Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:24

Dus potje en deksel in kokend water, potje vullen terwijl het in dat kokend water staat, dichtdraaien en dan eruit halen? Dat zou haalbaar moeten zijn.
Geloof dat mama vroeger veel gewecked heeft, misschien dat ze wel interesse heeft om dat samen te doen. Groot inkopen, klaarmaken en dan verdelen. Hebben we beide winst aan.

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:34

Inmaken zonder wecken doe ik zelf eigenlijk alleen met voedsel dat óf in het zuur is ingemaakt, of in suiker/siroop. Ik heb wel eens ingemaakte groente gehad die niet meer goed was :r De kamer stonk er een paar dagen later nog steeds naar := Sindsdien doe ik alles toch maar netjes een tijdje wecken op 90 of 100 graden haha.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:41

Nee ook potje uit het kokend water.

Maar ik doe dus vooral pastasaus in potjes (dus zuur>tomaat), vandaar waarschijnlijk weinig problemen gehad. Groente doe ik niet, dat vries ik ook in. Komt misschien nog.

Maar om makkelijk te beginnen zou je dat eens kunnen proberen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:26

Is je saus met of zonder vlees?
Wij maken nu een grote kom van 5L, maar daar zit al gehakt bij. Dat verdelen over bakjes, laten afkoelen en dan de vriezer in.

Ik heb nog een paar propere glazen potten om te Wecken, met zo'n oranje rubber en dan clipsluiting. Steriliseerbokalen is hier de standaard benaming.
Die zijn btw ideaal om limoncello mee te maken, of iig om de citroenschillen in te laten trekken.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:54

Ik doe zonder, en bak dan even gehakt als ik met gehakt wil. Soms eten we het namelijk ook vegetarisch.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:26

Ik heb net een vegetarische overblijver gereserveerd bij de AH, 4,95, waarde minimaal 15 euro. Ben benieuwd wat erin zit vanavond! Iemand dit al eens geprobeerd?

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:13

denice schreef:
Ik heb net een vegetarische overblijver gereserveerd bij de AH, 4,95, waarde minimaal 15 euro. Ben benieuwd wat erin zit vanavond! Iemand dit al eens geprobeerd?


1x gedaan en was meteen de laatste keer..
Wat zat erin:
- blok tofu
- zak Chinese roerbak groenten
- zakje geraspte kaas
- grote fles campina melk
- flesje smoothie
- nog iets, naam even kwijt

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 18:32

Klinkt als best veel waarom was het dan je laatste keer?

@denice ik neem regelmatig de overblijvertjes mee bij AH, dat zijn van die groentenzakjes die gevuld zijn met, volgens de AH overrijpe of net niet goed meer, groenten / fruit. Die kosten altijd 1,- Euro. Maak er soms soep, fruitsalade of wat dan ook mee. Had laatst 3 limoenen, 2 grote zoete aardappelen en een potje met bieslookplantje in zitten.

Steenbok12
Berichten: 7854
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:43

De overblijvers zijn hier soms goed gevuld. Soms niet. Wel eens een vol net sinaasappels gehad en aantal andere dingen. Laatste tijd zit er niet veel in. 3 aardappelen en 2 mininpreitjes die op z'n end zijn en een ui ofzo. Dat vind ik niet de moeite.

Brood gaat best goed. Woensdag 3 les pains broden gescoord die inmiddels ook naar 2.79 zijn gestegen p.s. nu voor 0.75 cent. Vandaag 4 halfje waldkorn. M'n vriezer ligt vol maar er lag nog genoeg dus met moeite laten liggen. Voor 13.13 euro 5 broden en 3.25 betaald. Helemaal top. Heb 3 favo broden die ik daar altijd graag meeneem en baal altijd zo als ik weer voor de volle mep moet kopen :') . Hopelijk blijft dit nog lang.
Mijn man klaagt soms wel eens. De stevige broden vind ik iets minder lekker de dag erna. Snel wat droger maar neem ik wel eens mee als er niks naar wens ligt. Die vind hij vers wel heel lekker maar de dag erna niet met invriezen. Maar als ik zie dat we zo 3 broden er door eten minimaal per week. Op minimaal zo'n 12 broden bespaar je momenteel zo 25 euro per maand. Ik vind het nogal. Dan bak je er maar een tosti mee haha.

Baalde wel. De ikea kast die ik graag wil is met 20 euro duurder geworden. Zit al maanden te wachten op voorraad. Hopelijk komtie volgende week binnen maar zonde van t geld.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 19-01-23 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:46

Hier is er niet tussen te komen bij too good to go. Ene minuut staat dat van de dag ervoor erop en binnen de minuut is het nieuwe uitverkocht, soms 5 of 6 pakketten. Vraag me af of iemand niet gewoon alles ineens koopt.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:49

Hier is het momenteel ook echt moeilijk.

Een keer overblijver Vega gedaan bij de AH, zaten heel veel producten in maar net wat ik niks om geef. Ga het nog wel een keer met groente proberen. Dat past altijd wel.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:00

2x alpro kwark
1x bevond burger
1x pittige falafel
1x vivera vegetarische schnitzel

Wel eenzijdig en die kwark is met datum tot vandaag zag ik, maar heb alles behalve de kwark in de vriezer gemikt. Ik had ook groente of fruit verwacht. Volgende week doe ik het nog eens.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:04

O, ik dacht dat ik in het TGTG topic zat, maar niet dus. Bij ons doet de Jumbo alles in bakken met 50 cent, 1 euro en nog meer. Zo had ik net een mooie abrikozen vlaai met korstbodem van 14,- voor 4,-. En 2 kipsatebroodjes voor 50 cent. Ik vind het voordeel daarvan dat je zelf kunt kiezen en dus nooit dingen krijgt die je toch niet eet.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:07

denice schreef:
2x alpro kwark
1x bevond burger
1x pittige falafel
1x vivera vegetarische schnitzel

Wel eenzijdig en die kwark is met datum tot vandaag zag ik, maar heb alles behalve de kwark in de vriezer gemikt. Ik had ook groente of fruit verwacht. Volgende week doe ik het nog eens.


Dat zit er volgens mij nooit in, want ze hebben een aparte groente/fruit box.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 23:08

Citaat:
O, ik dacht dat ik in het TGTG topic zat, maar niet dus

Lijkt het soms wel op :')

Net gewoon boodschappen gedaan, wel heel goed opgelet maar 120 Euro voor twee grote zakken met basis zooi :oo sinds tijden niet zoveel tegelijk uitgegeven aan boodschappen...

@Prairy is het al gelukt met het huis?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:16

PSvanLot schreef:
denice schreef:
2x alpro kwark
1x bevond burger
1x pittige falafel
1x vivera vegetarische schnitzel

Wel eenzijdig en die kwark is met datum tot vandaag zag ik, maar heb alles behalve de kwark in de vriezer gemikt. Ik had ook groente of fruit verwacht. Volgende week doe ik het nog eens.


Dat zit er volgens mij nooit in, want ze hebben een aparte groente/fruit box.


Oh? Ik kan steeds alleen kiezen uit brood, vega of verrassing.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:25

O dan heb ik er denk ik langs gekeken!
Ik weet alleen niet anders dan dat er geen groente/fruit in zit.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 03:43

VanHuisUit schreef:
Citaat:
O, ik dacht dat ik in het TGTG topic zat, maar niet dus

Lijkt het soms wel op :')

Net gewoon boodschappen gedaan, wel heel goed opgelet maar 120 Euro voor twee grote zakken met basis zooi :oo sinds tijden niet zoveel tegelijk uitgegeven aan boodschappen...

@Prairy is het al gelukt met het huis?

Kreeg bericht dat de kopers het totaal bedrag hadden overgemaakt, nog geen bevestiging van de notaris, maar ik ga er voor nu even vanuit dat het goed komt. 30e zou de overdracht moeten zijn, 2 februari vliegen we weer naar huis.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:56

Ik ga denk ik eens rondneuzen bij AH op de website. Nu ik thuis ben kan ik er makkelijker naartoe. Dan bedoel ik met de auto, want quasi zeker parkeerplek. Die winkel ligt pal aan het stadscentrum en is een crime om er te geraken in het weekend. Verder koop ik qua fruit iets wat ze hier gekke appelen of gekke peren noemen. Dat is dan fruit met een rare vorm, wat groter of kleiner dan het perfecte plaatje. Zijn een stuk goedkoper en gewoon prima. Misschien hebben ze bij onze AH ook van die laatste kans bakken met afgeprijsd spul, kan altijd direct verwerkt worden en dan de vriezer in.

Vandaag controle en keuring van onze boiler, ben benieuwd hoe dat gaat zijn en wat de grap gaat kosten. Maar dan zitten we weer goed voor 2 jaar.

Gisteren afspraak geboekt bij een sociaal secretariaat *\o/* voor alle nodige info omtrent bijberoep. Woensdag is het zover haha. Die groep biedt een totaalpakket qua service, van aanmelden en alle nodige dingen aanvragen tot begeleiding en regelen van nodige verzekeringen en ook je complete boekhouding kan je bij hen laten doen. Is voor een basisopstart het beste denk ik ipv apart sociaal secretariaat, dan nog een boekhouder zoeken etc.

Heb al 3 inschrijvingen voor opleiding gedaan en ben €840 lichter :$ maar er komt er nog eentje al zeker bij. En gisteren check-up bij de DA gehad. Nog 6 weken verder opbouwen. We zitten absoluut op de goeie weg maar nog geen groen licht om volledig te herpakken. Mag wel het buitenrijden flink gaan uitbreiden, dus dat gaat we zeker doen. Leuke gesprekken gehad ook en toen hij hoorde dat ik een opleiding kinesiotapen ga volgen voor mensen werd hij helemaal enthousiast. Gevolg: ik heb halve avond stiekem vanalles zitten opzoeken over opleiding osteopathie bij paarden en overweeg ernstig om een ICREO-opleiding van 3 jaar erbij te pakken én ik ga bij de docente Shiatsu informeren hoe duur haar opleiding paarden tapen is :')


En wie weet plak ik er nog een Ba-na-Ba bij voor revalidatie van sportpaarden als het allemaal te combineren is...

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:28

Wat enorm leuk om osteopathie bij paarden te gaan doen! Zou ik ook tof vinden, maar ben geen humane osteopaat of heb een bachelor in een andere (para)medische opleiding en dan is de weg nog wel heeeeel lang haha

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:43

Ik heb een bachelor verpleegkunde en dan heb je wel rechtstreeks toegang tot de ICREO. Het is 6x/jaar 2 dagen ter plekke opleiding en dat is telkens in een weekend. Prima haalbaar dus, aangezien ze aangeven dat vlakbij de leslocatie een hotel zit.

De Ba-na-Ba wordt uitgeschreven via een hogeschool in Kortrijk (als ik het goed heb) en werkt op een soortgelijke manier. Die opleiding is 2 jaar. Daar heb je ook modules met dan op tijd en stond een fysieke lesdag ter plekke. Maar daar zijn nog geen details over gekend verder.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:52

Varekaj schreef:
Ik heb een bachelor verpleegkunde en dan heb je wel rechtstreeks toegang tot de ICREO. Het is 6x/jaar 2 dagen ter plekke opleiding en dat is telkens in een weekend. Prima haalbaar dus, aangezien ze aangeven dat vlakbij de leslocatie een hotel zit.

De Ba-na-Ba wordt uitgeschreven via een hogeschool in Kortrijk (als ik het goed heb) en werkt op een soortgelijke manier. Die opleiding is 2 jaar. Daar heb je ook modules met dan op tijd en stond een fysieke lesdag ter plekke. Maar daar zijn nog geen details over gekend verder.


Maar ga nu niet heel veel cursussen, opleidingen etc tegelijkertijd doen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:06

Van wat ik nu al effectief ben ingeschreven is alles op elkaar volgend. Enkel de zorgmassage voor onco is overdag en 6 weken lang 1 dag/week.
De andere zijn allemaal in avondles en ook 1 avond/week en niet langlopend. Ze bouwen allemaal voor op opleidingen die ik al afgerond heb.

Taping paard is ook kortdurend, da's een intensieve cursus van 2 volledige dagen. Ik gok dat die data wel af te spreken zijn.

Icreo start pas ten vroegste in september, nog tijd zat om daarover na te denken. En die andere is postgraduaat ipv banaba en staat momenteel op de website van de hogeschool als "on hold". Kans bestaat dat die niet meer georganiseerd zal worden.


Maar lange/intensieve opleiding gaat toch afhangen van welke job ik uiteindelijk ga doen hoor. Het moet allemaal wel leuk en haalbaar blijven.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:48

Nou hier vandaag weer 183 euro lichter. Kat zit bij de dierenarts wegens dat mevrouw weigert om op haar bak te plassen voor urineonderzoek

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:58

De boilerman bleef maar weg, was om 8u afgesproken. Om iets voor 10 toch maar een keertje gebeld. Blijkbaar fout in de agenda, was inderdaad geboekt maar er niet doorheen gekomen op de planning vanochtend. Ze komen nu tussen 1 en 2 deze namiddag.

Maar goed dat ik sowieso vrij ben en vriend verlof had geregeld.