Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:34

Prikcentrum is maar tijdelijk en die uren kan ik helemaal zelf indelen. Sowieso zitten we met de boosters goed voor op schema en worden die shiften zelfs alweer afgebouwd. Vanaf volgende week zijn een fikse hoop shiften zelfs ingetrokken omdat er veel minder personeel nog nodig is dan ze verwacht hadden. Als alles gaat zoals nu zullen er vanaf februari maar 1-2 dagen/week nog geprikt worden. En het is zeker niet de bedoeling om dat nog eens naast een job met meer uren te doen nee. Het was een leuke vrijblijvende bijverdienste, niks meer en niks minder.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:48

Ik zie dan eigenlijk niet echt problemen in die jobs met meer afstand en meer uren. Als het uurschema goed genoeg is dat de tijd dat je vrij bent ook wat overeenkomt met die van je vriend, dan maakt dat volgens mij niet zoveel verschil met nu.

En betreft het huishouden, neem een werkster voor 3-4 uur per week en breng desnoods eens in de paar weken een mand strijk naar het strijkatelier (en die dienstencheques kan je ook weer inbrengen in je belastingen, dus zelfs al werk je een aantal uur meer, je houdt er sowieso nog aan over. Dus ik zie het issue betreft huishouden en klusjes niet zo.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:22

Aan de ene kant snap ik je man, maar aan de andere kant... Dan gaat hij toch lekker zelf een dag minder werken om te poetsen en boodschappen te doen? Volgens mij werkt een relatie van twee kanten.

De baan met de vele reistijd zou voor mij sowieso afvallen. Zou je echt tegen gaan staan om, vooral met mooi weer, 40 minuten enkel te moeten reizen met de auto.

De andere twee zijn lekker dichtbij. Voor een van die twee banen gaan, lekker fulltime werken en meteen die elektrische fiets aanschaffen. Je man bepaalt toch niet op welk vervoersmiddel je naar je werk gaat?!?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 18:25

Jullie hebben gewoon een kekke poetsman/vrouw nodig :j en die betaalt manlief dan maar want hij kan niet minder werken etc :))

Lekker zeg zo'n oppas. Ik zou een huispak voor haar kopen als ze jarig is :+ }:0

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:38

Gewoon de extra stookkosten korten op d'r salaris :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:41

Duhelo schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Mijn oppas (die 2 dagen per week bij ons thuis oppast) zet de kachel steeds op 23.5. Zo niet goed voor mijn gasrekening.

kan je die niet limiteren? dat je er een max van 21 ° op zet?

Zou ik wel overwegen :')
Mijn man vind dat banketstaaf want ach anders heeft die arme meid het koud.
Kan me niet voorstellen, ik zet hem zelf altijd op 21 en ik ben echt een koukleum.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 19:07

Ff vraagje... ben het ff kwijt, wie deed hier ook wel eens oppassen ergens thuis bij vakantie en dan vooral ook op het huisdier #durftevragen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:38

Dat is Poes volgens mij.

Ik rij graag met de auto, dus die 40min vind ik niet zo heel erg :') en ik geloof dat het qua file wel meevalt die kant op. Elektrische fiets wil ik nog even afwachten, sommige werkgevers hebben lease-fietsen ipv lease-auto of abbo openbaar vervoer. Wie weet zijn daar mogelijkheden. Voor de poets komen we er wel uit. Desnoods koop ik lekker zo'n roomba en laat die rondrijden :)) al is ons woonoppervlak eigenlijk niet zo heel groot. Het is vooral irritant dat we 2 trappen hebben (inkom gelijkvloers, woondeel op 1e en slaapruimte/werkkamer/badkamer op 2e) en dat gezeul met de stofzuiger... Bah.

PsvanLot, normaal zou ik ook nooit nog gaan voor een job op die afstand. Ik werk nu op 7km van huis en daar doe ik met wat pech ook al 30min over hoor. Spoorweg, drukke oversteekpunten, verkeerslichten. Bij ochtendspits kan ik naar die 2 jobs dichtbij ook die reistijd aan mijn broek hebben + voor 1 van die jobs moet ik alsnog regelmatig met de trein naar extra locatie. Wie de NMBS kent in België, die weet dat dat ook heel uitdagend kan zijn.
Maar die job het verste weg is wél eentje waarvan ik weet dat ik die kans nooit meer ga krijgen als ik 'm nu zou laten schieten.
Dus waar kies je dan voor? Droomkans, wat verder weg/meer reistijd? Of dicht bij huis, minder reistijd, ook hele fijne job maar niet de ultieme droom?


Edit: ik ga Kruidvat plunderen. Bref wc-blokjes €10 voor 10 stuks ipv €30.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:53

Droomkans.. altijd..

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:56

Ik proef inderdaad dat je voor je droomkans moet gaan. Weet je wat je aan reiskosten vergoeding krijgt en hoeveel je zelf kwijt bent aan het reizen? Misschien goed om in overweging mee te nemen.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:58

Voor mij zou de minste reistijd het belangrijkste zijn als de baan me zou passen. Voor mij zou een topbaan niet opwegen tegen mijn reistijd.

Reis nu 20 min met de auto en als in file heb 30. Daar kan ik echt zo van balen.

Waarom noteer je op een blad niet de voor en nadelen, de vertrektijden/thuiskomen, inkomsten, vergoedingen etc en kom dan tot een duidelijke uitkomst.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:39

Ik heb mijn droombaan en vooral droombedrijf en collega’s opgegeven omwille van reistijd. Maar ik reed 70.000 Km per jaar en zat dagelijks 2-6u in de auto. 40 min zou ik nog overwegen zonder file. Ik weet niet waar je eraf moet maar Aalst-merelbeke is echt niet meer simpel en het wordt alleen maar erger.

En hoezo heeft je vent schrik dat het er armtierig gaat bij liggen? Hij zou jou moeten steunen en meezoeken naar oplossingen imo en niet je ideeen gelijk afschieten. Maar vanaf geschreven tekst komt het wrs wel anders over dan het is :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:17

Ik moet dus Aalst-Merelbeke doen :+
In 2008 heb ik nog in Gent aan de Kattenberg gewerkt en was er alleen tussen 7u30-8u vertraging tussen Wetteren en Merelbeke. Is dat nu veel slechter geworden? Brussel is in afstand bijvoorbeeld dichterbij maar nog meer drama. Daar begin ik NOOIT meer mee! Idem dagelijks woon-werk met de trein trouwens. Voor af en toe kan ik dat nog hebben, moest dat dagelijks zijn, daar laat ik elke job voor schieten.

Ik ben iets nonchalanter in huishouden dan vriend. Ik durf gerust een mand strijk een week laten staan, de was opstapelen tot ik dan een hele dag wassen draai en ophang. Of eens een afwasje overslaan omdat ik het doodzonde vind om voor een kleine hoeveelheid een wasbak te laten vollopen. En ik vergeet gewoon de helft van de tijd wat ik voorzien had om te doen of waar ik mee bezig was. Hoe geconcentreerd ik kan zijn op het werk, des te meer ben ik een goudvis in huis. Elke ronde is een nieuw avontuur :))

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:20

Ik heb 7 jaar naar bussel (of Amsterdam/Rotterdam/Luxemburg/Eindhoven/Maastricht/Groningen/Charleroi) gereden en ik heb de files richting Gent zeer zeker zien verergeren en niet zo’n beetje. Ik zou het echt eens goed navragen bij mensen die dat traject doen. Nu rij ik naar Oosterzele en zie aan de overkant toch ook vaak file.

Binnendoor kan mss maar merelbeke zelf kan ook enorm druk zijn. Hangt er van af waar je moet zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:32

Pffft -O- da's niet zo goed nieuws dan. Zou dan eerst eens polsen wat de werktijden zijn. Als die buiten de spits vallen lukt het misschien wel. Ga me iig inderdaad eens bevragen bij mensen die die kant op gaan. Thx voor de tip!

Ik ga bij de andere 2 jobs dan gewoon de lonen/verloning tegenover elkaar zetten en bekijken welke er het beste uit komt. Al ligt de ene wel zodanig, dat ik sommige dagen met de fiets kan gaan en andere dagen met de auto. Want kan van daaruit vlot doorrijden naar stal.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:44

Reistijden gaan je nekken op den duur, zeker als er nog tig andere verplichtingen bij komen. Dichterbij huis zal je zo te lezen al snel een uur per dag gaan schelen en dat maakt heel veel dingen makkelijker vol te houden. Enkel al doordat je minder haast hebt. Dan nog op de fiets kunnen voor je beweging naast paardrijden en je zit ook op dat punt mooi. Kan wel handig zijn dan om iets van een schoon shirt mee te nemen mocht het zweterig weer zijn.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:52

tamary schreef:
Reistijden gaan je nekken op den duur, zeker als er nog tig andere verplichtingen bij komen. Dichterbij huis zal je zo te lezen al snel een uur per dag gaan schelen en dat maakt heel veel dingen makkelijker vol te houden. Enkel al doordat je minder haast hebt. Dan nog op de fiets kunnen voor je beweging naast paardrijden en je zit ook op dat punt mooi. Kan wel handig zijn dan om iets van een schoon shirt mee te nemen mocht het zweterig weer zijn.


Dat denk ik ook. 80 minuten per dag, maal 5 dagen is toch ruim 6,5 uur per week in de auto.
Tel dat op bij een 40 urige werkweek en je hebt best veel tijd aan je werk besteedt.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:57

Dat is wel een dingetje. Stel je moet van 8-5 daar zijn, dat is iets na 7 van huis, iets voor 18 thuis.
Om het even in beeld te zetten. Vooral in de winter met donkere avonden is dat iets wat mij op den duur te zwaar werd.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 21:58

Thanks @poes :)

Denk dat rij-tijd je ook nekt bij 4 /5 dagen. Niet bij 3. Met beetje geluk kun je als je ingewerkt bent ook gedeelte thuiswerken? Droombanen komen niet zomaar voorbij...

En ik zou zeker de Kruidvat plunderen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:13

Reistijd en of het het waard is zal denk per persoon verschillen. Ken zat mensen met reistijd van 1 tot 2 uur enkele reis die dat juist heerlijk vinden. Het werk lekker afgekaderd, waardoor ze er thuis niet meer aan denken.

Alles onder een uur vind ik acceptabel. ik zou alleen geen zin hebben in elke dag een uur in de file staan.. het moet wel beetje doorrijden..

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:56

Maar Varekaj: waren jullie niet aan het kijken voor ev een ander huis te kopen?
Afhankelijk van waar je man werkt, kan je id toekomst dan mss wel dichterbij werk gaan wonen?

Een droomkans zou ik niet laten liggen hoor. Al is het maar voor een beperktere tijd om ervaring op te doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:35

Wij hebben voor de komende 3 jaar verhuizen on hold gezet. Dan is dit huis volledig afbetaald en da's niet slecht op je 40e. Er is niks naar onze zin te vinden + de prijzen zijn hier nog steeds best absurd. Het kan ook dat we hier blijven en investeren in een vakantiewoning. Of dat ik een groter stuk land aankoop waar stallen en goede piste op kunnen. Ideeën en mogelijkheden genoeg.

In ieder geval is het meer uren gaan werken er specifiek om meer te kunnen sparen voor mezelf, maar dus ook om een hogere eigen inbreng te kunnen voorzien als iets op ons pad zou komen.

Bij mijn vorige job had ik met fiets, trein, metro en wandelen een gemiddelde reistijd van 1,5u enkele trip. Treinvertraging niet meegeteld. In de zomervakantie ging ik met de auto en stond ik van huis tot werk op 35-40min ter plekke. Buiten de zomervakantie was dat eveneens 1,5 tot 2u heen en minstens 1u op terugweg. Dat was wél constant rijtje schuiven helaas en dan echt tempo slak.

In de supermarkt staan ook weer wat dingen 1+1 of 2+2 dus ik ga daar dit weekend ook nog eens een rondje maken.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:38

Maar 3 jaar is niks, dus dan zou ik gewoon voor deze job gaan, met het idee om er minstens een jaar te wonen, kan je er lekker van proeven, kan je ervaring op doen, kijken of het iets voor jou is.
Stel dat je binnen een jaar beslist dat het niks is, kan je nog altijd weer veranderen, stel dat je denkt, dit is écht mijn droomjob, dan is het een kwestie van die drie jaar te overbruggen en van daaruit kan je verder kijken, is het doenbaar om te pendelen of is het interessanter om toch een woning dichterbij te zoeken.

Maar zoals ik aangaf, de tijd dat je minder zou hebben voor het huishouden kan je prima compenseren met hulp van buitenaf. Ik persoonlijk zou het belangrijker vinden of je dit uurschema + reistijd kan combineren met je paarden :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:21

Ik zou het gewoon combineren zoals ik nu al doe :j Ik ga nu 4x/week, dat zou dan 3x worden maar ik heb nu al een bijrijder die hem 1 à 2x/week doet. Die extra rustdag gaat mijn paard niet storen en zal geen effect hebben voor wedstrijden.
Het zijn dan gewoon 2 dagen/week dat hij ofwel eten zal moeten opwarmen of zelf koken. Nu kook ik die dagen 's middags of wat vroeger 's avonds voor ik naar stal vertrek.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:18

Om het weer even over besparen te hebben.

Wij zijn dus na het faillissement van onze gas/stroomleverancier eind november overgestapt/teruggekeerd naar onze leverancier waar we voorheen bij zaten.
Bij de failliete leverancier betaalden we maandelijks een voorschot van €65 voor gas en elektriciteit.
Bij de nieuwe hadden we een berekening gehad van €100/maand, maar alleen elektriciteit namen ze toen over vanaf 8/12/21, al beloofde het contract anders. Nou, vandaag bericht dat gas ook vanaf 8/12/21 zou zijn zoals beloofd.
We mogen nu voor gas en elektriciteit maandelijks ... €250(!!) aan voorschot aftikken op basis van het verbruik wat we doorgegeven hadden. Wat we moesten gokken trouwens, want we konden nergens meer bij.

Ik heb vriend al gezegd dat die verwarming uit gaat. Ik trek nog liever thermisch ondergoed aan in huis dat €250/maand of meer in de toekomst.