Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Milieuvriendelijke" trekauto's

 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Mizora schreef
Zijn je ponies wel eens op de weegbrug geweest en heb je al een trailer (/op het oog)? Als je de trailer al hebt, is het zeker de moeite die ook eens op een weegbrug te zetten. Het gewicht op papier kan (tot veel) meer dan 100kg verschillen als er door die en gene aanpassingen zijn gedaan.

25% trekkracht over hebben is voor de veiligheid wel belangrijk.

LPG is milieuvriendelijker dan benzine of diesel, dus in dit geval gaat goedkoper tanken en milieuvriendelijk hand in hand.


De pony's zijn nooit gewogen; ik kan eens uitzoeken hoe ik dat kan doen. Nu rij ik rond met een Ford focus en een anderhalfpaard Hati.

Ik had hier op bokt wel gelezen dat het gewicht van de meeste trailers die aangeboden worden, hoger ligt dan op papier staat, maar dank dat je mij daar nog eens op attendeert!

Berekenen gewicht :
https://www.paardenarts.nl/bereken-het- ... n-formule/
Maar ga maar uit van zeker 500kg
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 11:12 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Rex_Rolfo schreef
Volgens de hype is dat elektisch en dan kom je uit op een Tesla Model


Dat kan bruintje niet trekken :D

Jij gebruikt het woord 'hype'; betekent dit dat je het er niet mee eens bent?

Er rijden wereldwijd zo'n 1400 miljoen auto's rond, daarvan ca 6 miljoen gedeeltelijk of geheel elektrisch. Dat is nog niet eens 1 op 200 maar valt me desondanks niet tegen. Daarnaast ook nog eens een gigantisch aantal motoren en scooters. Ik kan me niet voorstellen dat er genoeg grondstoffen zijn om accu's te maken voor al die voertuigen. Waterstof had ik meer in gezien maar de elektrische lobby was schijnbaar sterker.

En het kan veel mensen geen zak schelen. Hier in NL gaat het nog vrij goed maar in veel gebieden van de wereld is überhaupt overleven belangrijker dan het milieu. En zelfs waar voeding niet echt een gebrek is, wel eens van rolling coal gehoord? 8)7 8)7

Dat oceaanschepen niet meer het allersmerigste zwavelrijke stookgoedje mogen verbranden is trouwens ook maar heel recent (dit jaar?).

De definitie van pessimist is "een optimist met ervaring". Ik denk dan ook dat we gewoon naar de klote gaan, al onze goede bedoelingen ten spijt |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 11:41 



 
Profiel   

TS, hoeveel wil je er mee rijden per jaar? In principe zijn elektrische auto's milieuvriendelijker dan hun nieuwe benzine concurrentie, maar dan moet je ze ook met milieuvriendelijke stroom bijladen, en een behoorlijke range hebben. En hopen dat ze op relatief korte teijn het accu recycling probleem oplossen.. kortom, zoals ik met die formule al liet zien, het gaat niet alleen om brandstof en zuinig,maar om het complete plaatje incl productie, hoeveel kms je maakt, hoe lang je met de auto wilt gaan doen en of je deze trekauto ook voor je gewone ritjes wilt gebruiken. Daar geef je nog geen antwoord op, alleen maar dat je twee pony's hebt en best wat meer voor brandstof wil betalen, maar ook dat je budget niet groot genoeg is voor een Tesla x... Dus, ben je er al uit? Als je puur op zuinig en uitstoot gaat, Google dan eens op milieuvriendelijke auto, dan krijg je direct een lijstje met testuitslagen. Dan hoef je alleen maar te selecteren op 1800kg trekgewicht en een niet te zware tweepaardstrailer kopen. Problem solved.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:00 



 
Profiel   

Ik denk dat ik zo aan de 10.000 per jaar kom. In principe zou de auto ook gebruikt worden voor gewone ritten, maar die probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
Dit corona-jaar heb ik meer met trailer gereden dan zonder,maar de vraag is natuurlijk hoe dat in de toekomst zal zijn.

Wat mij betreft houd ik een auto net zo lang tot hij door zijn wielen zakt. Uiterlijk maakt me niks uit, accessoires ook niet,veiligheid wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:10 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
De definitie van pessimist is "een optimist met ervaring". Ik denk dan ook dat we gewoon naar de klote gaan, al onze goede bedoelingen ten spijt |(


Ik vrees dat je gelijk hebt, maar toch wil ik mijn best doen daar zo min mogelijk aan bij te dragen, binnen de grenzen van wat voor mij haalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:15 



 
Profiel   

Ik ben wel fan van de Mercedes gle.

Die rijden tot 60 km/u elektrische (tenzij je heel hard optrekt)

Dus binnen de bebouwde kom en een hoop landbouwweggetjes red je je zelf prima met de elektro motor.

En snelweg gewoon de normale motor.


Maja de aanschaf van die auto zijn wel behoorlijk wat flinke knaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:21 



 
Profiel   

Die aanschaf is wel een ding ja. Eén keer een enorm bedrag moeten neerleggen is toch wat anders dan verspreid over het jaar meer dan gemiddeld te moeten uitgeven aan brandstof, belasting en onderhoud

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:26 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
De definitie van pessimist is "een optimist met ervaring". Ik denk dan ook dat we gewoon naar de klote gaan, al onze goede bedoelingen ten spijt |(

Nee, zo zwart zie ik het niet maar laten we eens ophouden met dat oeverloze gezwam over het milieu en ons richten op wat nodig is: alternatieven voor fossiele brandstoffen. Dat is waar het om gaat. De rest is bullsh*t die er aan de haren bij gesleept wordt om paniek te zaaien en de kosten nodeloos hard op te jagen.

En dat betekend niet alleen ons verbruik van die fossiele brandstoffen maar ook een goed alternatief voor de olieproducerende landen.

Maar besef ook dat wat waar we nu mee bezig zijn, helemaal niets uit te staan heeft met het oplossen van de milieuproblematiek. Dit zijn slechts voorbereidende vingeroefeningen, kennis vergaren en inzicht krijgen in wat er daadwerkelijk op ons af komt.

Dus ja, we moeten wel doorgaan op de ingeslagen weg maar met minder tunnelvisie en niet de illusie hebben dat we ook maar een halve straatsteen bijdragen aan een beter milieu.

Oh, enne, TS, maandag kan ik je vertellen wat een Welsh-Cob ongeveer weegt :D maar ik ga ook uit van een slordige 500kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 12:32 



 
Profiel   

ikke schreef
Oh, enne, TS, maandag kan ik je vertellen wat een Welsh-Cob ongeveer weegt :D maar ik ga ook uit van een slordige 500kg.


Leuk, ik ben benieuwd! Wat voor een wordt het?

De veearts heeft de jongste van mijn merries overigens geschat op 350 kilo (ze is wat luxe voor een cob), maar ik tel daar altijd 100 bij op.
De oude merrie is een zwaarder type, maar zij heeft wat minder spieren dan vroeger. Beide pony's zijn goed op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 13:41 



 
Profiel   

350 voor een paard wat ca. 1.50 is vind ik erg weinig.
Het lijkt me erg verstandig dat eerst goed te in te schatten. een "ranke" zou ik eerder op 450 inschatten, maar ik weet zeker dat er ook welsh-cob types zijn die zo rond de 600, als het niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 13:52 



 
Profiel   

Zou idd andersom zoeken. Weten wat je paarden wegen en wat je trailer weegt. Laten we voor 2 paarden uitgaan van 450 per stuk. Plus 700 kaalgewicht trailer. Die wsl met matten en stangen er in die daarbij niet meetellen al gauw op 750/800.
900+800 zit je al op 1700 trekgewicht. Je wil wat over hebben. Dus ja een auto die 2 ton mag hebben komt dan wel aardig in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 13:55 



 
Profiel   

De grovere, maar niet echt grove paarden, zijn vaak ongeveer hun schofthoogte aan (ideaal)gewicht (1.55 -> 550kg). De warmbloeden zijn zitten daar 10cm onder (1.65 -> 550kg) en de echte boerenpony's tot 10cm erboven (1.35 -> 450kg). Uiteraard is dit een hele grove richtlijn, maar geeft toch enige indicatie. Wegen door eerst de trailer(combinatie) leeg te wegen op een weeglocatie/weegbrug en daarna met pony is het meest exact zonder dat er een (paarden)weegschaal gebruikt wordt. Googlen op weegbrug *plaats* kan helpen, of rondvragen bij boeren of loonwerkers in de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 13:58 



 
Profiel   

Ik heb me toevallig de laatste tijd wat meer met hybrides bezig gehouden en besloten dat het allemaal nog te veel in de ontwikkelingskinderschoenen staat voor maximale prijs.
We gaan toch nog even voor „traditioneel“.

Wat je in gedachten moet houden is hoeveel je gaat trekken (km). Sommige auto‘s zijn zonder aanhanger betrekkelijk zuinig maar monsterverbruikers met aanhanger. Omgekeerd zijn hele zware auto‘s altijd grootgebruikers maar dan merk je weer amper verschil net trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 14:04 



 
Profiel   

Lastig allemaal! Het zou fijn zijn als er een pasklaar antwoord was geweest.

Tip van de weegbrug is een goede; ik benwel benieuwd naar het gewicht van mijn merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 14:12 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Lastig allemaal! Het zou fijn zijn als er een pasklaar antwoord was geweest.


Ik denk dat je milieuvriendelijk een beetje los moet laten.
Dan kom je voor jouw eisen zo te lezen aan een benzine-auto (evt G3 gas) die 1800-2000 kg mag trekken. Dan zit je in de categorie Volvo V70, Ford Mondeo, Mazda CX5 en dergelijke. Die zijn redelijk zuinig met én zonder trailer, en ook nog een beetje betaalbaar in de wegenbelasting.
Je hebt imo geen 4WD nodig maar kunt (als je niet per se duizenden kilometers de bergen in wilt) prima toe met een 'gewone' grote middenklasser.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 14:31 



 
Profiel   

Ibbel schreef
VeerenAshley schreef
Lastig allemaal! Het zou fijn zijn als er een pasklaar antwoord was geweest.


Ik denk dat je milieuvriendelijk een beetje los moet laten.
Dan kom je voor jouw eisen zo te lezen aan een benzine-auto (evt G3 gas) die 1800-2000 kg mag trekken. Dan zit je in de categorie Volvo V70, Ford Mondeo, Mazda CX5 en dergelijke. Die zijn redelijk zuinig met én zonder trailer, en ook nog een beetje betaalbaar in de wegenbelasting.
Je hebt imo geen 4WD nodig maar kunt (als je niet per se duizenden kilometers de bergen in wilt) prima toe met een 'gewone' grote middenklasser.

Maar die auto's zijn er ook in 4x4-uitvoering.
Daar kun je dus alsnog mee uit de voeten als je soms net iets meer nodig hebt maar niet per se lomp geweld. Je kunt die afweging maken, zonder meteen de hoofdprijs te betalen.

De AWD van Volvo is inderdaad iets minder zuinig maar bij identieke motor moet je dan denken aan 1:10 voor de AWD tegen 1:11 voor de voorwielaandrijver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:05 



 
Profiel   

VeerenAshley schreef
Ik denk dat ik zo aan de 10.000 per jaar kom. In principe zou de auto ook gebruikt worden voor gewone ritten, maar die probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
Dit corona-jaar heb ik meer met trailer gereden dan zonder,maar de vraag is natuurlijk hoe dat in de toekomst zal zijn.

Wat mij betreft houd ik een auto net zo lang tot hij door zijn wielen zakt. Uiterlijk maakt me niks uit, accessoires ook niet,veiligheid wel.


Als de focus echt ligt op het vervoer van je paarden zou ik een recent B-vrachtwagentje kopen. Achteruitrijcamera erop en dan rij je zoals met een auto. Enkel parkeren in stadsverkeer is wat lastiger, maar dan is het alternatief op een parking gaan staan en 'the last mile' met de fiets doen.
Ik heb mijn vrachtwagentje een tijdje als auto gebruikt en dat ging prima.
Die dingen kosten wel wat maar houden heel goed hun waarde. Verbruik is amper meer dan van een auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:16 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
VeerenAshley schreef
Ik denk dat ik zo aan de 10.000 per jaar kom. In principe zou de auto ook gebruikt worden voor gewone ritten, maar die probeer ik zoveel mogelijk te beperken.
Dit corona-jaar heb ik meer met trailer gereden dan zonder,maar de vraag is natuurlijk hoe dat in de toekomst zal zijn.

Wat mij betreft houd ik een auto net zo lang tot hij door zijn wielen zakt. Uiterlijk maakt me niks uit, accessoires ook niet,veiligheid wel.


Als de focus echt ligt op het vervoer van je paarden zou ik een recent B-vrachtwagentje kopen. Achteruitrijcamera erop en dan rij je zoals met een auto. Enkel parkeren in stadsverkeer is wat lastiger, maar dan is het alternatief op een parking gaan staan en 'the last mile' met de fiets doen.
Ik heb mijn vrachtwagentje een tijdje als auto gebruikt en dat ging prima.
Die dingen kosten wel wat maar houden heel goed hun waarde. Verbruik is amper meer dan van een auto.

Nadeel daarvan is alleen dat ze met twee Welsh-Cobs vol zijn. Dan kan er geen tuig en zo meer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:19 



 
Profiel   

Je hebt daar toch nog ruimte voor tuig in?
Qua gewicht moet dat ook lukken: ons wagentje heeft 1260kg laadvermogen (de chauffeur is daar al afgetrokken). Haar paarden wegen ruim genomen 500kg elk. Dan heb je nog 260kg over voor passagiers en tuig.
Wel te mijden zijn de wagentjes met dubbele cabine en de zgn hengstenuitvoeringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:28 



 
Profiel   

Ik heb een Mazda CX5 benzine. Die mag 1800 kg trekken is vrij zuinig. 1 op 15 gemiddeld. Het is een automaat en daar zit ook een stand op waarbij je wel zelf kunt schakelen. Dus mocht je meer toeren willen dan kan dat. En 4 wd is ook fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:37 



 
Profiel   

Wij hebben voor t zelfde vraagstuk gestaan. Hier hebben we gekozen voor een oudere volvo v70 om de trailer te trekken, meestal met 1 groot tuigpaard en soms gaan er 2 anderen tegeleijk mee. De bedoeling was ook dat ik m voor naar mn werk zou gebruiken maar sind het thuiswerken is mn man niet meer op kantoor geweest en pak ik zijn auto (KIA niro electrisch, we hebben 20 zonneppanelen o.a. hiervoor op het dak van ons huis) Met de volvo nog geen 3000km mee gereden afgelopen jaar, dat ie misschien wat meer verbruikt per km is dus niet zo erg. Voor ons pakte deze keus goed uit. Als het je enige auto is zou de keus misschien anders worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:52 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Je hebt daar toch nog ruimte voor tuig in?
Qua gewicht moet dat ook lukken: ons wagentje heeft 1260kg laadvermogen (de chauffeur is daar al afgetrokken). Haar paarden wegen ruim genomen 500kg elk. Dan heb je nog 260kg over voor passagiers en tuig.
Wel te mijden zijn de wagentjes met dubbele cabine en de zgn hengstenuitvoeringen.

Fysieke ruimte wel, gewichtsruimte niet.

260kg ben je vlugger doorheen dan je erg in hebt.

Wat heb jij allemaal standaard in je auto liggen? Denk aan touw, halster, emmer, hooinet, poetsspullen enz, enz.
Weet je zeker dat het reservewiel mee gewogen is?
Je brandstoftank zit halfvol, dat is voorschrift. De andere helft gaat dus van je laadvermogen af. Nu zul jij geen 200ltr aan boord hebben zoals Appeltje maar 120ltr is niet raar en 60ltr Diesel weegt ook 50kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 17:42 



 
Profiel   

Dank iedereen voor alle input!

W.b de vrachtwagens: ik meende begrepen te hebben dat de meeste die als tweepaards verkocht worden eigenlijk altijd onvoldoende laadvermogen hebben - wat ikke dus ook zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 17:48 



 
Profiel   

Koop een degelijke trek auto en voor de kleine ritten zonder trailer een citroen ami elektrisch. Nieuwe 6000,- verkrijgbaar vanaf dit voorjaar. Opladen kan via een normale stekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 17:50 



 
Profiel   

Dat is ook een optie, maar ik vraag me af of het hebben van twee auto's wel past bij mijn wens tot "verantwoord" rijden. Zo'n nieuwe ami moet tenslotte ook geproduceerd worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 17:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen