Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:45

poes schreef:
Prairy: ik snap je niet? :) ik heb idd vooral katten via pawshake? *(hoog)blond* :+

Duh... Sorry, het was laat en we hadden de hele dag in een hete auto gezeten :') ik las alleen het stukje honden uitlaten.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:50

Ik heb wel een vaatwasser, maar ik ben alleen.
Dus zo vaak staat dat ding niet aan.

Nog een tip wat betreft de fiets.
De meeste werkgevers hebben wel iets van een fietsplan.

Zo kunnen wij tot €750 van ons vakantiegeld bruto inzetten voor een fiets. Daar betaal je dan dus geen belasting over (Is toch weer 38% korting).

Een kennis krijgt €500 van de baas als ze een (elektrische) fiets aanschaft en mag daarnaast €1000 bruto inzetten van haar vakantiegeld / 13e maand. Mits ze de fiets ook voor woon-/werkverkeer gebruikt. Dat laatste is in deze tijd lastig aangezien ze thuis werkt. Maar de regeling is nog steeds toegankelijk om fietsen te stimuleren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:32

In België krijg je soms fietsvergoeding. Net even opgezocht: dat is een belastingsvrije inkomst tot max €0,23/km. Daarboven wordt er wel belasting op geteld.

Heb het even uitgeteld voor mijn situatie. 6km van werk dus 12km/dag en dat iedere maand (geteld aan 20 werkdagen) is een extraatje van €55,20 bovenop je loon. Woon je op 10km van je werk en fiets je dat alle dagen, dan telt dat op tot €92... Dan wordt het toch wel interessant.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:32

Faellynn wat leuk een nieuwe huisgenoot :)

En inderdaad ideaal weer voor de was zo, heb ook het meeste er door.

Audi was goedgekeurd maar moest over een paar maanden wel 2 nieuwe banden.
Beste man was vergeten hem af te melden, dus volgende week maar weer heen en meteen nieuwe banden om

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 22:27

Hier meer een hondenmens :o :+

Ik zou ook best graag een electrische fiets willen hebben maar vind ze zo ontzettend duur, heb het geld nog niet over voor zo'n aanschaf ... en heb al twee fietsen, één hier en één bij mijn vriend :)

Ja wat een zaaaalig weer. Ben alleen twee paar teenslippers kwijt, halve huis al ondersteboven gehad nergens te vinden. Zo raar... en vorig jaar november verhuisd vrees dat ze ergens in een doos zitten... zonde waren mooie vrij nieuwe slippers...

Voelde vanmiddag een migraine aanval aankomen, gelukkig enigszins kunnen omkeren, alleen nu zo'n brak gevoel. Maar hoe dan ook, moest echt wat drinken en eten maar had niets bij me en was op school. Dus even langs de kantine, had ik lang niet meer gedaan sinds corona. Een broodje, een flesje sap en een breaker, 6 Euro :oo besefte me opeens dat ik jaren lang gewoon 2 dagen per week, minstens, lunchte op school, in de kantine. Wat heeft me dat een geld gekost...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:08

Wedden dat je die slippers weer tegen komt als je net nieuwe hebt gekocht? Of als het mooie weer er de brui aan geeft?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 23:14

Ik vrees het ja :))

Hier ook één persoons huishouden. Maar wel een vaatwasser :o :+ moet zeggen, ik hou van dat apparaat. Je keuken wordt er zo opgeruimd van. Draai ook maar om de dag of zoiets, hooguit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:08

Ik kan echt niet zonder de droger in dit huis en de vaatwasser sowieso. Die laatste draait hier quasi dagelijks.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:19

Hier geen vaatwasser.. zou me God niet weten waar ik die kwijt moet :') .
Deze dagen wel de mobiele airco aan.. oud huis, plat dak + hele dag zon is +30 binnen.. en dan de hele dag thuiswerken met een hete laptop is geen succes :')

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:22

Hier is het binnen nu 24,5 graad.. vannacht gelukt een halve graad te zakken _O-

Ik ga vandaag lekker naar kantoor. Gelukkig mogen we af en toe weer. Dus onder het mom: moet wat uitleggen aan collega, ga ik genieten van de airco :+

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:34

Hahaha mijn vriend is ook naar kantoor gevlucht voor de airco :') .
Kantoor waar ik werk heeft nog geen airco, dus dan maar thuis met m’n eigen airco :')

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:51

Wij hebben gelukkig een split airco boven, en zonnepanelen, dus zodra het buiten warmer wordt dan binnen gaan alle buitendeuren dicht, binnendeuren open, airco aan, en de koude lucht stroomt mooi van boven richting de woonkamer. Blijft binnen lekker rond de 23 graden terwijl het buiten boven de 32 was gisteren.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:00

Oh heerlijk!

In dit huis (huurhuis) gaan we daar geen geld aan uitgeven. Bedoeling is niet dat we hier nog jaren blijven. Wel goede verduisterende gordijnen hangen in huis, maar die warmte trekt gewoon je huis in.

Hier nog wel even raampjes open aan de niet zo’n kant, straks dicht en airco aan :).

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:08

Ik woon op de bovenverdieping van mijn huis, beetje vergelijkbaar met een zolderdak dus, gister heeft het binnen de 30 graden aangetikt {:} Dat was wel iets te warm, vind een graadje of 25-26 nog wel lekker om te wonen.
Voordeel wel, ik slaap beneden, dat ligt een stukje ondergronds, dus daar blijft het altijd super koel, 20 graden max denk ik, met slapen is dat heerlijk :D

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:08

Lekker, airco in huis. Ik werk vandaag en morgen ook op kantoor. Gisteren thuis maar werd 27 graden binnen Pff.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:13

Ik mag gelukkig gewoon naar kantoor met airco, prima te doen hier. Maar bij mij thuis valt het ook nog wel mee.. :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:44

Airco? Wat is dat? }> Op mijn werk bestaat dat niet (oud gebouw) en ik heb ook nog eens tussen 8.30 en 11 de zon op mijn raam. Heerlijk warm dus deze tijd van het jaar. Goddank werk ik deze week in de namiddag en houden ze netjes raam en gordijnen dicht, dan blijft het een tikje leefbaar.

Thuis een mobiele airco maar... We gebruiken hem alleen als ventilator. Wanneer je er water in doet met een ijsblok koelt het in het begin wel (of blaast iig koudere lucht) maar die vochtige lucht blijft wel in huis hangen. En dan wordt het juist nog drukkender en warmer -O- Of we doen iets verkeerd, dat kan ook natuurlijk.
In huis is het deze periode tussen 22 en 23,5 graden, in de slaapkamer en werkkamer zal het 25-26 zijn. Die zitten een verdiep hoger, net onder het dak met hele dag zon er op. Doorwaaien kan alleen door beide ramen open te zetten tegenover elkaar, op kiepstand geeft het amper verschil. Dus vriend zit regelmatig te koken achter zijn laptop. Die vertikt het om een etage lager en frisser te gaan zitten. Hij is nog steeds niet door die afkruimelende stoel gezakt trouwens :Y)

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:59

Es_ther schreef:
Oh heerlijk!

In dit huis (huurhuis) gaan we daar geen geld aan uitgeven. Bedoeling is niet dat we hier nog jaren blijven. Wel goede verduisterende gordijnen hangen in huis, maar die warmte trekt gewoon je huis in.

Hier nog wel even raampjes open aan de niet zo’n kant, straks dicht en airco aan :).


Dit jaar heb ik hier ook verduisterende gordijnen opgehangen nadat het vorig zomer 30 graden was. De zon staat er hier heel de ochtend/begin middag op en ik heb best een grote raampartij in de woonkamer, de zon maakte het echt nog even extra een sauna. Kan de boel ook niet doortochten. En tot nu toe is het nog niet boven de 26 uitgekomen! Nog steeds warm maar ik ben al blij :D

Verder heb ik niks extra's meer over deze maand, beetje buiten boord gegaan. Ook met m'n gaspedaal blijkbaar toen ik laatst naar m'n vriend in Amsterdam ging. 4km te hard op A2 traject, dus dat dagje Amsterdam was nog duurder dan hij in de eerste instantie al was. Gelukkig komt salaris volgende week weer :')

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:35

Als we thuis komen dan gaan we aan de slag met een groot zeil dat ik vorig jaar gekocht heb, als een soort permanent zonnescherm. Voordeel van 2 kanten, minder warmte in huis en lekker in de schaduw zitten. Ook het prieel opzetten voor het andere zuid raam. En mijn man zijn kantoor verplaatsen naar de kleedkamer die op het noorden ligt, die blijft het langste koel. Hij zit nu boven onder het dak, en wordt dan niet al te langzaam gaar gestoofd :=

Vakantie uitgaven gaan goed, ik denk dat we onder de 1000€ blijven.

Tenzij we hier toch dat ene huis gaan kopen, dan is het ineens een héle dure vakantie :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:15

Tis eens wat anders als souvenir :D

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:34

Luxorvalkje schreef:
Ik heb wel een vaatwasser, maar ik ben alleen.
Dus zo vaak staat dat ding niet aan.

Nog een tip wat betreft de fiets.
De meeste werkgevers hebben wel iets van een fietsplan.

Zo kunnen wij tot €750 van ons vakantiegeld bruto inzetten voor een fiets. Daar betaal je dan dus geen belasting over (Is toch weer 38% korting).

Een kennis krijgt €500 van de baas als ze een (elektrische) fiets aanschaft en mag daarnaast €1000 bruto inzetten van haar vakantiegeld / 13e maand. Mits ze de fiets ook voor woon-/werkverkeer gebruikt. Dat laatste is in deze tijd lastig aangezien ze thuis werkt. Maar de regeling is nog steeds toegankelijk om fietsen te stimuleren.


Ik heb zo mijn elektrische fiets gekocht afgelopen voorjaar. Ingediend bij mijn bruto vakantiegeld.

Beste aankoop ik tijden. Fiets meestal 4 van de 5 dagen 22km heen en weer 22km terug. Heerlijk en scheelt me een bak benzine. In de winter ga ik hem niet gebruiken denk ik, maar dat is niet erg.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:02

Ik denk dat mama nog een 2e elektrische fiets heeft staan, kan eens polsen of ik die een weekje (of 2) mag proberen natuurlijk O:)

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:06

Varekaj schreef:
Ik denk dat mama nog een 2e elektrische fiets heeft staan, kan eens polsen of ik die een weekje (of 2) mag proberen natuurlijk O:)


Ik wilde er niet aan, vond het een oude banketstaaf fiets haha.

Maar het is zo fijn, fietst lekker, het is heerlijk zo door de natuur.

En het spekt mijn kas. ipv ongeveer €180 euro aan benzine was ik in mei €60,- kwijt en ik denk deze maand €80,-.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:10

Ik zit op noord-oost dus het blijft heerlijk koel in huis. Aan de andere kant van het appartementencomplex hangen de airco slangen uit het raam := en ik wil ook niet weten hoe warm het is in de bovenste appartementen (onder het platte dak).

Soms wel jammer dat ik weinig zon op mijn balkon heb. Maar met dit weer, word ik weer herinnerd aan waarom ik mij op een appartement op het noord-oosten had ingeschreven :') als ik zon wil ga ik wel naar mijn ouders. Die wonen aan het water.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:43

Wij hebben een tuin op het noorden en aan de voor en zijkant van het huis grote platanen. Die zorgen ervoor dat er veel schaduw op het huis valt.

De tuin is zo groot dat wel de gehele dag zon hebben, maar ook in de schaduw kunnen wanneer we dat willen.

Vorige huis hadden we een tuin op het zuiden, dat vind ik dus echt ellende.