enorm tevreden mee. Onze vorige droger was 17 jaar oud dus vergeleken daarmee is deze sneller :P

Groot voordeel vind ik ook dat de ruimte waar hij staat veel koeler blijft. En uiteraard het feit dat hij stukken zuiniger is.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:42

Mag ik vragen welk merk jullie hebben?
Mijn schoonzus heeft een Siemens en die is daar heel tevreden over.
De mijne staat op het punt van opgeven, vandaar.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:54

Nog iets belangrijks, heb je 2 groepen waar je ze op kunt zetten? Bij een warmtepompdroger is dat niet nodig, bij een condensdroger wel als je de wasmachine en de droger tegelijk aan wil hebben. Dat was voor ons de reden voor een warmtepompdroger. Inmiddels verhuist en wel 2 groepen, een volgende zal een condensdroger worden.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:20

Onze warmtepompdroger doet net geen 2 uur over een kastdroog programma, stuk korter dan de condensdroger die we hadden en daar bijna 3 uur voor nodig had
Die van ons is overigens een zanussi, 8kg laadvermogen (zo uit mijn hoofd) en trommel draait 2 kanten op zodat alles niet zo in elkaar draait

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:28

Ik heb beiden gehad. De condensdroger was fijn snel. De warmtepomp droger nu werkt goed maar duurt een eeuwigheid. Ik gebruik wel de eco jeans stand. Oftewel langere tijd met lagere temperatuur voor gemengde was. Ik heb ook wel een snellere stand die doet er minimaal een uur over. Ook een wol en zijde programma die goed werken en niks laten krimpen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:29

Neonlight schreef:
Nog iets belangrijks, heb je 2 groepen waar je ze op kunt zetten? Bij een warmtepompdroger is dat niet nodig, bij een condensdroger wel als je de wasmachine en de droger tegelijk aan wil hebben. Dat was voor ons de reden voor een warmtepompdroger. Inmiddels verhuist en wel 2 groepen, een volgende zal een condensdroger worden.


Bijkeuken hebben we daarop gebouwd, wasmachine zit op een groep, droger komt op een groep (die is al aangelegd natuurlijk) en licht en vriezer zitten samen op een groep.

Dus het maakt wat dat betreft niet uit wat ik kies...


Liselot schreef:
Wij hebben een warmtepompdroger en die bevalt ons enorm goed :j Heel energiezuinig, maakt weinig lawaai en de ruimte waar hij in staat wordt niet zo warm


In wat voor ruimte heb je de droger staan dat een condensdroger zo warm zou worden? Ik heb een bijkeuken van 8/9m2 ongeveer...


truus1957 schreef:
Ik vind de warmtepompdroger wel heel lang over een droogbeurt doen. Condensdroger gaat zo lekker snel. Als je niet heel veel droogt, bijv als je alleen woont, zou ik toch kiezen voor een condensdroger. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk


Ah, jij hebt ervaring met beide... Hoeveel impact heeft het op je was met een condensdroger? Men schrijft her en der dat het niet duurzaam op je kleding is namelijk...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:34

Ik had hem in de badkamer staan en nu in een mini berging van 1,50 bij 2 en deze wordt helaas" niet er warm door wat van mij wel mag :')

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:47

Ik heb een condens van Bosch.
Ding is inmiddels 15 jaar oud maaar doet het nog perfect.
Hij doet er denk 1.5u over een volle trommel.
Ja de bijkeuken wordt warm door de droger maar dat vind ik wel lekker.
Zet altijd een raampje op een kiertje anders beslaan alle ramen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:51

Wij hebben eerst altijd ene condens gehad. Een whirlpool, een goedkoper/onbekend merk en een bosch.

Nu hebben we al iets van 5jr een warmtepomp droger van AEG en ik vind hem prima. Ik vind hem ook niet per se lang duren, maar let er niet echt op.

Qua kleding merk ik niet veel verschil volgens mij. Hij staat nu in een midden ruimte/gang achtige plek en straks hebben we een natte ruimte voor wasmachine en droger.

In ons vorige huis stonden ze op elkaar in een washok.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:49

Ik heb ervaring met zowel een condensdroger van samsung, als een warmtepomp droger van samsung.

Wat denk ik goed is om je te realiseren, is dat zowel een condensdroger als een warmtepompdroger qua droogproces op dezelfde manier werken.

Voor beide geld:
1. droger warmt lucht op
2. droger pompt warme lucht door was heen, door het draaien gaat dit efficienter
3. warmt vochtige lucht gaat naar de condensor
4. condensor haalt water uit de warme lucht, dit gaat in het reservoir/de afvoer
5. iets koelere lucht met weinig vocht wordt de ruimte in gespugd

Het verschil tussen de warmtepomp droger en de condensdroger is alleen stap 1.

Condensdroger: warmt lucht op met een electrische spiraal
warmtepompdroger neemt heel veel lucht op 21 graden kamertemperatuur en haalt hier zijn warmte uit. Dus bijvoorbeel 100L 21 graden lucht wordt: 25L lucht op 45 graden + 75L lucht op 10 graden. Deze 10 graden lucht spugt de droger direct terug de ruimte in, de 45 graden warme lucht wordt gebruikt om de droger in te pompen en je was te drogen en wordt uiteindelijk weer uitgespugd in dezelfde ruimte als waar de lucht vandaan komt.

Dus een warmtepomp droger warmt de ruimte nauwelijks op en verbruikt veel minder electrische energie.
Een condensdroger gebruikt veel meer electrische energie, maar warmt ook je ruimte op.

Het grootste verschil voor je wasgoed is dat het voor een condensdroger niet uitmaakt hoe heet je de lucht wil hebben, voor een warmtepomp droger wel. De warmtepompdroger is efficient bij ongeveer 45 graden, maar bij 45 graden droogt je was natuurlijk veel minder snel dan bij een hogere temperatuur.

Dus wil je graag minder geld in een keer uitgeven, maar maakt het je niet uit dat het per wasbeurt duurder is--> condensdroger
Wil je graag per wasbeurt minder geld kwijt zijn, maar heb je voor de aanschaf meer over--> warmtepomp droger.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:52

Wij hebben een warmtepompdroger van Siemens denk ik (geen idee oprecht), en die bevalt echt prima.
Maakt mijn washok ook iets warmer, waardoor kleine dingen daar ook prima drogen. (denk aan bh's ed)

Doet er wel wat langer over, vind ik op zich geen probleem, alleen een volle trommel (denk aan dekbed) wordt niet helemaal goed kastdroog.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:56

Wij hebben bewust een condensdroger gekocht, 1 van Miele. Ik lees zo vaak reacties over warmtepompdrogers dat ze zo lang bezig zijn en dat de was dan nog niet eens goed droog is.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:01

Nadat mijn condensdroger in brand vloog (gelukkig waar ik bij stond) heb ik voor een warmtepompdroger gekozen omdat die veiliger zouden zijn. Het duurt wel wat langer voor de was droog is maar dat heb ik er voor over.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:09

Wij hebben zo een met een bakje, condens dus?

Qua extra warmte, laten wij de deur naar de bijkeuken open staan. Scheelt dan weer wat in verwarming in de wintermaanden. (In de zomer hangt alles buiten/ op een rekje in de veranda).

Wat misschien ook mee te nemen is: het water is prima te verzamelen en te recycleren voor bvb planten water geven, om te dweilen,...

Wij hebben een heel eenvoudig model van zanussi, omdat wij die enkel gebruiken voor lakens, handdoeken, ondergoed en kousen.
Alle gewone kledij gaat op een rekje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:12

De warmtepomp drogers zijn niet altijd duurder meer.

En onze was is altijd geod droog of je kiest een ander programma. Maar dat is bij een condens droger ook zo, Daar kan je ook kiezen voor strijkdroog, kastdroog, kurk droog vaak.

Een dekbed of kussen is lastiger, maar kan in beiden. Ze reageren bij een normaal programma op de buitenstof. Maar wij hebben ene kussen stand en dan wordt het kussen of dekbed door en door droog.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:59

Wij gebruiken de warmte van de droger weer. Droger staat op zolder en dat hangt de was ook te doen.

Wij zijn dan ook erg blij met onze condens droger

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:18

sjouk_L schreef:
Ik heb ervaring met zowel een condensdroger van samsung, als een warmtepomp droger van samsung.

Wat denk ik goed is om je te realiseren, is dat zowel een condensdroger als een warmtepompdroger qua droogproces op dezelfde manier werken.

Voor beide geld:
1. droger warmt lucht op
2. droger pompt warme lucht door was heen, door het draaien gaat dit efficienter
3. warmt vochtige lucht gaat naar de condensor
4. condensor haalt water uit de warme lucht, dit gaat in het reservoir/de afvoer
5. iets koelere lucht met weinig vocht wordt de ruimte in gespugd

Het verschil tussen de warmtepomp droger en de condensdroger is alleen stap 1.

Condensdroger: warmt lucht op met een electrische spiraal
warmtepompdroger neemt heel veel lucht op 21 graden kamertemperatuur en haalt hier zijn warmte uit. Dus bijvoorbeel 100L 21 graden lucht wordt: 25L lucht op 45 graden + 75L lucht op 10 graden. Deze 10 graden lucht spugt de droger direct terug de ruimte in, de 45 graden warme lucht wordt gebruikt om de droger in te pompen en je was te drogen en wordt uiteindelijk weer uitgespugd in dezelfde ruimte als waar de lucht vandaan komt.

Dus een warmtepomp droger warmt de ruimte nauwelijks op en verbruikt veel minder electrische energie.
Een condensdroger gebruikt veel meer electrische energie, maar warmt ook je ruimte op.

Het grootste verschil voor je wasgoed is dat het voor een condensdroger niet uitmaakt hoe heet je de lucht wil hebben, voor een warmtepomp droger wel. De warmtepompdroger is efficient bij ongeveer 45 graden, maar bij 45 graden droogt je was natuurlijk veel minder snel dan bij een hogere temperatuur.

Dus wil je graag minder geld in een keer uitgeven, maar maakt het je niet uit dat het per wasbeurt duurder is--> condensdroger
Wil je graag per wasbeurt minder geld kwijt zijn, maar heb je voor de aanschaf meer over--> warmtepomp droger.


Wooow... _/-\o_

Heel erg bedankt voor dit uitgebreide bericht!

Nu hebben we mijn bijkeuken volgens de laatste normen gemaakt, alleen blijft hij vrij koud sinds ik er een deur in heb zitten. Laten we zeggen, een graad of 3 koeler dan de woonkamer.
De bijkeuken is namelijk op niet-originele vloerverwarming verwarmd en verder gewoon goed geïsoleerd, maar er staat een roostertje open en daar staat de wind aardig op.

Heb ik dan nog wel wat aan mijn een warmtepompdroger?

Tevens zit ik maandelijks onder het gemiddelde energieverbruik van een eenpersoonshuishouden in een tussenwoning (ondanks dat ik inductie kook!). Wat zouden jullie dan aanraden?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:20

Mri schreef:
Wij gebruiken de warmte van de droger weer. Droger staat op zolder en dat hangt de was ook te doen.

Wij zijn dan ook erg blij met onze condens droger


Ik had mijn was ook wel eens in de bijkeuken staan te droger. Maar ik heb nu een behoorlijk royaal droogrek (die in ieder geval wel stevig is) dus blijft er weinig ruimte over. Maar toch wel een mooie overweging eigenlijk...

Maar levert het echt zoveel warmte?

Als ik mijn was boven in de kledingkamer droog, en daar even een verwarming open zet (die verwarmt dan alleen obv thermostaat in de woonkamer), heb ik niet het idee dat het enorm veel harder droogt...

Hoe is jouw ervaring van het een ten opzichte van het ander?

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:39

mijn ervaring is dat dat mn was een stuk sneller droog is als de droger ernaast staat te draaien. Plus dat mijn kantoortje voor thuis werken ook op zolder is en die ook aangenaam warm wordt door de droger

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:52

Janine1990 schreef:
Beddengoed bijvoorbeeld vind ik toch wel fijn om te wassen en goed droog weer op bed te krijgen. Een gewone was gaat daar weer ten koste van.

Ben heel benieuwd wat jullie ervaringen en tips zijn!

Een setje extra beddengoed kopen.
Ene setje eraf, gelijk schoon setje erop. Kan je gelijk 's avonds als je moe bent in je bed ploffen zonder dat je het nog op hoeft te maken. En dan heb je gerust een paar dagen de tijd om je beddengoed te wassen en aan een rek te laten drogen.

Is vele malen goedkoper dan een droger en ook vele malen energiezuiniger. Extra setje is ook handig als je een keer ziek wordt en beddengoed moet wisselen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:55

Wij hebben vrij veel beddengoed, maar zijn met z'n 2en sinds een paar jaar en wassen niet zo heel vaak eigenlijk. Toen onze zoon nog thuis woonde, stond alles zeker 5/6x pw aan.

Zomers gaat alles op de molen buiten.

In huis hang ik alleen echt mooie bovenkleding op. Nat spul in huis probeer ik verder te voorkomen.

Wij kregen een leuk bedrag terug van de elektra rekening. Elk nieuw apparaat is toch steeds weer energiezuiniger als je erop let.