Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:02

Doen. Niet twijfelen, doen. Je hebt het er al zo lang over!

Geld bij elkaar krijgen is eenmalig, op welke manier dan ook

Laat je vriend de hypotheek op zijn woning nemen, leen het geld van hem en zet het ding op jouw naam. Hem zsm terug betalen waar mogelijk en wenselijk maar zorg dat je het in handen krijgt. Doe je het niet dan ga je er eeuwig spijt van krijgen ben ik bang.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:20

Hij zit nog 3 jaar aan zijn huidige woonlening vast, daardoor kan hij het niet alleen. Met 2 zou het perfect kunnen MAAR ik heb geen hypothecaire eigendom, dus ik kan gewoon geen lening aangaan voor iets in het buitenland.

Best frustrerend om te weten dat je een groot deel kan aftikken, dat je de maandelijkse lasten prima kan dragen maar dat de banken nee zeggen omdat 1 van beide geen huis bezit.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:24

Kun je ook geen hypotheeklening krijgen in Frankrijk of Duitsland? Of een verhuurders hypotheek in Nederland of België omdat je het ook wil gaan verhuren? Ik zou echt eens gaan praten met een financieel adviseur, in Nederland zijn er ook die zich specifiek op recreatie vastgoed richten, misschien kun je het in die hoek nog eens zoeken? Ik snap niet goed wat het niet hebben van een huidige hypotheek zit betekenen dat je niets kunt lenen.

En aangezien je nu nog niets hebt zou je kunnen zeggen dat je naar Frankrijk wil gaan emigreren en in dat huis wil gaan wonen en daarvoor een hypotheek wil?

Desnoods huur je het eerst van de familie voor een half jaar zodat je de elektra rekeningen etc op je naam hebt (er is iets met een half jaar in Frankrijk maar ik weet zo niet meer wat).

Legget immobilier is een internationale makelaar, misschien kun je daar eens contact mee opnemen wat er voor mogelijkheden zijn, is andere Belgische makelaars in België. Je zult heus de eerste niet zijn die daar iets wil kopen met een hypotheek.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:23

Voor lening in Frankrijk moet je daar een adres hebben of gaan hebben als domicilie (zover ik weet) en dat hebben we niet.
Naja, er zitten overal wel wat obstakels. We gaan het nu eerst laten bezinken en zien wel hoe het wordt vervolgd. Het is geen pakje boter waar je over beslist.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:51

Is er een lening af te spreken met de familie anders?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:03

Ik ben niet voor leningen bij familie... Op vlak van geld hou ik de dingen graag zakelijk en gescheiden als het kan.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:08

Varekaj schreef:
Ik ben niet voor leningen bij familie... Op vlak van geld hou ik de dingen graag zakelijk en gescheiden als het kan.


Daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee.

Mijn ouders hebben ons met flink wat geld geholpen bij het eerste huis. Achteraf maar een heel klein stukje afbetaald en de rest cadeau gekregen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:38

Dan zou ik enkel naar mijn moeder kunnen kijken en die hebben net een hoop plannen gemaakt en vastgelegd om hun eigen huis op te knappen en/of te verbeteren. Die kunnen het beter zelf gebruiken. En bij schoonfamilie vertik ik het vanuit de diepste krochten der hel 8-) Die gun ik geen grasspriet van dat hele domein, dus dat zou ook zo testamentair vastgelegd worden.

Daarnaast is mijn moeder ook alweer bijna 69, iets wat toch meeweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:01

Varekaj schreef:
Ik ben niet voor leningen bij familie... Op vlak van geld hou ik de dingen graag zakelijk en gescheiden als het kan.

Je kan dit vast laten leggen bij een notaris, voor 3 of 400 euro. Dat maakt het alweer wat zakelijker en dan kom je er niet onderuit zonder sancties. Ook niet bij familieruzies. Je moet dan wel een reële rente betalen, want anders zit je met schenkingsbelasting en wordt het gezien als gift. Maargoed, dat maakt het ook wel weer een gunstige lening voor de uitlener.

Ik heb het overwogen omdat ons potentiële droomhuis stukliep op een paar duizend euro ofzo. Alleen, dat ging sowieso niet door want 't huis was vrij snel verkocht en dat zou dan om 7 - 9K gaan, wat je wel redelijk snel kunt aflossen. In ons geval bleek onze maximale hypotheek ook een stuk hoger te zijn dan we dachten :) .

En je moet iemand alsnog kunnen vertrouwen. Mijn broer en tante zitten nu in zo'n situatie waar de ene de ander geld verschuldigd is, en waarbij alles zwart op wit staat, maar de ene weigert te betalen omdat ze elkaar niet meer aardig vinden. Zo'n rechtzaak is ook geen jubel en jolijt zegmaar, ook als je weet dat je gelijk hebt en in je recht staat.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:09

Met je familie kun je wandelen maar niet handelen.
Wat een dilemma, Varekaj. Idd, kun je niet in Frankrijk lenen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:02

Voor zover ik weet niet want ik heb daar geen adres of (toekomstige) vaste verblijfplaats.

@Menino: zelfs dan sta ik er niet om te springen, of het zou via mijn broer moeten gaan... Maar die is dan weer nooit ginds geweest dus heeft er een stuk minder affiniteit mee. Ik overweeg wel om te kijken of mijn notaris ervaring heeft met kopen in het buitenland om daar info in te winnen.

Ik wil er gerust mijn eigen stuk land voor verkopen om extra eigen inbreng te hebben, alleen zit je met die procedure na verkoop ook al direct een half jaar verder. Helemaal omdat er voorkooprecht op zit en dat alleen al duurt makkelijk 2 maanden om te laten passeren.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:05

Daarom zei ik, kijk of je het een half jaar kunt huren van je familie, en je daar inschrijven/rekeningen krijgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:45

Denk niet dat zij willen verhuren. Ze zitten er al een half jaar mee, de boel veroudert alleen maar (en verwilderd) en ze willen het ook wel afsluiten volgens mij.

Intussen weer een besparing erbij: 1 van de opleidingen waarvoor ik had ingeschreven gaat niet door. Da's nu al de 2e... Maar goed, dat is €180 die weer de spaarrekening op kan. Volgende stap is deze week een zakelijke rekening opstarten voor bijberoep en de opstart in orde brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:50

Varekaj schreef:
Voor zover ik weet niet want ik heb daar geen adres of (toekomstige) vaste verblijfplaats.

@Menino: zelfs dan sta ik er niet om te springen, of het zou via mijn broer moeten gaan... Maar die is dan weer nooit ginds geweest dus heeft er een stuk minder affiniteit mee. Ik overweeg wel om te kijken of mijn notaris ervaring heeft met kopen in het buitenland om daar info in te winnen.

Ik wil er gerust mijn eigen stuk land voor verkopen om extra eigen inbreng te hebben, alleen zit je met die procedure na verkoop ook al direct een half jaar verder. Helemaal omdat er voorkooprecht op zit en dat alleen al duurt makkelijk 2 maanden om te laten passeren.


Ik snap je hoor, ik zou het ook nooit als een hele goede optie beschouwen.

Maar mocht het je énig optie zijn (en dat gebeurt natuurlijk wel eens), dan is dit wel de manier waarop je het het netste kunt regelen. Vandaar dat ik het toch even genoemd wilde hebben :j .

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:54

Ja het is echt zo'n tijdstip in het leven dat het nét niet op het goede moment is zeg maar. 2 jaar eerder of 2 jaar later en het was allang in kannen en kruiken geweest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:05

Ik heb geen idee of het een grap is, maar ik kwam vanochtend een artikel tegen over statiegeld op blikjes! Wordt dat echt ingevoerd in NL?

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:08

Varekaj schreef:
Ik heb geen idee of het een grap is, maar ik kwam vanochtend een artikel tegen over statiegeld op blikjes! Wordt dat echt ingevoerd in NL?


Haha dat is echt. Geen grap. Vanaf nu moeten we blikjes ook inleveren en zit er statiegeld op. Net als de lege flessen.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:08

Varekaj schreef:
Ik heb geen idee of het een grap is, maar ik kwam vanochtend een artikel tegen over statiegeld op blikjes! Wordt dat echt ingevoerd in NL?


Yup.. met een hele lijst hoe je je blikje moet inleveren, niet gedeukt leeg, en nog veel meer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:12

Zo, da's wel "fijn" dat je zo toch iets kan terugkrijgen van je aankopen, of bijverdienen als je lege blikjes verzamelt. Gok dat veel Belgen dat niet gaan weten en dus alles maar gewoon weggooien. Zie je ook op equitana bijvoorbeeld, veel mensen die hun plastic flesjes weggooien terwijl je geld terug krijgt als je ze retour brengt.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:20

In Duitsland hebben ze al heel lang statiegeld op blik. Wij haalden toen we nog in NL woonden altijd frisdrank en alcoholische drank uit Duitsland, zeker voor feestjes. Dan moest je altijd enorm opletten dat mensen die blikjes niet gingen pletten zodra ze leeg waren.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:25

Ik zie hier zo ontzettend veel blikjes onderweg, als dat ingevoerd zou worden zet het mij wel aan tot opruimen buiten :P ik loop toch veel. Alleen zullen er ongetwijfeld dan andere barcodes opkomen en kun je dan vast niet inleveren wat je nu op straat vind

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:30

Op blik en plastic is er niet in BE, op glazen flessen soms wel en soms niet. Koop je het in bakken, dan kan je de lege bak wel terug meenemen en afgeven in ruil voor leeggoed. Koop je aparte/losse flessen, dan hangt het er vanaf of er een automaat staat.
Op wijnflessen zit bijvoorbeeld geen statiegeld. Ophaling van leeg glas is wel gratis en 1x/maand komt de vuilkar daarvoor rond.

Ja als er op plastic en blik statiegeld komt dan pak ik wel een extra grote zadeltas en een prikker mee op buitenrit :))

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:35

moonsparkle schreef:
Ik zie hier zo ontzettend veel blikjes onderweg, als dat ingevoerd zou worden zet het mij wel aan tot opruimen buiten :P ik loop toch veel. Alleen zullen er ongetwijfeld dan andere barcodes opkomen en kun je dan vast niet inleveren wat je nu op straat vind


Wat je nu op straat vindt zal nog geen statiegeld opzitten. De blikjes die ik hier in de kast heb staan ook nog niet. Maar als ik nu nieuwe ga halen in de winkel wel. Al moeten die ook eerst van de oude voorraden af natuurlijk. Je moet op de verpakking kijken of dat recycle teken erop staat.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:48

Dus het is al ingevoerd, statiegeld op blikjes? Ik dacht nog niet dat het echt ingevoerd was :D

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:42

Varekaj schreef:
Zo, da's wel "fijn" dat je zo toch iets kan terugkrijgen van je aankopen, of bijverdienen als je lege blikjes verzamelt. Gok dat veel Belgen dat niet gaan weten en dus alles maar gewoon weggooien. Zie je ook op equitana bijvoorbeeld, veel mensen die hun plastic flesjes weggooien terwijl je geld terug krijgt als je ze retour brengt.


Er mag nog geen deukje in zitten anders worden ze geweigerd bij de automaat.