Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 13:18

@purny >;) niets eigenwijzer dan katten :))

@Varekaj ik doe zelf alle boekhouding, is dat voor jou niet mogelijk of mag dat niet in België? Het kost me een á twee middagen per maand. Bij de zakelijke rekening van de Rabo waar ik bij zit zit een heel handig boekhoudprogramma'tje, inclusief dat je QR codes kunt maken staat wel stoer =:) vind ik haha voor zo'n grijze dakduif als ik. Ik hou mijn werkzaamheden gewoon goed bij in soort van standaard opmaak in Google (gewoon documentje met uren / data / werkzaamheden per account) en dat is uitgangspunt voor facturatie en specificatie. Kwestie van goed bijhouden en vooral gewoon doen. Dan leer je dat wel. BTW aangiftes e.d. doe ik ook gewoon zelf.

Heb er altijd zo'n hekel aan aan dat gewacht op zo'n monteur / reparatie / controle persoon >;) wat je zegt gelukkig hoefde je geen verlof te regelen...

@Prairy fijn zo!

Net weer opdracht afgerond en direct weer vervolg opdracht binnen **\O/**

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:38

Zo heb ik het ooit eens meegemaakt met de monteur voor de cv. Afspraak ingepland en stond tussen 8 en 12.30.
Ik bel ze op om 12.45 en kreeg te horen dat ze verlaat waren. Goed kan gebeuren.
Vervolgens bellen ze op met de mededeling dat ze ergens een grote storing hadden en of de afspraak naar de volgende dag kon.
Ik had speciaal verlof opgenomen dus ze konden nog mooi dezelfde dag langskomen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:29

De afspraak is geboekt eind november, toen was ik nog gewoon aan het werk en was er van mijn ontslag nog geen sprake. Het is dat vriend nog vakantiedagen had die op moesten, dus heeft hij vrij gevraagd. Had ik nog gewerk dan had ik een late shift geregeld (10-18) en dan hadden we wel in de knoei gezeten. Ook omdat we vanavond nog weg moeten.

Over woolsocks: is dat enkel bij online shopping? Of tellen aankopen in een fysieke winkel ook als je de betaling met de aangesloten rekening doet?
Heb mijn eerste cashback binnen :D de volle 36 cent.


@VHU: boekhouding kan je in principe zelf doen. De basis ben ik wel van plan om ook zelf te regelen. Omdat ik geen jaaromzet verwacht groter dan 25k ben ik niet BTW-plichtig. Heb bij bol.com een boek/schrift aangekocht wat handig is om inkomsten en uitgaven te kunnen noteren voor een overzicht. Doel is wel om dat op termijn ook in een bestandje op pc bij te houden hoor, maar ik heb graag een papieren back-up om te starten. Voor opmaak van facturen heb ik al via een kennis een handige tool gekregen als tip.
De jaarlijkse aangiftes etc zou ik sowieso wel door een boekhouder laten doen om zeker te zijn dat het goed gaat, want afhankelijk van de diensten die ik ga uitvoeren zijn er wel wat verschillen over rechten en plichten.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:30

Ik heb voor het bedrijf van mijn ouders ook altijd de administratie gedaan. Was wel wat werk, groot bedrijf, maar als je het bijhoudt gaat het prima.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:58

Ik ga waarschijnlijk met een stukje freelance zitten, een stuk niks bijzonders en dan een stuk wat kan vallen onder zogenaamd medische dienstverlening. En daar heb je blijkbaar in BE altijd vrijstelling van BTW op als ik het goed begrepen heb.
Voor dat soort zaken is het dan wel handig als iemand meekijkt.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 17:40

Op zich kan iemand meekijken maar kun je je ook aansluiten bij een branche vereniging of zoiets waar meer mensen zitten die daar ook ervaring in hebben? Voordeel is dat je een leuk netwerk op kunt doen, die paar honderd Euro dat zoiets kost krijg je er vind ik altijd wel uit.
Of je goed inlezen etc?
Weet je ik heb zoiets van het kost allemaal geld en zoveel extra heb ik nooit ontvangen of laat ik het zo zeggen niets, door het inschakelen van een adviseur.
Heb ooit twee keer een adviseur ingeschakeld. Alles dat werd geadviseerd wist ik zelf ook :+
Maar als het veiliger voelt vooral doen natuurlijk, maar vlak niet uit wat je zelf allemaal ook kunt doen, het is zo zonde van je verdiende Euro's als het ergens heen gaat wat je zelf net zo goed had kunnen doen.

De regels voor BTW zijn soms best ingewikkeld, zo ook aftrek van bepaalde posten omdat je bijv starter bent of niet . Maar alles is uit te zoeken :) bij bepaalde onderwijsactiviteiten geldt bijv ook 0 %, bij andere weer niet, etc.
Let ook op of je je goed inschrijft bij de KvK (zullen ze in Belgie ook hebben, handelsregister) dat je de juiste SBI codes kiest , want dat kan ook weer gevolgen hebben voor je belasting etc.
Trouwens KvK (Kamer van Koophandel) geeft ook prima voorlichting.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:09

Die aansluiting bij een sociaal secretariaat is sowieso verplicht. En dan is het afhankelijk per groep wat ze nog aanbieden qua dienstverlening. Die waar ik nu ga luisteren doet alles van A tot Z en heeft zeer goede recensies op alle vlakken en is ook veruit de goedkoopste.
Dat is van sociale zekerheid, Kvk nummer aanvragen, helpen met boekhouding, verzekeringen, statuten bepalen etc.

En je kan zelf ook bepalen wat je zelf wil doen, waar je hulp bij wil en wat je volledig wil overdragen. Om te starten lijkt het totaalpakket makkelijk, eens het draait kan ik zelf dingen op mijn schouders nemen.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 18:31

OK... toch wel weer interessant hoe dat dan verschilt in NL - België :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:00

Je hebt er ook waar enkel die ondersteuning voor zelfstandigen zit, loonsadministratie etc maar geen boekhouding, waar je alles kan krijgen qua info maar zelf alle aanvragen moet doen enzovoorts. Dan heb je dus en aansluiting van dat secretariaat, moet je zelf een boekhouder zoeken en onder de arm nemen, zelf je verzekeringen en voor pensioen/gewaarborgd inkomen regelen.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:43

Kent iemand de app Dyme?
Kwam ineens als reclame voorbij

Zag er uit als een heel handige app, maar wil voordat ik een account aanmaak wel even weten hoe of wat :')

https://dyme.app/

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:15

Iemand ervaring met zero waste koken? Ik wil deze week aan de slag met bloemkool en witlof.
De bloemkool is voor gratin, dus met bechamel en kaas. Kan dan ontdooid worden en de oven in.
Witlof is om te stoven, hesp er omheen en dan ook met kaasbechamel invriezen per porties. (Witloofrolletjes dus).

Nu weet ik dat je bij bepaalde groenten de bladeren etc kan gebruiken om soep mee te maken. Iemand dit al gedaan met de bovenstaande groentes? Of met broccoli?


Kreeg als tip van mama om gemixte soep (zonder brokken) na het afkoelen in uitgespeelde plastic waterflessen te gieten tot 3/4 vol. Dop erop en dan de vriezer in. Bij een fles van 1,5L heb je dan 1L soep.

En zonet de afvalrekening van 2022 bekeken. Voor GFT hadden we €8,71 en voor restafval €20,02 over een heel jaar. Nu wil ik voor 2023 ook gaan bijhouden hoeveel PMD-zakken we verbruiken. Dat is voor ophaling van plastic etc. Doel is om op termijn ieder jaar goedkoper of zo goedkoop mogelijk uit te komen en tegelijk nog bewuster met alles om te gaan.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:18

Ik weet dat je met broccoli en bloemkool met de stammen prima soep kan maken. Of misschien bloemkool rijst?

Met wat er ooit wel nog over blijft kun je bokashi doen, dan maak je je eigen mest en je bent al je keukenafval kwijt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:15

Had inderdaad zoiets opgevangen met die stammen en bladeren, iemand ervaring mee hoe dat smaakt? Ik ga het sowieso proberen maar als er al iemand tips and tricks heeft zijn ze welkom.

Bokashi even opgezocht, heel interessant maar helaas niet haalbaar. We hebben geen plek om 2 zulke emmers te plaatsen. Of wel plek maar niet in huis en geen constante temperatuur van 20 graden.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:34

Smaakt eigenlijk vrijwel hetzelfde als de roosjes, bij allebei!

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:16

Prairy schreef:
Ik weet dat je met broccoli en bloemkool met de stammen prima soep kan maken. Of misschien bloemkool rijst?

Met wat er ooit wel nog over blijft kun je bokashi doen, dan maak je je eigen mest en je bent al je keukenafval kwijt.

Broccolistammen gaan prima gewoon mee met de roosjes het gerecht in. Even schillen kan handig zijn, verder mooi wat meer crunch in je gerecht (of je moet het langer laten koken).

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:32

Ik doe ze ook altijd mee koken of soep van maken :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:59

Dankjewel dames! Dan gaan de roosjes voor de ovenversies en de stammen in de soep.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 22:34

@nnemiek van harte!

De stammetjes vd bloemkool / broccoli én de roosjes kun je inderdaad prima gebruiken, oftewel alles :Y) de stammetjes kun je uiteraard pureren en dan zie je natuurlijk niet meer of het een stammetje of roosje was :P

Was de draad van de cv ketel naar de thermostaat niet helemaal juist aangesloten (hoe dan denk ik dan :roll: ) huis helemaal koud leuk zo op de zaterdagavond maar gelukkig cv monteur die langskwam en het is gefikst }:0
Ben er onderhand wel klaar mee met dat cv gedoe :roll:

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:11

Wat is zero waste koken?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:43

Met zero waste gebruik je zo veel mogelijk tot alles van je ingrediënten. Van een bloemkool gooien je de stam vaak weg nadat de roosjes eraf zijn, broccoli idem. Bij garnalen na het pellen gaan de schillen de vuilnisbak in, dat soort dingen.

Ipv weggooien ga je die gebruiken om mee te koken. Van de stammetjes maak je soep, van de garnaalpellen maak je een bisque, bij kip maak je bouillon van het karkas, aardappelen kook je in de schil.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:50

O dat doe ik al jaren zo. Hier gaat er niets in de prullenbak in principe.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:07

We willen wel inzetten om nog bewuster inkopen te doen met als doel nog minder afval.

Vriend zit nu in traject op werk voor private lease incl. gratis tankkaart of nog wat afwachten en dan gratis elektrische bedrijfswagen. Momenteel neigen we naar de private lease. Het maandelijkse bedrag zou heel goed meevallen, zeker met een gratis tankkaart erbij. Dan kan zijn (sport)auto weg.
Ik heb dinsdag gesprek voor een job waar ik met de trein heen kan/moet. OV wordt door die werkgever volledig vergoed, zou ook een flinke besparing voor mij meebrengen.

Marjo

Berichten: 37296
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:55

Ik vind het ook zo zonde om eten weg te gooien, maar ik vind het ook nog steeds erg lastig om porties te berekenen. Aangezien ik alleen woon, veel gerechten of recepten zijn al gebaseerd op 2p of meer... zeker als je vlees koopt enzo.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:15

Snap ik, zeker alleen zou ik ook geen zin hebben in heel vaak hetzelfde eten denk ik.

Maar met 2 kleine kinderen gooi je toch ook wel eten weg. Ze zitten vol, waarderen mijn moeite of de smaak niet enz.

Daar kan ik verder ook niet zoveel mee dan behalve weggooien.

Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:32

Je kunt het toch in de koelkast zetten en de dag erna weer opwarmen?

Of in de vriezer voor een andere dag.