Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:05

Mijn wasmachine doseert wasmiddel en wasverzachter zelf. Helaas maar ruimte voor 1 wasmiddel, dus de rest doe ik op gevoel. Voorheen woonde ik in brabant. Het water in Noord-Holland is toch wel harder dan in het zuiden. Dat zie ik bijvoorbeeld aan de kranen in de badkamer. Dus hier gebruik ik het wel. En sportwas week ik voor in azijn en draai ik met azijn ipv wasverzachter. Na ruim 6 jaar nog steeds een frisse trommel.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 18:25

Dat is nogal wat PSvanLot :oo

Dat met azijn was doen doe ik ook af en toe met sportsokken & erg vieze zooi :j werkt prima.

Ik heb zo'n waterontkalker. Echt zo fijn. Je badkamer / kranen etc blijven echt veel en veel schoner. Scheelt ook erg veel schoonmaken / schoonmaakmiddel.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:26

Weet iemand nog een goede tip voor wasmiddel voor sportkleding? Ik gebruikte altijd Formil voor mijn werkkleding (uniform van de politie, dat stinkt heel snel), alleen die is bijna op en bij de Lidl in Leusden verkopen ze hem niet meer... De enige alternatieven die ik kan vinden zijn van Ariel en die zijn vrij prijzig...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:11

Geen flauw idee. Ik krijg tot nu toe alles wel goed met gewoon wasmiddel. Zelfs de sportkledij van mijn partner na een intensieve Basketmatch en het is wel een zweter. Al moet ik ook toegeven dat hij niet zo'n immens zure/vieze zweetgeur heeft. Dan heb ik er zelf meer last van :o

Wasverzachter gebruik ik lang niet altijd. Voor ondergoed bijvoorbeeld niet en voor wol en fleece ook niet. Wordt ook afgeraden trouwens. Vriend gebruikt het standaard, ik alleen als ik er eens aan denk of als we echt een was hebben die een extra zetje kan gebruiken :') omdat het echt stinkt (zoals zweetkledij bijvoorbeeld).

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:16

Ik gebruik wasverzachter alleen bij mijn hoeslakens, dan ruikt het lekker als het de kast in gaat. Is niet goed voor de vezels van je kleding eigenlijk.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:21

Hoeslakens gaan hier niet de kast in, gaan na het wassen weer direct op bed. Zonde van de heerlijke geur om er niet optimaal van te genieten. :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:30

Die hang ik na het wassen te drogen over het rekje in de logeerkamer ofwel over de grote tafel en stoelen in de woonkamer. Maar op zijn minst 1 verdiep geurt dan heerlijk naar pasgewassen spullen.

Besparing van de dag: ik heb mijn favoriete zwarte 100% wollen mantel terug *\o/* Ongeveer 13 jaar geleden gekocht voor €70, en ik vond die na de verhuis voor samenwonen niet meer terug. Dus ruim 10 jaar kwijt geweest. Ik heb bij die verhuis immens veel kledij weggegooid (vooral oude kledij van papa die overleden was en ook van mezelf, als nieuwe start). Dus ik ging er van uit dat die mantel per ongeluk mee was weggegaan.
Vertel er vanmiddag over tegen mijn moeder. Die duikelt de zolder op en tadaaaa! De mantel! Zij had die meegenomen om eens grondig op te frissen en vergeten om terug mee te geven...

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:34

VanHuisUit schreef:
Dat is nogal wat PSvanLot :oo

Dat met azijn was doen doe ik ook af en toe met sportsokken & erg vieze zooi :j werkt prima.

Ik heb zo'n waterontkalker. Echt zo fijn. Je badkamer / kranen etc blijven echt veel en veel schoner. Scheelt ook erg veel schoonmaken / schoonmaakmiddel.


Laatste wat in dit huis moet gebeuren en dan is het helemaal gerenoveerd.

Ik wil ook nog een waterontkalker laten zetten, even voor sparen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:34

Marjo schreef:
Weet iemand nog een goede tip voor wasmiddel voor sportkleding? Ik gebruikte altijd Formil voor mijn werkkleding (uniform van de politie, dat stinkt heel snel), alleen die is bijna op en bij de Lidl in Leusden verkopen ze hem niet meer... De enige alternatieven die ik kan vinden zijn van Ariel en die zijn vrij prijzig...


HG heeft een heel goed wasmiddel voor sportkleding. Is wel duurder maar zorgt er echt voor dat de zweetgeuren verdwijnen, super fijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:54

PSvanLot schreef:
VanHuisUit schreef:
Dat is nogal wat PSvanLot :oo

Dat met azijn was doen doe ik ook af en toe met sportsokken & erg vieze zooi :j werkt prima.

Ik heb zo'n waterontkalker. Echt zo fijn. Je badkamer / kranen etc blijven echt veel en veel schoner. Scheelt ook erg veel schoonmaken / schoonmaakmiddel.


Laatste wat in dit huis moet gebeuren en dan is het helemaal gerenoveerd.

Ik wil ook nog een waterontkalker laten zetten, even voor sparen.


Ik kan je deze qua prijs en kwaliteit van harte aanbevelen:
https://waterluxe.nl/waterontharder/?ut ... 02EALw_wcB

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:07

Ontdekking van mijn moeder onlangs. Ze hadden gedurende een kwartier een piekmoment in stroomverbruik. Nu blijkt dat hun leverancier dat ene piekmoment gebruikt om voor de rest van de maand het verbruik aan te rekenen. Dus de hele maand toptarief op basis van 1 kwartiertje...
Uiteraard is mijn moeder het daar niet mee eens :') en nu gaat ze puur uit principe als een havik alle verbruik monitoren met hun digitale meter. Kort gezegd: er gaan geen apparaat aan als een ander nog stroom verbruikt. Dus als de vaatwas draait geen wasmachine of frituurpan op en dat soort zaken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:15

fokfanaat schreef:
tegen verstopping kan je juist beter wel poeder gebruiken...
https://loodgietersede.nl/voorkom-verst ... -waspoeder

Nee toch? Want als ze t daar over vaatwassers hebben, hebben ze t ook over poeder en dat dat verstopt..

Een eco egg, dat is dan zonder poeder / vloeistof?

(Ik heb net een hele dure nieuwe wasmachine en ik gebruik heel weinig vloeibaar wasmiddel en nu heb ik paniek :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:00

Er staat "ook dan is het verstandig ".
Varekaj, is de mantel nog fris na de opfrisbeurt? :')

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:04

Ja dat bedoel ik ook.. :j
Lees ik nu zo verkeerd ?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:04

Hij zat netjes verpakt dus morgen gewoon even luchten op ons overdekte terras :D maar ik heb in ieder geval weer een super fijne (winter)mantel voor de komende jaren!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:08

Ja, je leest verkeerd. :))
Ze zeggen dat de blokjes in poedervorm zijn maar ook met poedervorm is het verstandig toch af en toe soda te gebruiken. Dus poeder is beter maar wil niet zeggen dat je nooit iets hoeft te doen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:11

Ohhh zo! Thanks :D

Ik doe de azijn.. maar soda is dan beter zo af en toe?

(Toen mijn oude machine weggehaald werd zag de slang er werkelijk niet uit van de aangekoekte zeepresten.. echt te smerig )

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:20

Azijn is ook goed, maar soda is het beste. Ik doe het maar weinig, misschien 2 keer per jaar.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:21

Hoeveel soda moet je dan toevoegen en wat voor soda?

Dan zal ik het deze week eens doen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:25

Ja, hoe werkt dat precies ? :)
Draai je je machine leeg of toch met iets erin? Hoe lang, hoe heet.. de details :j :D
(Want ik ben er gewoon niet zo goed in :o )

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:51

Leeg, wat grote klonten soda erin en 90 graden programma draaien.

Gewoon driehoek soda of zoiets. Lekker wat erin, iets van 3 grote mokken ofzo. Vaak zijn het brokken of klonten en ik gooi er gewoon een aantal in. Dan kookwas draaien met lege trommel.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:54

Geen bakingsoda dus?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:55

PSvanLot schreef:
Geen bakingsoda dus?


Nee zuiveringssoda, van Driehoek bijv.
Of Tricel zie ik net. Zilver soda of kristal soda. Is hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-02-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:56

In de trommel of in dat bakje?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:58

In de trommel.