Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 15:59

Kijk dat is toch weer meegenomen Prairy :j

Hier bezig met het weer even wat pimpen van m'n appartement. Valt niet mee in die hitte {:}
Maarrrr het begint er al weer aardig verkoopklaar uit te zien. Ben er nog niet, maar opeens vind je dan je huis weer heel leuk enzo :+

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:40

Hier passen de steunen van de gekozen luifel niet. Dat wordt dus een pak duurder.

Wel een stukje extra afgelost op de hypotheek.
Scheelt maar €2,14 per maand. Maar een besparing van 2,14 x 12 maanden x 29 jaar is niet vervelend. Helemaal niet als ik die €2 ook elke maand extra aflos

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:45

Wij lossen elke maand extra af tot een bepaald bedrag, scheelt 3€ per maand, die we dus ook elke maand extra aflossen. Ik wil aan het eind van het jaar totaal €70 per maand minder betalen dan nu.

Vandaag valt een van onze deposito vrij bij Raisin, ga het grootste gedeelte weer voor 3 maanden vast zetten, dit keer voor 3% (was 2%).

Ik verwacht nog steeds dat de rentes weer omhoog gaan aangezien de centrale banken ook weer verhogen. Dus niet te lang vast zetten.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:51

Bij welke bank doe je dat via Raisin? Zijn ze allemaal betrouwbaar?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:59

Wij hebben lineair, dus sowieso wordt het al iedere maand minder. Daarnaast lossen we extra af, maar meestal pas op het einde van het jaar.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:16

Nou met die mogelijke box 3 aanpassingen ben ik voorlopig heel blij met mijn aflossingsvrije hypotheek.

Prairy, ik heb mijn deposito ook verlengd voor 3 maanden. Maar krijg wel maar 2,6 %. Net een werk te vroeg dus :(

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:22

Ik heb via Raisin voor het Belgische CKV gekozen. 3,5 % wel langer vast maar heb dit geld niet nodig. Ik wil sowieso geen valuta risico lopen en in België kan ik me redden met de taal.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:07

Wat denken jullie dat de gasprijzen gaan doen? Ergens nu beetje spijt dat we geen vast contract hebben afgesloten 2 weken geleden… twijfel om nu af te sluiten of toch afwachten. Wat doen jullie? Het is voor ons puur gas stroom halen wij er compleet uit met de zonnepanelen {:}

Binck8
Berichten: 428
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:36

Wij wachten

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:29

Wat is de reden dat jullie wachten?

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:51

Ik heb niet genoeg spaargeld dat ik kan missen voor een leuke rente op een kortlopend deposito :')

Maar ik zet netjes elke maand een klein beetje vast voor een jaar. Dan kan ik straks elke maand kiezen of ik het geld nodig heb voor iets. En zo niet, dan krijg ik toch een klein beetje rente. Zo wel, dan valt er elke maand wat vrij.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:00

J30d schreef:
Wat denken jullie dat de gasprijzen gaan doen? Ergens nu beetje spijt dat we geen vast contract hebben afgesloten 2 weken geleden… twijfel om nu af te sluiten of toch afwachten. Wat doen jullie? Het is voor ons puur gas stroom halen wij er compleet uit met de zonnepanelen {:}

Ik wacht ook. Zit nu eerst dynamisch en ik kijk komende maand wat meer bij mij gaat passen. Hier ook zonnepanelen dus ook voornamelijk gas.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:33

Ik heb net weer wat opzij gezet. Heb nu nog 1 cent op mijn rekening staan

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:45

O dat zou ik echt niet durven. Ik heb net ook wel naar de spaarrekening overgemaakt maar ik laat toch wel 200,- staan. Over 2 dagen krijg ik salaris, en ik verwacht niets meer maar dit is wel de ondergrens.

Ik zit wel een beetje te schuiven met potjes haha. Nu weer terug van Bunq naar Klarna. Alles voor hogere rente :+

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:23

Ik zit ook te denken aan een deposito maar twijfel ook, zal het nog gunstiger gaan worden? Ik denk om het gewoon bij m'n eigen bank te doen dat voelt veilig :') 2,2% bij 5 jaar vast. Ik heb geen heel groot bedrag wat ik zo kan missen, maar dat wat ik kan missen en wat dan extra oplevert is mooi meegenomen

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:26

Dat zou ik echt nooooiit doen. Te lang vast en veel te weinig rente. Je krijgt nu bij Orange bank al 3,4 % voor 3 maanden. En bv. bij een jaar 3,65. Maar goed, dat ben ik. Ik wil graag de beschikking houden over mijn geld.
Ik heb nu gezien hoe je leven door een stoepje kan veranderen :( En dan is fijn om bv aanpassingen in huis of aan je auto te kunnen betalen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:38

Ik wil wel verder kijken, maar ik merk dat ik het dan toch te spannend vind om een stap te maken :P dan denk ik beter dat ik iets van rente krijg dan helemaal niks.

Ik lees wel regelmatig over mensen die bij raisin zitten. Hoe werkt dan bijvoorbeeld als de looptijd voorbij is? Dan stort je het naar je eigen bank en dan zeg je de rekening bij raisin op? Ik ben altijd bang dat er haken en ogen aan zitten :o dat je opeens ergens aan vast zit daarna nog of dat je opeens bedrag zou moeten betalen als je het naar je eigen bank over maakt of dat het moeilijk gaat met een aanvraag... Maar ik heb me er eigenlijk niet in verdiept nog, misschien kan iemand hier heel simpel de vragen beantwoorden :P

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:50

Je krijgt dan eerst een paar mails dat je deposito gaat verlopen met daarin een verlengaanbod. Daar kun je op in gaan of niet. Ik zat voor 6 maanden bij Klarna, geld werd op einde looptijd op je raisin rekening gestort. Vervolgens heb ik een nieuwe afgesloten bij Orange bank voor 3 maanden. En net te vroeg :+ Ik krijg 2,6 terwijl hij nu al op 3,4 staat.
Als je een linkje wilt, moet je me even pb’en, krijgen we allebei € 50,-.
En omdat Klarna nu qua sparen weer hoger ligt dan Bunq ga ik weer met mijn vrije spaargeld naar Klarna.
Ik houd echter wel altijd een bedrag bij mijn eigen bank, omdat je daar direct over kunt beschikken.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:57

Ik heb toevallig net een deposito weer opnieuw vast gezet.

5 jaar voor 2,2%, no way. Sowieso vind ik 5 jaar echt ontzettend lang.
Op dit moment vind ik zelfs 6 maanden al te lang, de rente is door de FED net verhoogd en de ECB gaat ook weer verhogen, ik verwacht dus dat de spaarrente ook nog weer omhoog gaat.

Ik vind het bij Raisin prima werken, moet wel meer geduld hebben als bij mijn gewone bank qua overboeken maar verder? Prima.

Ik heb 1 deel nu weer 3 maanden inderdaad voor 3,4% vast gezet, morgen vraag ik er nog eentje aan, dat geld was nog niet vrij.

Je zou bijv een deposito ladder kunnen overwegen, eentje van 3 maanden, eentje van 6 maanden en eentje van Max een jaar, maar dat zeg ik, dat vind ik erg lang al met de rentes die nog gaan stijgen.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:10

Fitzroy schreef:
O dat zou ik echt niet durven. Ik heb net ook wel naar de spaarrekening overgemaakt maar ik laat toch wel 200,- staan. Over 2 dagen krijg ik salaris, en ik verwacht niets meer maar dit is wel de ondergrens.

Ik zit wel een beetje te schuiven met potjes haha. Nu weer terug van Bunq naar Klarna. Alles voor hogere rente :+

Morgen komt er weer iets bij. Anders had ik het ook niet gedaan.
Het heeft wel iets. Elke maand op de 20e beginnen met 1 cent

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:19

Maar kan iemand me simpel uitleggen hoe het werkt :o je maakt een account bij raisin je kiest uit via waar je je deposito wil en hoe lang, dan maak ik gewoon geld over van mijn bankrekening naar een deposito rekening die ik dan krijg, dan wacht je tot de looptijd voorbij is dan kun je het weer op je bankrekening laten storten en het opzeggen?

Is de identificatie gewoon in het Nederlands met raisin of is dat dan met de deposito bank waar je voor kiest?

Mij klinkt het wel oké iets voor maar 3 of 6 maanden vast zetten en dan weer kijken hoe het ervoor staat maar ik ben pietje precies en nogal bang dat iets door onduidelijkheid me geld zou kosten :P

Mag ook per pb trouwens

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:41

Nee dat hoeft niet per pb want dan kan ik t ook lezen :D

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 20:04

Citaat:
Het heeft wel iets. Elke maand op de 20e beginnen met 1 cent

Ik begrijp je helemaal heb ik ook lang gedaan, was het overzichtelijk voor me :)

Momenteel ben ik het overzicht een beetje bijster, had paar opdrachten die werden uitbetaald heb gedeelte naar mijn spaar gedaan, gedeelte op de zakelijke rekening laten staan en stuk naar mijn betaal. Alle belastingen en rekeningen die ik nog moest betalen zijn betaald. En voor de rest laat ik het even hoe het is :+

Had vorige maand mijn energierekening omgezet naar jaarcontract :)

Makelaar is langsgeweest, ziet het wel zitten met m'n appartement, prijs die hij ervoor denkt te krijgen denk ik hetzelfde over. Zou mooi zijn als dat gaat lukken.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:36

Je maakt geld over naar je Raisin rekening en van daaruit verspreid je het over je spaarrekening van bijv Renault bank, deposito van bijv Orange bank etc.

Na de looptijd komt het geld weer vrij op je Raisin rekening en kun je het indien gewenst naar je andere, standaard, rekening overmaken of een andere deposito of spaarrekening bij Raisin.

Ik heb ook een code mocht iemand interesse hebben in €50 als je een rekening wil openen.

VHU, fijn, hopelijk wordt het dan snel verkocht!

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:44

Je moet inderdaad de eerste keer wel even moeite doen voor de identificatie, dat gaat via videobellen. En dan met je paspoort.

VHU, hoe is het met de huizenmarkt bij jou? Nog steeds wel oké of duurt het wat langer?