Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:25

Ik wil ook een fikse buffer hebben en ben daar nu heel blij mee. Ik heb in februari op vakantie een stom ongeluk gehad waardoor ik nu mogelijk blijvende letselschade heb. Als ik dan zometeen idd in een WIA-traject kom, is het toch geruststellend om te weten dat je een fikse buffer hebt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:46

Ik heb nu "lage" lasten in de zin van bijdrage aan onze gemeenschappelijke rekening, auto, benzine, verzekeringen en dan alles omtrent de paarden en mezelf. In theorie is dat "laag". Ik heb echter geen aandeel in onze woning en momenteel is er ook niks geregeld. Mijn vriend gaat ervan uit dat ik "vast wel mag blijven van zijn familie als hem wat overkomt".

Behalve dat ik dat volk geen rotte cent gun }> van mijn zuurverdiende centen, hou ik dus ook de buffer zo hoog mogelijk want je weet maar nooit. Geld doet zoveel lelijks met mensen op dat vlak... Dus ik heb graag een fijn bedrag waarmee ik meerdere maanden huur kan betalen indien nodig, kan leven zonder inkomen indien nodig, of kan gebruiken als basis mocht ik toch ooit wat willen kopen. Al ben ik bijna 40 en de opties om te kopen worden dan wel flink meer beperkt ivm de looptijden.

Duhelo

Berichten: 28589
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:33

Oh dat zou ik ook wel spannend vinden Varekaj. Zeker gezien de verhalen van je schoonfamilie zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat je wel mag blijven.

Toch vriend eens duwen richting een overeenkomst betreft vruchtgebruik? (dan is zijn eigendom nog altijd in zijn familie, alleen mag jij het blijven gebruiken tot je sterft).

Een eigen investering ergens in is dan geen slecht idee.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:56

Ik weet eerlijk gezegd niet eens of ik er zou blijven wonen. Mijn grootste struikelblok daarin is het ontbreken van een tuin of deftig terras en het feit dat het pal in een dorpskern ligt.

Zelf vastgoed aankopen is 1 maar dan zal dat voor verhuur zijn. Zit je ermee dat de huurder in BE ook immens beschermd is. Stel, je gaat uit elkaar of hij sterft, je kan die huurder evenmin op stel en sprong eruit jagen. Daarnaast is mijn budget volgens mij te klein om in mijn eentje vastgoed te kunnen aankopen, zelfs met een lening. Dan neig ik eerder naar grond als in weiland, maar daar weet je zelf van dat je daar even zuur van huis kan komen wat betreft de banken. Met de huidige prijzen pis ik daar ook naast de pot.

Dat schrijven op vruchtgebruik zonder 1 cent meebetaalt te hebben aan de woning voelt voor mij niet correct, en dan zit je alsnog met een groep mensen die je waarschijnlijk aankijken als een hoopje *** . Liever niet. Ook daar vanuit professionele ervaring al meer dan genoeg drama gezien.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:38

Moet je wel kunnen …sparen en flink ook praten we toch al over 1-2 ton helemaal als je zelf iets wilt kopen.
En stabiliteit hebben en kunnen beheersen

Je kunt nu wel gaan en staan en doen wat je wilt.
Je hebt op dit moment geen enkele zorg….dat moet fijn zijn de wetenschap dat je je hele salaris een maandje lekker kan verbrassen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:15

Het moment dat ik een salaris verbras zonder sparen is als ik zulk grote pot in de loterij win dat ik het onmogelijk voor mijn dood kan opmaken. Of ik moet terminaal zijn en maar heel beperkt nog te leven hebben.

Al is het €20, elke maand gaat er wat opzij.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 19:53

Citaat:
Ik heb echter geen aandeel in onze woning en momenteel is er ook niks geregeld


:oo

Heftig lijkt me dat. Het is dus niet jullie woning maar die van hem.

Ik heb zelf altijd toen ik een relatie had en samenwoonde 50% betaald in het geheel. Gaf me toch altijd goed gevoel. Inclusief contract tav de woning / inboedel.
Ieder zijn of haar keus. Maar wees je bewust van je keus.
Wat jouw vriend denkt doet er niet meer toe mocht hem iets overkomen. Dit kan ook gebeuren in het geval hij bijv wilsonbekwaam wordt tgv ernstige aandoening / letsel...

Maar goed, zoals @Prairy het zegt...
Citaat:
It's all a mindset and at the end of the day is money just another number...


@8nnemiek wat leuk!
@Judith ai dat is naar...

Citaat:
Wat vinden jullie een redelijk bedrag qua spaargeld? Onze doel is nu (denk ik) om 15K op de spaarrekening, en daarboven weer investeren in het huis zonder onder dat bedrag uit te komen.... En als we een onvermijdelijk tegenslag hebben (kapotte auto ofzo) weer terugsparen tot de 15K .


Mijn jaarinkomen. Dat geeft mij rust.
Wat daarboven komt geef ik toch wat makkelijker uit. En dat voelt zalig :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:39

We komen wel van een gigantisch inkomensverschil, dus alles vanaf dag 1 gescheiden gehouden en dat is momenteel nog steeds zo. Sowieso blijft het risico op drama altijd bestaan, ook bij zaken als vruchtgebruik en dergelijke. Heb aantal jaar sociale dienst in ouderenzorg gedaan, de ellende die daar voorbij is gekomen... Als men elkaar het leven zuur wil maken, dan kan dat altijd. Ongeacht hoe goed iets geschreven staat.

Wilsonbekwaamheid en zorgjuridisch is in BE een aardige soep en echt 100% dichttimmeren kan niet. Tegen elke maatregelen is protest mogelijk, de ene makkelijker dan de andere, maar het kan. En misbruik is ook schering en inslag.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 23:23

Er is vaak inkomens verschil tussen partners.... maar ook dan kun je dingen regelen natuurlijk :j
Ik heb net als jij ook in het sociale domein gewerkt... en wat je daar af en toe meemaakt... ligt iemand in z'n laatste fase maken ze al ruzie over de erfenis etc terwijl die persoon alles gewoon nog hoort >;) |( schandalig hoe mensen zich kunnen misdragen. En dan ben je er op dat moment bij... als verpleegkundige of sociaal werker... ik stel me dan voor, hoe zou het zijn als je er niet bij bent...

Hier rustig weekje. Qua uitgaven en qua werk.
Had vorige week een deadline en dan doe ik altijd een paar dagen wat rustig aan als dat weer achter de rug is. Vandaag wel een acquisitiegesprek, denk niet dat het wat wordt (vind de opdracht zelf niet zo passen eigenlijk), maar altijd goed voor 'de contacten'. En heb vorige week te horen gekregen dat een ander gesprek heeft geleid tot een kleine maar wel heel mooie opdracht. Ben daar best trots op want is een soort auditor functie, bij erg goed aangeschreven organisatie. Dus ook weer mooi voor mijn netwerk.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:05

Wij hebben inkomsten ook apart en leggen naar rato in op de gezamenlijke rekening.

Spaargeld, bij Nibud kun je berekenen hoe veel je nodig zou moeten hebben naar gelang je inkomen.

Pantykous

Berichten: 10500
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:25

Oh das een leuke! Volgens Nibud zouden wij 40K achter de hand moeten hebben. Dat hebben we nu niet :')

Wij verdienen ongeveer hetzelfde, en storten een gelijk bedrag naar de gezamenlijke rekening.

moonsparkle
Berichten: 21785
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:32

Wij verdienen niet hetzelfde, maar houden wel hetzelfde privé over. Diegene die meer verdient maakt dus meer over naar de gezamenlijke rekening.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:55

Loopt wel goed daar bij jou heb ik het idee. Vloeiende stroom aan opdrachten zo te lezen, altijd fijn.

We zijn pas na 2 jaar gaan samenwonen, en dat was hoofdzakelijk omdat ik letterlijk leegliep op de kosten van het huurhuis waar ik zat. De huur ging dan ook nog eens fors omhoog en met mijn loon toen was dat amper nog te betalen.

We praten er wel over, hij ziet er alleen de noodzaak niet van in om dat NU te regelen. Beetje het idee van we zijn nog jong, er is nog tijd om dat te doen. Met uiteraard de overtuiging dat zijn ouders/broer flexibel en coulant gaan zijn. Zodra er geld/eigendom op het toneel verschijnt geloof ik niet meer in de spontane goedheid van de mens.

Daarnaast is de wet ook best krom. Als feitelijk samenwonende partner ben jij diegene die beslist of de stekker eruit gaat in het ziekenhuis, maar qua erfenis ben je onbestaande als er geen testament is. Ben je als oudjes pakweg 40 jaar samen mag je beslissen over leven en dood, maar hou je er geen bal aan over om het cru te omschrijven.


Wij leggen allebei hetzelfde bedrag in voor de gezamenlijke rekening. Dan is de verdeling 50-50 mocht het misgaan. Alle aankopen/betalingen die daarmee gebeuren zijn dan ook 50-50. Dat is nooit a rato netto inkomen geweest (bij mij was dat ooit de helft en voor hem amper 1/8) maar daar staat weer tegenover dat ik minder kon werken en meer doen in/rondom het huis. Intussen zijn onze lonen anders (hij is gezakt en ik gestegen) maar het loopt prima zoals het is dus we houden het zo. We hebben beide andere vaste lasten die we volledig zelf betalen en sparen doen we ook ieder voor zich.

Mocht er wat gebeuren heb ik ruim genoeg voor een huurwaarborg, een jaar aan inkomen en basic inboedel moest het nodig zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:07

Heb net even een hypothecaire simulatie gedaan. Met mijn huidige loon kan ik op 20 jaar 163k lenen, op 25 jaar 180k ongeveer. Maar ik gok niet dat ik op mijn leeftijd nog 25 jaar lening zou toegekend krijgen. Spaargeld of eigen inbreng is niet meegeteld, dat zou dan zijn voor notariskosten/inboedel etc.
En dan zit ik op €1000/maand aan afbetaling :') wat het maximaal mogelijke is volgens de simulator.

Voor 163k heb je zelfs hier in de regio amper een appartement waar de paddestoelen niet door het plafond groeien...

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:24

Maar met huren is toch ook niets mis? Met een koophuis komen ook zoveel kosten mee!

Wij houden aan spaargeld maar 5000 aan en beleggen verder alles. We kunnen onze vaste lasten van 1 salaris betalen, mocht een van ons zijn baan verliezen. We hebben een leaseauto van werk dus daar geen kosten aan.

Als we iets willen, zoals afgelopen jaar de zolder helemaal opknappen, dan sparen we daarnaartoe. En als er een ramp gebeurt, dan kunnen we geld uit de aandelen halen. Ik vind het gewoon zonde, geld op een spaarrekening.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:36

Ik wacht met beleggen tot het allemaal wat stabieler gaat in de wereld. Vriend heeft voor zijn petekind zo'n beleggingsfonds/Spaarfonds maar dat gaat vaker in het rood dan in het groen qua opbrengst. Gelukkig is de basisinleg wel verzekerd, maar veel is er dus nog niet echt bij gekomen.

Eerlijk is eerlijk, als ik €850/maand of meer moet aftikken dan doe ik dat liever voor een eigendom dan voor huur. Meer dan genoeg ellende gehad indertijd met de huurwoning waar ik zat. Door slechte isolatie en waterlekken kon ik jaarlijks zo rond de €5000 aftikken met dan tussentijdse facturen van makkelijk €250/maand in mijn eentje, en een huisbaas die nooit wou meewerken. Dat was een coöperatie/woonstichting en het alom gehoorde excuus was "jouw woning staat nu nog niet op de planning". En toen de aannemer per abuis mijn woning vergeten was voor plaatsen van nieuwe ramen met dubbel glas was het antwoord "we zetten je bij op de eerstvolgende planning." Die planning was 3 jaar later... Eigen loodgieter laten komen zou me ook paar 1000€ kosten en woningbouw weigerde tussenkomst. Herstellingen op eigen initiatief werden nooit vergoed, zelfs niet voor dat soort zaken. Het klote was dat er wss meerdere lekken zaten op meerdere plekken, muren en vloeren moesten daarvoor opengemaakt worden. Dat kan je niet zonder akkoord van je huisbaas. En dan het inkomend vocht via de platte daken, daar werd ook niks aan gedaan.

Dus nee, als ik dat geld eruit moet gooien, dan is het naar koop zodra het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:53

denice schreef:
Maar met huren is toch ook niets mis? Met een koophuis komen ook zoveel kosten mee!

Wij houden aan spaargeld maar 5000 aan en beleggen verder alles. We kunnen onze vaste lasten van 1 salaris betalen, mocht een van ons zijn baan verliezen. We hebben een leaseauto van werk dus daar geen kosten aan.

Als we iets willen, zoals afgelopen jaar de zolder helemaal opknappen, dan sparen we daarnaartoe. En als er een ramp gebeurt, dan kunnen we geld uit de aandelen halen. Ik vind het gewoon zonde, geld op een spaarrekening.

Ik vind het toch altijd zo gek dat mensen zo'n groot onderscheid maken tussen beleggen en sparen.
Ik heb wat aandelen geërfd, en daar is dus ook niet veel meer van over.

Maarrr als een aandeel onder de 8 a 9% verlies zakt verkoop ik het meteen weer. Nog nooit gezien dat dat spontaan gebeurde, want ik heb geen hele gekke aandelen ofzo. Mijn aandelen met winst (op dit moment alles) kan ik ook a la direct weer verkopen. Ik snap dat je belegt voor de lange termijn. Maar ook je beleggingsgeld is gewoon een buffer toch, mocht je in de penarie zitten? En zelfs als er een economische crisis uitbreekt is een spontane daling van meer dan 30% zeer uitzonderlijk. Dus als je heel voorzichtig bent, kun je een bedrag van 70% van je aandelen ook gewoon als buffer voor uitzonderlijke situaties zien toch? Tenzij je het in indexfonds stopt waar je het niet makkelijk uit kan halen.

Ik heb toen ik onverwachts die rekening van 30K kreeg (ik wist dat er iets aankwam, maar de berekening was een pak minder) ook een groot gedeelte van aandelen moeten (en kunnen, godzijdank) betalen.

Ik snap dat er een verschil in zit, en je eigenlijk niet aan je aandelen wil zitten. Maar dat hele scherpe onderscheid dat mensen maken, alsof hun belegginsgeld niet "echt" bestaat en ze daar geen rekening mee kunnen betalen vind ik altijd zo maf :+ .

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:04

Wij zoeken voor onze aandelen juist voor een deel specifiek bedrijven die groot en betrouwbaar zijn maar om een bepaalde reden het even lastig hebben en dus laag staan/omlaag gaan. Daar is op de lange termijn veel aan te verdienen, maar zo'n bedrijf kan zomaar nog eens 50% zakken voordat het een aantal jaren later pas door stijgt.
Boeiing is bv een goed voorbeeld; dat bedrijf was flink gezakt door de Max die destijds problemen had. Boeiing aandelen gekocht, want verder geen bedrijf dat zomaar failliet zal gaan. en toen kwam corona er nog eens overheen :+ 70% in de min :') Zo'n aandeel kun je gewoon niet verkopen als je in de problemen zou komen. Uiteindelijk hebben we nog met een leuke winst verkocht. Maar het is dus niet altijd mogelijk om je aandelen te verkopen zodra je het geld nodig hebt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:06

Ik hoorde net dat Boeiing weer problemen heeft met leveren op de radio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:12

8nnemiek schreef:
Wij zoeken voor onze aandelen juist voor een deel specifiek bedrijven die groot en betrouwbaar zijn maar om een bepaalde reden het even lastig hebben en dus laag staan/omlaag gaan. Daar is op de lange termijn veel aan te verdienen, maar zo'n bedrijf kan zomaar nog eens 50% zakken voordat het een aantal jaren later pas door stijgt.
Boeiing is bv een goed voorbeeld; dat bedrijf was flink gezakt door de Max die destijds problemen had. Boeiing aandelen gekocht, want verder geen bedrijf dat zomaar failliet zal gaan. en toen kwam corona er nog eens overheen :+ 70% in de min :') Zo'n aandeel kun je gewoon niet verkopen als je in de problemen zou komen. Uiteindelijk hebben we nog met een leuke winst verkocht. Maar het is dus niet altijd mogelijk om je aandelen te verkopen zodra je het geld nodig hebt.


Dat is waar, maar er zit wel een verschil in hoog risico aandelen en andere aandelen natuurlijk, en ik mag hopen dat geen enkel weldenkend mens 100% aandelen in boeiing heeft. Volgens mij zijn vliegtuigmaatschappijen per definitie een vrij groot risico toch ? (heb ze zelf iig niet). Heb ook wel eens een klapper naar beneden gemaakt (Justeat, looking at you -:) ) ... Maar dan is er genoeg spreiding om te zorgen dat het totaal niet óók ineens 40% in de min staat.

Heb justeat overigens ook maar met dik verlies verkocht, want zag daar sowieso geen brood meer in. Als ik kijk naar de koers van vandaag ook wel terecht zie ik :+ :+ . Maar ook dat ging niet met een 30% per dag naar beneden, dus daarin kun je zelf je risico bepalen.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:20

Ik vind een dikke spaarrekening gewoon heerlijk. Laat mij maar lekker sparen en beheer houden over mijn eigen geld.

Babsiej

Berichten: 6245
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:22

Even tussendoor.

Naast beleggen heb ik ook voor een leuk bedrag zilver, goud en platina.
Levert niet zoveel op als beleggen kan doen, maar toch over 2 jaar gemiddeld 8% rendement over alle 3 samen. De een wat meer dan de ander.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:39

Menino schreef:
Dat is waar, maar er zit wel een verschil in hoog risico aandelen en andere aandelen natuurlijk, en ik mag hopen dat geen enkel weldenkend mens 100% aandelen in boeiing heeft. Volgens mij zijn vliegtuigmaatschappijen per definitie een vrij groot risico toch ? (heb ze zelf iig niet). Heb ook wel eens een klapper naar beneden gemaakt (Justeat, looking at you -:) ) ... Maar dan is er genoeg spreiding om te zorgen dat het totaal niet óók ineens 40% in de min staat.

Heb justeat overigens ook maar met dik verlies verkocht, want zag daar sowieso geen brood meer in. Als ik kijk naar de koers van vandaag ook wel terecht zie ik :+ :+ . Maar ook dat ging niet met een 30% per dag naar beneden, dus daarin kun je zelf je risico bepalen.

Klopt! Wij hebben ook altijd minimaal 10 verschillende bedrijven in het portfolio, en dan ook zo veel mogelijk verschillende branches. Maar wat je wel meestal ziet is dat er bij een echte crisis ineens álles tegelijk zakt. Nu hebben wij bewust nog een paar aandelen van bedrijven die het goed doen tijdens een crisis, zoals goud/goudmijn, maar je hebt natuurlijk geen idee hoe lang de volgende crisis gaat duren. Het zou best vervelend zijn als alles in de min staat, en je net op dat moment door diezelfde crisis je baan kwijt raakt bv. Daarom hebben wij wel altijd een buffer op de spaarrekening.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:11

Afbeelding

Hier is weer een stukje geld vastgelegd (of weggegooid) in stenen en hout whaha.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:40

Wij hebben sowieso laagrisicobeleggingen, dan vallen de schommelingen reuze mee inderdaad.

Mooie schutting, lekker tuin heb je of niet?

En dat goud en zilver, mooi rendement!