Fun-da deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:31

XladyX schreef:
Cayenne schreef:
Wat zou hier zijn gebeurd? Het ziet er nog bewoond uit? :=
https://www.zimmo.be/nl/neerpelt-3910/t ... huis/KHIOK


Oh wat bizar deze! Er is in ieder geval mog stromend water (foto 17) misschien oa een van de redenen van het vocht en schimmel als dat constand loopt

deze is al uitgebreid besproken :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 04:55


Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 07:56

Elinexx schreef:
Deze vind ik ook wel apart
https://www.funda.nl/42214883


Gaaf! Dat is ooit een zetterij/drukkerij geweest, vermoed ik, ik zie overal letterbakkasten staan.
Of de huidige eigenaar is zetter geweest, dat kan natuurlijk ook, maar het lijkt qua bouw en lichtinval veel op de oude drukkerij waar mijn moeder ooit werkte. In het midden zou ooit een kleine drukpers kunnen hebben gestaan.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:03

Cayenne schreef:


Ach, wat een armoe. Misschien krap aan 1000 m2 voor die paarden, van de 1700 totaal.
Dit soort dingen zouden gewoon verboden moeten worden. Er zou een wet moeten komen dat je 2500 m2 ruimte per te houden paard hebt, minimaal.

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:42

Die in Geldrop stook je je arm
Die in Stolwijk is sip idd

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:47

pantarhei schreef:
Die in Geldrop stook je je arm
Die in Stolwijk is sip idd

Daarom staat ie ook in Geldrop :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:03

Ibbel schreef:
Cayenne schreef:


Ach, wat een armoe. Misschien krap aan 1000 m2 voor die paarden, van de 1700 totaal.
Dit soort dingen zouden gewoon verboden moeten worden. Er zou een wet moeten komen dat je 2500 m2 ruimte per te houden paard hebt, minimaal.


Daar verbaas ik me ook over. Misschien dat het nog iets is wanneer je ergens in de buurt een weiland kunt huren..

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:11

Cayenne schreef:
Ibbel schreef:
Ach, wat een armoe. Misschien krap aan 1000 m2 voor die paarden, van de 1700 totaal.
Dit soort dingen zouden gewoon verboden moeten worden. Er zou een wet moeten komen dat je 2500 m2 ruimte per te houden paard hebt, minimaal.


Daar verbaas ik me ook over. Misschien dat het nog iets is wanneer je ergens in de buurt een weiland kunt huren..

Dat dus.
Kennissen verkochten hun huis ook met de optie een paard te kunnen houden (ex-mijn-Welsh-Cob was er nog fotomodel voor) daar was ook maar een paddockje bij maar zij hadden in de buurt ook een flink weiland erbij gehuurd. Dat stond nergens in de ad....

Siggislief

Berichten: 14041
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:46


pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:14

Noordnoord

pillow
Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:11


EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:29

Ibbel schreef:
Cayenne schreef:


Ach, wat een armoe. Misschien krap aan 1000 m2 voor die paarden, van de 1700 totaal.
Dit soort dingen zouden gewoon verboden moeten worden. Er zou een wet moeten komen dat je 2500 m2 ruimte per te houden paard hebt, minimaal.


Dat vind ik toch zo'n rare uitspraak. Da wordt denk ik 3/4 van de paarden volgens jou niet goed gehouden.
Ik heb mijn paarden in mijn achtertuin staan (uitloopstal met paddock). In de zomer gaan ze 24/7 de wei op (winter niet mogelijk ivm kleigrond). Volgens jou is dit armoe en moet het verboden worden. Stop toch eens met dit ongenuanceerde uitspraken. Nog ff en een dierenactivist ziet dit als waarheid en wat dan ....

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:45

Ik vind dat idd armoe. En ja, het zou best kunnen dat 3/4 van de paarden te weinig bewegingsvrijheid heeft. En ik vind dat bedroevend.

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:05

Ibbel schreef:
Ik vind dat idd armoe. En ja, het zou best kunnen dat 3/4 van de paarden te weinig bewegingsvrijheid heeft. En ik vind dat bedroevend.

Mee eens :j

mellamoshan

Berichten: 4259
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:28

EllyC schreef:
Dat vind ik toch zo'n rare uitspraak. Da wordt denk ik 3/4 van de paarden volgens jou niet goed gehouden.
Ik heb mijn paarden in mijn achtertuin staan (uitloopstal met paddock). In de zomer gaan ze 24/7 de wei op (winter niet mogelijk ivm kleigrond). Volgens jou is dit armoe en moet het verboden worden. Stop toch eens met dit ongenuanceerde uitspraken. Nog ff en een dierenactivist ziet dit als waarheid en wat dan ....


Stille meelezer hier, maar eens met je ellyc. Ik vond het ook nogal een tenenkrommende uitspraak. Alles valt en staat met de inrichting icm hoeveelheid dieren. Wie weet staan ze zomerdag wel op een mega weiland. Hier in de regio is winterdag blubber tot aan je knieën als je ze dan op de wei zet dus paddock is prima alternatief.
Te kort door de bocht die uitspraak mi.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:01

Dit gaat helemaal off topic, maar er wordt nu al gesproken over een wet die vastlegt dat een paard sociaal contact moet hebben. Denk je echt dat het daar bij blijft? Dat er niet net als bij scharrelkippen en dergelijke, geen minimale vierkanten meters stalruimte én buitenruimte zullen worden vastgelegd?
En dan is 2500 m2 misschien veel te hoopvol, 1000 m2 per paard is ook al iets.
Maar ik hoop echt dat er regels komen paarden per twee in een paddock van 20 x 20 te gek voor woorden is. Zélfs als ze 's zomers in een wei staan. Dan voldoe je wel aan dat sociale contact, maar dan nog voorzie je niet in de behoefte aan kunnen rennen en stuiteren.

En het feit dat er hier zo fel op gereageerd wordt, doet me vermoeden dat er bij degenen die hun paard zo hebben staan eigenlijk wel een klein stemmetje roept: dit is niet zo heel erg veel ruimte...

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:32

Ibbel schreef:
Dit gaat helemaal off topic, maar er wordt nu al gesproken over een wet die vastlegt dat een paard sociaal contact moet hebben. Denk je echt dat het daar bij blijft? Dat er niet net als bij scharrelkippen en dergelijke, geen minimale vierkanten meters stalruimte én buitenruimte zullen worden vastgelegd?
En dan is 2500 m2 misschien veel te hoopvol, 1000 m2 per paard is ook al iets.
Maar ik hoop echt dat er regels komen paarden per twee in een paddock van 20 x 20 te gek voor woorden is. Zélfs als ze 's zomers in een wei staan. Dan voldoe je wel aan dat sociale contact, maar dan nog voorzie je niet in de behoefte aan kunnen rennen en stuiteren.

En het feit dat er hier zo fel op gereageerd wordt, doet me vermoeden dat er bij degenen die hun paard zo hebben staan eigenlijk wel een klein stemmetje roept: dit is niet zo heel erg veel ruimte...

Ik sluit me hier ook bij aan.
En als 3/4 zo echt staat dan snap ik wel waarom dier en recht stuitert.

Zulke panden als paarden pand aanbieden word ik ook altijd verdrietig van. En hoop altijd maar dat mensen het kopen die er wat anders mee doen. Daarnaast herrie met de buren krijg je wel om mindere dingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:35

Ik ben het ook eens met mijn voorgangers.
Een paddock geeft vaak niet de ruimte voor een paard om eens echt flink de benen te strekken en rond te stuiteren. Natuurlijk is alles beter als wanneer ze 24/7 binnen staan, maar dat maakt een paddock nog steeds niet voldoende.
Ik snap wel dat het op kleigrond lastig is om ze het jaar rond op een (flinke) wei te zetten, maar dan is de vraag of je op die manier dan wel paarden moet houden wanneer de grond niet geschikt is of wanneer ze tijdens de winter noodgedwongen gebonden zijn aan een paddock.

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:10

Flabbergasted

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:31

Cayenne schreef:
Ik ben het ook eens met mijn voorgangers.
Een paddock geeft vaak niet de ruimte voor een paard om eens echt flink de benen te strekken en rond te stuiteren. Natuurlijk is alles beter als wanneer ze 24/7 binnen staan, maar dat maakt een paddock nog steeds niet voldoende.
Ik snap wel dat het op kleigrond lastig is om ze het jaar rond op een (flinke) wei te zetten, maar dan is de vraag of je op die manier dan wel paarden moet houden wanneer de grond niet geschikt is of wanneer ze tijdens de winter noodgedwongen gebonden zijn aan een paddock.

Dus: geen paarden in Zuid- en Noord Holland, niet in Zeeland en niet in de Flevopolder.
Een manege met 75 paarden mag alleen bestaan als het bedrijf 8 hectare grond heeft of meer.
Hoewel het streven mooi is, blijft dit een utopie.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:46

Ik heb jaren paarden op kleigrond gehad, ook in de winter. En dat kan dus best wel, míts je er geen 10 op een hectare gooit :D
En ja, je moet bij in de ingang de boel verharden, en je moet voor het groeiseizoen er even met een rol overheen, maar je staat er verbaasd van hoe snel een kleigrasmat weer herstelt na de winter. Hoef je niet eens door te zaaien.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:20

Het herstelt wel, maar ik vind het onverantwoord. Heb wel eens een winter 2 paarden op 2 hectare kleigrond gehad, omdat mijn ruin heel onrustig was na verkoop van paard #3 en tig keer door de omheining is gerend, totdat we de moed opgaven en álles open hadden (stal, paddocks, wei). Met redelijk droog weer stonden ze met oud en nieuw prima in de wei, maar zet je ze er met nat weer op, dan vind ik dat ze écht te diep wegzakken en dat het te glad is. Ik kan me zelf nauwelijks voortbewegen op de kleigrond, dus ik snapte niet hoe ze er nog konden lopen.

Ik heb ze dan echt liever in de paddock. En ik vind het ook lastig om een minimale bewegingsruimte vast te stellen. Hiervoor hadden we aan huis maar een klein perceel op zandgrond voor de winter, maar omdat het smal was, konden ze een heel stuk rechtuit rennen. Ging prima. Terwijl je dat perceel ook niet meteen een paardenobject zou noemen. Nu hebben we ook zeker geen 1000 m2 paddock per paard. Ik heb het via Maps gemeten op 846 m2 als ik de bak en het pad niet open zet en de ruime schuilstal niet meereken. Het langste stuk rechtuit is 65 m. Een droge winterwei leek mij geweldig, maar ik vind de winters soms toch al eng wat fructaan betreft, dus ik heb niet zo'n moeite met overwinteren in de paddock.

Vroeger hadden we wel buren met één paard in een paddock zo groot als 2x de voortuin van een standaard, geschakelde woning/rijtjeswoning. Ze hadden geen weiland of andere plek voor het paard voor de afwisseling. Zoiets vind ik echt niet kunnen. Dat was dan ook zeker geen 20 x 20 m en het alleen staan vind ik dan helemaal erg.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:33

Nou, dan kunnen er een hoop paarden de salami in :D Want ze zijn amper ergens te houden (in de winter zeker). En zo wel is dat zo uniek dat ze stalling onbetaalbaar wordt. Althans... in de randstad als je het niet in eigen beheer hebt.

En nu weer lekker on topic? Veel leuker! :D

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:35


XladyX

Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:00

Tja, de discussie hoeveel ruimte is genoeg en/of is paddock goed ga je samen zo niet uitkomen. Volgens de 1 pleeg je schande als je je paard 's winters op een paddock houdt en de ander vind het not done om een paard ook maar op gras te zetten. Uit dat oogpunt moeten we misschien maar helemaal geen paarden meer houden in NL en naar Spanje gaan. Maar daar is het vast weer te warm -O-

Ontopic, villa op 5 hectare grond, incl stallen. De rijbak (foto 71) heeft misschien wel wat liefde nodig :D

https://www.funda.nl/42213203