Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 15:21

@Emmaa_ geeft super fijn gevoel als je het straks op orde hebt :j

Na mijn scheiding heeft het ruim een jaar geduurd voordat ik de boel weer goed 'in zicht' had. Er komt dan zoveel op je af. Het is voor mij echt een enorme opluchting dat ik nu überhaupt over sparen kan praten... is poos lang alleen maar bezuinigen bezuinigen bezuinigen geweest om gewoon aan het eind van de maand nergens rood te staan -O- :o

@zonnebloem18 ... niet zozeer dat ik spullen verkoop maar wel dat ik vaak voor verjaardagen of gebeurtenissen iets maak speciaal voor iemand dat wel ja... verkopen... leuk idee :D nooit aan gedacht :+

@Electra wow!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:22

Ik heb het topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek verplaatst.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:02

Bijzonder want het gaat over sparen... heeft niet alleen met huis tuin en techniek te maken -O-

Maar goed :')

Wie spaart er nog meer voor een groot doel ... in huis :-)

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:31

Ik heb dat systeem van die verschillende spaarpotjes al vaker gehoord, maar eigenlijk ben ik juist "bang" om daarmee te beginnen omdat ik denk dat ik dan juist meer ga uitgeven. :D Nu kan ik bijvoorbeeld toch wel streng tegen mezelf zijn en zeggen van: "nee, dit heb ik echt niet nodig en dit ga ik nu dus niet kopen". Ik denk als er dan toevallig nog 50 euro in dat specifieke spaarpotje zou zitten, ik dus juist eerder zou zeggen: "oh, ik heb nog 50 euro te goed deze maand, ik koop het".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:45

Gini, ik heb zonder potjes juist dat ik veel meer geld uitgeef. Want er is nog geld, dus die 4 jurken kunnen toch nog best. Naast die 2 paar dure schoenen die ook al gekocht waren. En eind van de maand naast de vaste lasten is dan al de rest er ook doorheen gejaagd. Terwijl het spaarpotje persoonlijke uitgave nu soms gewoon op is. En nee jurken mogen niet uit het uitstapjes potje. Werkt hier prima. Dus koop ik een paar dure schoenen, moeten die jurken maar wachten. Maar ja, beetje consequent zijn moet je wel.. maar dat is in principe met elk systeem wel nodig.

Enige waar flexibel mee omgegaan wordt is uitgaven voor m'n paard. Een leuke les haal ik weleens uit uitstapjes of persoonlijke uitgaven, wanneer zijn potje al leeg is. Zijn potje is namelijk vooral voor hoefsmid, enting en ontwormen. Onverwachte kosten gaan van de gewone spaarrekening.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 16:18

Ik heb echt het gevoel dat ik het ergens anders vandaan haal als ik het uit zo'n specifiek spaarpotje haal. Voelt echt niet goed :P

Ik heb het wel met mijn spaarpot 'algemeen'... dat wil nog wel eens misgaan. En als het daar misgaat gaat er niet meer iets naar mijn specifieke spaarpotten...
Wil dus zo graag de komende maanden proberen echt door te sparen... :+ :o

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:08

Ik heb meerdere spaarpotjes: vakantie, auto, paard, huis.
Iedere maand als ons loon binnenkomt, gaan er automatisch verschillende bedragen naar de verschillende potjes.
Soms stort ik aan het einde van de maand nog wat bij en een enkele keer, haal ik er wat af.
Dat doe ik al jaren zo, erg handig.

Schoenen of kleding gaat gewoon van ons loon, niet uit de spaarpotjes.
Die zijn echt voor grotere doelen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 18:59

Hebben jullie geen moeite om allerlei aanbiedingen te negeren? Ik let nu ook op wat ik allemaal via de mail of facebook krijg aangeboden en klik het (vrijwel allemaal :+ ) direct weg. Maar toch elke keer is het weer een 'verleiding' als je niet oplet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:50

Nee.. ik klik heel vaak op fb advertenties aan, vooral die met onzin producten. Roep bij de helft: oh deze! En denk dan: heb ik dit echt nodig? Nee absoluut niet.

De enige onzin uitgave vorig jaar was een fietslampje in de vorm van een badeend. Die ook geluid maakt als je erin knijpt. En twee bijpassende helmpjes voor 'm. Maar die maakt me elke keer met fietsen super vrolijk en door de verlichting heeft ie nog nut ook..

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:26

Qua besparen raad ik YNAB aan. Een proefperiode van 84 dagen, daarna 10,- per maand of 75,- op jaarbasis.
Maar door kritisch mijn uitgaven in de gaten te houden en overal rekening mee te houden heb ik in de eerste 5 dagen dat ik het gebruikte, €250,- extra kunnen wegzetten. Geld dat ik normaal gesproken gewoon pinde (tientje hier tientje daar gaat snel :') )
De jaarlijkse kosten heb ik er dus al vrij snel uit.

boemel

Berichten: 8437
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:58

We zijn al jaren aan het verbouwen en steken er veel geld in.

We kijken kritisch naar alles wat we uitgeven. Verzekeringen, kleding, uitjes, maar vooral boodschappen.

Veelal boodschappen van Lidl en Aldi en puur het noodzakelijke. We eten gezond en lekker. Wat er op tafel staat is veelal afhankelijk van weekaanbiedingen.

En ik kook rustig 4 maaltijden in het voren om de diepvries te vullen.

Als we extra kunnen werken doen we dat. En vakantiegeld en belastingteruggave ook altijd erg welkom. :D

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 19:41

Dat extra kunnen werken is super fijn. Doe ik nu ook regelmatig (werk in de zorg, genoeg te doen :\ ).

Vandaag echt zwak moment... heb net pizza's besteld a 23 Euro. Zo klaar met corona! En zo'n zin in avondje de stad in. Dan dit maar.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:50

Mijn vriend heeft een uitgebreide Excel-sheet gemaakt waarin je al je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Je moet hem dan wel dagelijks bijhouden en dat kan best confronterend zijn :x De uitdaging is dus om het rechterrijtje zo leeg mogelijk te houden!
Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 19:25

Gaat dat rechterrijtje dan direct naar - als je links iets uitgeeft?
Dat lijkt me ook wel handig :-)

Ik zie totaal geen uitgaven voor voeding & dagelijkse zaken van toiletpapier t/m wasmiddel etc. of is dat iets wat jullie erbuiten houden?

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:13

Het is een beetje lastig uit te leggen want ik vind hem ook vrij ingewikkeld := Ik zie trouwens ook dat ik de posten "boodschappen" en "vrij geld" vergeten ben toe te voegen, daar vallen die zaken dus onder!

In het linkervak bij kolom "budget" zet je al je verwachte inkomsten en uitgaven neer. Hier horen dus nog 2 vakjes boodschappen en vrij geld bij te staan. Iedere eerste van de maand zorg je ervoor dat je rekeningen klaar staan voor die maand: je vaste lasten staan klaar op rekening A, je boodschappengeld staat op rekening B en je vrije geld staat op rekening C. Gedurende de maand houd je de kolommen "in en uit" bij zodra salaris of vaste lasten wordt gestort/afgehaald.

Voor het vrije geld heb ik een aparte rekening omdat je hiermee een goed overzicht houdt, maar het kan ook gewoon van rekening A komen. In de rechterkolom "variabele uitgaven" houd je bij wat je van rekening C allemaal uitgeeft. Hierop gaan dus al je uitgaven aan kleding, prullaria van de Action, make-up, wc-bezoekjes op een station etc.

Onder aan het bestand (niet zichtbaar) staan dan nog totalen waarmee je kunt controleren of alles klopt en kun je zien hoeveel je gespaard hebt die maand.
Het is in het begin even lastig als je alles uit moet zoeken maar als het eenmaal staat is het superhandig!

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:43

topsylover schreef:
Mijn vriend heeft een uitgebreide Excel-sheet gemaakt waarin je al je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Je moet hem dan wel dagelijks bijhouden en dat kan best confronterend zijn :x De uitdaging is dus om het rechterrijtje zo leeg mogelijk te houden!
[ [url=m/AHKVeu.png]Afbeelding[/url] ]


Ik gebruik ook zoiets, maar dan nog uitgebreider :+ Inderdaad wel veel werk om bij te houden, maar wel heel handig voor inzicht in je financiën. Zo kwam ik erachter dat ik echt belachelijk veel uitgaf aan eten (denk aan thuisbezorgd, extra tripjes supermarkt, etc). Dus dat probeer ik nu in te dammen :P

Ik heb er ook nogal een handje van om geld op mijn spaarrekening te zetten en het vervolgens er weer af te halen omdat ik het geld weer "nodig" heb. Ja zo kom je nergens natuurlijk :D

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:23

Ghostattack schreef:
topsylover schreef:
Mijn vriend heeft een uitgebreide Excel-sheet gemaakt waarin je al je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Je moet hem dan wel dagelijks bijhouden en dat kan best confronterend zijn :x De uitdaging is dus om het rechterrijtje zo leeg mogelijk te houden!
[ [url=m/AHKVeu.png]Afbeelding[/url] ]


Ik gebruik ook zoiets, maar dan nog uitgebreider :+ Inderdaad wel veel werk om bij te houden, maar wel heel handig voor inzicht in je financiën. Zo kwam ik erachter dat ik echt belachelijk veel uitgaf aan eten (denk aan thuisbezorgd, extra tripjes supermarkt, etc). Dus dat probeer ik nu in te dammen :P

Ik heb er ook nogal een handje van om geld op mijn spaarrekening te zetten en het vervolgens er weer af te halen omdat ik het geld weer "nodig" heb. Ja zo kom je nergens natuurlijk :D



Ja dat dus het laatste erop eraf erop eraf.
Ik hier moeten we de broekriem maar even gaan aantrekken. Flinke kosten gehad paard mag van het weekend met wat geluk van de kliniek af na 1 1/2 maand en tja die rekening moet ook betaald. En ik wil niet weten wat dat is hahaha. Struisvogel politiek ofzo.

Maar zodra dat achter de rug is ga ik echt weer even heel erg streng op de kleintjes letten. Want ik wil de caravan opknappen, maar ook m'n paard in training en nog veeel meeer dus dan maar weer budgetten maken. Ik weet wel dat dit uiteindelijk echt weer geld oplevert maar ik word na een halfjaar altijd weer makkelijker ofzo... stom he...

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:28

Spaarpotjes in mn bankieren app werken voor mij ook echt heel fijn. Dan heeft het echt een doel, en ben je toch minder geneigd om er aan te zitten voor iets anders.
Ik heb potjes die ik echt een op specifiek te behalen bedrag heb staan, en potjes met een 'vrij' bedrag.

Daarnaast gebruik ik de app Easybudget. deze werkt super fijn. Is heel simpel, het is een kalender waar je vaste bedragen terug kunt laten komen wat er wanneer af gaat. Andere variabele kosten moet je zelf even handmatig invullen. Je moet het even bijhouden, maar werkt super handig.
Je ziet dan precies wat je over 2 maanden nog hebt staan als je bijv. alleen je vaste lasten hebt en verder niets doet. Dat motiveert enorm om je kosten verder laag te houden :D

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:20

Leuk topic!
Ik heb een Excelsheet gemaakt van alle vaste in- en uitkomsten, zodat ik vrij goed weet wat ik maandelijks kwijt ben. Inclusief allerlei kleine bedragen, zoals goede doelen, enzovoorts. Kan je nog verbazen hoeveel al die kleine bedragen uiteindelijk nog aantikken samen. Ik ken mezelf ook iedere maand 'zakgeld' toe, dat is dan vrij te besteden geld die maand.
Alles wat ik volgens dat overzicht over hou, gaat naar de diverse spaarpotjes van mijn spaarrekening.
Ik heb spaarpotjes voor de dieren, auto, vakantie, zorgkosten (eigen risico) en voor 'jaarabonnementen'. Dat zijn uitgaven zoals lidmaatschappen die een keer per jaar afgeboekt worden. Op die manier komt zo'n afboeking tenminste nooit op een ongelukkig moment voor mijn lopende rekening :+
Verder ook een spaarpotje 'onvoorzien' (voor als er ineens een wasmachine stuk gaat) en een potje 'vrij te besteden'. Die laatste is meer een verzamelpotje van geld wat nog over is na alle verdelingen. Als daar teveel op komt te staan, stort ik meestal wat over naar bijvoorbeeld mijn autopotje, zodat sparen daar ook weer iets sneller gaat. En alleen uit dat potje stort ik heel incidenteel iets terug, als ik een keer extra geld ergens voor nodig heb. Van alle andere potjes blijf ik af, tenzij uiteraard voor dat doel nodig.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:40

Vroeger deed ik altijd mijn bankrekening afronden. Stel er stond €17,50 op, deed ik €2,50 sparen. Dit deed ik dagelijks. Dat werkte echt verrassend goed :')
Bovenop het bedrag wat ik maandelijks spaarde.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 16:59

Citaat:
e ziet dan precies wat je over 2 maanden nog hebt staan als je bijv. alleen je vaste lasten hebt en verder niets doet. Dat motiveert enorm om je kosten verder laag te houden :D


Dat is een goede ja, ik heb die motivatie echt wel nodig... want ook hier is het 2 stappen vooruit (dwz storten in potjes) en dan vaak toch ook weer 1 achteruit. Nu is 1 achteruit (opnemen omdat ik dan heel erg vind dat ik iets echt nodig heb, soms is dat ook zo, soms zou het uitgesteld kunnen worden en soms is het achteraf heel erg niet zo :P ) niet zo'n ramp maar van 1 naar 2 achteruit is maar één stap :7 :o

Dat afronden vind ik ook een goede. "Vroegah" had ik zo'n rijksdaalder-staaf, ik weet niet of jullie dat kennen? Dat was een soort spaarpot, kon je rijksdaalders in doen, of guldens, later dus Euro's.... dat werkt e ook motiverend want 1 zo'n staaf vol was 100 Euro of dus 250 gulden (bij rijksdaalders). Voel me nu net zo'n oma vertelt hahaha.

Wat bij mij ook wel helpt vwb boodschappen doen is dat ik mezelf per week een bedrag in contant geef. Dat mag eruit, meer niet, is toch wat zichtbaarder. Alleen nu met corona is dat er bij mij wat uit gegaan. Maar dat werkte ook wel goed. Laat ik het zo zeggen, je krijgt in ieder geval een soort van inzicht....

Ondertussen is het deze maand (ik krijg altijd salaris rond de 18e) redelijk goed gegaan. Heb kunnen sparen, zij het iets minder dan wat ik op het oog had (maar misschien is dat gewoon te ambitieus). Moet nu nog tot maandag en heb nog ... 68 Euro hahaha. Maar dat moet wel lukken. Maandag krijg ik mijn voorlopige belastingteruggave altijd (elke 15e vd maand) en de 18e dus dat salaris. Dan kan ik er weer ff tegen :+

Maar ook wel weer 2x dingen gekocht via Afterpay.... dat vind ik zo lastig. Vind ik dan ook dat ik dat echt nodig heb (iets voor op de logeerkamer, ja dat is nodig, maar moest dat nu NU?).

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:15

Ik koop ook regelmatig met Klarna of Afterpay :+ Soms is het wel echt nodig. Maar eigenlijk moet ik het niet doen, want je raakt er echt het overzicht van kwijt.

68 euro.. had ik dat maar. Ik moet het tot maandag (ik krijg de 15e salaris) doen met welgeteld €0,21 _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:17

Ik doe altijd afterpay als het kan. Als ze de boel dan kwijt raken met de post, heb ik m'n geld gewoon nog. Wel zet ik dat bedrag gelijk uit het betreffende potje op de lopende rekening. Dan blijft het overzicht wat ik in die categorie nog kan uitgeven gewoon aanwezig.

En als ik dan een betaalherinnering krijg dan betaal ik, want de 1e termijn vergeet ik altijd _O-

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 22:09

Oeps @Ghostattack :') hoe is het met je voorraad :Y) :7

@idinn ja dat is ook zo'n beetje mijn idee met het Afterpay gebeuren alleen raak ik wel eens het overzicht kwijt of dat ik denk ojeetje... als ik inderdaad ook die 1e herinnering krijg O:) goed idee om dan direct door te sluizen :j

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:36

Bij welke bank zitten jullie waar je potjes kunt maken?
Ik zit bij de ABN maar daar kan dat volgens mij niet, en dat mis ik toch wel