[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 16:00

Allrightie, daar gaan we, tijd voor het dak!
Inmiddels was het begin oktober, hoog tijd om de dakpannen erop te krijgen en het dak goed beschermd te hebben voordat de winter invalt.
Een beetje spannend was het wel, tweedehands pannen, zou het genoeg zijn, het dak is immers enorm: 185 (en een halve :D ) vierkante meter, en 17 strekkende meter nokpannen...
Maar met de 18 pallets pannen eenmaal in de ´voortuin´ bleek al snel dat het ruim voldoende was. En het is ook fijn om nog 1 a 2 pallets over te hebben voor een carport of schuurtje bijv.

Afbeelding

Na alle mogelijkheden overwogen te hebben over hoe ze op het dak te krijgen: een liftje, buurman met tractor, of mankracht... Uiteindelijk voor de laatste optie gegaan. En als er koude biertjes en een lunch klaarstaan zijn er gelukkig altijd wel wat mensen te porren om een handje te helpen en hadden we de pannen relatief snel en gemakkelijk klaarliggen op het dak om gelegd te worden.

Afbeelding

Afbeelding

En het leggen zelf was na al het reken en meetwerk om het goed te doen, heel rewarding: niet teveel nadenken, meters maken en meteen eer van je werk (vergeleken met bijv. de dakisolatie waar je uiteindelijk niets van ziet :+ )
Kind kan de was doen :D eh, en natuurlijk de kat, onze trouwe opzichter :+
Afbeelding
Afbeelding

Zoals altijd gaat daarna verhoudingsgewijs de meeste tijd zitten in de laatste pannen en de afwerking...
Vriendlief mocht even in acte komen met de grote radial (slijptol?), niet mijn favo machine, laat staan bovenop het dak :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het was gelukt: voor de winter was het dak dicht!

Afbeelding

Afbeelding

en was het tijd voor mijn winterstop qua bouwen: te koud, ijzig, sneeuw, modder...

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:50

Iets wat ik nooit heb begrepen: liggen dakpannen nu los op een dak, of hoe zit dat? :+

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:54

Die liggen klem op panlatten.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:01

Schemerdier schreef:
Iets wat ik nooit heb begrepen: liggen dakpannen nu los op een dak, of hoe zit dat? :+

Moderne dakpannen kunnen en moeten tegenwoordig vastgezet worden, tenminste in NL. Oude dakpannen hebben die optie niet, daarom zie je soms een lattenraamwerk op een (deel van het) dak op een plek waar dan meestal al een paar keer dakpannen losgekomen zijn tijdens een storm.

@TS, mooi plekje heb je gemaakt met een gaaf bouwproject.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:22

Wat ik vooral geleerd heb de afgelopen maanden, is dat iedereen het anders doet :+
Heerlijk als je als dakpannen-rookie op zoek naar antwoorden bent...

Ieder dak is natuurlijk anders, ieder merk en soort pannen is anders en iedere dakdekker heeft z´n eigen stijl en manier.

Je kunt inderdaad iedere pan vastschroeven, maar dat kost
a een paar duizend schroeven
b veel meer tijd
en c alle vastgeschroefde pannen breken eerder als je erover loopt doordat ze minder speling hebben.

Ik heb voor de gulden middenweg gekozen (helemaal zonder schroeven voelde een beetje tricky voor als het stormt...) en heb 1 in de 5 pannen geschroefd. In een verticale lijn zit er dus iedere 5 pannen een hele rij van onder naar boven geschroefd.

Doordat het mijn eerste dak was hebben we er wat vaker overheen moeten lopen dan normaal gesproken, onervarenheid over hoe de bovenrand en zijrandjes op te lossen en af te werken zeg maar.
En zijn er nog een stuk of 10 a 20 pannen her en der die gebroken zijn, die moet ik nu dus nog even vervangen. Maar ik heb pannen genoeg en met 2 personen is het een handigheidje om ze te verwisselen. Je ziet inderdaad de panlatten op de foto´s, waar ze met een uitsteekseltje op de onderkant van de pan ophangen zeg maar. En daarnaast haken ze als het ware ook nog in elkaar/vallen over elkaar heen en ligt het geheel dus automatisch al mooi vast. Maar de losse pannen en stukjes op de laatste foto´s op het dak markeren gebroken pannen :D .

Ach ja, maar nu kan ik het, dakpannen leggen :j 8-) haha!

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:48

Dat is het leuke, dat je er zoveel van leert. Onze pannen zijn niet geschroefd. Maar het zijn hele oude platte pannen, er is er ooit eentje afgewaaid tijdens een storm, maar toen ging het zo hard dat we zes omgewaaide bomen hadden, misschien nog wel gevaarlijker.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:59

Hier liggen de dakpannen in de cement, zo doen ze het blijkbaar in ons deel van Spanje :-)

MarrieLeen

Berichten: 11393
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:03

Prachtig gedaan zeg, wat wordt het daar al weer een stuk meer af van! +:)+ Hele mooie kleur en 'motiefje' ook.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:01

Oh wat mooi!

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:29

Hoe is het nu? :D

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:57

Tja, nu we 'in real time' zitten, helaas ook wat meer tijd tussen de updates :') haha!
Het was een strenge, koude winter, maar gelukkig een relatief zachte en warme februarimaand, en nu zitten we alweer een maart, dus verklaar ik de winter officieel als 'overleefd' :+ *\o/*

Houtkachel nog wel de meeste avonden even aan, om het lekker behaaglijk te maken in de yurt, maar alweer zoveel zonnige dagen, heerlijk...

Qua bouwen een flinke winterstop ingelast, en deze benut om flink op te ruimen rondom het huis, want het was behoorlijk chaotisch geworden, met overal dakpannen, losse steiger onderdelen, plastic, houtafval, bergen en zakken stro enz enz. En met het opruimen en organiseren ook weer zin in en ruimte in m'n hoofd om volgende stappen te zetten qua bouw.
En dat betekende onder andere de indeling binnen veranderen. Na het zien van de 3d ontwerpen besloten dat ik geen aparte bijkeuken en badkamer wilde, maar hier 1 ruimte van gemaakt (de badkamer vergroot). Waar eerst de bijkeuken gepland was komt nu de keuken, en kamer en keuken nog steeds ´open plan´.
Hier het nieuwe ontwerp, de stippellijntjes zijn geen muren.

Afbeelding

De muur tussen de badkamer en kamer (die dikker getekend is) blijft een ´thermal mass´ muur waar de houtkachel in of voor komt.
Deze thermal mass muur wil ik van cob maken en organisch, met bijv. nisjes en een bankje erin verwerkt. Ik zal even een voorbeeldfoto zoeken voor het idee.

Afbeelding
Minder breed en minder bankjes dan dit, maar voor het idee :)

Voor nu een begin gemaakt met de binnenmuren, na het bestellen en arriveren van de materialen (cement, zand en stenen)

Afbeelding

Aan de slag... Eerst de afscheidingsmuur tussen de 2 slaapkamers:

Afbeelding


En daarna de voorste muren van de slaapkamers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De badkamermuur moet nog even wachten, want die gaat tegelijk met de thermal mass muur, anders staat hij teveel in het luchtledige :D .
Oh ja, en de 2 premarcos van de slaapkamers geplaatst,, hoe heet dat in het nederlands waar de deur in komt zeg maar, niet het kozijn maar waar het kozijn aan vast gaat zeg maar :')

De badkamermuren wordt de volgende stap, en de ramen voor het hele huis...
En een paar bepleisterings workshops met vrijwilligers nu het weer lente wordt en het fijner is om met modder en water te werken, haha!
En de electriciteit en waterleidingen...

Nou ja, aan volgende stappen geen gebrek zullen we maar zeggen... :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:37

Marja schreef:
In het huis komt uiteraard wel een gewone keuken en badkamer verder. Voor het water vang ik het regenwater op van het dak (185 m2 dak en een gemiddelde regenval van 800 liter per jaar, dus water genoeg) en dit wordt opgeslagen en gefilterd. Qua verwarming in het huis komt er een grote houtkachel in, en ik twijfel nog over vloerverwarming. En voor de stroom een groter zonne systeem.


Mooi huisje wordt het, maar klopt dit wel dat je maar 800 liter water per jaar nodig denkt te hebben voor alles (dus ook douchen), of laat je ook nog een tank plaatsen en vullen?

Knap hoor dat je zo basic kunt leven. De foto's in de sneeuw zien er wel gaaf uit, maar ik wil toch niet met je ruilen! :D

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 19:16

Er valt 800 liter per jaar, dit vermenigvuldig je dus met het aantal vierkante meters van je dak (185).
Dat is 148000 liter.
Kortom, plenty, zelfs als je uitgaat van de (in mijn ogen belachelijke) gemiddelde hoeveelheid waterverbruik per persoon per dag van 100 liter, geeft dit op basis van 2 personen dat je 365 x 2 x 100 is 73000 liter per jaar.

En een groot deel daarvan is ook nog eens gerekend voor een normale toilet, en ik heb een composttoilet, dat scheelt ook heel veel water op jaarbasis.
Maar de regen valt natuurlijk niet mooi gelijk verdeeld over het hele jaar. Dus voor de opslag van je water moet je voldoende hebben om de droge maanden mee door te komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:31

Marja schreef:
Er valt 800 liter per jaar, dit vermenigvuldig je dus met het aantal vierkante meters van je dak (185).
Dat is 148000 liter.
Kortom, plenty, zelfs als je uitgaat van de (in mijn ogen belachelijke) gemiddelde hoeveelheid waterverbruik per persoon per dag van 100 liter, geeft dit op basis van 2 personen dat je 365 x 2 x 100 is 73000 liter per jaar.

En een groot deel daarvan is ook nog eens gerekend voor een normale toilet, en ik heb een composttoilet, dat scheelt ook heel veel water op jaarbasis.
Maar de regen valt natuurlijk niet mooi gelijk verdeeld over het hele jaar. Dus voor de opslag van je water moet je voldoende hebben om de droge maanden mee door te komen.

Ah okee, dat klinkt dan idd wel als toereikend. Denk dat 100 liter per persoon idd wel vrij gemiddeld is. Even opgezocht en 10 minuten douchen is al 60 liter met een normale douche (regendouche is bijna het dubbele)

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 22:11

https://www.swde.be/nl/info-advies/wate ... -simulator

Met deze simulator kom ik op 30000 liter op basis van 2 personen, hoe ik het inschat hoe het in het huis gaat zijn.
Ik ben wel benieuwd naar jullie waterverbruik op dit moment 8-)

Wie durft hem eerlijk in te vullen? :P

Hm, maar ik bedenk me net dat ik mn ezels en planten en groentetuin niet heb meegerekend... Auto wassen daarentegen zul je me dan weer niet op betrappen :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:20

Marja schreef:
https://www.swde.be/nl/info-advies/wate ... -simulator

Met deze simulator kom ik op 30000 liter op basis van 2 personen, hoe ik het inschat hoe het in het huis gaat zijn.
Ik ben wel benieuwd naar jullie waterverbruik op dit moment 8-)

Wie durft hem eerlijk in te vullen? :P

Hm, maar ik bedenk me net dat ik mn ezels en planten en groentetuin niet heb meegerekend... Auto wassen daarentegen zul je me dan weer niet op betrappen :D

Ik kwam met jouw calculator op 49000 liter en heb toevallig net de afrekening gehad, het was 59000 liter. Voor 2 personen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:26

Grappig, net ingevuld de schatting is 101 m3 en ik heb vorige maand een afrekening gehad van 96m3 dus redelijk accuraat

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:39

Ik kom op 89m3 uit. Vorig jaar hebben wij 154 verbruikt, maar ook veel water gegeven bij de planten. Vandaag is er een grondwaterput gespoten dus dat gaat hopelijk veel schelen! Zowel in verbruik als in de hoeveelheid werk.

Sintara

Berichten: 7445
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:46

Ik heb net de afrekening gehad, 9m3 in m'n eentje :o maar ik ben in het weekend niet vaak thuis en ik heb een heel zuinig appartementje

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:06

Die calculator houdt geen rekening met zwembaden.

Ir111

Berichten: 11975
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:16

70m3 (2 personen en een kat) maar net de afrekening gehad en t was t dubbele.. De calculator houdt geen rekening met onze 2 paarden en de (moes)tuin. We zijn druk met t doorvoeren van verbeteringen, daarmee hopelijk een lager verbruik in de toekomst!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:24

hier kwam ik op 48m3 uit. Geen idee eigenlijk of het klopt of niet O:)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:26

In 2019 heb ik 117m3 water gebruikt (incl zwembad en tuin sproeien)

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 07:46

185m2 dak, klopt dat wel?
Als je huis 10 meter lang is en 5 meter breed, dan is je dak 50m2. Of heb je nog extra gebouwen op je terrein?

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:47

Het is geen plat dak he :) Dus dat werkt niet helemaal zo :) Zo te zien is het meer richting 90-100 m2 vloeroppervlak, plus een ruime overstek.

Mooie grote ruimtes Marja! Zo'n leembank vind ik altijd cool eruit zien. Tis alleen wel dat je er dan de rest van je huistijd aan vast zit :P