Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9207
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:38

Het simpelste is inderdaad gewoon een schrift en dan opschrijven, al kan dat ook in Excel, doe ik ook.

Kolom 1 is datum, kolom 2 zijn uitgaven, kolom 3 zijn inkomsten en kolom 4 is de categorie. En dat 12x herhalen.

purny

Berichten: 27594
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:05

Nou, mijn spaarrekening is weer bijna leeg.
Poezebeest moest een gebits behandeling.
250 euro lichter

PSvanLot

Berichten: 10185
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:47

Giolli schreef:
Ik kom eens mee lezen hier! Ik had totaal geen inzicht in wat er eigenlijk allemaal uit ging per maand en heb vanmorgen alles van de maand januari eens genoteerd en opgedeeld in categorieën. :wow: Nadat ik me dood geschaamd heb, ben ik nu opzoek naar een handige huishoudboekje app. Ik zie er veel op internet voorbij komen, maar ik zoek er een die niet gekoppeld hoeft te worden met mijn bankrekening. Zoals de Grip app moest ik eerst aanvinken dat ik toestemming gaf, anders kon ik niet verder. Die heb ik dus weer moeten verwijderen.

Ik ben helaas niet zo handig met excel. :o
En nu ga ik tips lezen in dit topic. :D


Als je wilt heb ik een heel handig huishoudboekje in Excel. Hoeft het alleen maar in te vullen. De formules etc staan er al in.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:23

Bedankt PSvanLot!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:10

Giolli schreef:
Ik kom eens mee lezen hier! Ik had totaal geen inzicht in wat er eigenlijk allemaal uit ging per maand en heb vanmorgen alles van de maand januari eens genoteerd en opgedeeld in categorieën. :wow: Nadat ik me dood geschaamd heb, ben ik nu opzoek naar een handige huishoudboekje app. Ik zie er veel op internet voorbij komen, maar ik zoek er een die niet gekoppeld hoeft te worden met mijn bankrekening. Zoals de Grip app moest ik eerst aanvinken dat ik toestemming gaf, anders kon ik niet verder. Die heb ik dus weer moeten verwijderen.

Ik ben helaas niet zo handig met excel. :o
En nu ga ik tips lezen in dit topic. :D


Ik heb goodbudget

Juist omdat ik dit dus altijd bij heb werkt het voor mij erg goed. En de potjes haha.

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 18:51

Ooooo zo zonde altijd dat geld voor een DA (wel nodig, I know maar het is meestal opeens en het is vaak zo veel }> )....

Ik heb een bestand in google docs wat ik al ruim een jaar bijhoud. Erg leuk om af en toe terug te lezen, doe elke dag ook soort verslagje erbij of om de dag / paar dagen. Waarom ik bepaalde keuzes maak en waarom ik persé spaar etc. Om de moed erin te houden :D

Ondertussen is het ijs en weder dienende (oftewel mijn huis moet niet instorten en er moeten geen enorme noodzakelijke uitgaven komen) dat ik over *\%/* 1.5 jaar met vroegtijdig pensioen kan / kan gaan doen werktechnisch gezien wat ik wil *\o/* _/-\o_ *\o/* en dat motiveert enorm.

@nieuwkomers als je wat langer goed op je budget let en ziet hoeveel je kunt sparen plus een doel hebt wordt je steeds fanatieker / handiger. Het motiveert enorm als je je spaardoel nadert of erover gaat of het bereikt en er iets voor koopt wat je heel graag wilt en wat je anders nooit had kunnen bereiken als je je best er niet zo voor had gedaan.
Althans, zo vergaat het mezelf :o :)

@Prairy hoe is het met jouw en jouw werkplannen / plannen voor emigreren enz?

Fitzroy

Berichten: 25193
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:04

Het gaat bij mij juist heel slecht sinds ik in dit topic zit :=

Giolli, ik gebruik moneymanager, die vind ik heel fijn. Wat me eraan herinnert dat ik al mijn vakantie-uitgaven nog in moet voeren in de app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:07

Ik had een paar slechte maanden.. wel gewoon gespaard, maar niet extra. Dus we gaan binnenkort weer beginnen. Na Disney _O-

Beleggingen krabbelen ook weer beetje op.. hoort erbij maar continu -4% zien staan is niet goed voor je humeur :')

Booooo
Berichten: 6534
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:09

Fitzroy schreef:
Het gaat bij mij juist heel slecht sinds ik in dit topic zit :=

:')

Wij hebben eigenlijk maar 1 spaardoel, en dat is nog een huis in het buitenland. Alleen dat spaar je niet zomaar even bij elkaar :+

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:44

Citaat:
Het gaat bij mij juist heel slecht sinds ik in dit topic zit :=
:(:)

Nee dat begrijp ik @Booooo :+ alhoewel als je soms naar Ik Vertrek kijkt... :')

Prairy
Berichten: 9207
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:26

Hier gaat het met de financiën heel goed :D

Check de link in mijn onderschrift hoe goed ;) grotendeels met overwaarde, maar ook best een groot stuk met eigen geld gekocht en dan hebben we nog niet aan de langlopende beleggingen gezeten.

En we gaan nog een stukje bos kopen wat aan ons land ligt, cash. Never nooit van mijn leven gedacht dat ik dit allemaal kon doen, laat staan in zo'n korte tijd (4 jaar geleden pas mee begonnen)

Het loont dus echt wel om je focus op je financiën te leggen *\o/*

Emigreren staat nog steeds op de planning, nog steeds naar Frankrijk, Max over 3 jaar.

Van huis uit, wat goed dat je al zo lekker snel kunt stoppen als je dat wil!

Booooo
Berichten: 6534
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:02

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Het gaat bij mij juist heel slecht sinds ik in dit topic zit :=
:(:)

Nee dat begrijp ik @Booooo :+ alhoewel als je soms naar Ik Vertrek kijkt... :')


We hebben al een nieuwbouw appartement gekocht in Istanbul vorig jaar. In het toeristische gedeelte, deze verhuren we vast aan mensen.

Zijn nu aan het kijken voor een vakantie woning voor onszelf in de omgeving van Bodrum. En eventueel ook voor vakantie verhuur.
Mijn man wilt heel graag terug emigreren, ik ben er nog niet over uit :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:11

Had het al gezien :D Toch fijn Prairy! Dus voor tips over huis kopen op Curaçao kunnen we bij jou terecht. Al neigen vriend en ik eerder naar Frankrijk.

Door dit topic ben ik er veel bewuster mee bezig, het is een regelmatige reminder om op mijn geld te zitten en ik vind het wel fijn eerlijk gezegd. Zoals gezegd heb ik uitgeteld wat ik deze maand maximaal kwijt kan voor les, dat wat omhoog afgerond en dat zit nu apart in een potje. Soms heb ik privéles, soms zijn we met 2. Die laatste is uiteraard goedkoper maar ik ben sowieso van 2x/week privé uitgegaan. Wat over blijft hou ik dan gewoon apart.

De herbruikbare koffiecups zijn wel handig! Beetje fragiel inderdaad, denk niet dat ze jaren zullen meegaan maar tot nu toe gaat het prima. Omdat ik lege cups bijhou voor iemand die er decoratie mee maakt valt wel op dat dat toch een aardig volume is op week- en maandbasis. Ben wel blij dat ik dat volume nu uitspaar in de vuilzak én aan overbodig plastic. En aan koffie kopen :')

Qua kattenbak ook blij met de nieuwe vulling. Is op basis van tarwe, zijn hele kleine en fijne brokjes/korreltjes. Mogen in de GFT, zijn enorm zuinig in gebruik, superhandig om uit de bak te halen, werken prima tegen geur en uitloop.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:26

Ja hier ook steeds de reminders, wat goed is.
Maar soms wel moeilijk. :') Zie ik mooie schoenen oid en dan is de verleiding ernstig groot :+

Koffie drinken wij hier niet, scheelt enorm. Alleen thee en water voor mij. Vriendlief drinkt soms wel frisdrank.

Hier is afgelopen week een bedrijf aan de slag geweest en heeft 30 meter coniferen van 4 meter hoog weggehaald en een schutting neergezet. Bijna 4000 euro. Autsj. -O-

Van dit:


Afbeelding


Naar dit:


Afbeelding

Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:55

Ah wat super zonde Babsiej, was wel mooi zo'n haag! Was die niet gezond meer, of te veel onderhoud? Kan me voorstellen dat zo'n lange haag ook wel veel onderhoud vergt en een schutting een stuk makkelijker is.

Faillure vandaag, paard is gister verhuisd, echt super gegaan, maar de nieuwe plek is zo mooi en fijn om te wandelen ook, dat ik nieuwe stalschoenen gekocht heb vanmiddag, ik ging eigenlijk alleen voor een liksteen langs de ej :+ Maar op de huidige stal moest ik altijd rubber laarzen aan vanwege de blubber en nattigheid, maar die waren niet erg lekker om op te lopen, nu kan ik eindelijk normale stalschoenen dragen die ook gewoon lekker zitten, goed excuus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:00

Prairy schreef:
Hier gaat het met de financiën heel goed :D

Check de link in mijn onderschrift hoe goed ;) grotendeels met overwaarde, maar ook best een groot stuk met eigen geld gekocht en dan hebben we nog niet aan de langlopende beleggingen gezeten.

En we gaan nog een stukje bos kopen wat aan ons land ligt, cash. Never nooit van mijn leven gedacht dat ik dit allemaal kon doen, laat staan in zo'n korte tijd (4 jaar geleden pas mee begonnen)

Het loont dus echt wel om je focus op je financiën te leggen *\o/*

Emigreren staat nog steeds op de planning, nog steeds naar Frankrijk, Max over 3 jaar.

Van huis uit, wat goed dat je al zo lekker snel kunt stoppen als je dat wil!

Knap hoor!
Hoe heb je dat gedaan? Goede baan? Beleggen? Erfenis?

Prairy
Berichten: 9207
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:35

Mijn man een goede opdracht als zelfstandige, beleggen en (veel) minder uitgeven als dat er binnen komt.

Ik ben nu een paar keer in de binnenstad geweest en het enige wat ik ondertussen denk als ik zo tussen de winkels loop is dat ik het allemaal veel te duur vind :+ Dat scheelt wel enorm in uitgaven doen haha!

Varekaj, ja dat kan straks bij mij :P het grote voordeel is dat het kopen van een huis heel erg lijkt op het kopen van een huis in Nederland. Het gaat alleen wel allemaal op eiland tttteeeemmmmmppooooooooooo..... En laat geduld nu niet altijd mijn beste eigenschap zijn :x

moonsparkle
Berichten: 21820
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:06

Wij zijn aan het kijken voor een badkamer bij een winkel zeiden ze het kost minimaal 20.000 8)7 wel inclusief montage

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:13

Als je denkt dat Frankrijk beter is :') dan kan ik je uit die droom ook alvast helpen. Daar moet je ook flink de vinger eraan houden om na te gaan of alles wel correct is en verloopt.

Ik ga bekijken wat mijn volgende loon oplevert en dan eens een afspraak maken bij de bank. Horen of er wat te beleggen valt kan nooit kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:20

moonsparkle schreef:
Wij zijn aan het kijken voor een badkamer bij een winkel zeiden ze het kost minimaal 20.000 8)7 wel inclusief montage

Dat is niet zo'n rare prijs.
Onze offerte was ook 22.000 en dan hebben we een badkamer van 2,5 bij 3 zonder speciaals (geen bad en geen leidingwerk wat moest worden omgelegd).

moonsparkle
Berichten: 21820
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:25

Pfff wat een geld onze badkamer is 2,5 bij 2,5
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-02-22 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:26

Wij hadden een budget gesteld van 200€ per week voor boodschappen (sinds gister besloten) en wij zitten vandaag op dag 5 van de maand op 360€ :+ Dat gaat lekker.

Booooo
Berichten: 6534
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:49

moonsparkle schreef:
Wij zijn aan het kijken voor een badkamer bij een winkel zeiden ze het kost minimaal 20.000 8)7 wel inclusief montage

Dat vind ik echt prijzig.. Wij hebben ons badkamer helemaal uit laten bouwen naar de slaapkamer, er waren alles in totaal zo’n €12.000 kwijt. En de badkamer was echt groot.
Om je een idee te geven. Tegels hebben we bijvoorbeeld bij Hornbach gekocht, en niet bij de badkamer winkel. Scheelt echt veel geld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Booooo
Berichten: 6534
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:49

Giolli schreef:
Wij hadden een budget gesteld van 200€ per week voor boodschappen (sinds gister besloten) en wij zitten vandaag op dag 5 van de maand op 360€ :+ Dat gaat lekker.

Hoe dan :') Dacht dat ik erg was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:52

Booooo schreef:
moonsparkle schreef:
Wij zijn aan het kijken voor een badkamer bij een winkel zeiden ze het kost minimaal 20.000 8)7 wel inclusief montage

Dat vind ik echt prijzig.. Wij hebben ons badkamer helemaal uit laten bouwen naar de slaapkamer, er waren alles in totaal zo’n €12.000 kwijt. En de badkamer was echt groot.
Om je een idee te geven. Tegels hebben we bijvoorbeeld bij Hornbach gekocht, en niet bij de badkamer winkel. Scheelt echt veel geld.
[ [url=m/aCM7cZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Rz3oq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dcv2vs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6dhqFP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CQn0AH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind jouw badkamer erg mooi, maar deze is wel al een tijdje terug geplaatst toch?

Tegels etc kun je zo gek maken als je zelf wilt maar vooral in deze tijd valt er weinig te bezuinigen als je het moet laten doen.