Warmtepomp- of condensdroger?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:28

Ik had een whirlpool condensdroger, deze heeft het na 4,5 jaar helaas begeven maar deed altijd prima zijn werk.

Ik heb nu een aeg warmtepompdroger en heel tevreden over! Voor mijn gevoel is deze net zolang bezig om de was droog te krijgen als mijn condensdroger hiervoor!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 14:36

superpony schreef:
karuna schreef:
Ik dacht ook handig maar ik gebruik nu het water voor de planten onder andere. Iedere keer na gebruik legen is de bak ook niet heel vol. Net als het schoonmaken van het pluizenfilter is het een automatisme.


Ik durf de planten er geen water mee te geven. Bang dat er toch nog iets in zit.


Janine1990 schreef:
Zit zo'n slangetje standaard bij elke droger?
Of moet je er speciaal op letten in de specs? En wordt het water dan weggepompt? Als in druk door het slangetje?

En heeft iemand een foto van zo'n situatie?

In overleg met m'n vader weet ik al wel dat het warmtepomp wordt ivm brandgevaar.


Ja, zit altijd wel een zakje bij met zo een slangetje volgens mij.

Brandgevaar komt door het niet legen van een pluizenfilter doorgaans. Maar grote kans dat het bij een warmtepomp minder voorkomt, omdat het minder warm wordt misschien? Maar het is algemeen bekend dat je echt de droger goed schoon moet houden om brand te voorkomen, dus dat altijd maar doen voor de zekerheid, ongeacht je machine.


M'n vader had het nogal druk met de spiraal die in korte tijd heel warm wordt... Pluizenfilter is bij elke droger natuurlijk een dingetje...

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:39

Janine1990 schreef:
Zit zo'n slangetje standaard bij elke droger?
Of moet je er speciaal op letten in de specs? En wordt het water dan weggepompt? Als in druk door het slangetje?

En heeft iemand een foto van zo'n situatie?

In overleg met m'n vader weet ik al wel dat het warmtepomp wordt ivm brandgevaar.


https://www.coolblue.nl/advies/wasdroge ... fvoer.html

Kunt zoeken op duo afvoer. Kunt ook een Y stuk kopen waar je de twee slangen in kunt hangen als je meer ruimte nodig hebt. Volgens mij heeft niet iedere droger zo'n afvoerslang dus wel goed om daarop te letten als je dit wilt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:52

Als je een beetje chemievrij wasmiddel koopt kunnen je planten er wel tegen. Alleen mijn groente planten krijgen het niet. Die krijgen meest regenwater.

Hier zat het slangetje er gewoon bij. Dat moest ik achter ergens induwen. En dan perste hij het water er doorheen. Ik hoorde steeds krrr krr en dan kwam er weer een plensje water.

Pluizenfilter maar ook de andere filters die lager of dieper zitten moet je goed schoonhouden. Anders heb ik gemerkt duurt het ook langer voor de was droog is.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:31

Janine1990 schreef:
Zit zo'n slangetje standaard bij elke droger?
Of moet je er speciaal op letten in de specs? En wordt het water dan weggepompt? Als in druk door het slangetje?

En heeft iemand een foto van zo'n situatie?

In overleg met m'n vader weet ik al wel dat het warmtepomp wordt ivm brandgevaar.


Volgnes mij zit bij iedere condens of warmtepompdroger zo´n slangetje, maar ik weet niet heel erg zeker of dat voor iets goedkopere merken ook zo is.

Die 12cm doorsnee slang waarmee jij in de war bent is niet nodig bij een condenstdroger/warmtepomp droger, maar alleen bij een afvoerdroger.

Eigenlijk heb je 3 droger variante:
1. afvoer droger
2. condensdroger
3. warmtepompdroger.

Bij de condensdroger en warmtepompdroger verschilt het opwarmen van de lucht, maar het ontvochtigen niet. Beide drogers condenseren het water uit de warme lucht, dit gaat dan in het opvangbakje, of via een mini slangetje direct in je afvoeren de warme lucht gaat terug de ruimte in.

Bij de afvoerdroger is het opwarmen meestal via een elektrische spiraal, maar het grootste verschil zit in wat de droger doet met de opgewarmde natte lucht. De afvoerdroger gooit al deze warme natte lucht rechtstreeks naar buiten, door zon grote 12cm doorsnee buis. Deze ontvochtigd de lucht dus niet, maar spugt ook geen warme lucht weer terug de bijkeuken in.

Dit was "vroeger" handig, toen we meer dan genoeg verwarmingscapaciteit hadden in huis en de condensdrogers niet zo goed waren. Bij de afvoerdroger komt er dus geen warme lucht, maar ook geen extra vocht in huis, wat met de oude condensdrogers vaak nog wel het geval was.

Inmiddels is de afvoerdroger niet echt heel interessant meer, zeker niet voor goed geïsoleerde huizen. Want we doen ontzettend ons best om ons huis te isoleren en te voorkomen dat we warmte naar buiten kwijt raken. Alleen een afvoerdroger neemt warme lucht uit de ruimte, warmt deze verder op voor het drogen van je was, en gooit dan alle warme rechtstreeks naar buiten. Deze lucht wordt je huis uit gezogen, maar moet wel ergens vandaan komen, dus via alle kiertjes en gaatjes word dan koude lucht van buiten je huis ingetrokken. Beetje jammer van je energiezuinige huis. Daarom hebben afvoerdrogers ook een energieklasse C meestal.

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:41

Ik heb sinds een paar weken een AEG warmtepompdroger (AEG T7DBN460) en ik ben er dolblij mee. Relatief zuinig in energieverbruik, niet al te lawaaiig, droogt goed en hij wordt niet eng warm. Hij doet ongeveer 2,5 uur over een volle trommel beddengoed op standje Kastdroog+.
Na iedere droogbeurt leeg ik het pluizenfilter en het waterreservoir en dan kan ie weer een ronde mee. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor beddengoed, handdoeken en sokken, ondergoed/rompers.

Je kunt deze ook aansluiten op dezelfde afvoer als de wasmachine, met een Y-stuk, maar dat vond ik teveel gedoe voor de twee wassen die ik droog per week :D

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:46

Janine1990 schreef:
Zit zo'n slangetje standaard bij elke droger?
Of moet je er speciaal op letten in de specs? En wordt het water dan weggepompt? Als in druk door het slangetje?

En heeft iemand een foto van zo'n situatie?

In overleg met m'n vader weet ik al wel dat het warmtepomp wordt ivm brandgevaar.


Ik heb een Samsung warmtepompdroger


Afbeelding

Het kleine slangetje is van de droger en de dikkere van de wasmachine.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:57

Janine1990 schreef:
Ja daar ben ik bekend mee...maar bij mijn weten heeft een gewone droger een afvoerbuis van 12cm doorsnee...


Je hebt 2 verschillende condensdrogers. 1 met een afvoerbuis van 12 cm en die slang hang je uit een raam of aan een speciaal gat in de muur. De Warmenhuizen wordt dan meteen naar buiten gegooid.
Het water komt standaard in een opvangbak/lade in de droger terecht die je steeds moet legen. Of je doet een slangetje aan de achterkant en dan in de afvoer waar ook de wasmachine/vaatwasser zit.

Bij de andere soort condensdroger gooit hij de lucht meer het huis in. En met het water hetzelfde. In afvoerbak of via slangetje de afvoer in. Dan hoef je geen bak meer te legen.

Bij mijn droger moest ik dit afvoersetje nog los aanschaffen. A 15 euro. Maar mijn droger is al 10 jaar oud dus kan veranderd zkjn

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:59

Janine1990 schreef:
Zit zo'n slangetje standaard bij elke droger?
Of moet je er speciaal op letten in de specs? En wordt het water dan weggepompt? Als in druk door het slangetje?

En heeft iemand een foto van zo'n sidtuatie?

In overleg met m'n vader weet ik al wel dat het warmtepomp wordt ivm brandgevaar.


Brandgevaar is doordat de filters niet goed schoon gehouden worden. Die moet je sowieso bij alle soorten drogers goed schoonhouden. En ding gewoon niet aan laten staan als je van huis bent. En ook niet snachts als je slaapt. Ook niet met een warmtepomp.
Aldus kennis die brandweerman is en wasmachine/droger reparateur.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:01

Ik heb op dit moment nog geen condensdroger en denk dat de volgende ook weer een condensdroger wordt. Zit er niet op te wachten dat hij 2.5 uur over een was doet. Mn moeder heeft er 1 en die doet er superlang over.
Condensdroger doet er nu een uurtje over. Max 1.5 uur. Te gelijk met m'n wasmachine dus als die klaar is kan de volgende was meteen in de droger.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:26

Dat ligt er ook aan op hoeveel toeren je wasmachine centrifugeert.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:31

Tieme schreef:
Ik heb op dit moment nog geen condensdroger en denk dat de volgende ook weer een condensdroger wordt. Zit er niet op te wachten dat hij 2.5 uur over een was doet. Mn moeder heeft er 1 en die doet er superlang over.
Condensdroger doet er nu een uurtje over. Max 1.5 uur. Te gelijk met m'n wasmachine dus als die klaar is kan de volgende was meteen in de droger.

Ik weet niet waardoor iedereen denkt dat het zo lang duurt, maar die van mij is serieus maar 5 kwartier of 1,5 uur bezig. En dat is een warmtepomp :P

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:58

Wp droger vanwege de zeer kleine ruimte waarin hij staat (hok van de cv) niet het idee dat hij er lang over doet. Uit mijn hoofd zeg ik een Siemens. Een vann de beste aankopen ooit. Maar heb dan ook twee jonge kinderen en beperkte ophang mogelijkheid. Handdoeken, hydrofiele doeken, sokken en ondergoed en lakens gaan in de droger.

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:12

Ik heb een paar weken terug deze warmtepomp droger gekocht. Kan zowel met afvoer in t bakkie als afvoer in de afvoer (snap je hem nog :') ). Ideaal dingetje, maakt idd de berging niet zo warm!
Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:30

Volgens mij ga ik die ook bestellen haha.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:43

Die hebben wij ook haha :D Bij ons geeft ie momenteel een foutmelding en maandag komt de monteur. Maar over het algemeen is dit echt een goed apparaat hoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:52

Tieme schreef:
Ik heb op dit moment nog geen condensdroger en denk dat de volgende ook weer een condensdroger wordt. Zit er niet op te wachten dat hij 2.5 uur over een was doet. Mn moeder heeft er 1 en die doet er superlang over.
Condensdroger doet er nu een uurtje over. Max 1.5 uur. Te gelijk met m'n wasmachine dus als die klaar is kan de volgende was meteen in de droger.


Maar dat ligt ook aan de programma's die je draait. Als ik was met een lang programma, zijn ze ongeveer gelijk klaar.
Was ik een dagelijks programma, is hij sneller klaar dan de droger.

Onze wasmachine staat meestal op 1400 toeren. Lager doet je droger er weer langer over.

Maar ik was niet continu, dus de droger staat weleens los aan en zit er niks in de wasmachine en sta er ook niet op te wachten.

Ik zou kijken naar in welke ruimte hij moet staan en in welke energie categorie een apparaat valt etc.

Er zijn ook mensen die beweren dat ze het verschil aan hun kleding merken. Onze oude buren zweerde bij een afvoer droger en hadden in de bijkeuken de slang in een mooi gat/afvoer en kregen echt niks terug of binnen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:53

Ik heb een Indesit (Die na 5 jaar nog geen InTheShit is tot nu toe)

Maar heel tevreden ben ik er niet over. Dit is een was/droog combinatie ivm ruimte gebrek op het flatje waar ik 5 jaar geleden ging wonen.

De was stinkt als het uit de droger komt en het duurt lang! Voordat de was droog is. En héél weinig programma's.

Mocht deze stuk gaan (wat best nog een paar jaar mag wachten) dan komen er 2 losse apparaten voor terug. En dan van een beetje een goed merk en geen candy/beko/indesit... enzo meer.

Mn zusje (Die nu in mijn flatje woont) heeft een was/droog combinatie van een goed merk gekocht en is daar wél heel tevreden mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:57

mvdende schreef:
Ik heb een Indesit (Die na 5 jaar nog geen InTheShit is tot nu toe)

Maar heel tevreden ben ik er niet over. Dit is een was/droog combinatie ivm ruimte gebrek op het flatje waar ik 5 jaar geleden ging wonen.

De was stinkt als het uit de droger komt en het duurt lang! Voordat de was droog is. En héél weinig programma's.

Mocht deze stuk gaan (wat best nog een paar jaar mag wachten) dan komen er 2 losse apparaten voor terug. En dan van een beetje een goed merk en geen candy/beko/indesit... enzo meer.

Mn zusje (Die nu in mijn flatje woont) heeft een was/droog combinatie van een goed merk gekocht en is daar wél heel tevreden mee.


Van die combi machines is dat echt bekend. Dat komt niet door een merk.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:08

superpony schreef:
mvdende schreef:
Ik heb een Indesit (Die na 5 jaar nog geen InTheShit is tot nu toe)

Maar heel tevreden ben ik er niet over. Dit is een was/droog combinatie ivm ruimte gebrek op het flatje waar ik 5 jaar geleden ging wonen.

De was stinkt als het uit de droger komt en het duurt lang! Voordat de was droog is. En héél weinig programma's.

Mocht deze stuk gaan (wat best nog een paar jaar mag wachten) dan komen er 2 losse apparaten voor terug. En dan van een beetje een goed merk en geen candy/beko/indesit... enzo meer.

Mn zusje (Die nu in mijn flatje woont) heeft een was/droog combinatie van een goed merk gekocht en is daar wél heel tevreden mee.


Van die combi machines is dat echt bekend. Dat komt niet door een merk.



Echt wel!

Er zit absoluut verschil in een machine van €350 en een machine van €800!

Dat is héél duidelijk!

Daarom zeg ik ook: die van mn zusje is een goed merk en die doet het wél goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:39

mvdende schreef:
Echt wel!

Er zit absoluut verschil in een machine van €350 en een machine van €800!

Dat is héél duidelijk!

Daarom zeg ik ook: die van mn zusje is een goed merk en die doet het wél goed.


Maar die zal ook een ander vermogen hebben dan. Ik heb er ooit naar gekeken en later voor onze zoon, maar ze worden bijna altijd afgeraden.

500 euro verschil is wel heel groot. Dan betaal je ook deels flink voor het merk.

Wij hebben zowel onze Samsung wasmachine als AEG droger al eens zelf gerepareerd en onderdelen besteld. De b-merk onderdelen zijn echt exact hetzelfde.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:24

Earth schreef:
Die hebben wij ook haha :D Bij ons geeft ie momenteel een foutmelding en maandag komt de monteur. Maar over het algemeen is dit echt een goed apparaat hoor.


Hij is overal uitverkocht of bij andere winkels duurder...

Misschien maar even afwachten dan tot er een nieuwe aanbieding is. :') Las al dat hij laatst goedkoper was bij MediaMarkt... :P

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:28

superpony schreef:
mvdende schreef:
Echt wel!

Er zit absoluut verschil in een machine van €350 en een machine van €800!

Dat is héél duidelijk!

Daarom zeg ik ook: die van mn zusje is een goed merk en die doet het wél goed.


Maar die zal ook een ander vermogen hebben dan. Ik heb er ooit naar gekeken en later voor onze zoon, maar ze worden bijna altijd afgeraden.

500 euro verschil is wel heel groot. Dan betaal je ook deels flink voor het merk.

Wij hebben zowel onze Samsung wasmachine als AEG droger al eens zelf gerepareerd en onderdelen besteld. De b-merk onderdelen zijn echt exact hetzelfde.


Dat zeg ik toch.... Dat een duurdere was/ droog combinatie beter resultaat levert.

Mag ook wel met €500 verschil zeg!

En als je klein woont, is het hebben van een droger (of dus een combinatie geval) echt wel heel erg fijn! Ik gebruik hem alleen voor het drogen van beddengoed en de handdoeken want ik heb een hekel aan schuurpapier handdoeken.

Beddengoed uithangen doe ik altijd over een kamerdeur, maar op een gegeven moment zijn de deuren op :+ als je molton + hoeslaken + dekbedovertrek + dek op moet hangen.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Warmtepomp- of condensdroger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:58

Even een zij weg, omdat hier aardig kennis zit over wasmachines en drogers.
Je ziet vaak dat de droger op de wasmachine gezet wordt, is dit niet slecht voor de apparaten? Ik sta ook voor de keuze wasmachine-droger, maar ook beperkt ruimte. Is het dan beter om iets tussen de 2 apparaten te maken, waar de droger dan op staat?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:00

Je hebt een speciaal tussenstuk daarvoor, ook eentje met een uittrekbare plank om je was op te vouwen.
Je ziet het best veel dat de droger op de wasmachine staat.