Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:29

Maar de verzekering zou sowieso wel uitgekeerd hebben voor de andere partij toch?

Zit daar geen jaarlijkse controle op qua km op die verzekeringen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:10

Aangezien de auto over het aantal km's zat waarvoor die verzekerd was zou dat weleens kunnen tegenvallen poes. Daar zit denk ik het grootste knelpunt. Verzekering was niet in orde, eigenaar komt erachter en weigert daarom de verzekering in te schakelen. Dat doe je niet als er geen financiële of nadelige gevolgen aan zitten lijkt me.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 15:58

Hoe dan ook het is echt heel vervelend... zo zie je maar weer eens dat je niet zomaar een auto kunt lenen of uitlenen... moet zeggen ik had hier nooit zo bij stilgestaan, leen best regelmatig mijn auto uit.

@Faelynn ik hoop dat het toch nog iets mee gaat vallen links- of rechtsom. Offerte vragen bij verschillende autoschadebedrijven kan bijv ook al veel schelen :(:) maar dit is iets waar niemand om zit te wachten. Bedankt voor je wake-up-call ik heb mijn verzekering er maar even op nagekeken...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:10

Ja het is wel zuur natuurlijk, alleen al door dat papiertje scheelt het zo even ettelijke honderden euro's. Dat maakt het helemaal zout op de wonde. Schade rijden is al niet leuk maar dan door zoiets ook nog even ruim het dubbele mogen aftikken? Pfoe.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:21

De auto was verzekerd e. Te veel kilometers speelt qua hoogte bedrag dat je moet betalen maar er is een derde partij verzekering.
Mijn inschatting is dat de schade vergoed zou worden, er een ‘boete’ komt of niet voor te veel Km en klaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:58

Naja het blijft wel gewoon geld wat je liever aan wat anders zou besteden. Verzekeringen zijn al duur genoeg.

Wij zijn vanochtend om 9u vertrokken en intussen net voorbij Reims. Ik heb een houten kont van het autozitten :O en nog 2,5u te gaan. We dachten onderweg te stoppen bij een Burger King of McDo en werkelijk waar NIKS langs de autostrade tot nu toe. De eerste zal Groot-Bijgaarden zijn. Ik heb nood aan een vette hap.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:00

Als de verzekering op orde was (wat wettelijk gezien gewoon verplicht is, dus geen twijfel over mogelijk had mogen zijn) dan was ik inderdaad veel minder geld kwijt geweest. Alleen eigen risico en evt een paar honderd extra om te compenseren voor de verloren schade vrije jaren waardoor de verzekering duurder had geworden.
Nieuwe verzekering is inmiddels afgesloten, grappig genoeg nu met juist aantal km is die nog goedkoper ook, maar persoon had al een tijdje niet gekeken en heeft hierbij dus een gelukje.
het is een persoon die heel dicht bij mij staat, dus geen willekeurige vriend oid.
We zijn uiteindelijk overeengekomen dat ik ongeveer 2/3 van de gemaakte schadekosten betaal. Dat is nog altijd veel meer dan ik had moeten betalen bij afhandelen via de verzekering, maar eigenaar van de auto erkend ook dat die fout zat en kiest er zelf voor om het niet via de verzekering te laten lopen.
Als deze persoon zelf nu schade of een ongeluk had gereden was er ook echt een serieus probleem geweest, het is pech dat ik nu een domme deuk gereden heb met alleen wat blikschade als gevolg, maar het was ook aan die kant wel een wake up call, dus we komen elkaar tegemoet.


Betreft schade vrije jaren, ik had zelf ook al flink wat schade vrije jaren opgebouwd met mijn eigen auto, maar mocht deze helaas niet meenemen naar de scooter, dan begin je weer op 0, dus denk ook niet dat daar iets te regelen viel met de verzekering, auto en scooter zien ze echt als een heel ander voertuig. Misschien dat het wel had gekund als ik zelf nog een auto had inderdaad, dat het van mijn schade vrije jaren af was gegaan, maar dan nog wou eigenaar ivm een ander probleem de verzekering niet inschakelen , dus had het in dit geval niet geholpen.


Overigens, zie dat sommige nu schrikken en de auto niet meer uit willen lenen, maar zolang je gewoon een verzekering hebt waarmee anderen ook met je auto mogen rijden en een inzittenden verzekering is dat echt geen probleem, mits je dus inderdaad maar wel iemand kan vertrouwen dat die persoon bijvoorbeeld compenseert voor schade vrije jaren en eigen risico betaald als er wat gebeurd. Het probleem zat hem niet in het feit dat ik reed, maar dat de auto niet voor voldoende kilometers verzekerd was, en hij al ver over de opgegeven kilometers heen was. Als de eigenaar van deze auto de schade zelf gereden had, was exact het zelfde probleem ontstaan, alleen dan ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk dus is het heel simpel dat je zelf de kosten betaald, en nu was ik er als tussenpartij bij betrokken, wat de situatie ineens heel ingewikkeld maakte.


Ondertussen ga ik zometeen maar even een mailtje naar mijn werkgever sturen of die nog wat extra uren vrij heeft, ik hoop dan volgend jaar misschien toch nog naar Nepal te kunnen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:08

Als die persoon zo dichtbij je staat vind ik het alsnog niet netjes dat je zoveel van de kosten moet op je nemen.
Opnieuw.

Betreft WA en het andere. In belgie is het de BA ( burgerlijke aansprakelijkheid). Die komt tussen als je schade toebrengt aan materiaal van derden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:32

Ik zou het persoonlijk ook eerder 50-50 doen, maar soit. Daar hebben wij niets aan in te brengen.

Zonet de thermostaat aangepast. Voorheen stond ze standaard op 20 graden, met 's ochtends tussen 6u30 en 8u en 's avonds tussen 17u30 en 22u. In het weekend van 8-22u.
De temperatuur hebben we laten zakken naar 19 graden. De ochtenduren tijdens de week zijn er allemaal uit. Maandag en vrijdag is nog steeds 17u30-22u, di-woe is verminderd van 20u30-22u en donderdag 19u30-22u.
Dus dat maakt 5x/week 1,5u minder uren, 2x/week 3u minder en 1x/week 2u minder dat de CV gaat aanstaan, en dan algemeen een graadje frisser.

We zijn benieuwd welk effect het gaat geven. Niet alleen op ons eigen verbruik en de afrekening, ook qua gevoel en gezelligheid in huis.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:10

Bij mij staat hij nu standaard op 17 graden, het is wel even wennen, maar als je bezig bent merk je er niks van, als ik op de bank zit pak ik er een dekentje bij.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:28

Het schema stond nog vooral gericht op vorige winter. Toen had ik nog een deeltijdse job met 4u/dag en was ik bijgevolg vaker thuis. Vriend had toen ook nog veel meer dagen thuiswerk. Dan was het wel zo comfortabel om een gezellige temperatuur te hebben.

We staan op rond 6u30 en vertrekken meestal rond 7u naar werk. Bij een late dienst durf ik zorgen dat ik om 8u al op stal ben om de paarden in de stapmolen te zetten. Voor dat uurtje hoeft de verwarming niet aan.
Dinsdag, woensdag en donderdag ga ik na werk naar stal voor les. Di en woe is les tot 20u, voor 20u45 ben ik sowieso niet thuis maar dan wil ik wel gelijk kunnen opwarmen. Donderdag ga ik ook recht naar stal, voor vrije training. Dan ben ik wel al eens vroeger terug.

We vinden het niet echt nodig om te verwarmen als we er niet of maar kort zijn. Vandaar dus de aanpassingen, benieuwd hoe het gaat bevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:52

Ik vond de eerste dagen 18 graden niet heel geweldig. Maar vanochtend heb ik 2x op de thermostaat gekeken of die wel echt nog op 18 stond en niet stiekem op 20, want ik had het warm :')

Vrijdag heb ik zelfs gewoon met raam open gewerkt in m'n oodie van de Hema.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:42

We hebben tijdens de hele vakantie in Frankrijk geen verwarming aan gehad en hooguit lauwwarm kunnen douchen, maar dat viel eerlijk gezegd prima mee. Daar was het constant tussen 18 en 20 graden in ons huisje, met enkele beglazing en hooguit een lichtwerend gordijn. Bij thuiskomst was het 18 graden in huis en dat voelde veel frisser aan. Dus we gaan proberen met 19 graden en flink aantal minder uren.

Als de buren weer stoken zoals vorig jaar gaat onze verwarming waarschijnlijk amper moeten bijspringen.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:47

Uiteindelijk heb ik toch de helft betaald, ik voelde mij zelf heel schuldig dus had meer over gemaakt, maar eigenaar van de auto voelde zich achteraf toch beter bij 50/50 dus heeft weer wat teruggestort :')

Ik ben echt een koukleum, maar moet zeggen dat het verbazingwekkend goed gaat een lagere temperatuur, het went best wel snel eigenlijk. Kleed mij wel echt heel dik aan, inclusief daaroverheen nog een oodie en dekentjes, dus dat gaat niet als ik bezoek heb oid, maar als ik alleen thuis ben echt prima. Ochtend gaat sowieso goed, avond vind ik soms wat moeilijker als ik moe ben en mn eigen kachel het niet meer zo wil doen.
Cv staat hier nu op 14 graden, maar is nog niet aan geweest, heel soms komt die daar wel bij in de buurt, maar zeker als de zon schijnt is het gemiddeld nu tussen de 17-18 graden in huis, en als t wat kouder is kan ik hem nog boven de 15 houden door de airco een uurtje aan te zetten per dag. Ben benieuwd hoe lang ik het zo vol ga houden haha.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:51

Ik heb die oodies eens opgezocht, wat een prachtige uitvinding :') Daar zou ik dus echt wel ongestoord mee rondlopen in huis als er bezoek is hoor. Denk dat ik er hen dan ook eentje mag voorzien.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:36

Mijn dochter wil op zo’n gigantisch ding haha

Hier de vloerverwarming nog uit. De hoiutkachel al regelmatig aan gehad.

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:44

Faelynn, bij mensen werkt de kachel een beetje als bij paarden. Genoeg eten erin stoppen dan blijf je warmer :) Wel goed voedsel dan, geen junkfood want dat werkt dan weer niet ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:51

Vooral een goede maaltijdsoep doet veel!

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:57

Varekaj schreef:
Vooral een goede maaltijdsoep doet veel!


Daar heb ik nu dus echt zin in! Vind ze zelfgemaakt lekker, maar ook met die van Struik is niks mis.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:15

Eten helpt helaas niet, mijn energie is meestal zo eind van de middag gewoon op, dan ben ik leeg, zeker als ik gewerkt heb. Eet wel altijd gewoon warm in de avond overigens maar dat doet niks meer. Of ik krijg een opvlieger en ga gloeien, maar dan ben ik van binnen nogsteeds steenkoud, hele ongemakkelijke combinatie _O-

Soepentijd komt er wel weer aan ja, ik maak in de winter bijna wekelijks zelf een grote pan soep, lidl tgtg pakketje en dan allerlei groentes er in mikken, bouillonblokje, koken, blenderen en dan heb ik een lekker dikke stevige soep, altijd een verassing hoe die smaakt ook. :Y) Maar meestal is het wel lekker, blijf groot fan van pompoen en courgettesoep, pompoentijd komt er sowieso weer aan :D
Maar vanavond staan er wraps op het menu. Alweer... :+ Zak groente was in de 50%, dus een pak (6 wraps) er bij gekocht, maar ik eet er maximaal 2 per avond, maar meestal 1, en soms doe ik dan ook voor lunch, dus ik eet nu al voor de 3e dag wraps hahaha. maar na vanavond zijn ze wel op. Vind wraps altijd een heerlijk snelle, gezonde en goedkope hap.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:20

Onze boerderij was altijd al een drama om te verwarmen. Gelukkig is de boerderij nog verdeeld in kleine kamertjes zoals vroeger (én bedstedes). Overdag leven we in de keuken waar nu een elektrisch kacheltje staat dat alleen het ontbijt en lunch van enig comfort voorziet. Tijdens het koken ontstaat genoeg warmte. De kamer waar we s avonds zitten staat een houtkachel en we stoken hout van eigen erf. Slaapkamer verwarmen deden we altijd al niet, de bedden zijn voorzien van elektrische dekens.

Omdat de spaarrente lange tijd nul was hebben we zonnepanelen op het dak gelegd. Daardoor hebben we een maandbedrag van
Spoiler:
€40,
- waarvan de helft vaste kosten zijn....
Spoiler:
je durft zowat niemand te vertellen hoe laag het bedrag is


De cv staat nu helemaal uit. Overdag ben je toch druk met werk, paarden of houthakken. Alle tuingereedschap zoals bosmaaier, kettingzaag en heggenschaar zijn elektrisch met accus. Eigenlijk is alleen de zitmaaier nog met benzine.

En we wachten nog steeds met smart op onze Opel Rocks-E de elektrische tuktuk....

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 16:43

@Faelynn fijn zo. Nog veel geld maar duidelijk minder dan je had gevreesd.

Ja die verwarming is een dingetje he. Ik had het van de week met 19 graden opeens koud :o naja zeg. Vest aan en warme sokken aan.
Maar het went best snel en ik vind dat het overdag ergens rond de 18 kan zijn, als je bezig bent maar 's avonds als je stil zit.... vind ik dat best wel koud. Maar dan dekentje en warme sokken erbij.
Verdom het om meer te gaan gebruiken cq te betalen, dan maar zo.
Kaarsjes op en anders vroeger naar bed :+

Denk dat veel mensen terug willen naar een bedstede. Lekker cosy & knus.

Dat bedrag heeft mijn vriend ook Arabesk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:08

Hoezo kunnen oodies en dekentjes met bezoek niet? Gewoon zorgen dat je er extra hebt voor de visite :D

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:43

Met bezoek zou ik het zeker ook niet doen. En heel eerlijk, als ik ergens op bezoek ga en het is er zo koud dat ik onder een dekentje moet, dan zal ik er ook niet snel weer heen gaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:50

Kan je allemaal samen met een cape gaan wapperen tijdens bezoek _O- Ik loop nu 's avonds vaak als rolmops rond. Ik heb een fleece deken van 1m40 op 1m, ik ben 1m hoog. Om een idee te geven :Y) en zodra ik zit heb ik meestal 1 of 2 katten op/tegen me op de bank.

Daar een fleece onesie bij met wollen/fleece huissokken en we zijn er klaar voor. Wat ik ook vind opwarmen zijn dus soepen en ovenschotels. Makkelijk te maken, hoeft niet duur te zijn en variatie genoeg. En je innerlijke zelf doet het er goed op. De winterkilo's moet je erbij nemen.

@Arabesk: wij hebben 2 weken in een twijfelaar geslapen. Met een partner van 1m92 en beide graag ruimte is dat geen aanrader :))

@PS: het meeste bezoek hier is schoonfamilie. Als ik daarmee kan vermijden dat ze zichzelf iedere zondag uitnodigen is dat alleen maar winst. Want die komen puur voor de gratis koffie en (dure) Orval.