Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:38

Wanneer we wat nieuws uitproberen en ik alleen ben pak ik een 2p recept en als we met 2 zijn maak ik voor 3 of 4p. Soms vallen porties kleiner uit en hebben we net genoeg, soms hebben we over. Afhankelijk daarvan houden we het restje voor de dag nadien als lunch (kleine portie) of als volwaardige maaltijd en dan wordt het ingevroren. Ik heb zowel kleine bakjes als grotere daarvoor.

Vandaar ook dat ik wil proberen om met 1 groente meerdere dingen tegelijk te maken. Minder afval en het is direct variatie. Met witlof kan dat met hesp en kaassaus zijn, maar ook een ovenschotel met gehakt en puree/aardappelen. Beide is witloof eerst gewoon aanstoven en een kaasbechamel als saus, en geraspte kaas als krokant laagje bovenop.

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:47

Prairy schreef:
Je kunt het toch in de koelkast zetten en de dag erna weer opwarmen?

Of in de vriezer voor een andere dag.

Zo doe ik het, maak altijd porties voor 4 personen en gooi 3 porties in de vriezer voor de dagen dat ik laat thuis ben.

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:23

Ik blijf het leuk vinden, vergelijken.

De maand is nog niet voorbij, maar ik heb nu al bijna 100 euro bespaard door over te stappen naar dat dynamische energie contract. Ik heb 1 dag, gemiddeld 1 cent boven het prijs plafond gezeten met gas, en met elektra nog helemaal niet. Gemiddelde elektra prijs incl belastingen was hooguit € 0,25 tot nu toe deze maand. Gas gaat nu ietsje omhoog maar nog niet heel schrikbarend.

Met het prijs plafond is het verschil natuurlijk niet zo groot, behalve dan voor elektra. Zouden de prijzen van Greenchoice nog gelden, dan zou het me al bijna 400€ schelen.

En gelukkig werken onze huisoppassers ook mee door goed de houtkachel te gebruiken ipv de verwarming (al zie ik daar de afgelopen week wel iets stijging van gas ivm warm houden in de nacht).

Aan de andere kant spenderen we hier op vakantie ruim het verschil weer, daar niet van.

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:28

Ik heb net een contract afgesloten bij Budget Thuis, die zitten onder het prijsplafond. Contract is maandelijks opzegbaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:42

Ik heb net de verwarming aan gezet :+

Gisteravond was het omstreeks 22u 19,5 graden in huis. Vanochtend om 6u30 was dat 18 graden en toen ik rond 14u30 keek was het 17,5 graden. Dat is het nu nog steeds. Tijdens het middageten en de afwas nadien had ik er geen last van. Nu zit ik echter alweer even wat zaken op te zoeken aan mijn oude laptop en het begon me nu toch echt wel te fris te worden. En dat met een dun wollen truitje met rolkraagje en sweatshirt er overheen + trainingsbroek.
Normaal zou de verwarming over 1,5u pas aanspringen tenzij het onder de 17° zou gedaald zijn, maar nu mag het huis lekker opwarmen naar de gangbare 19 graden hoor.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:16

Pantykous schreef:
Ik heb net een contract afgesloten bij Budget Thuis, die zitten onder het prijsplafond. Contract is maandelijks opzegbaar.


Interessant! Ik ga eens kijken!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 07:57

Wie had hier alweer spaargeld in het buitenland? In Frankrijk zou de rente op een bepaald boekje gaan verhogen tot ruim 6%! Andere spaarrekeningen ginds zitten al ergens rond 4% voor zover ik uit het beperkt toegankelijke artikel kon opmaken.

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:15

Oh dat vind ik ook wel interessant. Weet je of je in Frankrijk dan ook gelijk een betaalrekening moet hebben?

En bij welke bank was dat?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:28

https://businessam.be/spaarrente-6-procent-fransen/

Het is een betalend artikel helaas. Maar algemeen worden de rentes intussen opgetrokken naar 2 tot 4% op het merendeel van de spaarboekjes vanaf 1 februari, met dus uitschieters tot 6%. Voor NL wordt doorverwezen naar Raisin om een rekening in het buitenland te openen. Voor Belgen kan ik het zo gelijk niet terugvinden. Wel dat we verplicht zijn elke buitenlandse rekening te melden bij de Nationale Bank.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:18

“Er geldt wel een spaarlimiet. Zo mogen onze zuiderburen maximaal 22.950 euro parkeren op die spaarrekening.”
Dat schiet dus nog niet heel erg op, maar alsnog een leuk bedrag wat je dan krijgt natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd of Nederland ook volgt met hogere rentes. Ik zou al blij zijn met die 2% :))

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 16:26

Nou ik ook :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:30

6% op 22k is alsnog 1300 ennogwat aan rente, daar kan je al eens wat mee doen denk ik dan. Hier mogen ze de boel ook weer wat de hoogte in jagen.

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:31

Nou ik met die 22.950 euro :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:32

Als ze die cadeau erbij willen geven zeg ik ook geen nee :P

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:32

Ik ben nog steeds blij met m'n 6,75% rente.
Hopelijk ooit dat bedrag ook :D

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 17:53

Citaat:
Nou ik met die 22.950 euro :')

Vooral die 950 vind ik wat van }:0

Mijn cv ketel is een succes van 8 m3 per dag op een dag met wat noordoosten wind en rond het vriespunt naar 5m3.

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:44


Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:14

Ik ben in een zeer korte tijd een beetje veel meer gaan verdienen.
Nu kan ik niet zo goed sparen, zeg maar niet, moet wel een doel hebben, maar zelfs met een doel hou ik over.
Zijn er spaarrekeningen waar je gewoon niet aan kan komen, voor een bepaalde tijd? Rente is leuk, maar niet mijn prioriteit.

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:21

Een deposito zou je dan kunnen doen, kun je zelf bepalen hoe lang het vast staat.

Ik heb zelf leaseplanbank voor spaarrekening en heb daar ook een deposito gehad. Werkt goed en ze hebben prima rentes.

Voordeel om daar ook te sparen is dat je het niet ziet in het normale bankier app. Dus naast het deposito kun je je geld daar op een spaarrekening zetten. Deposito kun je niet zo makkelijk bij storten geloof ik.

Dus dan zet je een bedrag vast voor zeg een jaar, en de rest van het jaar (of je opent na een half jaar nog een tweede deposito) spaar je op je spaarrekening.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 24-01-23 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:24

Prairy schreef:
Een deposito zou je dan kunnen doen, kun je zelf bepalen hoe lang het vast staat.

Dat klinkt voor mij al als Chinees :D
Hoe deposito mijn geld?

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:27

Ik heb mijn post nog aangepast :)

Open een spaarrekening bij leaseplanbank.

Zet er geld op.

Dan kun je dat daarna doorschuiven in een deposito.

Na een jaar (of hoe lang je het ook vast wil zetten) komt dat geld, plus de rente, weer op je spaarrekening van leaseplanbank te staan. Ik zie dat voor een jaar de rente 1,7% is.

Dus stel je zet 10.000 euro in deposito, dan krijgt je na een jaar die 10k, plus 170€ rente weer op je spaarrekening.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 24-01-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:29

Deposito is gewoon een spaarrekening waar je geld voor bepaalde tijd in staat en je het er in die periode niet af kan halen. Eigenlijk heel simpel :j
Je kiest zelf voor hoe lang, meestal beginnende bij een half jaar tot een jaar, of zelfs voor 10 jaar kan.

Ik heb inmiddels een rekening geopend bij Raisin, maar de hoogste rente ligt nog maar net iets boven de 3% geen 6% helaas haha, maar het is alsnog meer dan niks. Kan per jaar toch een paar honderd opleveren, voor mij is dat momenteel best veel.

Mocht iemand trouwens van plan zijn een Raisin rekening te openen, ze hebben zo’n vertel een vriend bonus, dan krijg je volgens mij beide €50 als extra’tje alleen dan moet je t dus via een link doen die ik je dan evt kan sturen :j

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:30

Waar/bij welke bank heb jij die Faelynn, en goede ervaring ermee als je ook wat terug wil boeken?

Ik persoonlijk zou momenteel trouwens niet langer als een jaar mijn geld vast zetten, je weet nooit wat er gebeurt en een jaar is nog te overzien. Zeker nu de rentes nog steeds stijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:39

Nielojram schreef:
Ik ben in een zeer korte tijd een beetje veel meer gaan verdienen.
Nu kan ik niet zo goed sparen, zeg maar niet, moet wel een doel hebben, maar zelfs met een doel hou ik over.
Zijn er spaarrekeningen waar je gewoon niet aan kan komen, voor een bepaalde tijd? Rente is leuk, maar niet mijn prioriteit.


Dan een vast bedrag instellen wat direct naar je spaarrekening gaat. Dat kan je als opdracht instellen in je bank app.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:40

Ik ga uitzoeken of er een Belgische variant van Raisin is, voor 6 maanden of een jaartje kan ik wel een bedrag opzij zetten momenteel.

Vandaag sollicitatie gehad en God wat zou het fijn zijn om deze job te krijgen. Bij elke biep van mijn mobiel spring ik een halve meter de lucht in van spanning :') Ik vrees alleen dat er nog een hoop kandidaten zijn en dat de kans heel groot is dat ik ernaast vis.

Qua besparen zou het wel ideaal zijn. Kan met de trein en OV wordt volledig betaald. Vriend kan in een private lease stappen op het werk, zowel gewone auto als elektrisch. Bij beide zit een tank- of laadkaart en de auto mag onbeperkt gebruikt worden in België incl tanken/laden. Scheelt hem dus ook wekelijks 100km aan benzine voor zijn hobby want die kan met die kaart.
Ik heb dan enkel mijn auto nog nodig voor verplaatsen van en naar stal en wedstrijden. Bij mooi weer pak ik dan gewoon de fiets...