Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 20:22

Ik ben eindelijk overgestapt van de Rabobank naar de ASN bank, een klusje dat al langer dan waar ik trots op ben op mijn to do lijstje stond. Dus ik ben grotendeels heel blij dat ik het nu eindelijk gedaan heb.

Maar vanaf het aanmeldproces ging ik twijfelen en die zijn nu het proces voltooid is en ik alles kan gebruiken nog wat sterker geworden. Die twijfels zitten eigenlijk alleen maar in de veiligheid (cybersecurity): zo moest ik een scan van mijn ID kaart opsturen via een internetpagina, waarbij zowel gezicht als BSN nummer zichtbaar moest zijn. Het was geen dubbelbeveiligde pagina voor zover ik kon zien en ik voelde me bezwaard, maar toch gedaan (stom!). Nu bij het ontvangen en activeren van de pas zag ik dat je geen extra apparaatje (zoals een rabo scanner) krijgt en alles gewoon via één vorm van identificatie gaat. Goed, ik heb die stomme scanner vervloekt hoor als ik hem onverwacht nodig had, maar ergens voelt dit toch te open ofzo. Zoals ik het nu kan zien gaat alles gewoon via die app waar je met één cijfercode in bent.

Deze twee dingen maken dat ik me toch wat zorgen maak, zeker in deze tijd van cyberaanvallen en identiteitsfraude e.d.. Ik ben 30 en redelijk bijdehand dus geen complete 'oma-wat-heb-je-nu-gedaan', maar toch. Op internet vind ik weinig tot niets over de cybersecurity bij ASN, maar misschien heeft hier iemand ideeën erover of ervaringen met ASN?

Alvast bedankt!

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:29

Ik heb niet zo lang geleden dezelfde overstap gemaakt en ervaar het juist als heel prettig dat ik geen aparte scanner/reader nodig heb om betalingen te doen.

Heb ook geen moment het gevoel gehad dat mijn veiligheid door ASN niet gewaarborgd wordt.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:31

ASN heeft lang gebruik gemaakt van een random reader. Ben juist blij dat het nu niet meer hoeft.

Verder ben ik al best lang klant, ik heb verder geen klachten en ervaar geen onveilig gevoel oid.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:33

Hier ook dezelfde overstap en alles is gewoon veilig hoor. Voor zover ik weet moet je ook bij elke bank je legitimatie tonen voor het openen van een rekening.

Ik vind het juist fijn om geen apparaatje te moeten hebben en ik vind dat ook wel logisch dat ze de stap gemaakt hebben om die af te schaffen bij een duurzame bank.

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:35

Ik zit niet bij ASN maar bij ING en nog nooit een random reader hoeven gebruiken. En dit ook nooit als vervelend ervaren. De banken hebben het echt wel goed beveiligd. En zonder mijn gezicht of code kom je niet in de app en via de website moet je eens in de zoveel tijd je wachtwoord veranderen.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 20:36

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Ik vind het ook normaal om ID te tonen natuurlijk, maar dat kan ook via services die dingen versleuteld versturen waardoor ze onderweg niet te onderscheppen zijn. Dat had ik liever gezien, denk ik.

Maar het is wel geruststellend om te lezen dat jullie je er niet zo druk om maken :D

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:39

Volgens mij toen ik dat deed was het wel een beveiligde verbinding, niet zomaar via de mail ofzo dat je je ID moet sturen.
Maar het is al wel weer een tijdje geleden dat wij overgestapt zijn.

Weet niet precies meer maar ms heb je over het hoofd gezien dat het een beveiligde verbinding is?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:47

Over het systeem zelf zou ik me geen zorgen maken. Je hebt ook via een mobiele telefoon nog steeds 2FA-beveiliging: je moet jouw telefoon hebben en er is een extra beveiliging (code, gezichtsherkenning of vingerafdruk.)

Maar in een ander opzicht vind ik het jammer: de digipas geeft wel een verschil tussen niet te hoge betalingen en een omslachtiger proces dat de extra vraag stelt aan mij of ik zeker weet wat ik doe. En als je dat ding thuis in de la hebt liggen kun je dus niet zomaar in een opwelling grote betalingen doen. Dat is een ander soort bescherming, waar ik op zich wel blij mee ben. Maar tegelijkertijd: ik gebruik de digipas heel weinig en niet voor de normale ideal-betalingen of overboekingen, dus veel verschil maakt het ook niet, en technisch is het systeem gewoon veilig.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:50

Rabobank loopt achter hoor met hun rabo reader. Irritant rotding. Wil ik even gauw paar honderd overmaken weg van huis... Vraagt ie om die rotreader.

Ik ben klant bij rabo (prive), bij ING (ook n reader maar alleen bij connecten in de app de eerste keer), en Knab (alles digitaal en dus idd ook zelfde proces) en heb bij bunq gezeten voordat ze de prijzen omhoog gingen gooien. (zelfde proces).
Persoonlijk ben ik niet heel bang voor identiteitsfraude en hacking etc. Eigenlijk met de reden: alles is zeer eenvoudig te vinden.
Stel nou ik wil jouw BSN om vanallerlei dingen op te vragen en te openen op jouw naam en kosten... Ik heb eigenlijk alleen maar je geboortedatum (dus als iemand op je fb of wat dan ook plaatst: proficiat met je 30e verjaardag, dan kan je achterhalen wat de exacte datum is), je postcode en huisnummer. Das een kwestie van jou volgen.
Vervolgens gooi je dat in een softwaretje wat we bv ook hebben voor COV (controle op verzekering) en al je gegevens komen eruit rollen.
Ook met privacy qua cameras.. Zolang ze niet op mijn perceel /huis staan vind ik het prima. Je wordt toch overal gefilmd behalve waar je het nodig hebt als er iets wordt gejat.

We zouden er veel banger voor moeten zijn maar je houdt het niet tegen. Net als AI. Dat wordt echt nog een giller binnenkort. Als gewoon niks van wat je nog ziet/hoort echt is.
Muziek, film, series, reclames, en alle beroepen die vervangen kunnen worden. Ik houd mn hart vast.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:52

Grote betalingen kun je bij ASN ook niet zomaar doen.
Boven de 1000€ moet je je limiet verhogen via de app en dan moet je nog 4 uur wachten tot je het echt kan overmaken en in de tussentijd krijg je berichtjes of jij het echt was en als je het niet zelf gedaan hebt kan je gelijk laten blokkeren.

Ik moet dat circus meestal een paar keer doen want na 4 uur vergeet ik helemaal dat ik nog geld moest overmaken :')

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:52

Ik zit bij Knab en Rabo, en we gaan weg bij Rabo door oa die domme raboreader. Altijd gedoe met dat ding.

Doe zelf al jaren zaken via Knab en zoveel handiger met code of gezichtsherkenning.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 21:44

Zo'n scanner kan inderdaad ook achterhaald zijn, zo had ik het nog niet bekeken!

Verootjoo dit wordt een feest van herkenning denk ik want ik zou het na een half uur al volledig vergeten zijn :')

Bedankt voor de geruststelling!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:53

Ik heb het idee dat door de reader een zekerheid is ingebouwd door gebruik van verschillende fysieke elementen nodig hebt. Dus ik vind het niet vervelend. Lijkt mij een stuk veiliger dan alleen een een digitale pincode.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:55

Ik heb jaren geleden de overstap van ING naar ASN gemaakt, en nog steeds heel blij mee!
ING had sowieso al geen random reader, dus ik was niet anders gewend.
ASN had destijds wel nog een random reader, maar ik heb dat pokkeding nooit gebruikt.

En bij ASN zit er nog een extra beveiliging in waarbij je niet alles via je app kan doen (bv bij heel grote bedragen en limieten instellen dacht ik?) en dan moet je inloggen op je pc met je mobiel als tweede apparaat erbij om de QR code te scannen, dus ook het random reader idee, maar dan zonder stom kastje.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:34

Oh volgens mij loop ik hopeloos achter dat ik nog braaf de digiteader gebruik bij de Asn bank. Ik heb denk ik gemist dat het ook zonder kan :-).

Ik had wel al de limiet zonder digipas verhoogd, dus gebruik hem amper. Maar toch, echt handig is hij niet nee.

Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:58

beert schreef:
Oh volgens mij loop ik hopeloos achter dat ik nog braaf de digiteader gebruik bij de Asn bank. Ik heb denk ik gemist dat het ook zonder kan :-).

Ik had wel al de limiet zonder digipas verhoogd, dus gebruik hem amper. Maar toch, echt handig is hij niet nee.


Die reader wordt uitgefaseerd, je kunt m blijven gebruiken maar als de batterij leeg is/als ie kapot is krijg je geen nieuwe meer :o

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:00

Enne, uit pure, blonde, nieuwsgierigheid... waarom maakten jullie de keuze tot overstappen?

Hier al jaren ABN... maar puur gemak , daar zat m'n man al.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:25

Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt van de ing naar de asn. Toen had je ook die berichten over investeren in dubbelzinnige projecten en geld wat naar het management gaat ofzo. Ik weet het niet meer precies wat er toen was, maar het voelde niet meer goed.

Bij de ASN bank had ik al een spaarrekening en dan was de keuze snel gemaakt :-). Het is even gedoe met je nieuwe rekeningnummer, maar sinds de IBAN weet niemand die toch niet meer uit zijn hoofd.

En klein voordeel vond ik dat toen met alle phisingmails etc. dat je dat eigenlijk niet hoort van de asn bank. Meestal is dat toch Rabobank of ing.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:36

VuurVleugels schreef:
Die twijfels zitten eigenlijk alleen maar in de veiligheid (cybersecurity): zo moest ik een scan van mijn ID kaart opsturen via een internetpagina, waarbij zowel gezicht als BSN nummer zichtbaar moest zijn. Het was geen dubbelbeveiligde pagina voor zover ik kon zien en ik voelde me bezwaard, maar toch gedaan (stom!).


Troost je, ik moest laatst een ING-rekening openen en die werken op dezelfde manier. :j

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:43

Vanwege duurzaam en maatschappelijk verantwoord investeren van het geld overgestapt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:58

Ik ben ook overgestapt vanwege duurzaamheid en het niet investeren in oorlog/wapens/dierenleed.
Ze hebben ook wel eens leuke projecten, zoals het meten van de waterkwaliteit in Nederland. Daar heb ik een paar jaar geleden nog een kado mee gewonnen, erg leuk.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:21

Zo'n scanner zoals ASN had mag niet meer omdat je niet kan zien voor wat je nu precies tekent op dat ding.
Dus daarom wordt hij uitgefaseerd.
Juist voor de veiligheid.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:31

Tja, leuk allemaal dat die random readers eruit gaan. Maar zo kunnen mensen zonder mobiel straks niet meer internetbankieren. Of mensen die de bankapp niet op de telefoon willen hebben. Ik heb nog nooit problemen gehad met het gebruik van de random reader.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:04

senna21 schreef:
Ik heb het idee dat door de reader een zekerheid is ingebouwd door gebruik van verschillende fysieke elementen nodig hebt. Dus ik vind het niet vervelend. Lijkt mij een stuk veiliger dan alleen een een digitale pincode.


Nou, is ook geen garantie hoor. Ooit eens problemen gehad ermee, kreeg telkens melding dat het fout ging, melding "probeer opnieuw". Na paar keer proberen opgegeven, en 's anderendaags was ik 1650 euro lichter, bleek oplichting te zijn, hadden zelfs geld van mijn spaar- naar bankrekening verplaatst om het te kunnen stelen. Maar direct besteed in een webshop in Engeland, dus ik kon het niet meer laten terughalen.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 10:08

Century schreef:
Zo'n scanner zoals ASN had mag niet meer omdat je niet kan zien voor wat je nu precies tekent op dat ding.
Dus daarom wordt hij uitgefaseerd.
Juist voor de veiligheid.


Mijn raboscanner had een schermpje waar je het bedrag en het rekeningnummer op kon zien, dus daarvan wist ik gewoon wat ik tekende.

Ik ben overigens ook overgestapt vanwege het contrast in beleid tussen Rabo en ASN. Het voelde al een hele tijd echt niet goed meer bij de Rabo, die hele bonuscultuur daar en het investeringsbeleid. ASN is véél duurzamer en groener.

Hoe een grote bank ermee wegkomt de wapenindustrie te financieren is echt beyond me. ABN Amro belegde (eind 2018) € 102,2 miljoen in wapenbedrijven die wapens leverden aan landen die mensenrechten schenden of in conflict zijn volgens de eerlijke geldwijzer. De Rabo investeerde ook in wapenhandel, maar niet voor landen die mensenrechten schenden (bron: https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijze ... es/wapens/)

Alsnog, ik wilde gewoon niet dat mijn bescheiden euro's bijdragen aan een kogel die door iemands lichaam heen scheurt.