Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 17:46

@Fitzroy ik was er vandaag op mijn werk chagarijnig van zo heerlijk was het in Lissabon :+
Paar extra diensten gepakt in november en december leuk zo voor de feestdagen :P

Hier ook niet van de spaarzegels maar eigenlijk zou ik dat wel moeten doen want het levert idd veel rendement... maar het zal hier ook giga langzaam gaan ivm het feit dat ik alleen woon :7

Vandaag eens door mijn Paypal account gegaan want kreeg een melding van McAfee en blijkt dat ik gewoon al 5 jaar lang jaarlijks betaal (99 Euro) maar daar niets mee doe, echt zo stom. Ooit blijkbaar geactiveerd ergens op een laptop of zoiets. Direct opgezegd, kreeg hele bedrag weer terug. Maar uiteraard niet van die voorgaande jaren. Dat is dan zo'n ding wat er gewoon jaarlijks tussendoor slipt, zo'n stom abonnement 8)7

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:00

Dat soort abonnementen kunnen ongemerkt best veel geld kosten #)

Ik heb Lissabon al eens gedaan in februari, helaas 2 van de 3 dagen regen gehad. Wel fijne training van de koninklijke rijschool met lusitano's kunnen bijwonen! (En stikjaloers op die rijhal :~ )

Bij de supermarkt eens een gratis boekje meegenomen wat ze altijd uitstallen. Heet "goebezigers" (als in goed bezig zijn) en ik heb al aardig wat leuke dingen gezien om te proberen! Zowel recepten om te maken als dingen om minder afval over te houden. Bijvoorbeeld hoe je van klokhuizen en schillen azijn kan maken, of thee, of smoothies.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 18:53

Nou echt he :7

Ohhh gaaf dat je dat hebt bijgewoond. Ik heb wel wat paarden gezien maar niet in actie zeg maar.

Ik hou ervan van dat soort boekjes en initiatieven. Goed om te weten en te ervaren wat je allemaal met van alles kunt doen!

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:08

Pantykous schreef:
Echt ideale manier om te sparen Fitzroy, meer rendement dan de bank :j


Maar je krijgt geen dubbele koopzegels toch?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:10

Fitzroy schreef:
Ik denk dat het ook leuk is om als extra spaarpotje aan te houden. Ik geef rond de 35,- uit per week dus dan schiet het ook niet erg op. Maar misschien moet ik het toch gewoon eens proberen. Ik doe wel altijd boodschappen bij AH.


Het is vooral leuk voor verjaardagen etc.
Ik spaar meestal tot een verjaardag en koop er dan boodschappen van.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:10

idinn schreef:
Op beleggen ligt het rendement tot nu toe hier een flink stuk hoger. Dus wij doen niet aan spaarzegels. Maar inderdaad, het klinkt weinig die €4, maar het is wel veel meer als opgepot op een spaarrekening.

Wij geven elke week +- €55 uit aan boodschappen met z'n tweeën (incl. afwasmiddel, toiletpapier, shampoo etc). Echt ideaal dat thuisbezorgen, scheelt zoveel geld. We hebben wel een moestuin en eten beide 2x/week lunch op werk.


Maar bij beleggen kun je er niet aan, hier altijd.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:48

Dat is zonde, VHU.

Ik heb me al aangemeld in de app, dus komt goed.

Beleggen vind ik ‘eng’. Iets teveel ellende van gezien :o

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:59

VanHuisUit schreef:
Zal zo even teruglezen. Heerlijk 5 dagen naar Lissabon geweest, wat een zaligheid {:} kostentechnisch gezien viel het ook erg mee :)

Fijn dat je leuke vakantie hebt gehad

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:06

Op de Vlaamse tv is een programma "ze zeggen dat" en dan gaan ze dingen uittesten. Zo was het vorige week wat beleggen in Bitcoins veel meer en sneller oplevert dan traditionele beleggingen.

Beide deelnemers/testers zijn complete nitwits op dat vlak, dus voorkennis is onbestaande. En jawel hoor, diegene die in Bitcoins investeerde met €2000 had er na 5 weken €1400 winst mee. En de persoon die in aandelen had geïnvesteerd die stijgend waren bij aankoop hield na dezelfde tijd van hetzelfde bedrag maar €1800 over.

Vriend vond het stiekem toch wel iets wat hij een keer zou willen proberen, maar dan met €500 ofzo.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:22

Ik doe wel aan koopzegels van jumbo geloof dat je 2€ krijgt op volle kaart

Maar doe niet vóór de korting ik lever de kaarten in met kerst en Pasen zodat de schade voor ons beetje beperkt blijft

Bitcoin voir 500€ is niks
Je kunt een tracker in coins doen maar wil je veel geld moet je beginnen met veel geld of een onbekende coin op de kop tikken

Ik word persoonlijk niet blij van bitcoin fluctueert als malle

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 21:37

Nee dat durf ik ook niet aan hoor, bitcoins. Ben erg behoudend. Ook te veel ellende gezien en blij dat ik momenteel geen ellende heb.

Wat niet wegneemt dat je er gruwelijk veel geld mee binnen kunt harken, zeker :j

Pantykous

Berichten: 10484
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:38

PSvanLot schreef:
Pantykous schreef:
Echt ideale manier om te sparen Fitzroy, meer rendement dan de bank :j


Maar je krijgt geen dubbele koopzegels toch?


Jawel, betaal je uiteraard ook voor.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:45

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

Maar je krijgt geen dubbele koopzegels toch?


Jawel, betaal je uiteraard ook voor.


A oke! Nou dat vind ik ook wel prima. Merk toch niet dat ik ze betaal.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:47

VanHuisUit schreef:
Nee dat durf ik ook niet aan hoor, bitcoins. Ben erg behoudend. Ook te veel ellende gezien en blij dat ik momenteel geen ellende heb.

Wat niet wegneemt dat je er gruwelijk veel geld mee binnen kunt harken, zeker :j


Ik heb al heel lang een gedeelte van een bitcoin. Eigenlijk niets voor betaald en nu is ie toch wel veel geld waard.

Maar ik snap wel dat je er huiverig voor bent. Ik ben gewoon op een goed moment ingestapt. Crypto is toch een spannend iets.
Beleggen idem vind ik. Alleen doen als je jezelf er goed in verdiept hebt en als je wat geld kan missen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:14

Het gaat inderdaad om een bedrag wat prima gemist kan worden. We hoeven er geen boterham minder om te eten en eer de spaarpot leeg is zou het al héél gek moeten gaan dat die €500 levensnoodzakelijk zou zijn.

Mijn vriend heeft wel wat geld vast staan maar dat levert gewoon geen drol op. Vorig jaar had hij zelfs meer beheerskosten aan die belegging/spaarboek dan wat het opbracht. Ja kijk, dan is het helemaal nutteloos en weggegooid geld natuurlijk.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 22:20

Ik heb nog wel een soort beleggingspolis ooit door een werkgever voor me afgesloten. Die laat ik rustig staan totdat ik het 'ooit' nodig heb of denk te hebben.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:37

Fitzroy schreef:
Ik doe niet aan koopzegels.

Ik ben geabonneerd op tips van Nationale Nederlanden. Dit artikel kreeg ik vandaag in de mailbox. Best confronterend inderdaad als je alles omrekent naar uurloon :oo https://www.nn.nl/financien/besparen/ec ... ail-code=_


Ik reken altijd al alles om naar uurloon, :j maakt je een stuk bewuster van wat je er voor hebt moeten doen voor je iets kan kopen. Alleen het "gemiddelde" uurloon hier weergegeven is wel behoorlijk hoog geschat haha, zo veel geld netto per maand verdiend het gros van Nederland niet denk ik :+ Maar mijn sneakers zijn over het algemeen dan ook een stuk goedkoper _O-

Ik kan de komende periode weer wat extra uren werken, en flexibel in te delen, dus dat is heel fijn naast mijn drukke planning en studie.

hebben jullie je paard verzekerd? Ik kreeg onverwachts (was het gewoon vergeten dus eigen domme schuld) een rekening van 200 euro binnen voor de verzekering van mijn paard, dat betaal ik op jaar basis, alleen dat zijn bedragen die ik nu niet meer zomaar kan missen nu ik wat minder ben gaan werken, twijfel dus heel erg om het voor volgend jaar maar gewoon stop te zetten. Heb haar nu 10 jaar verzekerd en als ik bedenk hoe veel dat gekost heeft.. En heb er echt nog nooit gebruik van gemaakt. Heb t idee dat ik veel beter gewoon een spaarpotje kan hebben voor dierenarts kosten, dat heb ik sowieso al namelijk, want je kan bijna niks vergoeden onder de verzekering. Tot nu toe altijd alles zelf moeten betalen en nog nooit iets kunnen declareren in ieder geval.

het voelt alleen een beetje als jinxen, dat als ik het nu stop zet, dat er dan precies iets gebeurd natuurlijk :')

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:41

Die bitcoins rederen wel, maar er kruipt én veel tijd in én ik vind het toch wel een heul groot risico om met veel geld te gaan spelen.

Paard zat in de verzekering toen ik hem gekocht heb (van een Nederlandse mevrouw, hier is dat precies niet zo ingeburgerd). Ik heb dat een tijdje overgenomen, maar ik denk dat op al die jaren tijd ik nog maar 300 euro aan de veearts uitgegeven heb aan "extra's" buiten zijn entingen .... (een slokdarmverstopping en een keer een dubbele zool/hoefzweer met bevangenheid erna). Hier is het opzeggen dus goed verlopen ;)

Mijn huurder betaalt alweer geen huur ... Dus zure maand wel! Is toch heel wat wat ik misloop, hoop dat dit nog bijdraait anders zit ik binnenkort nog met advocatenkosten voor een uitzetting :s.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:55

Ik had al mijn paarden altijd verzekerd, maar ik vond het op het laatst nogal zonde. Deze niet en nu ben ik de pineut :+ € 1290,- heeft ie dit jaar al gekost. Dus nu wel balen inderdaad.

Belsje, heeft de huurder geen geld of geen zin om te betalen := Wat rot ..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:01

De huurder heeft geen geld en op zich ben ik écht de beroerdste niet ... Maar hij moet wel eerlijk zijn en dat is hij momenteel niet.

- brandverzekering niet betalen en zeggen van wel
- zeggen dat hij gaat betalen en niet ...

Als hij zegt "goed het gaat deze maand echt niet", is misschien niet fijn maar dan kunnen we dat wel oplossen. Ik ga iemand ook niet zomaar op straat gooien, maar je moet wel een beetje meewerken zelf ook dan :+

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 17:33

Wat vervelend Belsje...

Vwb verzekeren paarden... deed het eigenlijk nooit. Toen kocht ik Rizanta, jaren terug hoor, en zij was wel (goed) verzekerd. Verzekering overgenomen en op de helft van dat bedrag gezet, want vond het nogal veel. En jawel hoor, half jaar later drama, dier overlijdt.
Had 'geluk' dat ze in ieder geval nog voor aardig bedrag verzekerd was want de kosten voor Rendac, autopsie, vervoer naar Utrecht en laatste DA kosten waren hoog. En toch bleef er nog een bedrag over voor een ander paard. Wat ik dus daarna wel in een soort basis verzekering heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 18:51

Ik verzeker niet.. wat een ellende aan getouwtrek met een verzekeraar soms. Ik beslis graag zelf over mijn paard. En vind het van de zotte als ze eruit geknikkerd worden op bepaalde leeftijd door het te hoge risico. Dat zou nu net het idee zijn waarom ik jaren ervoor braaf voor jan doedel betaal. Puntje bij paaltje verdient de verzekeraar geld. Ik spaar zelf wel :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:26

Ik verzeker ook niet. Het is handig als je het geld zelf niet hebt staan maar wel een buffer wil. Bijvoorbeeld je koopt een paard en je hebt €3000 spaargeld. Dan kan je €100/maand op je rekening zetten en er 4200 van maken binnen 12 maanden, of je kan €50/maand verzekering en €50/maand spaarpot. Als je paard dan binnen dat jaar een fikse koliek operatie nodig heeft is je €3000 niet gelijk foetsie...

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:20

Ik verzeker 1 jaar, als ze drie zijn bij het zadelmak maken. Daarna weer er uit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 23:19

Ik verzeker alles wat mogelijk schade kan oplopen of veroorzaken wat ik niet zelf kan betalen zonder dat het pijn doet.

Een paard zou ik nooit verzekeren. Als ik daar het potje niet voor heb begin ik er niet aan.

Ik heb wel de normale verzekeringen en ook een reisverzekering. Want als ik morgen in zuid Afrika van een berg val en een helicopter me moet komen halen en ik me echt pijn gedaan heb, wil of kan ik dat niet zelf betalen.

Belsje: oef jij bent wel heel redelijk! Als ik morgen niet genoeg geld bij heb voor mijn brood in delhaize, al is het maar 10 cent, krijg ik het niet mee en helaas terecht. Zo zou ik er zelf ook in staan. Hopelijk snel opgelost want dit zijn ellendige dingen.