Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:11

Fitzroy schreef:
Ik heb zowel verleden jaar als dit jaar mijn eigen risico volledig opgemaakt, dus dat ga ik zeker niet verhogen. Ik ben wel benieuwd wat de premie gaat doen want de collectiviteitskorting gaat er vanaf helaas. Het werd bij mij altijd van mijn salaris afgehouden dus ik merkte er nooit veel van voor mijn gevoel. Je netto salaris is gewoon gelijk lager :D

Boemel, met een verbouwing gaat het er met bakken tegelijk uit idd.

@8nnemiek, het is maar net waar je blijer van wordt. Ik word blijer van een leuke vakantie dan van een verbouwing eerlijk gezegd. Maar dat zal voor ieder verschillend zijn.


Ha ha dat snap ik ook. Ik denk dat ze bedoeld dat je blijer wordt van het resultaat van een verbouwing.

In ons geval komen we van een 2 onder 1 kap (die we net af hadden) naar een opknapboerderij.

Dus, ja het is heerlijk om alle kanten vrij uitzicht te hebben en de natuur om je heen te hebben.
Ook is het heerlijk om de paarden aan huis te hebben, maar met verbouwen op zich ben ik zowel fysiek als mentaal helemaal klaar :D

Wel opgeteld zitten we nu bijna 4 jaar in verbouwing en sparen we nooit voor iets leuks, maar altijd voor iets noodzakelijks.

Van de andere kant ...ik denk dat we er over een paar jaar heel anders voor staan. Energieneutrale woning, goed te behappen hypotheek en een huis dat af is..
Dan komt het sparen voor de leuke vakantie en de dure etentjes gaan gewoon tussendoor :o

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:53

Ik bedoelde ook het resultaat van een verbouwing ;) . Ik heb er bv nu voor gekozen om mijn keuken te schilderen ipv te vervangen. Daar heb ik zoveel geld mee uitgespaard dat ik in januari lekker naar Curaçao ga. Ik word daar dus persoonlijk blijer van dan van een nieuwe keuken.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:59

Heerlijk toch!

Hier is met een graafmachine de gehele benedenverdiepingsvloer weggebroken.
Om dan nog een keuken van 50 jaar oud terug te plaatsen en te schilderen was ook niet echt een optie :D

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:38

Wij betaalden de premies ook altijd in 1x. Dat was gewoon een kwestie van na het betalen maandelijks geld opzij zetten voor de zorgverzekering, in een apart spaarpotje. Dan was het ook niet zo'n enorme klap ineens.
Wij hadden ook eigen risico op maximaal. Ook dat ging in het potje, die vulden we dus met premiegelden én met een bedrag ter hoogte van het eigen risico.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:08

Hoe besparen jullie op de zorg voor de paarden? Ik heb er 4 en huur een stalletje, doe alles zelf, ze staan zo veel mogelijk buiten maar wel in de nacht binnen of met noodweer...onbeperkt hooi en krachtvoer wanneer nodig. Ze worden met alles gewoon goed verzorgd dus ondanks eigen beheer toch wel behoorlijk kosten. Tips?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:12

Nou, op mijn paard bespaar ik niet. Op paardenspullen dan weer wel. Zo koop ik alleen dingen die ik echt nodig heb en dan ook nog als EJ/Divoza/Agradi weer keuzekorting hebben.

Vandaag mijn salaris weer binnen en ik mag direct 830,- aftikken bij de dierenarts :=

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:32

zo das een pittige rekening.

Nee ik bespaar ook niet op mijn paarden maar ga niet iedere maand fysio of massages of wat dan ook laten doen bij ze...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:53

Nee, ik ook niet hoor. Ik had nu veel pech en de dierenarts is 4 X geweest, waarvan 2 x in het weekend. Paard was er echt slecht aan toe.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:58

Massages doe ik zelf, heb er een cursus voor gevolgd. Tuig durf ik weleens tweedehands kopen (zadels worden wel gecheckt!) en met enige regelmaat zet ik zelf wat spullen online die ik niet (meer) gebruik. Zo gaat binnenkort mijn voortuig van Dyon in de verkoop. Prachtig tuig, ben er nog steeds verliefd op maar paard lijkt beter te lopen zonder. Mocht ik toch weer eentje nodig hebben, dan wordt het iig een ander model. Dit is met horizontale borstriem en paard lijkt het toch niet zo te waarderen.

Een grote weide die ik enkele jaren gehuurd heb ga ik niet hernieuwen in 2022. Scheelt me €1000.
Over mijn klein weiland twijfel ik nog, dat zou op jaarbasis ook wel €1200 minder kosten maken, maar daar zitten wel pak voordelen bij die ik dan ook kwijt ben.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:44

BarbaraNova schreef:
Hoe besparen jullie op de zorg voor de paarden? Ik heb er 4 en huur een stalletje, doe alles zelf, ze staan zo veel mogelijk buiten maar wel in de nacht binnen of met noodweer...onbeperkt hooi en krachtvoer wanneer nodig. Ze worden met alles gewoon goed verzorgd dus ondanks eigen beheer toch wel behoorlijk kosten. Tips?


Ik gebruik vlas is op langere termijn goedkoper.
Ik vang water op door middel van een ibc.
Koop huismerk dekens geen dure bucas of zo.
Dekens houden zich perfect
Voer in grote balen kopen is in verhouding ook goedkoper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 14:17

BarbaraNova schreef:
Hoe besparen jullie op de zorg voor de paarden? Ik heb er 4 en huur een stalletje, doe alles zelf, ze staan zo veel mogelijk buiten maar wel in de nacht binnen of met noodweer...onbeperkt hooi en krachtvoer wanneer nodig. Ze worden met alles gewoon goed verzorgd dus ondanks eigen beheer toch wel behoorlijk kosten. Tips?

Niet.. als ik daar op ga/moet besparen, dan doe ik 'm weg. Op sommige dingen bespaar ik niet.

Ik heb mijn aankomende bonus vast uitgegeven aan een hele stapel kleding en 2 nieuwe brillen. Najah, soms moet dan :+

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 07:43

OleJon schreef:
BarbaraNova schreef:
Hoe besparen jullie op de zorg voor de paarden? Ik heb er 4 en huur een stalletje, doe alles zelf, ze staan zo veel mogelijk buiten maar wel in de nacht binnen of met noodweer...onbeperkt hooi en krachtvoer wanneer nodig. Ze worden met alles gewoon goed verzorgd dus ondanks eigen beheer toch wel behoorlijk kosten. Tips?


Ik gebruik vlas is op langere termijn goedkoper.
Ik vang water op door middel van een ibc.
Koop huismerk dekens geen dure bucas of zo.
Dekens houden zich perfect
Voer in grote balen kopen is in verhouding ook goedkoper


Dank je wel! En nee mijn paarden komen totaal niets te kort, maar denk juist dat ik eerder er veel te veel geld in stop en dat dat anders kan. Daarom de vraag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:56

Paarden kosten gewoon een bult geld. Als je al op een doe het zelf stalletje zit in eigen beheer en je rijdt geen wedstrijden kan het al niet veel goedkoper meer denk ik?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:21

Besparen op je paard. Daar hoeft je paard geen last van te hebben.
Denk aan tweedehands, maar goede spullen.
Voer kopen in de aanbieding.
Geen ijzers als het niet nodig is.
Overgaan op een goede balancer ipv brok.

Daarmee doe je je paard niet tekort,maar bespaar je wel.

Hier de paarden aan huis.
Beiden op blote voeten. We wonen direct aan het bos en geen ijzers nodig.

Krijgen goed ruwvoer met balancer.
Staan weinig op stal (inloopstal) en daardoor weinig strooisel.

Nieuwe zadels met tweedehands dekje en tweedehands stijgbeugels :D

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:39

poes schreef:
Paarden kosten gewoon een bult geld. Als je al op een doe het zelf stalletje zit in eigen beheer en je rijdt geen wedstrijden kan het al niet veel goedkoper meer denk ik?


Weet je nooit, misschien heeft iemand wel een briljant idee over vervanger stalbodem of wat dan ook? Vlas is toch behoorlijk prijzig. Ze krijgen hier ook onbeperkt hooi, kost ook behoorlijk. Vragen kan altijd natuurlijk, je weet nooit wat iemand voor geniaals verzint...

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:41

boemel schreef:
Besparen op je paard. Daar hoeft je paard geen last van te hebben.
Denk aan tweedehands, maar goede spullen.
Voer kopen in de aanbieding.
Geen ijzers als het niet nodig is.
Overgaan op een goede balancer ipv brok.

Daarmee doe je je paard niet tekort,maar bespaar je wel.

Hier de paarden aan huis.
Beiden op blote voeten. We wonen direct aan het bos en geen ijzers nodig.

Krijgen goed ruwvoer met balancer.
Staan weinig op stal (inloopstal) en daardoor weinig strooisel.

Nieuwe zadels met tweedehands dekje en tweedehands stijgbeugels :D


Ja kijk dit bedoel ik, top. Ik zal eens checken met die balancer, heb je een tip? Ik heb drie ouderen staan waarvan er 1 slecht zijn ruwvoer op neemt, die werd niet beter van een vitalbix helaas, die hebben we pas voor langere tijd geprobeerd. Dank je voor je reactie

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:46

Ik heb mijn wedstrijdpaard niet eens op ijzers. Dier heeft hele goede voeten dus het is totaal niet nodig.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:23

Ik ben een hele saaie paardenhoudster. Ik heb 1 dekje per pony en doe zelf niet mee met de mode. Ik heb 1, hooguit 2 rijbroeken maar liefst rij ik in spijkerbroek. En ik rij op de goedkoopste rijlaarzen van de Decathlon. Het plaatje is voor mij niet belangrijk. Dat is comfort. En lol hebben, want daar gaat het om bij een hobby.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 13:59

Zal zo even teruglezen. Heerlijk 5 dagen naar Lissabon geweest, wat een zaligheid {:} kostentechnisch gezien viel het ook erg mee :)

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:36

Ik vind plaatje en comfort beide belangrijk, maar ook dat hoeft niet duur te zijn. Met drie goede kwaliteit dekjes en rijbroeken in geen bijzondere kleuren kun je jaren vooruit. Idem aan mijn rijlaarzen, duur in aanschaf, maar gebruik ze veel en gaan jaren mee.

Doe wel ieder jaar mijn bovenkleding opruimen. Vooral zomershirts. Nu is het deze zomer niet zo heet geweest. Dat scheelt wel wat.

Heb enkel vorige maand een nieuw zadel gekocht. Een Erreplus connect.. mijn portemonnee huilt nog…

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:36

VanHuisUit schreef:
Zal zo even teruglezen. Heerlijk 5 dagen naar Lissabon geweest, wat een zaligheid {:} kostentechnisch gezien viel het ook erg mee :)


Heeeerlijk!

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:03

BarbaraNova schreef:
boemel schreef:
Besparen op je paard. Daar hoeft je paard geen last van te hebben.
Denk aan tweedehands, maar goede spullen.
Voer kopen in de aanbieding.
Geen ijzers als het niet nodig is.
Overgaan op een goede balancer ipv brok.

Daarmee doe je je paard niet tekort,maar bespaar je wel.

Hier de paarden aan huis.
Beiden op blote voeten. We wonen direct aan het bos en geen ijzers nodig.

Krijgen goed ruwvoer met balancer.
Staan weinig op stal (inloopstal) en daardoor weinig strooisel.

Nieuwe zadels met tweedehands dekje en tweedehands stijgbeugels :D


Ja kijk dit bedoel ik, top. Ik zal eens checken met die balancer, heb je een tip? Ik heb drie ouderen staan waarvan er 1 slecht zijn ruwvoer op neemt, die werd niet beter van een vitalbix helaas, die hebben we pas voor langere tijd geprobeerd. Dank je voor je reactie


Pavo Vital kan ik aanraden, voeren we zowel aan de sportpaarden als de pensionadas. Met grote paarden (600kg, is 100 gram vital) ben je ongeveer 8 euro per paard per maand kwijt als je zakken van 20 kg koopt (webshop Pavo).

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:18

Vwb voer denk ik dat je met wat 'simpelere' merken heel goed kunt besparen. Ik had mijn paardjes bijv op subli ponybrok en Mijten luzerne mix. Dat was veel goedkoper dan bijv Pavo. Ze deden het er prima op. Ziet de zak er niet zo trendy uit en soms is het wat zoeken naar leverancier maar het scheelt echt Euro's.

Ik ben nooit zo van de huismerk dekens maar juist van de hele goede dekens en er dan 10 jaar of meer mee doen of zoiets :o goed laten repareren als ze stuk zijn, 1x per jaar professioneel laten reinigen en weer laten coaten. Je spullen netjes houden, leer goed poetsen etc. En vooral niet mee gaan met trends en setjes enzo (ja heeeeel soms maar dan 2e hands :P ).

Maar denk dat voor mij verhuizen beste optie zou zijn om te bezuinigen ^) >;) , woon midden in de Randstad, Rotterdam, het is hier gewoonweg niet te betalen eigenlijk en dingen in eigen beheer zijn vrijwel altijd toch weer delen met anderen (met als gevolg dat je de zooi van anderen zit op te ruimen).

Met paarden moet je ook een beetje geluk hebben... zo'n einschuss als jij hebt gehad Fitzroy dat is zoooo balen...

En wedstrijden rijden... kost mega veel geld. Toen ik regelmatig wedstrijden reed was ik toch gemiddeld aan mijn paard inclusief de wedstrijden en af en toe privé instructie 1000 Euro per maand kwijt. Met gemak :o

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:49

BarbaraNova schreef:
boemel schreef:
Besparen op je paard. Daar hoeft je paard geen last van te hebben.
Denk aan tweedehands, maar goede spullen.
Voer kopen in de aanbieding.
Geen ijzers als het niet nodig is.
Overgaan op een goede balancer ipv brok.

Daarmee doe je je paard niet tekort,maar bespaar je wel.

Hier de paarden aan huis.
Beiden op blote voeten. We wonen direct aan het bos en geen ijzers nodig.

Krijgen goed ruwvoer met balancer.
Staan weinig op stal (inloopstal) en daardoor weinig strooisel.

Nieuwe zadels met tweedehands dekje en tweedehands stijgbeugels :D


Ja kijk dit bedoel ik, top. Ik zal eens checken met die balancer, heb je een tip? Ik heb drie ouderen staan waarvan er 1 slecht zijn ruwvoer op neemt, die werd niet beter van een vitalbix helaas, die hebben we pas voor langere tijd geprobeerd. Dank je voor je reactie


Tot voor kort zou ik de Pavo Vital geroepen hebben, maar aangezien ik mijn merrie van 12 jaar toch minder vond worden in de bespiering en dat een tijd geleden ook al was (en ik toen Coolstance Copra heb bijgevoerd), ben ik me er toch even opnieuw in gaan verdiepen.

Ik kwam erachter dat er Luzerne in zit en dat het schuren bij mn jonge merrie kan veroorzaken.
Verder heb ik een check laten doen op wat ik nu voer. Kreeg dit als antwoord:

De Pavo Vital die je momenteel geeft is laag in o.a. vitamine A, E, koper, zink en magnesium waardoor je dit met 100 gram per dag onvoldoende aanvult. Daarnaast bevat de Pavo Vital geen toegevoegde aminozuren die belangrijk zijn voor o.a. de spieren. Ook ligt de aanbevolen dosering van Pavo Vital laag: om voldoende aan te vullen naast het ruwvoer zou je een hogere dosering moeten aanhouden

Ik ben nu over op Victorious Secret. Wel wat duurder, maar nog steeds heel betaalbaar. Mijn merrie schuurt sinds paar dagen niet meer. En verder even afwachten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:21

Het hangt ook af per paard. Mijn ene paard was een ramp op vlas en gehakseld stro, maar doet het prima op gewoon stro. Terwijl mijn mini's die een stal delen, dan weer duurder zijn qua stro en goedkoper op vlas/gehakseld.

Ik bespaar niet op tuig, dat moet gewoon goed zijn en als dat wat kost, dan is het maar zo. Mijn voorraad dekjes is best groot, maar ik gebruik ze wel allemaal met regelmaat. Is er eentje wat toch blijft liggen, dan gaat die na verloop van tijd gewoon op de verkoophoek.
Ook op een cap bespaar ik niet. Goed passen en lekker zitten zijn belangrijk. Al is het wel fijn als ze ergens met korting te scoren zijn op het moment dat ik een nieuwe nodig heb.

In jeans heb ik me al een paar keer lelijk open gereden, dat doen we dus niet meer := Ik heb 3 rijbroeken waarvan 1 winterbroek en eentje die ik dagelijks gebruik, die pak ik ook om crossen mee te rijden. En dan mijn witte broek.

Op wedstrijden bespaar ik door bij 2 federaties aangesloten te zijn. Bij de ene rij ik uitsluitend eventings. Bij de andere eventings, jumping en dressuur. Om de simpele reden dat die laatste 2 disciplines daar een fors stuk goedkoper zijn om te starten. (Lees: €2-€5/proef tov €10-€15/proef)