Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:32

Gefeliciteerd, is dit appartement voor je zoon?

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:53

Gefeliciteerd zo mooi als je je kind kunt helpen

Hmmmm uitvaart ik ben niet verzekerd en mijn kinderen ook niet.
We hebben hele kleine familie en begrafenissen heb ik heel graag besloten…

Nu zijn vrienden van ons hebben jaren geleden hun kleine meid verloren en zij waren ook heel nuchter tot op moment.
Het moest een mega afscheid worden met zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk dingen en zolang mogelijk duren
Nergens op bespaart ik denk >300 gasten terwijl meiske vrij “weinig” vrienden had ze zat in de paarden haar ouders hadden een vreetschuur….

Jawel hadden de vreetschuur is verkocht om de kosten te kunnen betalen…. Was het allemaal waard..zeiden ze.
Onze vriendschap is over want moeder bleef er in hangen dagelijks na graf en na 10 jaar nog zo rouwig als de eerst dag. Haar leven stopte bij dood van haar kind. Niemand kan haar helpen en ze wilt ook niet geholpen worden.

Nu heeft mij dit wel aan denken gezet wat als ik het toch groot wil en overdreven omdat ik mijn kind verlies.
Ik heb geen idee hoe ik ga handelen als het zover is.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:58

Ik heb vandaag voor € 122,- mijn auto weer vol kunnen laden met allemaal leuke planten :D

VHU, Gefeliciteerd!

Als dank mag je nu Deel 2 van dit topic openen :P *\o/*

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:45

Ik vraag me af of je je spaargeld kan gebruiken voor je uitvaart als je een koophuis hebt wat geen overwaarde heeft.. dan wordt dat spaargeld denk eerst gebruikt om schulden in te lossen?

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:57

Cer schreef:
Ik vraag me af of je je spaargeld kan gebruiken voor je uitvaart als je een koophuis hebt wat geen overwaarde heeft.. dan wordt dat spaargeld denk eerst gebruikt om schulden in te lossen?


Voor de hypotheek is het huis toch het onderpand?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 18:34

Citaat:
Gefeliciteerd, is dit appartement voor je zoon?


Ja!
Hij is er super blij mee.
Officieel woon ik er straks ook nog maar ik ben er nooit dus :o
Het voelt ontzettend goed dat ik dit voor hem kan regelen.

@Cer ik heb geen idee...

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:11

_djoeke_ schreef:
Cer schreef:
Ik vraag me af of je je spaargeld kan gebruiken voor je uitvaart als je een koophuis hebt wat geen overwaarde heeft.. dan wordt dat spaargeld denk eerst gebruikt om schulden in te lossen?


Voor de hypotheek is het huis toch het onderpand?

Ja ervan uitgaande dat t niet onder water staat dan denk?

Stel dat de prijzen weer in elkaar storten ofzo? (Ik zat me dat af te vragen nav de berichten over kosten voor uitvaart uit spaargeld.. ik heb dat ook zo nl.. )

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:08

Justme_Lisaa schreef:
Kwam deze net tegen op Facebook voor wie het wil lezen over wel of niet verzekeren voor een uitvaart https://www.linda.nl/lifestyle/marieke- ... bhl-HoZdBo


Ik ben toch blij dat ik voor die paar euro per maand mijn (hopelijk) kinderen later kan ontzorgen en niet op pad hoef te sturen voor condoleanceboeken en weet ik wat meer. Ik had wel andere dingen te doen iig die periode.

Vanhuisuit, gefeliciteerd! Lijkt me inderdaad echt fantastisch dat je dit voor hem kan betekenen in deze tijd.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:17

Ook iemand die niet verzekerd is kan gewoon een begrafenisondernemer inhuren om het voor je te regelen. En juist zonder verzekering ben je niet afhankelijk van hetgeen de verzekering zelf aan biedt. Ben er allang achter dat het afzetters zijn, kist verplaatsen bijvoorbeeld kost een gods vermogen bij de Monuta. En alles is zo basis als iets, mocht je het anders willen kun je dik bijbetalen.
Uitvaartverzekeringen zijn bedrijven en moeten veel bekostigen, gebouwen, personeel etcetera. En 1 ding is zeker, uitkeren moeten ze. Je kunt wel nagaan hoeveel premie je meer betaald dan alleen al is wat je als basis krijgt.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:07

Neonlight schreef:
Ook iemand die niet verzekerd is kan gewoon een begrafenisondernemer inhuren om het voor je te regelen. En juist zonder verzekering ben je niet afhankelijk van hetgeen de verzekering zelf aan biedt. Ben er allang achter dat het afzetters zijn, kist verplaatsen bijvoorbeeld kost een gods vermogen bij de Monuta. En alles is zo basis als iets, mocht je het anders willen kun je dik bijbetalen.
Uitvaartverzekeringen zijn bedrijven en moeten veel bekostigen, gebouwen, personeel etcetera. En 1 ding is zeker, uitkeren moeten ze. Je kunt wel nagaan hoeveel premie je meer betaald dan alleen al is wat je als basis krijgt.


Ik doelde op het artikel dat gedeeld werd waarin werd geadviseerd om zelf spullen te gaan kopen ipv via de begrafenisondernemer.

Er zijn genoeg verzekeringen die los staan van de ondernemer zoals bij dela of monuta.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:33

Nielojram schreef:
Een uitvaart is voor je nabestaanden. Als mensen je graag wil eren als je dood bent, en dus op je uitvaart willen komen, dan gaat dat je geld kosten.

Dit vind ik wel apart..
Als mensen je graag willen eren, gaat dat je geld kosten?
Wie wil precies eren dan? Dat zou mooi zijn.. ik heb helemaal niks met overlijden, diensten etc.. (mijn hele familie niet) het gaat zo goedkoop en zo eenvoudig mogelijk.. :) Als anderen het heel duur willen maken omdat zij dat willen, betalen ze het zelf maar :+

maar goed, ik was altijd wel verzekerd en door een foutje is die verzekering geschorst en is het geld grotendeels kwijt.. en nu zou ik dus echt best een pittig bedrag per maand moeten betalen om verzekerd te zijn. Ik ben wel aan het nadenken om een bedrag in een soort depot ofzo te zetten (dat het ook niet meetelt voor belasting, maar ik weet niet precies hoe dat werkt)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 12:06

@Cer je kunt ook een spaarrekening openen op naam van een bekende / een van de kinderen. Dat kan een spaarrekening zijn waar ze alleen met jouw toestemming geld vanaf kunnen halen of je kunt vast laten leggen dat die toestemming bij overlijden automatisch wordt gegeven cq dat het geld alleen kan worden gebruikt voor iets wat je gezamenlijk afspreekt.
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Dan telt het wel mee met het vermogen van die ander, want het is een spaarrekening op zijn/haar naam.
Maar ook al heb je er 'maar' 5000 Euro op staan, dan zou het de eerste rekeningen kunnen betalen.
Dat scheelt al.
Maar er zijn ook andere constructies mogelijk. Waarbij bezit bijv een waarde vertegenwoordigt, het bezit kan dan verkocht worden tbv rekening uitvaart.
Dan moet er wel vertrouwen zijn... of het moet je niets kunnen schelen in het kader van 'dan ben ik er toch niet meer'.
ALs je zelf de regie wilt houden zul je zelf alles van tevoren goed moeten regelen...

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:08

Ik heb bij de Rabo nu tijdslotsparen geopend. Staat 90 dagen vast. Je moet 90 dagen van tevoren aankondigen dat je het op wilt nemen. Je krijgt 2,25% rente.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:22

En als je het langer dan die 90 dagen wilt laten staan?

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:53

Suzanne F. schreef:
Ik heb bij de Rabo nu tijdslotsparen geopend. Staat 90 dagen vast. Je moet 90 dagen van tevoren aankondigen dat je het op wilt nemen. Je krijgt 2,25% rente.


En na de 90 dagen? Dn kun je weer gewoon opnemen?

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:39

Je kan het zo lang laten staan als je wilt. Maar als je het wil opnemen heb je een wachttijd van 90 dagen.
Ik heb het wat ongelukkig verwoord zie ik. Het is gewoon een spaarrekening met 2,25 procent rente. Maar als je het wilt opnemen moet je dit 90 dagen van tevoren aankondigen. Dit is dus prima voor geld wat je niet direct nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-10-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:40

O dat is dat best gedoe vind ik? Of lijkt dat maar zo?

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:43

PSvanLot schreef:
O dat is dat best gedoe vind ik? Of lijkt dat maar zo?


Nee voor mij niet. Ik had eerst een spaarrekening waar gewoon geld stond te staan. Ik heb nu een groot deel daarvan naar de tijdslotspaarrekening gezet. Dat is geld wat ik niet direct nodig ga hebben. Als er iets gebeurt heb ik het deel op mijn gewone spaarrekening nog waar ik direct bij kan.
Mocht ik het geld nodig hebben voor verbouwing of verhuizing dan kondig ik 90 dagen vantevoren aan dat ik het geld wil opnemen.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:43

Dan kun je toch beter een deposito voor 3 maanden nemen? Krijg je nog hogere rente ook.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:44

Fitzroy schreef:
Dan kun je toch beter een deposito voor 3 maanden nemen? Krijg je nog hogere rente ook.


Kan, maar niet bij de Rabobank dacht ik. Ik vind buitenlandse banken een beetje spannend.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:48

Fitzroy schreef:
Dan kun je toch beter een deposito voor 3 maanden nemen? Krijg je nog hogere rente ook.


ik dacht inderdaad hetzelfde. Maar kan ook gewoon bij een Nederlandse bank .

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:52

Ik zie alleen maar DHB bank die daar met 2,40 ietsje boven zit.
Nu zie ik in mijn Rabo app al mijn rekeningen bij elkaar staan, houd ik mooi overzicht. Dat is me die 0,15 procent niet waard. Voor mij een prima manier om ietsje meer rente te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-10-23 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:52

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Dan kun je toch beter een deposito voor 3 maanden nemen? Krijg je nog hogere rente ook.


Kan, maar niet bij de Rabobank dacht ik. Ik vind buitenlandse banken een beetje spannend.


Je het bij leaseplan bank ook een spaarrekening met 2.2% daar kun je wel zo bij.

Ik vond het ook eng om bij buitenlandse bank. Maar als ik de rente zie tegenover Nederland.
Heb ik het er toch op gewaagd.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:58

Te meer omdat ze gewoon onder het Europese garantiestelsel vallen. Ik heb nu via Raisin een deposito van 3 mnd, 3,15 %, en twee spaarrekeningen met resp. 3 en 3,05 %.
En in Nl. Bunq met 2,45 %.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:25

Ik had even gekeken maar die rente die jij noemt is wel variabel bij Rabobank. Dus het kan maar zo onder de 2% komen en dan is een deposito toch gunstiger, want dan staat de rente vast, toch?