"Milieuvriendelijke" trekauto's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:40

ikke schreef:
Marije_1997 schreef:

Oldtimer moet 1 maand in et jaar van de weg af. Of het nou zomer of winter is, dat maakt dacht ik niet zoveel uit.

:?
Doe mij eens de wetgeving waar dat staat?

Heb et nooit gelezen, maar dit is mij verteld. Mijn vader had ook een oldtimer, maar die mocht in de winter ook de weg op hoor. Deden we nooit aangezien ie daar iets te duur voor was (trans am firebird v8)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:40

Marije_1997 schreef:
_San87_ schreef:
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?


Oldtimer moet 1 maand in et jaar van de weg af. Of het nou zomer of winter is, dat maakt dacht ik niet zoveel uit.

:n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:40

ikke schreef:
_San87_ schreef:
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?

Nope, 40 jaar is de grens en de overgangsregeling waar jij op doelt ligt op 31-12-1987. Auto's van voor die datum vallen in de overgangsregeling en dan mag je in dec, jan. en februari niet rijden.

Als het goed is, heb je vanaf volgend jaar APK-vrijstelling vanaf 50 jaar, oftewel 1971. Als je heel goed gaat zoeken (en bereid bent de hoofdprijs te betalen) kun je Velars vinden uit 1971, met geldig kenteken.

Aah, 40 jaar dus :)). Ik ben niet erg thuis in de oldtimers, bedankt voor de opheldering.


Marije_1997 schreef:
_San87_ schreef:
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?


Oldtimer moet 1 maand in et jaar van de weg af. Of het nou zomer of winter is, dat maakt dacht ik niet zoveel uit.

Volgens mij klopt dat niet. Een overleden kennis van me reed met oldtimers en die moest ze de winter wegzetten. Maar misschien is dat auto-afhankelijk.

Iig wel de moeite van t uitzoeken waard mocht TS voor een oldtimer willen gaan. Ook wat verzekering betreft.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 23:45

_San87_ schreef:


Zou niet veel verschil moeten maken, dacht ik. Nu betaal je voor een zware auto sowieso veel meer.

Mijn vriend rijdt lpg en is per kwartaal 2 euro meer kwijt dan iemand met diezelfde auto op benzine. Je zou moeten uitrekenen of lpg zich loont gezien de km's die je maakt.[/quote]

Ah, dat biedt perspectieven. Ik meende dat ik flinke bedragen zag staan op gaspedaal.nl, maar het is al laat, dus ik zal niet goed gekeken hebben.

Overigens vind ik goedkoop rijden iets minder belangrijk dan milieuvriendelijkheid (tot op zekere hoogte uiteraard).

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:50

Het hangt er vanaf of er een g3 installatie in kan of een ouderwetse lpg in moet. In de meeste modellen kunnen tegenwoordig g3, maar dat voor de zekerheid nazoeken is verstandig. G3 is iets duurder dan benzine, lpg is duurder dan diesel. Het scheelt 0.90€/L ongeveer met tanken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:53

oldtimers van boven de (op dit moment ) 40 jaar oud mogen het hele jaar rond rijden. van 1 maand niet rijden heb ik nog nooit gehoord en ik heb toch een hele tijd in een oldtimer rondgereden. De regels voor youngtimers ken ik niet. alleen mag je met een oude diesel sommige steden niet in.

LPG is 0.61 euro/L op dit moment.
Diesel betaal ik meer dan 1.20 Euro/L momenteel. en Benzine is nog duurder.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:56

Nog een keer dan en nu correct alles op een rijtje voor de old-timers:
Benzine auto's ouder dan 01-01-1988 maar jonger dan 40 jaar vallen in de overgangsregeling. dec, jan en febr niet op de weg komen. Overige brandstoffen: geen regeling.

Alle auto's: ouder dan 40 jaar (datum eerste afgifte op kenteken) vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Alle personenauto's ouder dan 50 jaar: vrijgesteld van APK per 01-01-2021.
Of dit laatste ook voor vrachtwagens geldt, weet ik niet.

Daar tussenin zit nog een grens van 30 jaar waarbij personenauto's maar elke twee jaar naar de APK moeten.

https://www.rdw.nl/particulier/paginas/ ... ingsschema
Let op: hier wordt nog gesproken over APK vrijstelling voor 01-01-1960. Dat gaat dus per 01-01-2021 veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:58

Er was ook nog iets met ingebruikname.

Maar dit is misschien allemaal iets offtopic gezien TS haar vraag :o ?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:11

_San87_ schreef:
Er was ook nog iets met ingebruikname.

Maar dit is misschien allemaal iets offtopic gezien TS haar vraag :o ?

Dat is datum eerste toelating.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:21

Als milieukundige is mij geleerd dat je milieudruk bepaalt met de volgende formule: Impact = Population x Affluence x Technology. Aangezien population hier =1 is, gaat het voor jouw auto dan om hoeveel gebruik je van de auto maakt x de hoeveelheid grondstoffen om de auto te produceren, rijden en recyclen. Een wat onzuinige oudere auto maar weinig kms maken is daardoor een betere keuze dan een zuiniger auto elke 2 jaar inruilen voor een nieuwe. Een goede trekauto moet echter aan andere eisen voldoen dan alleen milieuvriendelijk, nl. sterk en veilig. Je prioriteit zou daar moeten liggen, zeker met 2 paarden achterin. Dat zijn over het algemeen de zwaardere, sterkere en onzuinigere auto's. Er zijn hele topics over volgeschreven maar de combinatie zuinig en goede trekauto bestaat eigenlijk niet. Hier lossen we dat op met een 27 jaar oude zescilinder 4l grand cherokee die 3500kg mag trekken en waar we max 12k per jaar mee op de weg te rijden, en een 1:20 rijdende niet-sjoemeldiesel voor de overige 45k kilometers... just my 2 cts

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:25

Het gebruik van je auto heeft weldegelijk de grootste impact op het milieu. Veel groter dan productie zelfs als je recycling mee telt en daar hoef je zeker geen 5ton voor op de teller te zetten.

Maar wat je zoekt is niet echt te verenigen met heel zuinig rijden, met 2 paarden in de trailer wil je gewoon wat power over hebben en zoals al is gezegd is het ook niet milieuvriendelijk om het uiterste van je motor te vragen. Waar je wel op kan letten is je onderhoud, goed onderhoud houdt je auto langer op de weg en zorgt er voor dat ie zuiniger is. Ik zit meestal nauwelijks boven het verbruik dat af fabriek wordt aangegeven maar ik durf ook een keer gas te geven en duurdere (minder bezinksel) benzine te tanken, auto krijgt op tijd zn onderhoud en de bandjes zijn netjes op spanning.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:32

Ik zeg ook Gebruik (= aantal kilometers gereden) en niet Verbruik (dat zit nl in Technology). Verder eens :-)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:43

vladimir1979 schreef:
Als milieukundige is mij geleerd dat je milieudruk bepaalt met de volgende formule: Impact = Population x Affluence x Technology. Aangezien population hier =1 is, gaat het voor jouw auto dan om hoeveel gebruik je van de auto maakt x de hoeveelheid grondstoffen om de auto te produceren, rijden en recyclen. Een wat onzuinige oudere auto maar weinig kms maken is daardoor een betere keuze dan een zuiniger auto elke 2 jaar inruilen voor een nieuwe. Een goede trekauto moet echter aan andere eisen voldoen dan alleen milieuvriendelijk, nl. sterk en veilig. Je prioriteit zou daar moeten liggen, zeker met 2 paarden achterin. Dat zijn over het algemeen de zwaardere, sterkere en onzuinigere auto's. Er zijn hele topics over volgeschreven maar de combinatie zuinig en goede trekauto bestaat eigenlijk niet. Hier lossen we dat op met een 27 jaar oude zescilinder 4l grand cherokee die 3500kg mag trekken en waar we max 12k per jaar mee op de weg te rijden, en een 1:20 rijdende niet-sjoemeldiesel voor de overige 45k kilometers... just my 2 cts

Alleen zo jammer van dat paaltje......

}:) (sorry, kon het even niet laten) }:)

Maar in jouw situatie kun je het eigenlijk niet beter oplossen. Zou je minder km maken, stap je over naar benzine, ook voor de kleine auto. Dat zijn eigenlijk de enige smaken, waarbij LPG er dan een beetje tussenin zit.
LPG is schoner dan Diesel maar omdat het verbruik hoger is, kun je je afvragen wat vanuit milieu en kostenoogpunt de beste keuze is.
Het ligt allemaal ook veel dichter bij elkaar. 20 jaar geleden betaalde je 0,25 gulden voor LPG, 0,80 voor Diesel en 1,80 voor benzine, terwijl de verhouding in wegenbelasting vrijwel gelijk was aan de huidige verhoudingen tussen de brandstoffen. Daar mee is LPG er een beetje uit gedrukt en dat is onterecht, naar mijn mening.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:52

Ze is weer heel Ikke ;-) mend with hammer en een paar krasjes is ook minder erg met zo'n oude... Als we de roest maar onder controle kunnen houden...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:04

vladimir1979 schreef:
Ze is weer heel Ikke ;-) mend with hammer en een paar krasjes is ook minder erg met zo'n oude... Als we de roest maar onder controle kunnen houden...

Novorox en een lasapparaat doen wonderen :j

Maar als je, om welke reden dan ook, niet twee auto's op de oprit wil hebben, moet je compromissen sluiten en kom toch uit op de grotere middenklassers zoals, daar is ie weer, de V70 die na 2006 2 ton aan de haak mag hebben bij de juiste motorkeuze. Maar ook VAG en Mercedes hebben passende tussenoplossingen die de 2 ton trekgewicht wel halen.

Zijn je paarden echt groot en heb je niet genoeg aan 2 ton (waarom denk je dat de politie 2400kg spec westfalia's had) dan wordt je autokeuze opeens erg beperkt en ontkom je niet meer aan een serieuze terreinauto zoals de Cherokee van Vladimir of de Range Rover van Sas_Mon waarbij je die laatste dan wel door een goede garage moet laten onderhouden.

Het alternatief is dan nog een vrachtwagen. Dat is nog altijd de beste keuze. Ik kom er steeds weer bij terug.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:25

Dee_Es schreef:
Het gebruik van je auto heeft weldegelijk de grootste impact op het milieu. Veel groter dan productie zelfs als je recycling mee telt en daar hoef je zeker geen 5ton voor op de teller te zetten.

Maar wat je zoekt is niet echt te verenigen met heel zuinig rijden, met 2 paarden in de trailer wil je gewoon wat power over hebben en zoals al is gezegd is het ook niet milieuvriendelijk om het uiterste van je motor te vragen. Waar je wel op kan letten is je onderhoud, goed onderhoud houdt je auto langer op de weg en zorgt er voor dat ie zuiniger is. Ik zit meestal nauwelijks boven het verbruik dat af fabriek wordt aangegeven maar ik durf ook een keer gas te geven en duurdere (minder bezinksel) benzine te tanken, auto krijgt op tijd zn onderhoud en de bandjes zijn netjes op spanning.


Wel tussen de verschillende modellen, maar tussen zeer zuinig rijden en rijden op autobehoud rij je vaak maar 5 tot 10% zuiniger. Als een auto daardoor in plaats van 150.000km mee gaan 350.000km mee gaat (bij ons gaan ze er vaak zelfs pas rond de 450.000 uit). Dan scheelt dat dus de productie van ruim 1 tot zelfs 2 auto's.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 09:29

Allemaal interessante wetenswaardigheden, maar mijn vraag gaat om twee grote pony's, dus volgens mij hoef ik echt geen auto die meer dan twee ton kan trekken. Een vrachtwagen is ook niet wat ik zoek.

De prijzen van de verschillende brandstoffen vind ik ook niet belangrijk. Ik betaal met liefde wat meer per liter als ik daardoor minder vervuil.

En ja, ik weet uiteraard dat rijden met twee paarden op sleeptouw hoe dan ook milieuonvriendelijk is, maar mijn vraag was dan ook naarde "minst slechte" optie.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:39

Zijn je ponies wel eens op de weegbrug geweest en heb je al een trailer (/op het oog)? Als je de trailer al hebt, is het zeker de moeite die ook eens op een weegbrug te zetten. Het gewicht op papier kan (tot veel) meer dan 100kg verschillen als er door die en gene aanpassingen zijn gedaan.

25% trekkracht over hebben is voor de veiligheid wel belangrijk.

LPG is milieuvriendelijker dan benzine of diesel, dus in dit geval gaat goedkoper tanken en milieuvriendelijk hand in hand.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:45

Hoe zit het met verschil in verbruik/uitstoot tussen een handgeschakelde en een automaat?

Toeval wil dat ik net een Ford Ranger heb besteld, met de bedoeling hier ook wel eens een zware aanhanger mee te trekken voor m'n werk. Er werd me aanbevolen een automaat te nemen omdat dat beter zou zijn om zware lasten mee te trekken.

Mijn kennis is hier redelijk beperkt dus weet niet of dat ook echt zo is.

Natuurlijk kan je met een automaat ook flink gas geven maar denk dat het toerental daarbij constanter (en lager) blijft vanwege het tijdig doorschakelen door de motor zelf?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:55

Mij is altijd verteld dat een schakelbak meer trekkracht heeft omdat je zelf regelt wanneer geschakeld wordt en dus zelf kan inzetten op vermogen.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: "Milieuvriendelijke" trekauto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:05

Ik trek nu met een automaat en dat heeft als voordeel dat je heel vloeiend rijdt. Het nadeel is geen invloed op de keuze van versnelling en dus het toerental. Naar mijn mening kiest de auto soms voor een te hoge versnelling en dus te laag toerental. Aangezien de mijne zo een hypermodern zelflerende auto is, begint het nu beter te gaan maar in het begin zat de auto er wel eens echt naast en dan is er maar 1 oplossing gas bij gaan geven zodat de auto terug schakelt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:35

Ik heb een Mazda CX5 diesel. Mag 2 ton achter, loopt 1:20 zonder trailer en 1:13 met trailer.
Als je niet veel rijdt en dus geen diesel nodig hebt en je paarden en trailer niet al te gek zwaar zijn zou je een CX5 benzine kunnen overwegen. Daar mag 1800 kg achter. Is goedkoper in de wegenbelasting en loopt iets van 1:16 zonder trailer.

Maar ik ben het eens met veel van m'n voorgangers: milieuvriendelijk, zuinig en een 2-paardtrailer gaan niet samen :D

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:42

Mizora schreef:
Zijn je ponies wel eens op de weegbrug geweest en heb je al een trailer (/op het oog)? Als je de trailer al hebt, is het zeker de moeite die ook eens op een weegbrug te zetten. Het gewicht op papier kan (tot veel) meer dan 100kg verschillen als er door die en gene aanpassingen zijn gedaan.

25% trekkracht over hebben is voor de veiligheid wel belangrijk.

LPG is milieuvriendelijker dan benzine of diesel, dus in dit geval gaat goedkoper tanken en milieuvriendelijk hand in hand.


De pony's zijn nooit gewogen; ik kan eens uitzoeken hoe ik dat kan doen. Nu rij ik rond met een Ford focus en een anderhalfpaard Hati.

Ik had hier op bokt wel gelezen dat het gewicht van de meeste trailers die aangeboden worden, hoger ligt dan op papier staat, maar dank dat je mij daar nog eens op attendeert!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:53

VeerenAshley schreef:
een auto die een tweepaardstrailer kan trekken, beladen met twee Welsh cobs, en die zo weinig mogelijk milieuschade aanricht (dus: zo min mogelijk vervuilend is, en relatief zuinig).
Volgens de hype is dat elektisch en dan kom je uit op een Tesla Model X.

_San87_ schreef:
Mij is altijd verteld dat een schakelbak meer trekkracht heeft omdat je zelf regelt wanneer geschakeld wordt en dus zelf kan inzetten op vermogen.
Je hebt automaten en je hebt automaten. En gerobotiseerde handbakken. De meeste redelijk moderne automaten hebben een standje sport en/of kun je handmatig sequentieel schakelen.

Bij een handbak speelt de bestuurder een belangrijke rol. Dan kún je de motor wel wat meer toeren laten draaien maar hoeveel chauffeurs doen dat ook?

Mizora schreef:
Het hangt er vanaf of er een g3 installatie in kan of een ouderwetse lpg in moet.
Bij een moderne LPG installatie inderdaad nauwelijks vermogensverlies. Moet dan wel deskundig worden ingebouwd en afgesteld. En de motor moet er tegen kunnen, sommige blokken zijn nu eenmaal minder geschikt dan andere. Daar kun je geen merk aan hangen omdat het soms zelfs maar 1 letter in motorcode scheelt. Hoeveel wegenbelasting je moet betalen kun je uitrekenen bij de belastingdienst. Hou er rekening mee dat een auto met diesel of lpg soms net een gewichtsklasse hoger kan liggen dan benzine.

_San87_ schreef:
Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?
Zo te zien vanaf 40 jaar geen beperking, voor auto's van voor 1-1-88 maar nog geen 40 jaar geldt wel de winterstop dec-feb. Hoeft niet trouwens maar dan betaal je volledig wegenbelasting ipv kwarttarief. Ook daarover staat meer info bij de belastingdienst

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:59

Rex_Rolfo schreef:
Volgens de hype is dat elektisch en dan kom je uit op een Tesla Model


Dat kan bruintje niet trekken :D

Jij gebruikt het woord 'hype'; betekent dit dat je het er niet mee eens bent?