Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:07

Ik heb 800€ bij elkaar we gaan door tot 3000€ en als jongste 107cm is

Allgau is stukje rijden maar die omgeving zoveel te doen
Ik hou van autorijden hebben auto van de zaak dus zie geen bewaren

Stiekem hoop ik dat man zegt ooo leuk wil op wintersport

Dat is pas duur

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:10

Psvanlot

Het loont om naar reisbureau te gaan
Wij waren in mei met 6 man stukken minder kwijt
4 dagen park hotel aan de rand in 5 min met busje op park

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:37

Jezus Christus ons reisbedrag Lapland was hetzelfde voor 2 personen, met dan nog bijna overal ontbijt en diner inbegrepen + vluchten + huurauto. Voor 10 dagen in juni. Wat een geld zeg. Eigenlijk absurd bijna voor een weekendje pretpark.

Hoever willen jullie reizen voor wie nog een korte trip wil maken?

@ Prairy het is iig gelukt voor de test van vanochtend en voor die van morgen bekijk ik het wel. Die opgave krijg ik pas om 9u, dus geen idee wat te verwachten.
Vriend wil dat ik afwacht afhankelijk van welke job het uiteindelijk wordt. Momenteel zijn er 3 functies waarvoor ik in de running ben met minimaal 1 dag thuiswerk. Daarnaast nog voor een functie 4 dagen werken + 1 dag vrij ivm betaalde opleiding. Denk dat ik voor die laatste zelf eentje zal moeten voorzien.
Hij is van mening dat je prima bijberoep kan doen met een laptop van een werkgever, op voorwaarde dat die ook voor privé kan en mag gebruikt worden. ik ben daar zelf niet zo enthousiast over ivm privacy en dergelijke :=
En waar hij wel een punt heeft, is als ik de job kies met de opleiding aan verbonden. Daar zal geen laptop voorzien worden zover ik weet (want dagelijks naar kantoor) en dan moet ik er sowieso eentje aankopen voor de opleiding. Alleen weet ik nog niets over de programma's die nodig gaan zijn. Lukt het allemaal met MS Office, zijn er specifieke programma's/software nodig voor wat payroll en HR betreft, welke vereisten hebben die technisch gezien om goed te draaien etc. Zou best zonde zijn om iets aan te kopen wat dan niet zwaar genoeg blijkt.

Dus afhankelijk van een paar factoren begrijp ik zijn standpunt wel. Het is op dit ogenblik alleen niet bepaald handig werken.

In ieder geval heb ik vanochtend de eerste test afgelegd en nu heb ik een punthoofd ^)

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:56

Daar koop je een auto voor, voor een weekendje pretpark. Niet normaal.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:41

Zie net dat de supermarkt volgende week pyrex bewaarschalen in aanbieding heeft aan 1+1 gratis. Ze zijn met deksel en rond of rechthoek en kunnen in zowel vriezer als oven. Die ga ik alvast even bekijken!

Verder valt me op dat veel dingen in aanbieding niet noodzakelijk een koopje zijn. A-merk wasproducten zijn best vaak 1+1 maar dan zijn ze alsnog duurder dan huismerk. Vb je hebt 2 flessen A-merk voor €5,99 maar voor dat bedrag heb ik 3 flessen huismerk. Met dezelfde hoeveelheid doseringen. Op voeding heel zelden dit types korting of het zijn de duurdere soorten of het gaat om snoep, koeken, chips etc.

Best wel jammer.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:58

wasproduct van de aldi / huismerk vind ik toch beduidend minder goed dan A-merken als ik eerlijk ben.
Ik ben geen merk-beest, behalve voor mijn coca cola, producten zoals shampoo en zeep en wasproduct.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:01

Wij gebruiken van Delhaize en dat doet eigenlijk prima wat het moet doen vind ik. Vlekken gaan netjes uit kleding, geen stinkende zweetoksels die achterblijven of stalgeurtjes of iets gelijkaardigs.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 22:32

Citaat:
Het was kiezen of 800€ (of 1200€ als mijn ouders niet 1 dag kunnen invallen) aan de vakantie BSO of zelf weekje weg.
nou dat lijkt me dan duidelijk :oo
En die prijzen voor weekendjes / korte vakanties met gezin echt.... :oo :oo :oo

Hoe ver ik weg wil gaan max voor een paar dagen eruit? Ligt helemaal aan wat ik wil met die paar dagen eruit. Lang weekendje Groningen is eigenlijk gewoon een combi met familiebezoek. Dus dat is vooral praktisch (maar toch 3 uur heen / 3 uur terugrijden met auto).
Voor stedentripjes en met vliegtuig is heel andere koek, dan denk ik wel in vlieguren en dan max 3 uur vliegen zoiets, vanaf Rotterdam. Wil eigenlijk alleen vliegen vanaf Rotterdam... :+
Maar wil onderhand toch ook wel proberen met de trein te gaan ivm milieuoverwegingen :o

Ik ben het echt met Prairy eens hoor, ik zou echt zelf gewoon een laptop kopen. Trouwens altijd mijn eigen laptops / pc's etc gekocht, ik bedoel, het kan dan iets gezamenlijks zijn ivm gezamenlijk huishouden maar als je het gewoon nodig hebt en dat ding wat jullie hebben werkt zo traag dan gaat hij zelf maar mooi met dat trage ding aan de slag... :roll:

Als ik dat lees, sorry for saying en niet persoonlijk bedoeld, denk ik ik ben zo blij dat ik gewoon helemaal voor mezelf zorg en verantwoordelijk ben qua financiën... zou dat echt niet (meer) willen hoor, dat iemand anders beslist hoe ik mijn geld uitgeef.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:52

Hij heeft een redelijk goede laptop van werk die hij ook privé mag gebruiken.

Feit is, we weten niet wat de laptop exact voor specs zal moeten hebben. Waarschijnlijk gaat daar wel verschil in zitten als ik 'm voor een studie met specifieke software moet gebruiken dan enkel en alleen mijn bijverdienste.
(Dat er dus eentje komt is wel al lang en klaar duidelijk).

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:01

Wat voor studie gaat het om Varekaj? Het is vaak best makkelijk te achterhalen wat een beetje de standard software bij een studie/vakgebied is - en wat voor specs daar dan bijhoren :)

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:05

Wij hebben een tweedehands laptop gekocht onlangs. Werd verkocht als gloednieuw, maar hij was écht nog nieuw. Voor 100 euro een nieuwe lenovo laptop is toch fijn. Het loont misschien dus wel om eens tweedehands rond te kijken?

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:07

Refurbished hoeft zeker niets mis mee te zijn!

Kinderen hebben beide een refurbished iPhone 8. Zijn gewoon als nieuw.

Steenbok12
Berichten: 7854
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:10

Varekaj schreef:
Zie net dat de supermarkt volgende week pyrex bewaarschalen in aanbieding heeft aan 1+1 gratis. Ze zijn met deksel en rond of rechthoek en kunnen in zowel vriezer als oven. Die ga ik alvast even bekijken!

Verder valt me op dat veel dingen in aanbieding niet noodzakelijk een koopje zijn. A-merk wasproducten zijn best vaak 1+1 maar dan zijn ze alsnog duurder dan huismerk. Vb je hebt 2 flessen A-merk voor €5,99 maar voor dat bedrag heb ik 3 flessen huismerk. Met dezelfde hoeveelheid doseringen. Op voeding heel zelden dit types korting of het zijn de duurdere soorten of het gaat om snoep, koeken, chips etc.

Best wel jammer.


Ja is ook zeker. Goed om te kijken. De volkoren pasta van grand italia was per verpakking wel weer 30 cent goedkoper met de 1+1 en de roomboter van campina ook 0.50 per verpakking dan lidl huismerk. Dus echt goed om af te wegen. Toilet papier leek bij 1+1 goedkoper. Maar ondertussen zitten er maar 130 vellen op ipv de 200 bij lidl. Dus omgerekend scheelt het dan alsnog niet.
Maar hele puzzel zo.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:19

Is een studie graduaat in payroll met nadien eventueel Bachelor in HR/personeelswerk. ALS ik die optie kies is het een opleiding betaald vanuit de werkgever, alles afstandsonderwijs en via avondles met een aardig pakket aan taken en opdrachten.

En over dat type programma's heb ik 0,0 verstand.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:27

Ik vergelijk prijzen ondertussen meer op x bedrag per stuk/kilo/liter dan of het een aanbieding is.

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is Varekaj, benieuwd hoe het verder loopt!

Ik doe heel heel heel voorzichtig een dansje *\o/* , het lijkt erop dat onze villa eind van de maand verkocht zal zijn, zodat ik nog 2 dagen heb om eea te plaatse te regelen zoals internet en elektra water omzetten naar de nieuwe eigenaar (beste is om dat te plaatse te doen, kost soms paar uur wachten maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik er vanaf ben).

:$ :$ en geen verhuur stress meer **\O/** Nu wat relaxter vakantie vieren is wel heel fijn!

Op naar het volgende buitenland project, ik heb al wat interessante dingetjes gevonden _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:15

Als je een project zoekt in Zuid-Frankrijk (op 50km van Carcassonne) met 20ha kan ik je eventueel op weg helpen. Heb nog geen nieuws gehad dat domein van tante verkocht is namelijk.

Verder bekijk ik prijzen in de winkel idd op dezelfde manier: wat kost het per kilo/liter/stuk en dan de goedkoopste. Zo heb ik bakboter van een A-merk die goedkoper is dan de bakboter huismerk. Alleen is het A-merk iets groter qua verpakking en daarmee is het op het etiket wat duurder. De kiloprijs is echter flink goedkoper :=

(Af)wasmiddel etc bekijk ik hoeveel het kost per dosering, staat ook vaak wel op het kaartje in het rek.

Gisteren hadden we de folders weer eens en het blijft zo onoverzichtelijk. De ene supermarkt heeft promoweek van dinsdag tot maandag, de andere heeft promo van spullen A tot G op ma-di-woe, van G tot K vanaf woe tot week erna en vanaf L is het enkel vrij-za aanbieding. En nog een andere heeft soortgelijke promoties maar die beginnen dan maar pas nòg een week later en dat staat ergens goed weggemoffeld.
Ik dacht eerst 1x/week te gaan winkelen en op die dag dan alle promoties op te sporen en daarmee te koken. Maar dan is de kans groot dat enkele dagen nadien de helft van je boodschappen elders goedkoper is. Dag per dag checken is dan weer alle dagen rondrijden met de auto...

Iemand een tip? Of gewoon als bepaalde voedingswaren ergens afgeprijsd zijn, ze in groot inkopen, klaarmaken en invriezen?

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:54

Dat probleem heb ik ook Varekaj. Ik kan soms alleen op maandag boodschappen doen maar de helft van de winkels heeft dan zelfs helemaal geen aanbiedingen! Dus de rustigste dag krijgen ze op die manier ook niet drukker.
Maar goed, soms dan moet het. Ik rijd er 40 minuten voor enkele reis, als de passen open zijn. Nu zijn ze dicht en dat is dus een 10 minuten extra voor het omrijden, dus doe ik er 50 minuten enkele reis over.

Ik houd geen rekening meer met wanneer wat in de aanbieding is. Ik plan mijn boodschappendag in en moet het gewoon doen met de aanbiedingen die op dat moment gelden. Het is anders echt geen doen.
Carrefour is helemaal drama, die hebben flyers die 2 weken gelden, maar brengen wel elke week een nieuwe uit. En dan ook nog verschillende voor de hypermarché en de market, dus daar moet je ook weer voor uitkijken. Ik heb al vaker in de winkel gestaan voor een aanbieding die op die winkel helemaal niet bleek te gelden. Heel irritant vind ik dat.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:07

Niet zo heel spannend maar de planning tot nu toe :

18/23 feb Schoorl
28 april tot 5 mei Veluwe

Nu aan het kijken voor de zomer
Ivm kleine kinderen blijven wij dicht bij huis

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78572
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:27

Qua prijs kijk ik meestal ook naar prijs per kilo. Maar soms pak ik wel een duurdere prijs per kilo maar een kleinere verpakking, want als het te veel is en het restant weggegooid moet worden is het ook zonde. Vaak dus de na openen nog xx dagen houdbaar producten.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:50

Wat gaan jullie hard zeg!

Prairy, waaw wat is dat snel gegaan met jullie huis. Ik ben benieuwd naar je volgende project :D

Leuk, al die geplande vakanties! Wij gaan in April een paar weken. De rest van de zomer heb ik het te druk met werk :=

Ik kijk ook altijd naar kiloprijzen. Ik hou echt niet van winkels die geen kiloprijzen vermelden. Vanaf begin deze maand ben ik extra op onze boodschap-kosten aan het letten, daar werd ik de laatste tijd wat laks in := Dus vorige week heel braaf alleen maar groente en fruit en noten gekocht. Oh en kwark om zelf kruiden-roomkaas te maken. Super lekker en makkelijk! En dat scheelt veel geld zeg!

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:16

Oh dat klinkt wel echt heel verwarrend, zoveel verschillende aanbieding dagen. Ik ben sowieso dan van groot inkopen, en ik ga bijna nooit meer naar veel verschillende winkels, zal er zodra we thuis zijn wel weer beter op gaan letten.

Invriezen is een optie, maar voor bijv sauzen of soep kun je ook kijken om het te wecken of heet-in-heet in potjes te doen. Scheelt veel vriezer ruimte en is vaak ook makkelijker want je hoeft het niet eerst te ontdooien.

We kijken op dit moment alleen Noord Frankrijk, Zuid Frankrijk is te ver (en te warm), al vind ik het rond Carcassonne wel mooi. 20ha zal wel boven budget liggen ben ik bang, willen er geen extra hypotheek meer voor afsluiten en kijken naar max 175k. Annemiek, gelukkig wel ja, vond het allemaal wel spannend en waar ook niet heel blij met de makelaar regelmatig. Maar duimen dat het nu allemaal vlot doorgaat.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:18

Ik geniet van ieders vakantieverhalen. Maar met 4 paarden aan huis en 2 grote honden, vind ik het teveel om aan mijn vader van72 over te laten. Vorig jaar zijn we een aantal keer 2 nachtjes weggeweest, maar verder niet (ook omdat mijn pony ziek was met de zomervakantie dus niet weggegaan) Dus wat dat betreft bespaar ik zeker O:)

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 17:37

Ja zo heeft elk nadeel... weer een voordeel :+
Grappig dat je de HR kant op wilt Varekaj toevallig heb ik een 'collega' bij een opdrachtgever die juist vanuit HR richting verpleegkunde gaat.

Bijzonder blij hier want de rekening van mijn nieuwe cv ketel inclusief alles is hetzelfde bedrag als een factuur die ik nog de deur uit kan doen ivm bepaalde werkzaamheden die ik allang gedaan had maar die ik in verband met het feit dat het totale project nog niet was afgerond, nog niet kon declareren. Was vreemde constructie maar wat je niet hebt kun je niet uitgeven en nu voelt het net alsof ik een gratis cv ketel heb want er gaat niets van mijn spaarrekening af _O-

Verder is het sinds echt heeeeeeel lang eindelijk weer eens echt aangenaam in mijn appartement. Denk dat mijn oude cv ketel het gewoon ook niet meer goed verwarmde of zoiets, was allemaal erg moeilijk op temperatuur te houden in ieder geval. Maar nu kwam ik thuis en ik stapte zowaar in een aangenaam warm huis (thermostaat direct graadje omlaag gedaan :)) ).

Wat zou dat fijn voor je zijn @Prairy :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:46

Ja al die verschillende en overlappende promoties zijn echt rekenwerk om uit elkaar te houden.

Wecken of heet-in-heet heb ik nog nooit gedaan. Wel interesse voor, maar als ik het wecktopic eens doorlees zakt de moed me vaak in de schoenen eerlijk gezegd. Ontdooien is hier de gewoonte van avond voordien vlak voor slapengaan of 's ochtends bij opstaan gelijk uit de vriezer te pakken. Voor "noodgevallen" hebben we altijd wel wat potjes appelmoes, snijboontjes, erwten en worteltjes en rode kool staan. En soep in blik idem. Als we dan een keer wat vergeten hebben we dat alvast wel bij de hand.


Morgen ga ik eerst een rondje lopen denk ik en dan de vriezer eens inventariseren. Kan ik bekijken waar ik me dan overdag kan bezighouden qua koken (of volgende week) om weer wat voorraad te krijgen.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:21

Heet in heet vind ik echt het makkelijkste.

Courgette en pompoensoep zou ik (nog) niet doen, maar tomatensaus oid gaat echt prima. Zorg dat het nog heel heet is of zachtjes kookt.

Zorgen dat je potjes en deksels in een pan kokend water gaan voor een paar minuten, 2 ovenwanten, een tang waarmee je iets vast kunt pakken (potje en deksel), trechter met een groot gat, mijn voorkeur is van siliconen waar ik de bodem af geknipt heb dus een vrij groot gat van 1,5-2cm. Met soeplepel in de trechter tot net onder de rand vullen, rand moet schoon blijven. Deksel heet uit de pan erop met je tang en dicht draaien met de ovenwanten. Ik zet ze op de kop maar schijnt niet te hoeven.

Zorg dat je potjes met deksels hebt die indeuken als ze vacuüm trekken, bijv van hak of appelmoes, dan heb je gelijk een goede test.