Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:47

Hier in Denemarken zit er ook statiegeld op blikjes. Vind het eigenlijk wel een goed iets!

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:18

Als wij blikjes kopen dan zijn dat meestal blikjes uit Duitsland en daar zit al vrij lang statiegeld erop. Maar persoonlijk vind ik flesjes meestal handiger. Ik krijg zo'n blikje toch vaak niet in een keer op :+

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:28

Zwaar irritant al dat statiegeld
Ik woon nogal klein en heb alles in tassen. Blikjes moeten dan weer apart van flesjes en glas was natuurlijk al apart. Erkomt steeds meer bij!

Bovendien is het een duur grapje: je betaald 15 cnt extra voor een blikje, maar zelfs al met een kleine beschadiging wordt het niet meer ingenomen. Ik vind het maar niets.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:14

Ik had gezien vanaf 1 april, vandaar het idee dat het een grap was :+ maar blijkbaar niet als ik het zo lees. Zijn ze echt zo streng op deukjes ja?

Het zou prachtig zijn als dat hier ook zou komen, op plastic flesjes idem. Er wordt al zo gigantisch veel aan sluikstorten gedaan waar ik woon, niet normaal. Statiegeld zou daar zeker positief aan bijdragen. Er zit om de hoek een "dag winkel" waar veel buitenlandse werkmannen nu bier halen in grote blikken. De stapel die onze gemeentewerker elke dag naast de openbare vuilnisbak vindt is om te huilen. De tuin van de pastorij is opengesteld voor publiek sinds een weekje en de gemeente wil daar geen extra vuilnisbak plaatsen (er staat eentje naast de inkom/uitgang). Dus ligt de hele tuin, en die is niet zo groot, na een week al propvol blikjes, flesjes en papiertjes van mensen die de tuin gebruiken als speeltuin voor de kinderen. Met als letterlijke excuus "je denkt toch echt niet dat we die zooi mee naar huis gaan zeilen".

Dus ja, het zou wel een fijne oplossing kunnen zijn.

Net de spaarrekening en reisrekening gecheckt. Ben beginnen sparen in oktober (??) vorig jaar voor onze trip naar Antarctica. Voorschot en de vluchten zijn intussen betaald, en ik zit alsnog hoger dan het bedrag waarmee ik toen gestart ben :D

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:55

MissAnnemijn schreef:
Hier in Denemarken zit er ook statiegeld op blikjes. Vind het eigenlijk wel een goed iets!


Volgens mij is dat al heel lang zo. Ik kan me nog herinneren dat wij op de boot van Helsingborg naar Helsingor (de brug bestond nog niet eens) mensen zagen met zakken vol met lege blikjes. Zo grappig. Het kan ook andersom geweest zijn, dat er statiegeld was in Zweden en niet in Denemarken.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:50

Helemaal top dat statiegeld zou veel blikjes in de natuur gaan schelen. Zag nu al mensen blikjes rapen :j

Iets wat niet helemaal met sparen en besparen te maken heeft, maar ook weer wel ivm huisvesting, het is hier zooooo spannend. Mijn zoon zit in het voortraject voor het conservatorium en mag door naar de laatste ronde. Vanavond nog een voorlichting over hoe die laatste selectie eruit ziet. Hij heeft er al zoveel voor gedaan. Durf gewoon niet te hopen dat hij doorgaat....
Dan nu het praktische deel: dan moet hij gaan verhuizen ... :7
Ik ga dan 'echt' samenwonen (doe het nu al soort van) dus hij kan ook veel spullen van mij meenemen, gelukkig, maar goed grote vraag is natuurlijk hoe wat waar ivm de woonruimte. Want dat is door heel Nederland en ook in Tilburg (daar gaat hij dan heen) een vraagstuk.

Marjo

Berichten: 37243
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:31

Ik koop nooit blikjes eigenlijk, als ik al frisdrank koop dan is dat in flesjes zodat ik er later water in kan doen. Maar eigenlijk koop ik gewoon grote flessen frisdrank die ik dan in een herbruikbare fles giet :j

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:31

Ik drink alleen in het weekend cola, ik koop dan blikjes omdat het goedkoper is dan een fles die ik in een weekend niet op krijg of waar de prik snel af is :P ik drink meestal max 2 blikjes, bij uitzondering, warm weer en in de tuin werken soms nog een extra
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-04-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:47

Frisdrank thuis is in glazen flesjes, die halen we per bak bij de groothandel. Zijn ze leeg dan brengen we ze terug en krijgen daar leeggoed voor, ook soort statiegeld, en dat gaat dan van de prijs van de nieuwe bak af. En dit is sowieso goedkoper dan grote plastic flessen.
Soms hebben we kleine plastic flesjes cola in huis. Die nemen we dan mee als we gaan fietsen of als ik naar wedstrijd ga, voor in de auto. Dan zijn blikjes niet handig ivm hersluiten en insecten.

Plastic flessen van water probeer ik wel meermaals te gebruiken.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:49

Statiegeld op blikjes prima maar hoe hou je die krengen in godsnaam helemaal heel?!
Iets te hard pakken en ze zijn al gedeukt.
Is het niet zo dat zolang de barcode te lezen is het zou moeten kunnen? Want heel houden is nergens voor nodig aangezien ze sowieso geplet worden uiteindelijk :+

edit:
Citaat:
U kunt een statiegeldblikje inleveren wanneer:
het statiegeldlogo op het blikje staat;
het blikje een onbeschadigde barcode heeft; en
het blikje in een goede staat verkeert.


Tsja, wat is in goede staat? Een paar deukjes zou meten kunnen toch?!
Het is toch onmogelijk om een tas vol blikjes puntgaaf mee te nemen?!

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:01

Needje schreef:
Statiegeld op blikjes prima maar hoe hou je die krengen in godsnaam helemaal heel?!
Iets te hard pakken en ze zijn al gedeukt.
Is het niet zo dat zolang de barcode te lezen is het zou moeten kunnen? Want heel houden is nergens voor nodig aangezien ze sowieso geplet worden uiteindelijk :+

edit:
Citaat:
U kunt een statiegeldblikje inleveren wanneer:
het statiegeldlogo op het blikje staat;
het blikje een onbeschadigde barcode heeft; en
het blikje in een goede staat verkeert.


Tsja, wat is in goede staat? Een paar deukjes zou meten kunnen toch?!
Het is toch onmogelijk om een tas vol blikjes puntgaaf mee te nemen?!


Sommige blikjes komen al niet in goede staat de winkel uit. Straks wil niemand nog de blikjes die een keer gevallen zijn en daarmee een deukje in de rand hebben ofzo. Ik ben best voor statiegeld maar onbeschadigd is niet haalbaar.

Sting

Berichten: 12862
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:04

En alsof ze de blikjes schoon zouden spoelen en dan weer hergebruiken...
Ik ben helemaal voor het hergebruik/recyclen van blik, maar of dit praktisch is weet ik niet.

Komt het ook op blikken bonen? Want dan zou ik het wel gebruiken _O-

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:06

scheelt iig een aantal dode koeien die niet stukken blikjes in hun hooi krijgen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:23

Het schijnt dat blik een van de best te recyclen materiaal is die er bestaan Sting. Neen aan dat ze die dingen niet uitspoelen maar gewoon omsmelten ofzo. Voor die inlevermachtines moeten ze waarschijnlijk nog in goede staat zijn.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:30

Sting schreef:
En alsof ze de blikjes schoon zouden spoelen en dan weer hergebruiken...
Ik ben helemaal voor het hergebruik/recyclen van blik, maar of dit praktisch is weet ik niet.

Komt het ook op blikken bonen? Want dan zou ik het wel gebruiken _O-


Nee alleen blikjes waar rechtstreeks uit gedronken wordt.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:35

Ik heb in Duitsland nooit een blikje niet kunnen inleveren, en daar zit toch wel eens een deuk in. Als de code maar te scannen is.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:40

denice schreef:
Het schijnt dat blik een van de best te recyclen materiaal is die er bestaan Sting. Neen aan dat ze die dingen niet uitspoelen maar gewoon omsmelten ofzo. Voor die inlevermachtines moeten ze waarschijnlijk nog in goede staat zijn.


Moeten ze wel bij recycle bedrijven terecht komen. En daartoe is statiegeld juist zo'n handig hulpmiddel want zo worden 3r meer ingeleverd ipv dat ze op straat of in de natuur verdwijnen.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:07

Hier ook altijd blik. Ik vind er de meeste prik op zitten en pak zo nu en dan eens een glaasje. Veel goedkoper dan 3 kwart van de fles weggooien en fijn altijd wat keuze voor mensen die op visite komen en niet blijven zitten met fris. Ik heb nog 6 trays cola ingeslagen en wat bier. België heeft geen statie geld zag ik maar leek iets duurder in prijs. Dus dan is 't de moeite niet het mee te nemen. Maar nog ff uitzoeken.

Nou dakdekker 2 is geweest. Kennis van m'n stiefvader. Dakdekker 1: dak is zo slecht.. dat je nog geen lekkage hebt, je prikt er zo doorheen en de water leiding is vermoedelijk niet goed aangesloten. 1350 exclusief btw.

Dakdekker 2: oh heb je een stok?: purt zo de prut eruit en het water loopt door. Ik heb slechtere daken gezien, vervangen binnen 1 tot 5 jaar.

Hij heeft meteen naar de rest gekeken. Schuur moet wel vervangen worden, uitbouw binnen 5 a 10 jaar en het dakkapel kon hij nu niet zien maar zou hij opklimmen met goed materiaal als hij de rest kwam vervangen. Kosten: stuk voor en de gehele schuur achter (schuur is 4 x het oppervlakte van het stuk voor) 1250 euro excl. Dus ook al kan hii nog even mee. Als ze toch aan de gang gaan..
En oja de offerte van CV bedrijf sloeg ook nergens op om de pionnen op het dak te vervangen en het vocht wat daarmee naar binnen lekt. Dus opdracht gekregen 2 pionnen te gaan kopen en hij zet ze dan wel mee erop samen met mijn man. Paar 10tjes werk en ee aanschaf van die dingen. Zal ook zo'n 400 euro schelen.

Sorry hoor maar dat verschil in bedragen en advies duizelt mij enorm soms... toch allemaal wel spannend. Het is toch je huis. Je wilt niet beknibbelen en vocht vind ik een eng iets. Maarja had zomaar zo 2000 euro extra gekost als we ook de schuur erbij hadden moeten pakken bij dakdekker 1.
Echt hoe dan hoor.

Al met al baal ik wel van t geld wederom. Maar als beide dingen opgelost zijn, de auto a 1000 euro is gemaakt en de tuin a 4000 euro is gemaakt gaan we eind mei wel weer naar de nieuwe tussenstand van de spaar rekening kijken :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:51

Ja tis allemaal wel gelijk een klap geld, en dan nog zoveel verschil erop hebben tussen werkmannen onderling.

Wij zijn intussen eruit dat we meer dan de waarde incl verbouwing van tantes domein "in handen" hebben in de vorm van het koophuis, mijn grond en ons spaargeld, maar dat de kans heel klein is dat we er wat mee gaan kunnen doen. Omdat ze mijn weiland niet meetellen als mogelijk onderpand en omdat vriend nog 2 jaar moet afbetalen. Simulatie die ik deed geeft dat ik alleen in FR tot 85k kan lenen op 15 jaar. Tellen we zijn loon en kosten erbij, dan is het noppes :') Echt, zit zo raar in elkaar soms...

Maar ben nog niet uitgezocht, want moet nog uitpluizen hoe het zou zijn als opbrengsteigendom. Vrees alleen dat een bankmannetje spreken niet snel zal lukken. Het is hier paasweekend en moet voor de opening van mijn bedrijfsrekening ook al wachten tot volgende week vrijdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:56

VanHuisUit schreef:
Helemaal top dat statiegeld zou veel blikjes in de natuur gaan schelen. Zag nu al mensen blikjes rapen :j

Iets wat niet helemaal met sparen en besparen te maken heeft, maar ook weer wel ivm huisvesting, het is hier zooooo spannend. Mijn zoon zit in het voortraject voor het conservatorium en mag door naar de laatste ronde. Vanavond nog een voorlichting over hoe die laatste selectie eruit ziet. Hij heeft er al zoveel voor gedaan. Durf gewoon niet te hopen dat hij doorgaat....
Dan nu het praktische deel: dan moet hij gaan verhuizen ... :7
Ik ga dan 'echt' samenwonen (doe het nu al soort van) dus hij kan ook veel spullen van mij meenemen, gelukkig, maar goed grote vraag is natuurlijk hoe wat waar ivm de woonruimte. Want dat is door heel Nederland en ook in Tilburg (daar gaat hij dan heen) een vraagstuk.

Spannend *\o/* *\o/* Wat zul jij trots zijn. Knap ook al, die laatste ronde. Want die selecties zijn superstreng, toch?


Tilburg is goed te doen hoor, qua huisvesting :j Goedkoopste (grote) stad van Nederland om te wonen, naar het schijnt. En ook de studentenkamers zijn best redelijk geprijsd hier. Veel studenten etc. zelfs, die gewoon een zelfstandige ruimte hebben. Dus wat dat betreft had je geen beter conservatorium uit kunnen zoeken :+

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:55

Varekaj paasweekend? Dat is toch pas volgende week?

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:04

zondag en maandag a.s. is het Pasen.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:11

Tip:
Jumbo doet dus ook mee tegenwoordig met dat brood. Was bij jumbo in de stad. Echt meeega veel brood daar. Ligt niet op m'n weg waar ik normaal kom helaas. Was er pas rond half 9. Ook dure broden van 3.09! Was voor 3 euro nu 5 broden verder. Weet niet of elke jumbo het heeft en hoe het brood smaakt. Dus dat gaan we proeven komende week. Maar tipje!
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:37

JudithO schreef:
Varekaj paasweekend? Dat is toch pas volgende week?


Nee aankomend

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:52

Lalalalala, oh men, sorry... Ik ben echt in de bomen wat de datums betreft :')