Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Milieuvriendelijke" trekauto's

 
Profiel   

Wie heeft er een goede suggestie voor een tweedehandsauto, die voldoet aan onderstaande kenmerken?

De zoektocht is er een naar een auto die een tweepaardstrailer kan trekken, beladen met twee Welsh cobs, en die zo weinig mogelijk milieuschade aanricht (dus: zo min mogelijk vervuilend is, en relatief zuinig).

Ik weet uiteraard dat alle auto's schade aanrichten, maar ik zou de mate daarvan graag enigszins binnen de perken houden.

De waardes over verbruik die fabrikanten aangeven, zijn natuurlijk te positief, dus daadwerkelijke ervaringen vind ik interessanter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:11 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Huis, tuin en techniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:19 



 
Profiel   

Misschien kan je in dit topic wat terug vinden:
[TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Ik denk dat heel veel afhankelijk is van je budget. Wat mij zelf opvalt is dat er in 2016 een ommekeer is in het verbruik, namelijk dat ze zuiniger worden.

Je eisen zullen dus aangepast moeten worden aan je budget :)

Tip voor het daadwerkelijke gebruik, als je het model plus jaartal plus verbruik in Google tikt, zijn er websites die het daadwerkelijke verbruik bij houden. Niet van elk model, maar toch wel aardig wat.

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:41 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Wie heeft er een goede suggestie voor een tweedehandsauto, die voldoet aan onderstaande kenmerken?

De zoektocht is er een naar een auto die een tweepaardstrailer kan trekken, beladen met twee Welsh cobs, en die zo weinig mogelijk milieuschade aanricht (dus: zo min mogelijk vervuilend is, en relatief zuinig).

Ik weet uiteraard dat alle auto's schade aanrichten, maar ik zou de mate daarvan graag enigszins binnen de perken houden.

De waardes over verbruik die fabrikanten aangeven, zijn natuurlijk te positief, dus daadwerkelijke ervaringen vind ik interessanter.

Ik zou onder de man gaan reizen....

Jouw manier van omgang en rijstijl doet meer dan welk getalletje dan ook.
Sterker nog, als jij, op basis van de autogegevens, zo zuinig mogelijk gaat proberen te rijden, richt je nog meer (milieu)schade aan dan wanneer je iets minder zuinig gaat rijden.

Belast je de motor tot het uiterste, dan hebben de interne componenten veel meer te lijden en zal je motor niet bij benadering de levensduur halen die je zou mogen verwachten. Binnen 150k je motor om zeep helpen is dan niet raar.

Kortom: als jij met 1800 - 2000kg trailer rond wil rijden dan ben je goed bezig als je onder normale omstandigheden 1:10 haalt. Met wat duwen en trekken zal 1:12 nog haalbaar zijn maar dan is het wel zo'n beetje op, wil je nog een beetje vlot met het verkeer meerijden en niet elke vrachtwagen in je achterklep hebben.


KellyR schreef
Misschien kan je in dit topic wat terug vinden:
[TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Ik denk dat heel veel afhankelijk is van je budget. Wat mij zelf opvalt is dat er in 2016 een ommekeer is in het verbruik, namelijk dat ze zuiniger worden.

Je eisen zullen dus aangepast moeten worden aan je budget :)

Tip voor het daadwerkelijke gebruik, als je het model plus jaartal plus verbruik in Google tikt, zijn er websites die het daadwerkelijke verbruik bij houden. Niet van elk model, maar toch wel aardig wat.

Succes

Dat klopt; rond die tijd begonnen de autofabrikanten massaal te downsizen, met alle gevolgen van dien.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:54 



 
Profiel   

Zorgen dat je een Euronorm 6 hebt.
Verder natuurlijk iets waarmee je veilig en comfortabel je trailer kan trekken.
Een Landrover Discovery sport zou kunnen dienen.
In normaal verkeer en zonder aanhangwagen verbruikt die ongeveer 7liter diesel/100km.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:00 



 
Profiel   

Dank iedereen voor de reacties en tips!

Ikke, kun je misschien toelichten wat je bedoelt? Begrijp ik dat het beter is om meer gas te geven dan weinig, simpel gezegd? Belast rustig rijden de motor zoveel?

Ik rij heel weinig, dus een diesel lijkt mij niet handig, en ook zeker niet best vanwege de uitstoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:18 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Dank iedereen voor de reacties en tips!

Ikke, kun je misschien toelichten wat je bedoelt? Begrijp ik dat het beter is om meer gas te geven dan weinig, simpel gezegd? Belast rustig rijden de motor zoveel?

Ik rij heel weinig, dus een diesel lijkt mij niet handig, en ook zeker niet best vanwege de uitstoot.

Yep, kort gezegd.

Als ik mijn V70 als voorbeeld neem (de rest is te oud, die meten geen actueel verbruik) dan loopt ie aan 1600 toeren wat zuiniger maar laat ik 'm 2000 - 2500 toeren draaien, heb ik net zoveel koppel maar veel meer vermogen beschikbaar.

Waar je naar kijkt is wat er gebeurt op het moment dat je gas geeft vanuit 1500 - 1600 toeren of vanuit 2200 - 2400 toeren. Op dat moment zie dat het verbruik bij een hoger toerental minder omhoog gaat dan bij lager toerental.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:26 



 
Profiel   

Of een benzine schoner is dan een diesel, valt te betwisten. ;)

Daarnaast vraag ik me af wat het milieu minder belast;
Een oudere auto die dus iets meer verbruikt, helemaal op rijden of om de paar jaar een nieuwe(re) en wellicht minder uitstotende aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:29 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Of een benzine schoner is dan een diesel, valt te betwisten. ;)

Daarnaast vraag ik me af wat het milieu minder belast;
Een oudere auto die dus iets meer verbruikt, helemaal op rijden of om de paar jaar een nieuwe(re) en wellicht minder uitstotende aanschaffen.


Dat zijn inderdaad zeer zinnige vragen!

Het is gewoon zo lastig als je geen bal verstand hebt van auto's, van de milieubelasting van de productie, of van gevolgen voor de korte termijn (bv. fijnstof) en voor de lange termijn (broeikasgassen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:38 



 
Profiel   

ikke schreef
Waar je naar kijkt is wat er gebeurt op het moment dat je gas geeft vanuit 1500 - 1600 toeren of vanuit 2200 - 2400 toeren. Op dat moment zie dat het verbruik bij een hoger toerental minder omhoog gaat dan bij lager toerental.


Dat heb ik inderdaad gemerkt, en daar moet ik meer opletten, omdat ik nogal de neiging heb om de auto onder z'n toeren te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:41 



 

VeerenAshley schreef
ikke schreef
Waar je naar kijkt is wat er gebeurt op het moment dat je gas geeft vanuit 1500 - 1600 toeren of vanuit 2200 - 2400 toeren. Op dat moment zie dat het verbruik bij een hoger toerental minder omhoog gaat dan bij lager toerental.


Dat heb ik inderdaad gemerkt, en daar moet ik meer opletten, omdat ik nogal de neiging heb om de auto onder z'n toeren te rijden.

En je ecologische voetstap wordt nog veel groter als je auto voortijdig op de sloop beland door verkeerd gebruik en teveel geknepen door de producent :=

Ik kom nog wel eens op de sloop en het is echt om te janken hoeveel relatief jonge auto's daar al staan. Nog geen 150k gelopen en kapoet.....maar wel lekker zuinig gereden natuurlijk 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:44 



 
Profiel   

Als dat zo is, zou daar wat mij betreft aandacht aan mogen worden besteed tijdens de rijlessen.

Maar zijn er nog concrete suggesties voor bepaalde auto's die op milieugebied beter presteren dan andere (afgezien van elektrische)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 22:03 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Als dat zo is, zou daar wat mij betreft aandacht aan mogen worden besteed tijdens de rijlessen.

Maar zijn er nog concrete suggesties voor bepaalde auto's die op milieugebied beter presteren dan andere (afgezien van elektrische)?

Hoe ouder een auto wordt, hoe beter ie voor het milieu is. Produktie en sloop is belastender dan rijden, zelfs al draai je er 500k op.


Asciugamano schreef
Of een benzine schoner is dan een diesel, valt te betwisten. ;)

Daarnaast vraag ik me af wat het milieu minder belast;
Een oudere auto die dus iets meer verbruikt, helemaal op rijden of om de paar jaar een nieuwe(re) en wellicht minder uitstotende aanschaffen.

Dat ligt er 100% aan hoe je er tegenaan kijkt. Afhankelijk van hoe je kijkt, zaag ik je linker of rechter poot eraf, zogezegd.

Als dit je punt is, moet je LPG gaan rijden. Dat is schoner dan elektrisch rijden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:01 



 
Profiel   

Dit zijn handige weetjes, dank!

Kom je met lpg wel aan genoeg trekkracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:10 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Dit zijn handige weetjes, dank!

Kom je met lpg wel aan genoeg trekkracht?

Afhankelijk van de auto, me dunkt. Een kennis van me reed een oude Volvo op lpg en die kon makkelijk een tweepaards met twee zware warmbloeden trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:14 



 
Profiel   

Ik zag net dat de trekkracht inderdaad geen probleem is.

Maar de co2-uitstoot is torenhoog, dus waar zit 'm de grotere milieuvriendelijkheid dan in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:17 



 
Profiel   

_San87_ schreef
VeerenAshley schreef
Dit zijn handige weetjes, dank!

Kom je met lpg wel aan genoeg trekkracht?

Afhankelijk van de auto, me dunkt. Een kennis van me reed een oude Volvo op lpg en die kon makkelijk een tweepaards met twee zware warmbloeden trekken.

Kunnen en mogen is niet hetzelfde.....

Maar de oude Discovery had er ook geen moeite mee. Zoop dan wel 1:3 maar eigenlijk valt dat wel mee tegen z'n normale verbruik van net 1:5. Je rijdt dan wel met ruim 4 ton rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:21 



 
Profiel   

ikke schreef
_San87_ schreef

Afhankelijk van de auto, me dunkt. Een kennis van me reed een oude Volvo op lpg en die kon makkelijk een tweepaards met twee zware warmbloeden trekken.

Kunnen en mogen is niet hetzelfde.....

Maar de oude Discovery had er ook geen moeite mee. Zoop dan wel 1:3 maar eigenlijk valt dat wel mee tegen z'n normale verbruik van net 1:5. Je rijdt dan wel met ruim 4 ton rond.

De Volvo mocht t ook, daar was ze heel secuur op. Het was zo'n oud slagschip met de draaicirkel van een Boeing 747, 500k+ op de teller en niet kapot te krijgen. Ze heeft er bijna een miljoen kms mee gehaald :)).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:25 



 
Profiel   

Met een Range Rover Classic van 45 jaar oud betaal je geen wegenbelasting, kan je makkelijk 2 paarden trekken en heb je nog meer dan genoeg vermogen over maar rij je 1 op 4... gooi je daar een LPG tank in dan rij je nog steeds 1 op 4 maar betaal je maar de helft voor die ene liter. Helaas staat ie wel een groot deel van de tijd in de gespecialiseerde garage want het is een engelse auto en die staan berucht om stuk te gaan (ja eigen ervaring) maar gelukkig zijn er genoeg onderdelen te vinden en zijn ze 2e hands niet heel duur. pak je een nieuwer model Landrover dan zit je wat trekkracht betreft altijd goed maar echt zuinig in verbruik zijn ze niet en het blijven engelse auto's. als je weinig rijd is een auto van 40+ jaar oud geen gekke gedachte want dan betaal je geen wegenbelasting en dat scheelt op dat gewicht auto's heel veel. en er zit minder elektronica in die stuk kan. Zeker diesel motoren van die leeftijd zijn niet stuk te krijgen en als ze nu nog rijden zullen ze dat nog wel even blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:28 



 
Profiel   

Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:29 



 
Profiel   

Ik ga me eens in de lpg-auto's verdiepen. De wegenbelasting is wel torenhoog,zag ik in de gauwigheid (bij nieuwere auto's tenminste).

Dank weer!

Nog meer weetjes,ervaringen,tips en overwegingen blijven welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:29 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Ik ga me eens in de lpg-auto's verdiepen. De wegenbelasting is wel torenhoog,zag ik in de gauwigheid (bij nieuwere auto's tenminste).

Dank weer!

Nog meer weetjes,ervaringen,tips en overwegingen blijven welkom.

Zou niet veel verschil moeten maken, dacht ik. Nu betaal je voor een zware auto sowieso veel meer.

Mijn vriend rijdt lpg en is per kwartaal 2 euro meer kwijt dan iemand met diezelfde auto op benzine. Je zou moeten uitrekenen of lpg zich loont gezien de km's die je maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:32 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?

Nope, 40 jaar is de grens en de overgangsregeling waar jij op doelt ligt op 31-12-1987. Auto's van voor die datum vallen in de overgangsregeling en dan mag je in dec, jan. en februari niet rijden.

Als het goed is, heb je vanaf volgend jaar APK-vrijstelling vanaf 50 jaar, oftewel 1971. Als je heel goed gaat zoeken (en bereid bent de hoofdprijs te betalen) kun je Velars vinden uit 1971, met geldig kenteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:36 



 

_San87_ schreef
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?


Oldtimer moet 1 maand in et jaar van de weg af. Of het nou zomer of winter is, dat maakt dacht ik niet zoveel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:38 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
_San87_ schreef
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?


Oldtimer moet 1 maand in et jaar van de weg af. Of het nou zomer of winter is, dat maakt dacht ik niet zoveel uit.

:?
Doe mij eens de wetgeving waar dat staat?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen