Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:10

Luxorvalkje schreef:
In mijn oude buurt hebben ze alle automaten weggehaald, behalve die bij de ah. Ah is open van 7/8-19/22. Die automaat staat binnen, dus een extra drempel voor mensen met slechte bedoelingen

Ik dacht bij die enveloppen aan dat wekelijkse spaarsysteem. Dan nummer je de enveloppen 1 tm 52. Die hussel je door elkaar en aan het begin van de week pak je een enveloppe of trek je blind een enveloppe en daar doe je dan het bedrag in dat erop staat. Dan heb je aan het einde van het jaar € 1.378,00 gespaard.


Dat is inderdaad een leuke manier van sparen, maar soms ook best heftig. Ik heb het een jaar gedaan, maar toen heb ik de enveloppen zo verdeeld dat er iedere maand ongeveer hetzelfde bedrag in moest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:18

Cash uitbetalen is het niet, wel cash betalen voor een dienst. Dus als ik in bijberoep massages geef en ik reken €50 voor 1u relaxatiemassage, dan is de kans heel groot dat mensen mij gewoon cash gaan betalen. Voor een pinapparaat moet je ten eerste al aardig huur betalen én ook nog eens per transactie die je ontvangt. Payconic is de andere optie naast cash.
Bijberoep zou gestart worden als eenmanszaak. Dan hoef je jezelf geen loon uit te keren. Alles wat je verdient komt eigenlijk direct in je private bezittingen terecht. Dus als ik €500/maand ontvang aan inkomsten vanuit massage, dan mag ik dat geld spenderen aan wat ik wil. Belastingtechnisch vallen alle inkomsten uit bijberoep wél onder de personenbelasting in BE, dus als je echt goed verdient zit de kans er wel dik in dat je daardoor plots in een hogere belastingschijf terecht komt. Vandaar dan ook dat ze aangeven dat je regelmatig eens kosten moet maken om dat soort dingen te vermijden.


Ik spaar liever gewoon op de rekening. Natuurlijk is online uitgeven makkelijk, maar voor fysiek uitgeven moet je toch eerst weer naar de automaat lopen.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:36

Werkt SumUp ook niet in België? Daar heb je geen contract voor nodig en het apparaat zelf is ook maar een paar tientjes.

En gefeliciteerd met je nieuwe baan!!!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:13

SumUp ken ik niet, eens opzoeken. Normaal ga ik steeds op locatie werken dus het moet wel iets draagbaar zijn en draadloos.

Met de 2kg witlof, 2kg gehakt, 2kg aardappelen, 2L melk en iets meer dan 650gr gemalen kaas heb ik in totaal 8x een 1persoonsportie witlofschotel kunnen maken. De eerste helft was deze week al, nu net de rest verwerkt. De no waste bloemkool is ook in verwerking. Doel is voor vanavond bloemkool te maken en dan met de overschot op zijn minst al soep.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:39

SumUp werkt top. Gebruiken het op de rijvereniging ook met de wedstrijden.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:53

Dat is het voordeel, ik zag ze vooral op marktjes etc, dus zeker draagbaar.

En waarschijnlijk zijn er ook wel apps in België. Hier kun je bijvoorbeeld een betaalverzoek sturen via je bank, of een Tikkie. Maar er wordt ook wel gewerkt met een QR code. Genoeg mogelijkheden, waarvan er vast ook wel wat in België zal werken.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 14:55

Ik had zo'n left over zakje en heb daar heerlijke soep van gemaakt :Y) alleen nog een stuk zoete aardappel die ik nog had liggen en handje linzen aan toegevoegd plus creme fraiche.

Helemaal top hoor je nieuwe baan Varekaj!
Woensdag voor het eerst weer gefietst sinds mijn val eind vorig jaar. Viel nog niet mee... moest ergens heen dacht anders ben ik weer tig Euro parkeergeld kwijt en parkeren is daar een ramp, dus hup op de fiets. Maar het was :brr: }:0 . Wel in totaal 35 km gefietst. Dus eindelijk weer een begin met het fietsen. Vind zelf voor naar mijn werk gaan de max zo'n beetje bij 20 / 25 liggen, beetje afhankelijk van de route. Maar ik denk dat als je 30 km gewend bent dat goed te doen is hoor. Het is altijd zo lekker om na een drukke dag uit te waaien.

Toen ik niet zoveel te besteden had gaf ik me zelf ook elke week 'weekgeld', daar moest ik het mee doen. Soms zelfs daggeld, haalde ik het uit het potje weekgeld. Wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Vond dat lekker duidelijk.

Over sparen, ik vond vroeger die spaarstaven ook helemaal geweldig. Had je met Euro's en met 2-Euro stukken of met guldens en rijksdaalders.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:10

Als kind spaarden we 20 Frank voor de Ijsjesman als die met zijn wagen door de straten kwam in de zomer. Toen had je daarvoor nog een hoorntje met 2 bollen. 20 frank = €0,50. Nu betaal je voor hetzelfde al €3 geloof ik, of €2/bolletje. En stukken van 50 frank (€1,25) voor de kermis. De botsautootjes, het grijpkraam, eendjes vissen, ballonnetjes schieten, een molentje, het spookhuis, het spiegelpaleis... Alles was 50 frank. Enkel de grote attracties waren 100 tot 200 frank (€2,5 tot €5). Nu kost alles minimaal €5, ook voor de allerkleinsten.
We sneden een gleufje in het deksel van een leeg botervlootje en hadden per muntsoort een bakje. Lol dat we hadden :))

Die no waste bloemkool is écht wel top! Heb van 2 bloemkolen 2x voor 2 personen bloemkool met witte saus kunnen maken en maar liefst 6 bakjes soep voor telkens 2 personen. Behalve dat er bij het opwarmen nog room of kruidenkaas in mag en wat bijkruiden is het best wel lekker! Voor €4,50 ongeveer hebben we met die 2 kolen 8x aan eten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:31

Van broccoli snij ik ook de stam in stukjes en die kook ik ook gewoon met de roosjes, de broccoli wordt hier dan ook altijd goed benut

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:55

De broccoli moet ik nog doen, maar die gaat dezelfde weg op ja.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:21

Nou mijn volledige tandartspotje is alweer leeg voor dit jaar. Vrijdag is gestart met een kroon.
Wel weer 2 servies onderdelen verkocht vandaag. 40 euro rijker.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 18:37

Die 40 + is fijn maar die kroon aiiii dat kan zo'n pijn doen in de portemonnee... ik moet er ook aan geloven binnenkort...

Ik had voor de B&B ook een draagbaar pin apparaat en je denkt misschien 50 Euro betalen ze cash, maar mensen willen toch wel heel graag pinnen hoor, ook voor corona al zeg maar. Plus dat mensen het ook fijn vinden als je direct op je rekeningoverzicht kunt zien wat je ergens voor uitgeeft.
Dus ik was destijds erg blij met dat pin ding. Weet niet meer waar ik het van had trouwens. Weet nu wel dat de RABO bank ook iets handigs heeft en met beperkte kosten.
https://www.rabobank.nl/bedrijven/betal ... -smart-pay
Weet niet of ze dat ook in België hebben?
En last but not least vind ik het persoonlijk ook wel professioneel staan als je via een pin apparaat laat betalen plus... het is veiliger :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:43

Ik heb een app (payconic) en dan kan je ontvangen/betalen via een QR-code. Denk dat ik die ga gebruiken, zoiets heeft ook iedereen bij de hand en mobieltjes ook. Geloof dat dat kostenloos kan. Voor pinnen is het per transactie 5 cent kosten als ik het goed heb + maandelijks huur van dat ding. Ik weet dat aardig wat zelfstandigen die kleinschalig werken er daarom niet echt happig op zijn. Op mijn vorige job hebben we het eens allemaal opgezocht voor onze cafetaria en het viel best tegen wat je ervoor moest afdragen. Maar dat is intussen 3 jaar of langer geleden alweer.

Na de massa bloemkool, bloemkoolsoep en witlofschotels gaan er morgen een aantal porties curry madras en groene curry gemaakt worden om in te vriezen. Net even omgerekend, zal iets van €5,50/1persoonsportie worden en dan moet ik er 6 van elk kunnen maken gok ik.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:21

Je kunt binnenkort gewoon een maaltijd service beginnen :)*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:52

1 van de buren heeft hun woning omgebouwd voor het bakken/leveren van macarons :D maar als je ziet wat daar allemaal nodig is qua vergunningen... Nee bedankt. Dan hou ik het wel bij massaproductie voor eigen diepvriezer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:19

Volgende aankoop die moet gebeuren: bakjes voor de diepvriezer. Gisteren goed gekookt en ingevroren, maar kwam er best laat achter dat we aardig wat bakjes hadden zonder passend dekseltje := Goddank net genoeg bakjes kunnen verzamelen om alle curry's te kunnen opbergen.

Vandaag staat massaproductie van pannenkoeken op de planning :Y) Het is Lichtmis en dan is het traditie dat er pannenkoeken geserveerd worden. Helaas voor mij heb ik vorige week langs mijn neus weg zonder het te beseffen aan de damesploeg van mijn vriend beloofd om hen voor vanavond na de training van pannenkoeken te voorzien.

Ow, en wat Woolsocks betreft: je kan wel degelijk meer dan €5/aankoop terugkrijgen. Heb net een bestelling gedaan van schoenen en hetgene wat in afwachting van uitbetalen staat is hoger dan dat bedragje... Nu even uitpluizen of ik mijn 2 laatste aankopen van zalando lounge ook nog terug kan krijgen. Zijn beide via woolsocks gegaan maar nog geen spoor te bekennen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:30

Soms duurt Woolsocks even. Het werkt prima, ook met terugwerkende kracht.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:41

Soms vraagt de app meerdere keren "heb je iets gekocht" en indien ja klik ik dat ook aan. Bij mijn papierwerk voor bijberoep had ik binnen de 10 minuten al melding van Bol voor de cashback en nu vandaag bij 1 van de aankopen ook.

Gisteren loon gehad van laatste werkgever + vakantiegeld. Wat voelde het verdomd fijn om zo even > €1500 recht naar de spaarrekening voor onze reis te kunnen doorsluizen :D

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:22

Lekker Varekaj!

Ik gebruik ook weleens diepvrieszakjes, bakjes gaan toch stuk, kwijt, verkleuren en zo'n dun velletje plastic is niet meer vervuilende :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:39

Voor vlees gebruiken we ook zakjes. Voor sauzen, soepen en bereide groenten zijn het bakjes omdat dat makkelijker stapelt. Al twijfel ik wel om in de toekomst gemixte soepen in plastic flessen in te vriezen.
Vlees van de slager zit in papier gewikkeld met een plastic laagje wat eraf kan. Ik heb al geopperd om het vlees in dat plastic laagje in te vriezen, scheelt weer zakjes, maar daar is partner nog niet helemaal voor te vinden.

Zaterdag mogen we een elektrische auto gaan bekijken/testrijden voor de private lease via werk van partner. Gaat om een Skoda enyac. Mooie wagen, mooi formaat en de skoda's die we al gereden hebben zijn altijd super ervaringen geweest.
En het bedrag wat we er op 5 jaar looptijd aan kwijt zijn is net niet de helft van de nieuwprijs, en dat is dan incl onbeperkt opladen via laadkaart, maximale verzekering, alle onderhoud en pechverhelping etc.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:16

Wij hebben een zakelijke leaseauto en ik vind het vooral een voordeel dat die losse bedragen voor reparaties, apk enz allemaal wegvallen. Veel minder onverwachte kosten. Een elektrische auto klinkt wel heel fijn!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:20

Nieuwe auto's moeten in België enkel naar de keuring als je er een trekhaak onder laat plaatsen die niet bij aankoop was, vanaf ze 4 jaar oud zijn en anders voor verkoop tweedehands. Die laatste is niet verplicht, wordt wel geadviseerd.

Het was de voorbije weken echt drama met de trein voor hem. Is een stukje van 5 minuten maar constant problemen gehad ivm spoorlopers. Zo had hij gisteren iets over half 6 nét nog een trein naar huis. Alle treinen erna (hooguit 2x/u) waren al afgeschaft of vertraagd met minimaal 30min. En te voet is het toch een mooi uur flink doorstappen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:02

Ik moet woolsocks ook maar eens gaan installeren, klinkt fijn!

Hier ook vooral zakjes voor de diepvries. Soms vries ik het eerst in in bakjes of siliconen vormpjes en haal ik het een dag later uit het bakje en doe het in een zakje. Scheelt ruimte en bakjes, en handig met doseren bij soep bv.

Ik ben benieuwd hoe de elektrische auto gaat bevallen, Varekaj. Je was eerder nogal sceptisch toch? Maar hier zijn we er nog steeds enorm blij mee. Het rijdt zo fijn en scheelt een hoop geld.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:10

8nnemiek schreef:
Ik moet woolsocks ook maar eens gaan installeren, klinkt fijn!

Hier ook vooral zakjes voor de diepvries. Soms vries ik het eerst in in bakjes of siliconen vormpjes en haal ik het een dag later uit het bakje en doe het in een zakje. Scheelt ruimte en bakjes, en handig met doseren bij soep bv.

Ik ben benieuwd hoe de elektrische auto gaat bevallen, Varekaj. Je was eerder nogal sceptisch toch? Maar hier zijn we er nog steeds enorm blij mee. Het rijdt zo fijn en scheelt een hoop geld.


Je hoeft er niks voor te doen Annemieke, enkel rekening koppelen en klaar.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 17:55

Ik had immers een opleiding geannuleerd? Nu een andere training gevonden die volgens mij wel ook gaat opleveren. Allergoedkoopste variant gezocht die toch nog certificeert (online, soort portfolio moet ik dan samenstellen en daar verantwoording over afleggen). Scheelt ook tijd qua op en neer naar locatie etc en ik kan het gewoon doen als het uitkomt.
Dus blij mee :)

Een opdrachtgever is wat langzaam met uitbetalen, vind dat dan toch wel weer stressvol := >;)
Maar goed, dat is de makke als je ZZP'er bent ^)

En ik heb een opdrachtgever waar ik me de laatste weken beetje over heb zitten opvreten ivm allerlei organisatorische perikelen. Wilde het niet op scherp spelen want ik wil de relatie wel goed houden. Gelukkig heb ik nu een manier gevonden om langzamerhand wat uit te faseren zeg maar :o :+ dus kan ik het rustig afhandelen en dan wat minder pro-actief tot ik alles heb overgeheveld naar anderen onder het mom van dat het dan verankerd is in de organisatie en dat voor hun veel beter is. Wat overigens ook zo is :+
Omzet is leuk maar je moet er niet wakker van liggen B-)

Waar een mens niet druk mee kan zijn :')

Overigens hadden we een goedkope boodschappen maand dankzij de diepvries-leeg-eet-actie en dry januari :7 }:0