Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:26

Hier bijna €7000 schuld omdat ik een half jaar in het nieuwe leenstelsel heb moeten studeren. Moest toen maximaal lenen om alles te kunnen bekostigen omdat ik geen tijd meer had voor een bijbaan naast mijn afstuderen :=

Afgelopen weekend heb ik mijn administratie voor 2022 opgemaakt, schrik elke keer van mijn vaste lasten :') Ik betaal meer aan stalling dan aan hypotheek, oeps.

Wel al veel bespaard door vrijwel alle abonnementen die ik had op te zeggen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:27

Ghostattack schreef:
PSvanLot schreef:


Rond de €1500 per jaar.


Collegegeld is al ruim €2000 per jaar :+


Gemiddeld 1500. Niet voor iedere opleiding op elk niveau is het collegegeld hetzelfde. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:49

€2.209 is het wettelijke collegegeld voor hogeschool en universiteit voltijds. Met dit collegejaar een halvering ervan wegens corona. Wel aardig van ze..

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:17

idinn schreef:
€2.209 is het wettelijke collegegeld voor hogeschool en universiteit voltijds. Met dit collegejaar een halvering ervan wegens corona. Wel aardig van ze..


Maar sommige mogen naar een MBO opleiding. Die is goedkoper. Vandaar mijn gemiddelde.

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:21

MBO heb ik destijds 1200,- per jaar voor betaald geloof ik, maar dat is al even geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:35

Ja, maar van mbo weet ik de tarieven niet. Die liggen inderdaad vast wat lager. Maar voor velen is collegegeld dus wel veel hoger als €1.500.

Gelukkig heb ik die uitgaven post niet meer. Wel 13 jaar gehad, maar gelukkig dus daarvan 6 jaar in België _O-

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:12

In België krijgen ouders nog altijd kindjesgeld tot kind afgestudeerd is. Dat scheelt toch ook weer eten en drinken kopen.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:51

Ik heb dit jaar bespaard door het eigen risico van de zorgverzekering op maximaal te zetten en in één keer te betalen. Scheelt 22 euro per maand qua eigen risico, en ongeveer 11 euro voor het in één keer alles betalen.

Onze energiemaatschappij is eind oktober failliet gegaan, dus daar hebben we erg veel geld in moeten stoppen. Onze gasprijs is nu dus ook met ruim 50% gestegen t.o.v. vorig jaar, dus dat was een flinke domper. We hebben toen maar geïnvesteerd in zonnepanelen, dus zetten nu wat vaker de elektrische kachel aan ipv de verwarming, en de verwarming staat nu eigenlijk nooit meer hoger dan 18. We hebben ook van die ventilatortjes voor onder de kachels gehaald, die werken mega goed, het voelt er heel behaaglijk door, aanrader!

Ben nog op zoek naar een electrische fiets, om de auto minder vaak te pakken. Iemand aanraders voor modellen?

Wat is het loon voor studenten in Belgie dan eigenlijk? Ik ben tijdens mijn studie begonnen met bijbaantjes van 5 euro per uur (18 jaar), toen ik 19 was verdiende ik een tientje per uur, tot m'n 22e ofzo. Ik vond het niet slecht (al was het lang niet genoeg om alle studiekosten van te betalen)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:53

Ik denk vanaf 12 euro per uur of zo? En je betaalt er niets op dus bruto is netto als student.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:55

Badeendje schreef:
Ik heb dit jaar bespaard door het eigen risico van de zorgverzekering op maximaal te zetten en in één keer te betalen. Scheelt 22 euro per maand qua eigen risico, en ongeveer 11 euro voor het in één keer alles betalen.


Hier hetzelfde gedaan! In de hoop dat ik dit jaar niet van mijn paard af stuiter en met de ambulance afgevoerd moet worden :') Scheelt inderdaad toch best een leuk bedrag. Ik heb wel ingesteld dat er elke maand automatisch €130 overgemaakt wordt naar een spaarrekening, dat is het bedrag wat ik vorig jaar kwijt was aan zorgverzekering (met laag eigen risico). Dus eind 2022 heb ik €1560 staan om mijn zorgverzekering van 2023 mee te betalen. Voor 2022 moest ik €1275 aftikken geloof ik.

Bijbaan zat ik volgens mij rond de €7,50 tot €10,00 per uur.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:06

Badeendje schreef:
Ik heb dit jaar bespaard door het eigen risico van de zorgverzekering op maximaal te zetten en in één keer te betalen. Scheelt 22 euro per maand qua eigen risico, en ongeveer 11 euro voor het in één keer alles betalen.

Onze energiemaatschappij is eind oktober failliet gegaan, dus daar hebben we erg veel geld in moeten stoppen. Onze gasprijs is nu dus ook met ruim 50% gestegen t.o.v. vorig jaar, dus dat was een flinke domper. We hebben toen maar geïnvesteerd in zonnepanelen, dus zetten nu wat vaker de elektrische kachel aan ipv de verwarming, en de verwarming staat nu eigenlijk nooit meer hoger dan 18. We hebben ook van die ventilatortjes voor onder de kachels gehaald, die werken mega goed, het voelt er heel behaaglijk door, aanrader!

Ben nog op zoek naar een electrische fiets, om de auto minder vaak te pakken. Iemand aanraders voor modellen?

Wat is het loon voor studenten in Belgie dan eigenlijk? Ik ben tijdens mijn studie begonnen met bijbaantjes van 5 euro per uur (18 jaar), toen ik 19 was verdiende ik een tientje per uur, tot m'n 22e ofzo. Ik vond het niet slecht (al was het lang niet genoeg om alle studiekosten van te betalen)


https://www.city-bikes.nl/elektrische-f ... -Mat-zwart

Ik heb deze in april gekocht. Inmiddels 4000 kilometer ermee gefietst. Super fijne fiets met een goede kwaliteit. Ik ben er erg blij mee. Hij heeft wel een voorwielmotor.

Het merk heeft inmiddels ook een middenmotor model.

https://www.city-bikes.nl/elektrische-f ... iddenmotor

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:08

Ghostattack schreef:
Badeendje schreef:
Ik heb dit jaar bespaard door het eigen risico van de zorgverzekering op maximaal te zetten en in één keer te betalen. Scheelt 22 euro per maand qua eigen risico, en ongeveer 11 euro voor het in één keer alles betalen.


Hier hetzelfde gedaan! In de hoop dat ik dit jaar niet van mijn paard af stuiter en met de ambulance afgevoerd moet worden :') Scheelt inderdaad toch best een leuk bedrag. Ik heb wel ingesteld dat er elke maand automatisch €130 overgemaakt wordt naar een spaarrekening, dat is het bedrag wat ik vorig jaar kwijt was aan zorgverzekering (met laag eigen risico). Dus eind 2022 heb ik €1560 staan om mijn zorgverzekering van 2023 mee te betalen. Voor 2022 moest ik €1275 aftikken geloof ik.

Bijbaan zat ik volgens mij rond de €7,50 tot €10,00 per uur.


Daarom durf ik hem dus niet op maximaal te zetten...

Ik heb er dit jaar wel voor gekozen om mijn eigen risico vast vooruit te betalen. Dan heb ik een spaarpotje aan het einde van het jaar als ik niets/weinig gebruik.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:14

Ik had zo berekend dat als je het eigen risico op maximaal zet, je dus 264 euro per jaar bespaard t.o.v. de 385 euro eigen risico (=22*12). Stel dat je toch in het ziekenhuis komt, en je moet het volle pond betalen, dan kost je dit bij het hoogste eigen risico op jaarbasis 1947 euro (88,50*12+885), en bij het laagste eigen risico 1711 euro (110,50*12+385). Dat is een verschil van 236 euro. Je hebt dus maar één jaar nodig waarin je < 385 euro zorgkosten maakt, om te besparen op je zorgverzekering. En als je dan toch weet dat je zorgkosten gaat maken, dan zet je hem uiteraard laag.

12 euro per uur, is dat ook al voor 18 jarigen? Wat veel, echt fijn!

Bedankt voor de fiets-aanraders, ik ga even kijken!

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:20

idinn schreef:
Ja, maar van mbo weet ik de tarieven niet. Die liggen inderdaad vast wat lager. Maar voor velen is collegegeld dus wel veel hoger als €1.500.

Gelukkig heb ik die uitgaven post niet meer. Wel 13 jaar gehad, maar gelukkig dus daarvan 6 jaar in België _O-


Het overgrote deel van de bevolking heeft een mbo opleiding of lager ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:23

De 16jarigen zullen ook wel minstens 10 hebben inmiddels denk ik

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:30

Die salarissen liggen dan inderdaad hoger ja.

Ik had vorig jaar m’n eigen risico ook hoger, 585. Maar ik heb nu elk jaar controle bij gyn en dat tikt ook wel aan, dus heb m nu weer op 385 gezet.
Mijn stalen deur is net geplaatst, zo gaaf. Kost een hoop geld maar ben er super blij mee!
Morgen komt m’n eettafel en overmorgen de kast.
En dan ben ik blut. :')

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:25

Foto!!

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:35

Vanaf de gang gezien. Met mijn spiegeling en m’n luie puber op de bank. :') Afbeelding
En vanuit de woonkamer.
Afbeelding

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:12

poes schreef:
De 16jarigen zullen ook wel minstens 10 hebben inmiddels denk ik


Wat veel zeg! Wat fijn. Als je dan naast je studie kan werken, scheelt dat toch weer flink.

Heel mooi Samantha!
Kost de controle bij de gyn zo veel dan? Wat rot

De gemiddelde van het mbo/hbo/wo ontgaat me een beetje. Niemand betaalt dat gemiddelde. Als je mbo doet zijn er allerlei tarieven. Gratis onder de 18, daarna is het afhankelijk van wat voor soort mbo je doet (niveau 1/2/3/4, BBL/BOL), variërend tussen 300 euro en 1100 euro. Als je hbo of wo doet zijn de wettelijke kosten 2200 euro, maar het kan meer zijn indien je opleiding dat verlangt. Bij 3 jaar bachelor, 2 jaar master zit je dus al op ruim 11k aan collegeld.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:00

Kost zo 150 euro, en dan is het alleen controle en niet lab onderzoek etc.
Dus ik neem de gok even niet.
Ik heb mbo niv 4 gedaan, lab opleiding, en was toen zo’n 1500 gulden per jaar kwijt. Daarbij nog boeken en lab benodigdheden etc etc.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:48

Hier ook wettelijk collegegeld van ruim 2.000 euro per jaar (gelukkig betaal ik per studiepunt, maar het is wel het zelfde bedrag uitgaande van normaal studietempo op jaarbasis)
Mocht willen dat ik €12 per uur verdien haha, hoewel, inmiddels met 5 jaar werkervaring, een mbo4 diploma en een CAO verhoging afgelopen jaar en onderhandeling zit ik nu op 11,80 bruto. Bijna €12 euro maar daar heb ik al flink wat jaren hard voor moeten werken om aan dit loon te komen. Mn 2e baan waar ik net begonnen ben zit ik nog wat lager.
Op mn 17e in mijn echte "studententijd" verdiende ik €3,40 bruto per uur, dat weet ik nog wel, inmiddels is het minimumloon wel iets gestegen geloof ik, maar alles is ook duurder geworden, dus dat moet ook wel.
Inmiddels van mbo doorgegroeid naar de universiteit en combineer ik mijn universitaire studie met 2 banen, maar eerlijk is eerlijk, als ik meer zou verdienen en minder zou kunnen werken zodat ik beter kan focussen op mijn studie en nog een privé leven zou kunnen hebben, dan zou ik dat absoluut doen. Heb gelukkig geen studieschuld, altijd eerst gespaard voor ik weer begon aan een cursus of opleiding. Krijg erg veel stress van schulden :+

Mijn zorgverzekering heb ik voor dit jaar een basis pakket afgesloten, met maximale eigen risico en in een keer betalen om zo voordelig mogelijk uit te komen, omgerekend betaal ik over 2022 €89 per maand aan zorg. Heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn zorgverzekering, dus hoop niet dat ik het hier mee gejinxt heb :')

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:26

Dat blijft wel een gok idd, om je eigen risico zo hoog te zetten.
Ik heb het ieder jaar nodig dus voor mij geen optie.

Ik kreeg net bericht dat € 25,- terug krijg op de waterafrekening. Toch leuk.
En verder heb ik een challenge met me zelf dat ik nog 2 weken rond moet zien te komen van € 40,- omdat ik geen geld meer over wil maken van de spaarrekening. Gisteren veel bewuster weekboodschappen gedaan en ik was voor € 18,- klaar :D Het kan dus wel.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:29

Goed bezig!! Ik vind het nog steeds een sport om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Lukt best aardig moet ik zeggen.
Vind het ook belangrijk om niks weg te gooien, en dat gaat zo ook veel beter.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:24

Gisteren ook weer wat spullen voor de vriezer aan 1+1 meegenomen :j

Is er iemand die wat op de hoogte is over barema kelchtermans en ific en dergelijke?

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:28

Hier een dikke domper, wij worden voorlopig verplicht een aantal weken vakantie op te nemen vanwege de lockdown (werk in een winkel). Ik heb maar een 8 uur contract ondanks dat ik meestal wel 12-20 uur in de week werk, dat word dus even hard achteruit in salaris, en weer een groot deel van mn vakantie uren kwijt, ga waarschijnlijk zelfs weer de min uren in. Super balen want ik kan nu echt niks met vrij zijn, kan toch nergens heen, alles is dicht en buiten is het koud haha. Hoop maar dat t niet te lang duurt, maar heb er weer een hard hoofd in.

Voor de liefhebbers, volgende week is de vivera flink in de aanbieding voor maar €1,- per pak bij de Coop, ik ga dan een paar pakken inslaan voor in de vriezer :D

Vandaag even naar de lokale markt geweest, dacht wat onverpakte groente betaalbaar in te slaan om soep te maken, maar de markt was gewoon flink duurder dan de supermarkt, toch jammer.