Fun-da deel 3!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:02

Hoe weet jij waar die mensen zitten dan?

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:03

manzano schreef:
Hier gisteren nog een tussenwoning verkocht met een piepklein tuintje voor 6 ton. En dat is nog niet eens in de stad. Gaat nergens meer over.

Maar ik heb ook klanten die gaan verhuizen (en zelfs duurdere huizen) om lagere maandlasten te hebben vanwege de lage rente. Ook best bizar eigenlijk.

Je zou ook gewoon je hypotheek over kunnen sluiten.

Ik ga toch met Ibbel mee: mensen hebben te veel geld, willen het NU en dan beginnen een paar gekken te bieden in de markt en voor je het weet, slaat de boel op hol.
Huizen, honden, paarden, auto's en zelfs modeltreintjes (!!), het maakt niet zoveel uit.

Ik denk dat je je meer druk kunt gaan maken voor het moment dat die mensen ontdekken dat ze er meer geld aan kwijt zijn dan ze eigenlijk willen. Dan komt een deel van die huizen, honden, paarden en wellicht ook modeltreintjes weer op de markt en stort de prijs in elkaar vanwege het aanbod en niemand die er nog op zit te wachten.

Dat is les 2 basis-economie maar die wordt, ook op Bokt, elke keer afgebrand als "dat gebeurt niet"

Mark my words........

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:05

Ik kan niet wachten tot het weer normaal wordt. Wordt m'n werk een stuk leuker van. Laat die hypotheekrente alsjeblieft stijgen.

Ik heb gekeken naar oversluiten trouwens, maar die boete was echt niet grappig. Verhuizen was echt een stuk goedkoper.

Edit: oh en de prijzen van paarden mag ook wel wat instorten idd hahaha

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:07

Ik denk niet dat de prijzen echt instorten, denk wel dat er een nieuw “normaal” komt die wel hoger ligt dan de prijzen van een jaar of 4 a 5 terug. Op een gegeven moment is de rek er vast weer even uit.

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:08

Voor ons is het inderdaad een kwestie van dingen uitstellen. Wij blijven dus voor 1000 euro huren in plaats van dat wij 3,5 tot 4 ton neerleggen voor een tussenwoning.
Misschien dat we nieuwbouw gaan overwegen. Gemeente stelt dat er betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de politie agenten, leraren en verpleegkundigen. Ben benieuwd :+

Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:12

En als de overheid iets moet doen is het niet nóg meer huizen in dit propvolle stikstofoverbelaste land te bouwen. Dan hebben we straks misschien wel een dak boven ons hoofd, maar geen milieu meer waar in te leven is.

Maar misschien is het wél een goed idee voor de overheid om dubbel woningbezit zwaar te belasten/te verbieden. Ministers die rustig in Drenthe blijven wonen en een flatje in Den Haag hebben bv. Of eigenaren van woningcooperaties die zélf in één van hun eigen huurwoningen wonen plus een koophuis hebben. Of gewoon huisjesmelkerij à la Prins Bernhard jr :D

Of met 1 of 2 personen wonen in een 5 of 6 kamer woning aan te pakken. Er is ook een cultuur aan het ontstaan van dertigers en veertiger die alleen willen wonen 'omdat ze bindingsangst hebben en geen relatie goed kunnen houden'. En biologisch gezien zijn mensen kuddedieren, dus dat is redelijk onnatuurlijk gedrag :+

En ja, kort door de bocht en gechargeerd :D

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:13

lenaa_tje schreef:
Voor ons is het inderdaad een kwestie van dingen uitstellen. Wij blijven dus voor 1000 euro huren in plaats van dat wij 3,5 tot 4 ton neerleggen voor een tussenwoning.
Misschien dat we nieuwbouw gaan overwegen. Gemeente stelt dat er betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de politie agenten, leraren en verpleegkundigen. Ben benieuwd :+


Lijkt me mooie ontwikkeling als er idd huizen komen in lagere prijsklasse en die alleen gekocht mogen worden met bepaald maximaal inkomen.
Ik hoop dat het doorgaat. Hier zie je in de nieuwbouw toch weer het gros van 6ton+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110853
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:15

Ik kan me wel voorstellen dat mensen over een paar jaar -wanneer hopelijk de gekte is overgewaaid- er van balen dat ze voor zoveel geld een huis hebben gekocht terwijl ze dat geld er waarschijnlijk nooit meer voor terug krijgen en voor een stuk minder geld veel meer hadden gekregen.

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:17

Nou ja denk ook dat het thuis blijven wonen van oudere mensen een ding is. Wat mij opviel bij mijn oma is dat 1 de wachtlijsten heel lang waren en 2 ze zoveel moet betalen voor de zorg in het tehuis dat ze met hulp in de grote woning waar ze woonde prima uit kon.

De k dat puur bij bouwen ook niet de optie is. Hier wordt echt enorm gebouwd en die prijzen zijn ook door het dak. Je betaalt zo 6 ton voor een casco twee onder een kap

Over duur een huis kopen. We hebben best een heel groot bedrag aan overwaarde. Als de markt in zakt zijn we dat ook kwijt. Als we een duurder huis kopen net zo. T is gewoon gebakken lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:19

Sowieso een verplicht zelf bewonen clausule.. dan zit je niet op te bieden tegen een investeerder. En ja, de markt maakt deels zichzelf gek. Als men uit ellende maar direct een ton overbiedt om eens een huis te hebben. Als niemand dat zou doen, zouden huizen best voor rond de vraagprijs weggaan. Dat die vraagprijs een stuk is gestegen wegens een krappere woningmarkt kan ik prima inkomen. Maar het tegen elkaar opbieden met belachelijke bedragen doen we als kopers toch echt helemaal zelf.

Wij hebben getwijfeld om een tussenwoning te kopen. Maar aangezien ik daar eigenlijk niet dood gevonden wil worden, zou dat puur wezen om geen geld weg te gooien aan huur. Ik geloof echter niet dat als ik nu wat koop, dat een goede investering is tov blijven huren. Dat huis krijg ik echt niet meer voor de bedragen van nu verkocht binnen 5 jaar.

Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:24

Eén oplossing voor het 'zorg voor ouderen' probleem zou ook kunnen en moeten zijn dat de overheid kangoeroewonen makkelijker mogelijk maakt. Dat zou ook de druk op verpleegtehuizen kunnen verminderen.

En als er nog eens een beslissing is geweest die 'Den Haag' nooit had moeten nemen is het het afschaffen van bejaardentehuizen - en nu ook verzorgingstehuizen. En is alleen nog maar - dure - verpleegzorg over. Want, iedereen moet zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Terwijl tegelijkertijd ook de thuiszorg flink is afgeschaald.

Soms vraag ik me echt af of ze daar in Den Haag enig idee van de echte wereld hebben, en of ze daar allemaal uit een fabriek komen ipv uit een vader en moeder...

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:26

manzano schreef:
lenaa_tje schreef:
Voor ons is het inderdaad een kwestie van dingen uitstellen. Wij blijven dus voor 1000 euro huren in plaats van dat wij 3,5 tot 4 ton neerleggen voor een tussenwoning.
Misschien dat we nieuwbouw gaan overwegen. Gemeente stelt dat er betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de politie agenten, leraren en verpleegkundigen. Ben benieuwd :+


Lijkt me mooie ontwikkeling als er idd huizen komen in lagere prijsklasse en die alleen gekocht mogen worden met bepaald maximaal inkomen.
Ik hoop dat het doorgaat. Hier zie je in de nieuwbouw toch weer het gros van 6ton+

Dat verklaart ook waarom ze zo hard bouwen. Als je als bouwer per huis 200k netto in je zak kunt steken, is huizen bouwen wel erg lucratief.....

Die "lagere prijsklasse" hebben we in de jaren '80 ook gehad met die premia A, -B en -C woningen. Was ook een doorslaand succes, not.....

Als de overheid dan een punt wil maken, zouden ze meer winnen door bedrijven te verplichten dat er thuis gewerkt wordt tenzij.
Niet alles kan vanuit huis, maar er kan voor zeker 60% thuis gewerkt worden door degenen die geen fysiek, lokatie-gebonden werk hebben. DAT is wat Corona ons ook geleerd heeft en, maar dat is vakkundig onder het tapijt geveegd, je bent in een klap van je stikstofprobleem af!

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:28


Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:37

Geweldig, ik vind hem te groot voor mij, maar wat een leukerd!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:49

lenaa_tje schreef:
Voor ons is het inderdaad een kwestie van dingen uitstellen. Wij blijven dus voor 1000 euro huren in plaats van dat wij 3,5 tot 4 ton neerleggen voor een tussenwoning.
Misschien dat we nieuwbouw gaan overwegen. Gemeente stelt dat er betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de politie agenten, leraren en verpleegkundigen. Ben benieuwd :+


In Groningen?

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:57

manzano schreef:
Hoe weet jij waar die mensen zitten dan?


Dat maakt toch niet uit waar ze zitten? Ze besluiten zelf om 7 ton uit te geven voor een tussenwoning. Dan ben je in mijn ogen echt niet lekker. Al zitten ze nog bij hun ouders. Wat ik me niet voor kan stellen als je 7 ton te besteden hebt maar goed.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:23

Er spelen mega veel factoren mee. En misschien is dat ook wel het probleem. In buitengebied liggen bijvoorbeeld zo veel kansen met voormalige agrarische bedrijfswoningen, dubbele bewoning noem het maar op. Dat daar zo ingewikkeld over wordt gedaan is me ook echt een raadsel.

En dat de bouw liever dure huizen bouwt snap ik natuurlijk heel goed. Maar een overheid kan hier natuurlijk ook prima in sturen.
Overigens kan je thuiswerken zien als een oplossing voor stikstof probleem, maar corona en dat thuiswerken is ook een van de grote triggers waardoor mensen nu dus willen verhuizen, groter willen wonen etc.
Dat is echt een van de eerste dingen die kijkers noemen als ik vraag waarom ze op zoek zijn naar een nieuwe woning tijdens bezichtigingen. Dat heeft de vraag alleen maar verder opgestuwd.
Echt super duidelijk te merken.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:32


lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:45

PeerAppel schreef:
lenaa_tje schreef:
Voor ons is het inderdaad een kwestie van dingen uitstellen. Wij blijven dus voor 1000 euro huren in plaats van dat wij 3,5 tot 4 ton neerleggen voor een tussenwoning.
Misschien dat we nieuwbouw gaan overwegen. Gemeente stelt dat er betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de politie agenten, leraren en verpleegkundigen. Ben benieuwd :+


In Groningen?

Ja een wijk van. Wordt een tegenhanger van de nieuwbouw woningen beginnen vanaf 4,5 ton :')

Ikke dat zal maar iets anders kunnen wij niet betalen. Dus dan is het voor 1000 euro huren want je valt net boven de sociale huur grens.

Sure_lee

Berichten: 10438
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:48

Deze vind ik ook gaaf!
https://www.funda.nl/koop/klarenbeek-ge ... -zuid-305/

Maar helaas net iets te ver voor ons en om het naar onze smaak te maken moet er nog een berg geld in.

Nou wij maken wel plaats hoor.
We hebben een huis met 5 slaapkamer, 2 badkamers en 1,5 keuken. We zijn met zijn 2en. We hadden dit huis gekocht met het idee dat het een mooi gezinshuis zou zijn maar we willen toch geen kinderen dus is alle ruimte overbodig.
Het soutterrain met 2 kamers, badkamer en keukenblok is ook wel super handig voor mensen die komen logeren. Maar die kunnen ook wel met minder af haha.

Edit: voor de beeldvorming van het souterrain kan ik nu wat foto's toevoegen want die heb ik van de makelaar gekregen haha.
Dinsdag op funda!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 22-05-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:49

Mooi! Wel wat gedateerd inderdaad. Mooie omgeving daar!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:02

Die in Klarenbeek valt best wat moois van te maken, maar hij staat wel op een punt waar veel ongelukken gebeuren.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:16

Spannend Surelee! Hebben jullie al wat anders?

Wij gaan donderdag of vrijdag op Funda.

Sure_lee

Berichten: 10438
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:22

Nee nog niet. Nog niks gevonden wat we echt willen hebben. Maar er staan nog wel wat bezichtigingen en er komen ieder dag nog wel huizen voorbij die ons aanspreken gelukkig. Als het volgende week verkocht is dan kunnen we ook wat makkelijker schakelen want dan weten we wat we hypotheekvrij kunnen kopen.

Voor jullie ook spannend!

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:25