Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:43

Waardeloos de overheid qua beleid. Ik heb alles tot nu toe gewoon verschoven. Als volgend jaar alles weer mag en hopelijk nog kan (dus niet heel de sector in puin) lijkt het allemaal gratis :')

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:56

Ik heb al mijn tickets ook behouden voor volgend jaar. Sommige zijn zelfs al voor de tweede keer afgelast. Erg jammer, maar ga er vanuit dat het toch een keer doorgaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 02:01

Hier dubbel. Gisteren veel uitgegeven aan online shoppen. Maar was mijn favo merk en ik kan terugsturen. En ik kom er dankzij mijn potjes wel uit.

Verder lekker bespaard want mijn werkgever betaalt mijn opleiding. Onverwacht maar heel leuk!

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:01

Wij gaan straks bij een huis kijken en nog een makelaar mailen voor een bezichtiging in te plannen (viavia, huis staat nog niet online). En vanmiddag langs de meubelboulevard. Ben het nu zat, wil een lekkere bureuastoel.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:13

@idinn, als je wilt besparen: er zijn ook veel winkels die in tweedehands kantoormeubilair doen.
Bv. https://www.kmarnhem.nl/ en ik dacht dat er in Woudenberg ook eentje zit.

Zelf heb ik een Ahrend bureaustoel, exact dezelfde als op het werk, via MP gekocht. Beter dan een nieuwe goedkope.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:16

Oeh fijn nieuws poes!

Ik dacht eind juli dat ik behalve loonaanpassing naar de nieuwe loonnorm volgens IFIC voor de zorg ook mooie premie had gehad. Wat blijkt? Die premie zat er nog niet bij. Dat was alleen achterstallig loon van april-mei-juni dat werd meebetaalt met loon van juli. Kans zit er in dat ik alsnog een extraatje krijg bij mijn loon van augustus dus :)) gaan we niet over klagen!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:12

Dames, graag advies!

Ik rij met enige regelmaat crossen in BB/B volgens NL normen, maar als dit weekend Westdorpe vlot gaat wil ik dit najaar B- Belgische norm starten (L in NL) en tijdens de winter jumping starten richting 90-1m. Ik nam daarnet de lining uit mijn Cap om te wassen en zag dat de cap een productiedatum heeft van 09/2014. Kortom, cap is 7 jaar oud dus ik zal 'm nu ongeveer wel 5 jaar hebben ook. Het betreft een Samshield.

Nu twijfel ik een beetje. Normaliter vervang je best elke 5 jaar je cap ivm veiligheid. Dus ik zou volgens de regels dan dit jaar een andere Cap moeten scoren. Ik doe dit trouwens altijd op Helmet awareness day, dan zitten er fijne kortingen op alle merken :P

Maar de cap an sich ziet er op wat krasjes na nog prima uit. Zit ook nog makkelijk en stevig. Dus what to do... Deze nog een jaartje of 2 gebruiken, of toch uitkijken naar een andere? Ik heb ook nog een uvex, een goudkleurige, dus de nieuwe cap zal zwart worden.

De uvex past niet bij mijn dressuuroutfit (eenvoudig zwart en wit) en ik heb sowieso wel graag een reserve in geval van nood. Beide caps worden dus ook heel regelmatig gebruikt.

De reden van twijfel is dat ik dus gewoon graag mijn hersentjes veilig hou in dat koekenpannetje van me, en daar hoort een goede cap dus absoluut bij.
Laatst bijgewerkt door Varekaj op 28-08-21 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Berichten: 3864
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:13

Ik ben aan het solliciteren voor een nieuwe baan en nu voor het eerst in de branche als dierenarts assistente paraveterinair, wat verdiend dat ruk zeg -O- Hoe kan je dan ooit nog sparen :+ €11,- bruto per uur >;)

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:27

Voor banen die dat salaris betalen kom ik niet eens mijn bed niet uit

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:32

Of je moet het kunnen combineren met wat anders wat wel meer opbrengt

Iloveiswan

Berichten: 3323
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:02

oef ik zou juist blij zijn met dat loon.
Maarja ik verdien nu max 10 euro per uur geloof ik. vorige werk verdiende ik wel 12 euro per uur. Helaas door corona kwijt geraakt

Kan alsnog heel veel sparen. Heb alles in potjes verdeeld. Nieuwe badkamer enzo haha.

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:28

Varekaj schreef:
Dames, graag advies!

Ik rij met enige regelmaat crossen in BB/B volgens NL normen, maar als dit weekend Westdorpe vlot gaat wil ik dit najaar B- Belgische norm starten (L in NL) en tijdens de winter jumping starten richting 90-1m. Ik nam daarnet de lining uit mijn Cap om te wassen en zag dat de cap een productiedatum heeft van 09/2014. Kortom, cap is 7 jaar oud dus ik zal 'm nu ongeveer wel 5 jaar hebben ook. Het betreft een Samshield.

Nu twijfel ik een beetje. Normaliter vervang je best elke 5 jaar je cap ivm veiligheid. Dus ik zou volgens de regels dan dit jaar een andere Cap moeten scoren. Ik doe dit trouwens altijd op Helmet awareness day, dan zitten er fijne kortingen op alle merken :P

Maar de cap an sich ziet er op wat krasjes na nog prima uit. Zit ook nog makkelijk en stevig. Dus what to do... Deze nog een jaartje of 2 gebruiken, of toch uitkijken naar een andere? Ik heb ook nog een uvex, een goudkleurige, dus de nieuwe cap zal zwart worden.

De uvex past niet bij mijn dressuuroutfit (eenvoudig zwart en wit) en ik heb sowieso wel graag een reserve in geval van nood. Beide caps worden dus ook heel regelmatig gebruikt.

De reden van twijfel is dat ik dus gewoon graag mijn hersentjes veilig hou in dat koekenpannetje van me, en daar hoort een goede cap dus absoluut bij.


Tja moeilijke kwestie. Als je het geld er voor over hebt zou ik een nieuwe kopen.
Maar het is of je het er aan uit wilt geven.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:40

Escada schreef:
Ik ben aan het solliciteren voor een nieuwe baan en nu voor het eerst in de branche als dierenarts assistente paraveterinair, wat verdiend dat ruk zeg -O- Hoe kan je dan ooit nog sparen :+ €11,- bruto per uur >;)


Het kan zijn dat je dan wel goed in het bereik van veel toeslagen zit. Afhankelijk van je situatie kan dat betekenen dat je meer overhoud dan iemand die €15 verdient bijvoorbeeld.

Los daar van vind ik het een droevig salaris. Ik heb lang op de markt gewerkt, ik had netto al meer toen ik 16 was denk ik.

Aan de shoppende dames, er moet ook geleefd worden toch? Het is geen vrekken topic.

Hier deze maand weer ons standaard bedrag naar de spaarrekening. Die was behoorlijk geslonken na de aanschaf van een tv, PS5 en de vakantie.

Voor wat betreft de cap, wachten tot die dag en dan een nieuwe kopen. Je hoofd kun je niet vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:05

Ik vind dat echt een dieptriest salaris en vaak doen ze ook niet aan een cao etc. Hoe ga je dan sparen?

Zo even €500 eruit gegooid.. hebben we wel 2 fijne bureaustoelen :D

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:14

Cap vervang ik niet ook niet als ik zomaar gevallen ben.
Heb een kep cap die ga je toch niet na 5 jaar weggooien was 630€ doe ik weg als ik er klaar nee ben

Sparen lukt hier ook niet.
20000€ afgetikt voor auto en gister 171 over gemaakt naar de rekening dat gaat lang duren :+

VanHuisUit

Berichten: 6690
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 17:50

@Tita soms is het gewoon zo dat sparen niet lukt maar dat het gewoon al echt een hele prestatie is (ik bedoel gezin, auto dingen etc) als je niet inteert op wat je hebt :(:)

Mbt de cap, als hij nog goed is zou ik het zo laten. Of je elke 5 jaar of 3 jaar of 10 jaar vervangt ligt ook echt wel aan het gebruik, vind ik persoonlijk. Toen ik nog dressuurwedstrijden reed had ik een 'nette' cap voor de wedstrijden, heb daar geloof ik wel 15 jaar mee gedaan. En één voor training etc. Cap is wel je veiligheidsriem dus ik bezuinigde daar nooit op maar goed is goed toch?

11 Euro bruto is echt weinig... maar wat wordt gezegd als je overheidstoeslagen krijgt dan kom je vaak hoger uit. En werk je onregelmatig ook. Mijn 'kale' bruto salaris is ook niet om over naar huis te schrijven maar met de ORT is het best OK ...

Vandaag weer gewerkt zag er gewoon tegenop. Er waren op de afdeling waar ik normaal sta weer twee zeer complexe patiënten.... bleek vanochtend dat ik was omgeboekt naar andere afdeling omdat daar geen gediplomeerden stonden ivm een ziekmelding. Dus ouderenzorg gedaan, gewoon gezellig beetje medicatie, wondzorg etc. Heerlijk ff.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:44

Ik heb bij aankoop van mijn uvex de nieuwe naast de oude gelegd en daar zat echt wel verschil in de dikte van de binnenkant en ook de stevigheid.
Ik gebruik de uvex zeker 2-3x/week gemiddeld en de andere soms bijna wekelijks op wedstrijd (of als ik de uvex thuis vergeten ben haha). En het is wel de bedoeling om ze ook beide te gebruiken op wedstrijd. Met andere woorden, ze liggen geen stof te vangen.

Ik zou weer gaan voor een basic Samshield, die zijn 275 en met 20-25% korting is dat wel fijne besparing.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:53

Is dat zo, dat je je cap eens in de zoveel jaar moet vervangen? Ik doe al jaren met mijn Kavalkade cap van 80,- :o En het klepje is ook nog eens kapot, dus eigenlijk zou vervangen wel zinvol zijn.

Idinn, goede bureaustoelen zijn heel wat waard.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:08

Een intensief gebruikte cap zou ik wel vervangen ja. Sowieso voor de veiligheid maar ook omdat je er een paar dagen in de week in zweet, al 5 jaar lang...

Sommige dingen moet je niet teveel op besparen.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:35

Bij kep haal je de binnenkant eruit kun je wassen die
krengen kosten ook nog eens 50€

Thanks VanHuisUit ik probeer ook zo te zien.
Heb nou eenmaal andere lasten dan 8 jaar geleden zonder kids

Heb wel van mijn gewone salaris zwemles betaald ipv leefgeld kind dus kon er wat extra naar de studie rekening :D

VanHuusUit wat doe jij precies
Ik denk er over na om over paar jaar te laten omscholen als de kids ouder zijn
Ik wil graag verzorging in en dan wond zorg ofzo

Faelynn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:07

Escada schreef:
Ik ben aan het solliciteren voor een nieuwe baan en nu voor het eerst in de branche als dierenarts assistente paraveterinair, wat verdiend dat ruk zeg -O- Hoe kan je dan ooit nog sparen :+ €11,- bruto per uur >;)


Leuk he, daarom begin ik nu aan een studie en laat ik mij omscholen, zodat ik straks eindelijk uit die branche kan stappen, je kan niet doorgroeien, hoogstens ervaringsjaren die je iets meer opleveren, maar veel is het niet. Tevens meestal geen cao, geen pensioen. Er is nu wel een tekort aan assistenten, zeker met ervaring, dus daar is wat onderhandelingsruimte, maar niet veel.
Ik was er helemaal klaar mee, in combinatie met de werkdruk en vele (onregelmatige) overuren, was het het niet meer waard. Werk nu in een dierenwinkel voor 10 bruto per uur, maar kan ten minste wel altijd op tijd naar huis en hoef thuis zeker niet meer over mijn werk na te denken of er mee bezig te zijn, als bijbaan voor nu wel even prima, maar hoop straks na de studie toch wel wat beters te vinden, dit loon is best wel triest inderdaad haha.

VanHuisUit

Berichten: 6690
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 21:40

Citaat:
VanHuusUit wat doe jij precies
Ik denk er over na om over paar jaar te laten omscholen als de kids ouder zijn
Ik wil graag verzorging in en dan wond zorg ofzo


Ik werk in de crisisopvang / 1e lijns zorg bij een herstelzorg-unit. Dus stel dat mensen niet naar huis kunnen na bijv een ziekenhuisopname, of stel dat ze niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen en het is accuut (bijv na val of zoiets) komen ze via huisarts / maatschappelijk werk bij ons terecht. Kunnen ze maximaal 90 dagen verblijven mits indicatie wordt gesteld en daarna moeten ze weer naar huis of naar een andere opvang. Sommige mensen blijven maar 2 dagen, anderen maximaal en dan gaan ze door naar bijv een verzorghuis of wonen met begeleiding.
Op dezelfde locatie zit ook een verzorghuis (voor ouderen). Daar werkte ik vandaag.
Ik vind het werk op de crisisopvang erg leuk en afwisselend (je komt echt alles tegen van verslavingsproblematiek t/m botbreuken zeg maar), soms ook (psychisch) erg zwaar. Vooral omdat je soms mensen treft van mijn leeftijd of jonger die overlijden of heel ernstig ziek zijn (bijv als ze bij ons verblijven tussen de chemo's door). Ik vind het ook zwaar als mensen overlijden door gevolgen van psycho-sociale problematiek (van eenzaamheid t/m psychiatrische zaken).
Daarnaast ben ik docent Nederlands en praktijkopleider, dat doe ik ook bij die zorginstelling maar daar wil ik ook een eigen praktijk in opbouwen.
Ik heb zowel maatschappelijke zorg (inclusief verpleegtechnische handelingen) gedaan (MBO4) als docent Nederlands / onderwijswetenschappen (universiteit). Beetje divers dus :-)

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:44

tita schreef:
Cap vervang ik niet ook niet als ik zomaar gevallen ben.
Heb een kep cap die ga je toch niet na 5 jaar weggooien was 630€ doe ik weg als ik er klaar nee ben

Sparen lukt hier ook niet.
20000€ afgetikt voor auto en gister 171 over gemaakt naar de rekening dat gaat lang duren :+


Dan moet je niet zulke dure caps kopen :D Ik zeg niet dat je 'm op de datum weg moet doen maar 10 jaar met een cap doen is een domme besparing.

Interessant werk VHU.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:47

Samshield mag je altijd binnenbrengen voor controle/vervangen na een (onge)val, en dan krijg je een vervangcap of de restwaarde zolang ze niet ouder zijn dan 5 jaar na aankoop. Dat geldt op alle modellen en prijsklasses, heb ik specifiek voor gemaild indertijd. Zou best kunnen dat kep soortgelijke service heeft. Daar betaal ik graag wat meer voor, zoals gezegd, mijn hoofd is heilig wat dat betreft.

Je hebt ook goede goedkopere caps. Als je het teveel vindt om op regelmatige termijn je Cap te vervangen omdat het teveel kost dat koop je toch gewoon een goedkopere? Of je de liner wast of niet, er kruipt toch sowieso zweet, vuil, vocht en stof in de kunststof schaal. Die raakt hoe dan ook aangetast.
En soms worden de keuringsnormen ook herzien en is je Cap niet meer 100% conform.

Maar goed, dan gaan we rond Helmet awareness day eens een fijn rondje speuren naar een nieuw exemplaar. Dat ligt meestal ook ergens rond Black friday, wie weet wat ik dan uit de brand kan slepen :D

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:55

Ik wacht wel even met een cap kopen. Ik heb net even uitgerekend wat mijn budget is voor de vakantie als ik geen geld overboek van mijn spaarrekening.
Zou € 100,- per dag genoeg zijn met uit eten gaan, boodschappen ontbijt, souvenirs en nog een scooter huren ? Edit: in Griekenland voor de duidelijkheid.